Wat is bevindelijke prediking?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Wat is bevindelijke prediking?

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:Ten slotte: ik geloof dat BEVINDELIJK zijn niet vanzelf inhoudt dat in elke preek uiteengezet moet worden hoe een mens bekeerd wordt. Integendeel, daarmee wordt aan de Bijbelse boodschap tekortgedaan.
Dit vind ik wel een interessant punt. Mogelijk kan dit gesplitst worden?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ten slotte: ik geloof dat BEVINDELIJK zijn niet vanzelf inhoudt dat in elke preek uiteengezet moet worden hoe een mens bekeerd wordt. Integendeel, daarmee wordt aan de Bijbelse boodschap tekortgedaan.
Dit vind ik wel een interessant punt. Mogelijk kan dit gesplitst worden?
Inderdaad een interessant punt.

De tekst moet gepredikt worden en aan de hand daarvan moeten lessen getrokken worden voor het geestelijke leven maar ook voor dode zondaars. En, niet in elke preek, maar als de tekst daartoe aanleiding geeft moet ook bepreekt worden hoe een zondaar tot Christus komt. Dat treft de toeëigening des Heils en ook op dit forum zie je dat de mensen dáár het meest mee bezig zijn.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door hervormde »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ten slotte: ik geloof dat BEVINDELIJK zijn niet vanzelf inhoudt dat in elke preek uiteengezet moet worden hoe een mens bekeerd wordt. Integendeel, daarmee wordt aan de Bijbelse boodschap tekortgedaan.
Dit vind ik wel een interessant punt. Mogelijk kan dit gesplitst worden?
Inderdaad een interessant punt.

De tekst moet gepredikt worden en aan de hand daarvan moeten lessen getrokken worden voor het geestelijke leven maar ook voor dode zondaars. En, niet in elke preek, maar als de tekst daartoe aanleiding geeft moet ook bepreekt worden hoe een zondaar tot Christus komt. Dat treft de toeëigening des Heils en ook op dit forum zie je dat de mensen dáár het meest mee bezig zijn.
Niet hoe een zondaar tot Christus komt. Dode zondaren hebben niet zoveel leven in hun benen. Wat dan wel? De gewilligheid van Christus en Zijn zondaarsliefde. Dat iedere zondaar welkom is bij deze Heiland. Als de ogen geopend worden voor en door een verkondigde Gekruisigde, ja dan zit er een zondaar aan Zijn voeten. Een zondaar die zich herkent in de bede van de tollenaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Dit vind ik wel een interessant punt. Mogelijk kan dit gesplitst worden?
:garde Bij dezen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ten slotte: ik geloof dat BEVINDELIJK zijn niet vanzelf inhoudt dat in elke preek uiteengezet moet worden hoe een mens bekeerd wordt. Integendeel, daarmee wordt aan de Bijbelse boodschap tekortgedaan.
Dit vind ik wel een interessant punt. Mogelijk kan dit gesplitst worden?
Inderdaad een interessant punt.

De tekst moet gepredikt worden en aan de hand daarvan moeten lessen getrokken worden voor het geestelijke leven maar ook voor dode zondaars. En, niet in elke preek, maar als de tekst daartoe aanleiding geeft moet ook bepreekt worden hoe een zondaar tot Christus komt. Dat treft de toeëigening des Heils en ook op dit forum zie je dat de mensen dáár het meest mee bezig zijn.
Ik heb hier al vaker gezegd: Bevindelijke prediking is mijns inziens geen gepreekte bevinding, d.w.z. dat in de 3e persoon meervoud (ze hebben, ze weten, ze voelen) wordt opgesomd wat de beleving van Gods kinderen is. Als dat al genoemd moet worden, heb ik er de voorkeur voor om dat te doen in de u-vorm: Als u, dan zult u... etc. Dat komt veel dichter bij. En dat is de bedoeling dat het Woord zo dichtbij komt, dat als dat Woord door Gods Geest opengaat, gaat bevinden. Het Woord gaat ondervinden. Dr. C.A. v/d Sluijs spreekt daarom i.p.v. schriftuurlijk-bevindelijke prediking over schrift-ondervindelijke prediking.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Ik heb hier al vaker gezegd: Bevindelijke prediking is mijns inziens geen gepreekte bevinding, d.w.z. dat in de 3e persoon meervoud (ze hebben, ze weten, ze voelen) wordt opgesomd wat de beleving van Gods kinderen is. Als dat al genoemd moet worden, heb ik er de voorkeur voor om dat te doen in de u-vorm: Als u, dan zult u... etc. Dat komt veel dichter bij. En dat is de bedoeling dat het Woord zo dichtbij komt, dat als dat Woord door Gods Geest opengaat, gaat bevinden. Het Woord gaat ondervinden. Dr. C.A. v/d Sluijs spreekt daarom i.p.v. schriftuurlijk-bevindelijke prediking over schrift-ondervindelijke prediking.
Inderdaad, dat laatste is bevindelijke prediking. En het Woord moet ook in zijn veelkleurigheid gepreekt worden.
Hoeveel wordt er niet gezegd van Christus, en van hoe Zijn werk wordt afgebeeld in het OT, maar ook hoe wij als christenen leven moeten als burgers van het Koninkrijk der hemelen, enz. enz., wat in veel bevindelijke preken NOOIT aan bod komt. Daar komt men veelal niet verder dan het beschrijven van de bekering en, in een wat ruimere preek, de 'gewilligheid van Christus als Zaligmaker om zondaren zalig te maken'. Alsof er niet oneindig veel meer van Hem te zeggen valt.
Het is vreemd, maar het is zo: voor een mooie preek moet ik naar een foute kerk.
Het is ook niet voor niets dat stichtingen als HeartCry zoveel voedingsbodem vinden. De reformatorische kerken láten inderdaad zaken liggen.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:Ten slotte: ik geloof dat BEVINDELIJK zijn niet vanzelf inhoudt dat in elke preek uiteengezet moet worden hoe een mens bekeerd wordt. Integendeel, daarmee wordt aan de Bijbelse boodschap tekortgedaan.
Dit vind ik wel een interessant punt. Mogelijk kan dit gesplitst worden?

Waarvoor ga je naar de kerk?
Hoe ga je naar de kerk?
Om een mooi verhaal?
Om wat te leren?
Biddend om opening van het Woord?

Wat wil je dan leren?
Je wil niet leren, ik weet het...
Maar wat moet je leren, wil het eeuwig wèl zijn?

Wat leer je van een schone rede?
Dat je een briesende vijand van vrije genade bent?
Of dat je zachkens aan stille wateren wordt geleid?

Of toch praktikaal, oftewel schiftuurlijk-bevindelijk
de weg laten voorstellen, waarlangs en en waardoor
God Zijn volk leidt...?

Een preek zonder bevinding is dood.
Net als een wegwijzer op een kruispunt...

Die wijst je wel de weg, hoe je van A naar B gaat.
Maar hij vertelt je niet wat je tussen A en B tegen kan komen...

Zo ook met leraars...

Als ze zelf niet ziende zijn geworden...
kunnen ze je ook niet vertellen wat er op de weg kan gebeuren...

Al zullen er velen zijn die het wel beschouwelijk kunnen...
Of proberen...
Vroeg of laat wordt daar toch doorheen geprikt...

Toch niet...
Niet altijd...

Dan zal het de eeuwigheid wel openbaren...
Die eeuwigheid zal wat openbaren...

Huiver je?
Beef je?
Nooit bang om jezelf voor een eeuwigheid te bedriegen?
De eeuwigheid is zonder eind...

Daarom...

Noodzakelijk is ondwezen te worden...
God wil daartoe Zijn geroepen knechten gebruiken...

Maar...
Een prediking zonder bevinding is dood
Er zullen doorgaans ook geen mensen onder bekeerd worden...
Al kan het wel... Dat God de Waarheid
door een dode leraar gesproken
zegent...
Maar dat is niet Gods gewone weg...

Zonder de bevindelijke waarheid zullen we zeker
verdwalen...
Want wat dwaalt makkelijker dan...

een mensenhart...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:De reformatorische kerken láten inderdaad zaken liggen.
Dat is te breed uitgedrukt, tenzij je de HHK niet ziet als een reformatorische kerk. Afgelopen zondag heb ik in twee verschillende preken van twee verschillende personen alles wat je noemt mogen horen. Iedere knecht van God heeft zo zijn 'specialiteiten' en als de opleiding die ruimte ziet als iets positiefs en de kerkenraad zoekt de dominees niet naar smaak uit, dan mag je in de HHK een breed geluid horen en zorgen ze er samen voor dat de Schrift met een zekere evenwicht en in de volle breedte gepreekt wordt.

Edit: Overigens vind ik persoonlijk dat elke dominee (die ik ken) binnen de HHK voldoende evenwicht en breedte van zichzelf heeft, maar ik schrijf dit vanwege de geluiden die ik hoor in de gemeente over dominees. Die mensen nemen het wat dat betreft nauwer dan dat ikzelf dat zou doen.
Laatst gewijzigd door Kaw op 28 mei 2009, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door memento »

Of toch praktikaal, oftewel schiftuurlijk-bevindelijk
de weg laten voorstellen, waarlangs en en waardoor
God Zijn volk leidt...?
De mens wordt niet bekeerd door te horen "hoe het gaat", maar door de kracht van Gods woord. Trek maar na welke teksten God heeft willen gebruiken om zijn kinderen in heden en verleden te bekeren. Dat zijn altijd teksten die een appel doen tot bekering, geloof, tot het komen tot Christus, etc, zoals bv Jes 55. Niet door menselijke beschouwingen over hoe een bekering zou moeten verlopen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat de manier waarop mensen bekeerd kunnen worden, niet omschreven mag worden in de prediking. Maar we moeten de tekst laten spreken, Gods heilige woord, en dan moet je wel zo nuchter zijn om te zeggen dat een groot gedeelte van de Schrift hier gewoon niet over gaat.

PS> Beschrijven is nog geen prediken. Zo hoorde ik eens een predikant vele malen in een preek zeggen: "het is nodig dat Gods wet scherpelijk gepredikt wordt" en "het is nodig om de zonden aangewezen te krijgen". Wel, dan ben ik het hartelijk mee eens. Het probleem was, dat deze bevindelijke predikant alleen maar zij dat het moest gebeuren, maar hij deed het niet! De wet scherp prediken, is niet het beschrijven hoe het gaat in het leven van Gods volk, maar is de aanklacht tot elke hoorder apart: Jij bent die man!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door freek »

Een preek zonder bevinding is dood.
Het is net een beetje anders: een christen zonder bevinding is dood. Een preek waarin het gaat over bevinding (zeg maar: hoe je van A. naar B. moet) ook.

Ik kan mij verder volledig vinden in de posting van Afgewezen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door Luther »

memento schreef:
Of toch praktikaal, oftewel schiftuurlijk-bevindelijk
de weg laten voorstellen, waarlangs en en waardoor
God Zijn volk leidt...?
De mens wordt niet bekeerd door te horen "hoe het gaat", maar door de kracht van Gods woord. Trek maar na welke teksten God heeft willen gebruiken om zijn kinderen in heden en verleden te bekeren. Dat zijn altijd teksten die een appel doen tot bekering, geloof, tot het komen tot Christus, etc, zoals bv Jes 55. Niet door menselijke beschouwingen over hoe een bekering zou moeten verlopen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat de manier waarop mensen bekeerd kunnen worden, niet omschreven mag worden in de prediking. Maar we moeten de tekst laten spreken, Gods heilige woord, en dan moet je wel zo nuchter zijn om te zeggen dat een groot gedeelte van de Schrift hier gewoon niet over gaat.

PS> Beschrijven is nog geen prediken. Zo hoorde ik eens een predikant vele malen in een preek zeggen: "het is nodig dat Gods wet scherpelijk gepredikt wordt" en "het is nodig om de zonden aangewezen te krijgen". Wel, dan ben ik het hartelijk mee eens. Het probleem was, dat deze bevindelijke predikant alleen maar zij dat het moest gebeuren, maar hij deed het niet! De wet scherp prediken, is niet het beschrijven hoe het gaat in het leven van Gods volk, maar is de aanklacht tot elke hoorder apart: Jij bent die man!
Hier ben ik het helemaal mee eens. En volgens mij leidt dit tot bevinding, zodat je daarvan achteraf kunt zeggen: dat was voor mij een bevindelijke prediking.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door freek »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:De reformatorische kerken láten inderdaad zaken liggen.
Dat is te breed uitgedrukt, tenzij je de HHK niet ziet als een reformatorische kerk. Afgelopen zondag heb ik in twee verschillende preken van twee verschillende personen alles wat je noemt mogen horen. Iedere knecht van God heeft zo zijn 'specialiteiten' en als de opleiding die ruimte ziet als iets positiefs en de kerkenraad zoekt de dominees niet naar smaak uit, dan mag je in de HHK een breed geluid horen en zorgen ze er samen voor dat de Schrift met een zekere evenwicht en in de volle breedte gepreekt wordt.
Het is natuurlijk ook een probleem van onze gezindte als zodanig. Als gevolg van een onbijbelse gemeentevisie zijn er inderdaad vele mensen nog onbekeerd. Zo worden ze gewoon opgevoed. Het is in preken daarom heel hard nodig dat er voortdurend en uitvoerig op de toe-eigening van het heil wordt ingegaan. Kerkdiensten zijn evangelisatiediensten geworden. In de HHK en sommige GerGem's doen predikanten dat doorgaans goed: appelerend, evenwichtig en zeer nodigend en ik denk ook dat daar gemiddeld genomen meer vrucht op de prediking is. Maar tegelijkertijd moeten gelovigen keer op keer aanhoren hoe allerlei tegenwerpingen en vragen zoals: is het wel voor mij, ben ik wel uitverkoren, hoe word ik bekeerd, wat is bekering, mag ik tot Christus gaan enzovoorts enzovoorts behandeld worden terwijl er zoveel blijft liggen. Want de belangrijkste vraag die in de bijbel zelf speelt is uiteindelijk niet: hoe kom ik tot Christus, maar hoe leef ik met/in/voor Christus. Dat dit niet losstaat van die eerste vraag is evident, maar maakt wel dat een heel ander accent en perspectief nodig is.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Of toch praktikaal, oftewel schiftuurlijk-bevindelijk
de weg laten voorstellen, waarlangs en en waardoor
God Zijn volk leidt...?
De mens wordt niet bekeerd door te horen "hoe het gaat", maar door de kracht van Gods woord. Trek maar na welke teksten God heeft willen gebruiken om zijn kinderen in heden en verleden te bekeren. Dat zijn altijd teksten die een appel doen tot bekering, geloof, tot het komen tot Christus, etc, zoals bv Jes 55. Niet door menselijke beschouwingen over hoe een bekering zou moeten verlopen.

Ik wil daarmee niet zeggen dat de manier waarop mensen bekeerd kunnen worden, niet omschreven mag worden in de prediking. Maar we moeten de tekst laten spreken, Gods heilige woord, en dan moet je wel zo nuchter zijn om te zeggen dat een groot gedeelte van de Schrift hier gewoon niet over gaat.

