De 'ster van Bethlehem' - van God?

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Robert »

Ik las recent iets dat me aan't denken zette.
De ster van Bethlehem, kwam die wel van God? (Of de uitleg van die ster)
De Bijbel zegt dit nergens. God heeft zelfs sterrenwichelaarij verboden in de wet!
De ster had tot gevolg dat de kindermoord plaatsvond in Bethlehem. We lezen ook nergens
van vruchten van het bezoek van de magiers. Het enige is dat ze niet via Jeruzalem terugreizen,
omdat God ingrijpt.

Zou deze ster (of de occulte uitleg hiervan) niet eerder werk van Satan zijn?
God stuurt boden naar de herders, mensen laag op de sociale ladder.
Satan stuurt een bode (een ster is vaak in de Bijbel een engel, ook een gevallen engel) naar de magiers (hoge sociale klasse)
Het plan van Satan is juist het kind, Jezus, te doden. God voorkomt dit.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de magiers zelf 'te kwader trouw' waren.
Zij kunnen slechts, terwijl ze ter goede trouw waren, een middel in Satan's handen geweest zijn.

Ik vond het wel een aardige inval.
Ik heb wat verklaringen afgezocht, maar nergens iets dergelijks gevonden. Wel het feit dat God juist sterrenwichelarij
verboden had, etc.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door refo »

17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door albion »

refo schreef:17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!
Wat heeft dat dan met de ster te maken?

De profetie is uitgekomen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Jager »

Robert schreef:We lezen ook nergens van vruchten van het bezoek van de magiers. Het enige is dat ze niet via Jeruzalem terugreizen, omdat God ingrijpt.
Jawel, de geschenken zullen goed van pas gekomen zijn voor de bekostiging van de vlucht naar Egypte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33398
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Tiberius »

Robert schreef:Zou deze ster (of de occulte uitleg hiervan) niet eerder werk van Satan zijn?
God stuurt boden naar de herders, mensen laag op de sociale ladder.
Satan stuurt een bode (een ster is vaak in de Bijbel een engel, ook een gevallen engel) naar de magiers (hoge sociale klasse)
Het plan van Satan is juist het kind, Jezus, te doden. God voorkomt dit.
Een erg gezochte uitleg.
De wijzen zeggen zelf, dat ze gekomen zijn om Hem te aanbidden (vs 2). En ze doen dat ook daadwerkelijk als ze het Kindeke zien (vs 11).
Als de satan (mag gerust met kleine letter) hen had gestuurd, zouden ze dat niet hebben gedaan. Bovendien: als de satan het Kindeke had willen vermoorden, had hij wel een eenvoudiger methode kunnen uitdenken: die oude Herodes was zo wantrouwend, dat een simpel gerucht al voldoende was voor hem.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door edele strijdster »

Jager schreef:
Robert schreef:We lezen ook nergens van vruchten van het bezoek van de magiers. Het enige is dat ze niet via Jeruzalem terugreizen, omdat God ingrijpt.
Jawel, de geschenken zullen goed van pas gekomen zijn voor de bekostiging van de vlucht naar Egypte.
Zoals Tiberius ook al zegt: De wijzen zijn gekomen om Hem te aanbidden!
Lijkt me vrucht genoeg toch zeker? Wanneer er wijzen komen om de Heere Jezus te aanbidden in een wereld waar niemand Diezelfde Heere Jezus wil (h)erkennen?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Gian »

Te aanbidden als hun Zaligmaker, of te aanbidden als de toekomstige koning van de joden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door jvdg »

Als deze wijzen uit het oosten door satan zouden zijn gezonden, zou de bijbel deze geschiedenis, zonder waarschuwing, dan hebben doorgegeven?

Ik ervaar deze topic dan ook als Schriftkritiek.

Vandaar: :lock
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door jvdg »

Op verzoek van enkele forummers zet ik dit topic weer open, mits op bijbelse gronden van gedachten wordt gewisseld.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Zonderling »

De komst van de wijzen/magiërs die door de ster werden geleid, wordt ons door Mattheüs verhaald niet als een werk van satan, maar als een werk van God.

Enkele overwegingen daarbij:
1. Reeds de profetie van Bileam in de 14e eeuw voor Christus verwees naar een ster bij de komst van de Messias.
2. De satan heeft geen macht over de loop van sterren en planeten, alleen God heeft deze macht.
3. Jezus was Koning, de ware Zoon van David. Ondanks Christus' nederige geboorte moest toch van Zijn Koningschap worden getuigd. En dat in Jeruzalem bij de gepretendeerde koning.
4. Het feit dat buitenlandse wijzen kwamen om deze Koning te zoeken en te aanbidden was tot beschaming van Israël.
5. Het was daarmee ook een vooraankondiging van Israëls val en de roeping van de heidenen.
6. Niet alleen Joden, maar ook heidenen moesten zich verheugen in de geboorte van Christus.
7. Ook Joodse rabbi's - zelfs ná Christus - hebben de komst van Christus voorzegd bij een samenstand van de planeten Jupiter en Saturnus. Dit fenomeen deed zich voor in 6 v Christus, 2 jaar vóór de dood van Herodes.
8. In de mythologie stond Jupiter symbool voor de God vd Romeinen, Saturnus voor de God v Israël. Dit verklaart ook de uitleg van de wijzen/magiërs.
9. Naast arme herders wilde God ook rijke wijzen als getuige van de geboorte van Zijn Zoon.
10. Deze geboren Koning moest geëerd worden met schatten - ook dit was vervulling van de profetie.
11. Christus moest evenals Israël een gang maken naar Egypte en vandaaruit terugkeren. - Uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.
12. De Messias moest (via Egypte) terugkeren naar Nazareth opdat hij Nazarener genaamd zou worden en afkomstig uit het land van Galilea (Jesaja 8 slot).
13. De aanslagen van satan vermengen zich altijd met het werk van God. Maar God maakt Achitofels en ook satans raad tot dwaasheid.
14. Christus moest vanaf Zijn geboorte vervolgd worden want Hij was de Man van smarten en gekomen om verdrukkingen te lijden om Zijn volk van verdrukking te bevrijden.

Het zijn enkele dingen die in mijn gedachten komen - uit het hoofd hier genoemd dus let niet op gebrekkige verwijzingen -, ongetwijfeld met vele andere zaken uit te breiden.
Z.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door jvdg »

Zonderling schreef:De komst van de wijzen/magiërs die door de ster werden geleid, wordt ons door Mattheüs verhaald niet als een werk van satan, maar als een werk van God.

Enkele overwegingen daarbij:
1. Reeds de profetie van Bileam in de 14e eeuw voor Christus verwees naar een ster bij de komst van de Messias.
2. De satan heeft geen macht over de loop van sterren en planeten, alleen God heeft deze macht.
3. Jezus was Koning, de ware Zoon van David. Ondanks Christus' nederige geboorte moest toch van Zijn Koningschap worden getuigd. En dat in Jeruzalem bij de gepretendeerde koning.
4. Het feit dat buitenlandse wijzen kwamen om deze Koning te zoeken en te aanbidden was tot beschaming van Israël.
5. Het was daarmee ook een vooraankondiging van Israëls val en de roeping van de heidenen.
6. Niet alleen Joden, maar ook heidenen moesten zich verheugen in de geboorte van Christus.
7. Ook Joodse rabbi's - zelfs ná Christus - hebben de komst van Christus voorzegd bij een samenstand van de planeten Jupiter en Saturnus. Dit fenomeen deed zich voor in 6 v Christus, 2 jaar vóór de dood van Herodes.
8. In de mythologie stond Jupiter symbool voor de God vd Romeinen, Saturnus voor de God v Israël. Dit verklaart ook de uitleg van de wijzen/magiërs.
9. Naast arme herders wilde God ook rijke wijzen als getuige van de geboorte van Zijn Zoon.
10. Deze geboren Koning moest geëerd worden met schatten - ook dit was vervulling van de profetie.
11. Christus moest evenals Israël een gang maken naar Egypte en vandaaruit terugkeren. - Uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen.
12. De Messias moest (via Egypte) terugkeren naar Nazareth opdat hij Nazarener genaamd zou worden en afkomstig uit het land van Galilea (Jesaja 8 slot).
13. De aanslagen van satan vermengen zich altijd met het werk van God. Maar God maakt Achitofels en ook satans raad tot dwaasheid.
14. Christus moest vanaf Zijn geboorte vervolgd worden want Hij was de Man van smarten en gekomen om verdrukkingen te lijden om Zijn volk van verdrukking te bevrijden.

Het zijn enkele dingen die in mijn gedachten komen - uit het hoofd hier genoemd dus let niet op gebrekkige verwijzingen -, ongetwijfeld met vele andere zaken uit te breiden.
Z.
Nou, Z, me dunkt genoeg stof ter overdenking.
Ook ik heb al gesteld, summier, dat dit niet het werk van satan kan zijn.
De satan zal nimmer actie ondernemen waardoor De Christus wordt aanbeden en met geschenken vereerd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33398
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:Als deze wijzen uit het oosten door satan zouden zijn gezonden, zou de bijbel deze geschiedenis, zonder waarschuwing, dan hebben doorgegeven?
Het lijkt me sowieso een erg gevaarlijke exegese: Gods werk als satans werk bestempelen is bij mijn weten de zonde tegen de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Gian »

Ik geloof niet dat dit het werk van de satan was. Ook de ster was een natuurkundig verschijnsel wat op tijd verscheen.
In de laatste dagen zullen er ook tekenen aan de hemel zijn. Ik zie het als een waarschuwing voor onze tijd, en een aansporing Hem te verwachten.

28 En nu, kinderkens, blijft in Hem; opdat, wanneer Hij zal geopenbaard zijn, wij vrijmoedigheid hebben, en wij van Hem niet beschaamd gemaakt worden in Zijn toekomst.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door -DIA- »

2e Kerstdag werd bij ons over de 'wijzen uit het oosten' gepreekt.

Het is verre daarvandaan dat het ook maar iets met het occulte van doen heeft.
De dominee merkte zo op, dat er wellicht in het oosten iets van de ware dienst van God was achtergebleven als vrucht van o.a. Daniël, en andere godvruchtige joden tijdens de ballingschap...

Deze preek was zeer onderwijzend, alleen moeilijk in woorden samen te vatten...

Het thema luidde:
ONWIJZE WIJZEN DOOR WIJZE WIJZEN ONDERWEZEN
1. Onwijze wijzen
2. Wijze wijzen
3. Wijze onwijzen


Maar deze preek ging niet zozeer over de ster, maar over de ontmoeting van de wijzen, met Herodus. Het woord 'wijzen' duidt ook niet echt op sterrenwichelaars, er staat in het Grieks wel "magi", maar zo werden bij de Perzen en Meden de geleerden in allerlei wetenschappen genoemd. (uit de oude kerk is een getal van 16 wijzen overgeleverd, wat zou kunnen, omdat in de oude kerk wellicht wat meer details bewaard waren gebleven).

-DIA-
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12181
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?

Bericht door Herman »

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de magiers zelf 'te kwader trouw' waren.
Zij kunnen slechts, terwijl ze ter goede trouw waren, een middel in Satan's handen geweest zijn.

Ik vond het wel een aardige inval.
Ik heb wat verklaringen afgezocht, maar nergens iets dergelijks gevonden. Wel het feit dat God juist sterrenwichelarij
verboden had, etc.
Volgens mij stroken deze ideeën niet helemaal met het idee wat ik heb van de 'wijzen' uit het oosten. Er loopt namelijk een voor ons onbekende scheidslijn tussen de officiële wetenschap, waarin de sterrenkunde een belangrijke rol speelde, en de religie die ook dankbaar gebruikmaakte van de sterrenkunde. De wijzen uit het oosten kwalificeren als magiërs lijkt mij op zijn minst eenzijdig negatief, zie ook hier om over de geschiedenis van de astronomie te lezen.
Plaats reactie