.
Re: Verloren gaan...
Apart: in de topictitel heb je het over 'verloren gaan', in je post over 'zalig worden'.
Kun je je vraag overigens wat toelichten?
Kun je je vraag overigens wat toelichten?
Ja, PvS leg eens uit wat je bedoelt? 

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Het gaat hier niet om een ervaring binnen een specifiek persoon, hoewel ik me de beeldspraak van Hannah kan voorstellen. Maar als je even doorleest zie je dat God de een doet sterven en de ander doet leven, arm maakt en rijk maakt enz.
9 Die hem trouw zijn, behoedt hij op hun pad,
maar de zondaars komen om in het duister.
Ontoereikend is de menselijke kracht:
10 wie het opneemt tegen de HEER wordt gebroken,
vanuit de hemel dondert hij hun toe.
De HEER spreekt recht over heel de aarde,
hij geeft macht aan de koning die hij kiest
en verhoogt het aanzien van zijn gezalfde.’
9 Die hem trouw zijn, behoedt hij op hun pad,
maar de zondaars komen om in het duister.
Ontoereikend is de menselijke kracht:
10 wie het opneemt tegen de HEER wordt gebroken,
vanuit de hemel dondert hij hun toe.
De HEER spreekt recht over heel de aarde,
hij geeft macht aan de koning die hij kiest
en verhoogt het aanzien van zijn gezalfde.’
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Als je gelooft in de Heere Jezus, dan doe je Christus aan, dan ben je met Christus gestorven en met Hem opgewekt.PvS schreef:Het "lijkt" tegenwoordig ook te kunnen zonder.
Met "zonder" bedoel ik, dat het ook buiten het recht om zou kunnen.
In 1 Sam.2:6 staat; De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen.
Is dit niet een les, die geleerd wordt bij een ontwaakte zondaar?
Christus dood is jouw dood, Christus opstanding jouw opstanding, Christus zondeloos leven wordt voor God ook jouw leven.
Dan leeft Christus in je, dan ben je een ontwaakte zondaar.
Dus zalig worden gaat altijd wel door de dood heen, je sterft aan jezelf niet jouw gerechtigheid niet jouw leven niet jouw zonden, maar Jezus leven, Jezus sterven en Jezus opstanding, Jezus Zijn gerechtigheid.
Gelukkig geven onze vaderen, in de kanttekeningen bij deze tekst, er niet zo'n onbijbelse uitleg aan. Wij door de dood heen? Christus volbrachte werk overdoen? "Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan?"PvS schreef:Het "lijkt" tegenwoordig ook te kunnen zonder.
In 1 Sam.2:6 staat; De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen.
Dat ben ik met je eens. Overigens leert een ontwaakte zondaar dit pas als het zover is: als hij inderdaad voor God invalt, leert sterven aan alles van zichzelf en zo God als een verzoend God in Christus mag leren kennen.PvS schreef:Het "lijkt" tegenwoordig ook te kunnen zonder.
@Alexander, met een ontwaakte zondaar wordt gewoonlijk iemand bedoeld die onrustig is geworden over zijn toestand, maar nog niet in Christus is geborgen.
Eens Alexander!Alexander CD schreef:Als je gelooft in de Heere Jezus, dan doe je Christus aan, dan ben je met Christus gestorven en met Hem opgewekt.PvS schreef:Het "lijkt" tegenwoordig ook te kunnen zonder.
Christus dood is jouw dood, Christus opstanding jouw opstanding, Christus zondeloos leven wordt voor God ook jouw leven.
Dus zalig worden gaat altijd wel door de dood heen, je sterft aan jezelf niet jouw gerechtigheid niet jouw leven niet jouw zonden, maar Jezus leven, Jezus sterven en Jezus opstanding, Jezus Zijn gerechtigheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
.
Aha, PvS. maar dan zeg jij eigenlijk dat er drie soorten mensen zijn: Dode zondaren, ontwaakte zondaren en levende zondaren.PvS schreef:Een ontwaakte zondaar is nog niet levendgemaakte, deze is alleen "nog maar" ontdekt aan zijn geestelijke doodstaat voor God...Alexander CD schreef:PvS schreef:Het "lijkt" tegenwoordig ook te kunnen zonder.
Dat is een gevaarlijke stelling. Ik lees in de Bijbel maar van twee soorten mensen, zij die wandelen op de brede en zij die wandelen op de smalle weg.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
.
Hoe verklaar jij het woord ontwaakt dan?PvS schreef:Een ontwaakte zondaar is nog niet levendgemaakte, deze is alleen "nog maar" ontdekt aan zijn geestelijke doodstaat voor God...Alexander CD schreef:PvS schreef:Het "lijkt" tegenwoordig ook te kunnen zonder.
Is dat een soort tussenstand?
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.