PS> Beschrijven is nog geen prediken. Zo hoorde ik eens een predikant vele malen in een preek zeggen: "het is nodig dat Gods wet scherpelijk gepredikt wordt" en "het is nodig om de zonden aangewezen te krijgen". Wel, dan ben ik het hartelijk mee eens. Het probleem was, dat deze bevindelijke predikant alleen maar zij dat het moest gebeuren, maar hij deed het niet! De wet scherp prediken, is niet het beschrijven hoe het gaat in het leven van Gods volk, maar is de aanklacht tot elke hoorder apart: Jij bent die man!
Je hebt gelijk...

Er moet zulk een klem uitgaan,
dat je er als het ware niet meert onderuit kan...
Dat je vastloopt met al wat van jezelf is...
Dat er iets moet GEBEUREN ,
al zie je dan ook tegelijk dat het NIET KAN...
van 's mensen kant...
Dat er allen het WONDER van vrije genade overblijft.
Maar dan, leert de praktijk ook,
dat een mens zomaar niet klem zit...
Hoe ernstig, welmenend de prediking ook is...
Vaak al binnen een uur,
zullen de overtuiggingen en indrukken zijn verdwenen,
als niet de Geest Gods het Woord met Zijn zegen achtervolgd...
Wordt het met de koffie weggespoeld...
Het is een onuitsprekelijk grote zegen
als je eens ECHT mag vastlopen met alles wat van jezelf is...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door Luther »

freek schreef:Want de belangrijkste vraag die in de bijbel zelf speelt is uiteindelijk niet: hoe kom ik tot Christus, maar hoe leef ik met/in/voor Christus. Dat dit niet losstaat van die eerste vraag is evident, maar maakt wel dat een heel ander accent en perspectief nodig is.
Ben ik niet met je eens. De belangrijkste vraag die elke dienst weer aan ons gesteld moet worden, is: Heb gij Mij lief?
Dat zal of leiden tot ontdekking, of tot nader onderwijs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wat is bevindelijke prediking? (uit: Draagvlak ... RF)

Bericht door Marnix »

Precies. En hoe kan je een dode bevinding leren? Daarom moet niet de bevinding centraal staan. We moeten niet beginnen met hoe een dode zondaar tot Christus komt, want een dode is doorgaans nogal bewegingloos. We moeten beginnen met hoe Christus tot dode zondaren komt. Misschien wordt er het zelfde bedoeld... maar we moeten Christus en Zijn actie vooropstellen en niet ons en onze passiviteit. Het evangelie moet centraal staan en dat is niet onze passiviteit maar dat God mensen verlost.

De HEER vroeg mij: ‘Mensenkind, kunnen deze beenderen weer tot leven komen?’ Ik antwoordde: ‘HEER, mijn God, dat weet u alleen.’ 4 Toen zei hij: ‘Profeteer, en zeg tegen deze beenderen: “Dorre beenderen, luister naar de woorden van de HEER! 5 Dit zegt God, de HEER: Beenderen, ik ga jullie adem geven zodat jullie tot leven komen. 6 Ik zal jullie pezen geven, vlees op jullie laten groeien en jullie met huid overtrekken. Ik zal jullie adem geven zodat jullie tot leven komen, en jullie zullen beseffen dat ik de HEER ben.”’
7 Ik profeteerde zoals mij was opgedragen. Zodra ik dat deed hoorde ik een geluid, er klonk een geruis van botten die naar elkaar toe bewogen en zich aaneen voegden. 8 Ik zag pezen zich aanhechten en vlees groeien, ik zag hoe er huid over de botten heen trok, maar ademen deden ze nog niet. 9 Toen zei hij tegen mij: ‘Profeteer tegen de wind, profeteer, mensenkind, en zeg tegen de wind: “Dit zegt God, de HEER: Kom uit de vier windstreken, wind, en blaas in deze doden, zodat ze weer gaan leven.”’ 10 Ik profeteerde zoals hij mij gezegd had, en de lichamen werden met adem gevuld. Ze kwamen tot leven en gingen op hun voeten staan: een onafzienbare menigte.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie