Inquisitie van de RKK (Nederlands 60 Minuten video)

mayflower

Inquisitie van de RKK (Nederlands 60 Minuten video)

Bericht door mayflower »

Een zeer interessant video (youtube) over de verschrikking van de inquisitie van RKK.
Deze engelstalige video is met nederlandse ondertiteling :

http://www.youtube.com/watch?v=ZjgAsNbf8pA&hl=nl
Rens

Re: Inquisitie van de RKK (Nederlands 60 Minuten video)

Bericht door Rens »

mayflower schreef:Een zeer interessant video (youtube) over de verschrikking van de inquisitie van RKK.

ach...........weer wat gevonden om tegen de rk aan te trappen??

kijk eens naar het algemeen verleden van nederland..........ook niet écht hartverheffend, om het zwak uit te drukken.............maar dáár mag niet over gesproken worden, want dát is "eigen" ...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
mayflower schreef:Een zeer interessant video (youtube) over de verschrikking van de inquisitie van RKK.

kijk eens naar het algemeen verleden van nederland..........ook niet écht hartverheffend, om het zwak uit te drukken.............maar dáár mag niet over gesproken worden, want dát is "eigen" ...............
Nee, Rens dat heeft niets met godsdienstvrijheid te maken. In die tijd ging het toch veel dieper. En meestal waren het buitenlanders tegen Nederlanders gericht. We hadden een Spaanse overheersing.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
mayflower

Bericht door mayflower »

Rens schreef:

Als jij je zo verbonden voel met wat wat zich de moederkerk noem, kan ik me wel zo'n reactie voorstellen, maar ik dacht dat refoforum stond voor een orthodoxe (rechte leer) forum van het Schrift en de geschiedenis en diens martelaren die men niet wilt vergeten, maar blijkbaar geld dat niet voor jou ivm jou verbondenheid met de RKK, en dit denken past ook wel duidelijk in onze postmoderne onorthodoxe cultuur, dus Rens sluit je ogen maar voor deze waarheden.

Ik weet trouwens niet waar ik geschreven hebt dat men niet zou moegn spreken over de verschrikkingen van ons eigen vaderland ? Van wie mag je dit niet ? Dit zou ik graag willen weten ?
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt bereiken/ zeggen. In het kader van verzoening met de RK is het niet zo goed te gebruiken. Bovendien is dit al eeuwen geleden gebeurt. Dan kan ik Rens' reactie wel begrijpen.
Natuurlijk was de Inquisitie en geloofsvervolging verschrikkelijk, maar de RK heeft wat dat betreft haar leven wel gebeterd
The Groom's still waiting at the altar
helma

Bericht door helma »

het concilie van trente is overigens nooit herroepen...
http://www.verhoevenmarc.be/_rome-trente.doc
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:Natuurlijk was de Inquisitie en geloofsvervolging verschrikkelijk, maar de RK heeft wat dat betreft haar leven wel gebeterd
De opvolger van de Inquisitie, de Congregatie voor de Geloofsleer, is inderdaad wat minder hardhandig. Maar zoveel beter is die echt niet, hoor. Zie bijvoorbeeld hun activiteiten bij de vondst van de Dode Zee rollen.
Ze hebben alleen hier in het westen minder invloed als toen.
freek

Bericht door freek »

Ik kan Rens wel begrijpen. Als Nederlandse natie mogen wij ook onze hand wel in eigen boezem steken. In de 16e eeuw moesten wij, protestanten, het ontgelden. In de 19e eeuw hebben wij, protestanten, ons niet bepaald voorbeeldig gedragen jegens onze gekleurde medemensen. Dit was minstens zo verschrikkelijk als de Inquisitie in de 16e eeuw.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:In de 19e eeuw hebben wij, protestanten, ons niet bepaald voorbeeldig gedragen jegens onze gekleurde medemensen. Dit was minstens zo verschrikkelijk als de Inquisitie in de 16e eeuw.
Hoe bedoel je "wij, protestanten"?
Daar deden volgens mij de andere geloven (en ook niet-gelovigen) even hard aan mee, hoor.
mayflower

Bericht door mayflower »

freek schreef:Ik kan Rens wel begrijpen. Als Nederlandse natie mogen wij ook onze hand wel in eigen boezem steken. In de 16e eeuw moesten wij, protestanten, het ontgelden. In de 19e eeuw hebben wij, protestanten, ons niet bepaald voorbeeldig gedragen jegens onze gekleurde medemensen. Dit was minstens zo verschrikkelijk als de Inquisitie in de 16e eeuw.

Maar wat heeft dat met de video te maken ? En waar word op het forum gezegt dat we het niet over ons eigen vaderland mogen hebben ? De reden waarom Rens zo'n hekel heeft aan dit soort video's is om de enorme aanstoot en omdat hij zich blijkbaar verbonden voel met de RKK.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
freek schreef:In de 19e eeuw hebben wij, protestanten, ons niet bepaald voorbeeldig gedragen jegens onze gekleurde medemensen. Dit was minstens zo verschrikkelijk als de Inquisitie in de 16e eeuw.
Daar deden volgens mij de andere geloven (en ook niet-gelovigen) even hard aan mee, hoor.
Daarom is het nog niet goed. Wij waren in de slavenhandel erg goed. Met het smoesje om het evangelie te brengen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Daarom is het nog niet goed. Wij waren in de slavenhandel erg goed. Met het smoesje om het evangelie te brengen.
Dat smoesje van evangelie brengen heb ik nog nooit gehoord in verband met slavenhandel.
Juist de slavenhandelaars meenden, dat zwarten geen ziel hadden, of zo. En juist zij die het evangelie wilden brengen (zendelingen), ageerden sterk tegen de slavenhandel.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Toevallig was in ons land, toen, vrijwel iedereen protestants. Althans degenen die hierin de leiding hadden. En slavenhandel werd doorgaans gerechtvaardigd vanuit de opvatting dat zwarten door God vervloekt waren (vanwege Cham).
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jullie hebben dat filmpje of die documantaire of wat het is, bekeken?
Als het werkelijk over de geschiedenis(feiten) gaat, kunnen we er toch vast wel wat van leren of niet?

Iets gewijzigd, het bekende citaat:
Wie zijn kerkgeschiedenis niet kent, is gedoemd deze her te beleven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
albion

Bericht door albion »

freek schreef:Ik kan Rens wel begrijpen. Als Nederlandse natie mogen wij ook onze hand wel in eigen boezem steken. In de 16e eeuw moesten wij, protestanten, het ontgelden. In de 19e eeuw hebben wij, protestanten, ons niet bepaald voorbeeldig gedragen jegens onze gekleurde medemensen. Dit was minstens zo verschrikkelijk als de Inquisitie in de 16e eeuw.
Zijn die ook gemarteld, opgehangen, tong uitgesneden, levend begraven etc.? Ik weet niet wat minstens zo verschrikkelijk is als wat ik in het martelarenboek allemaal tegenkomt??

Ik proef hier ook iets uit dat wij ons 'beter' gedragen dan onze voorouders uit de 19e eeuw?! 't Is nog maar de vraag. Weet je we zijn geneigd tot alle kwaad...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie