Nogmaals Heartcry

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Nogmaals Heartcry

Bericht door freek »

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door memento »

De schrijvers van deze brochure zijn beide predikant in de CGK, de ene zelfs docent dogmatiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Kortom, mensen die weten waar ze t over hebben.

Voor degenen die het niet geheel willen lezen (t is 38 kantjes) kan ik aanraden alleen de afsluiting (conclusie) te lezen. Deze is denk ik al helder en onderbouwd genoeg.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door freek »

Ik zeg toch wat:

"Het lijkt mij dat HeartCry [...] toch te eniger tijd een keus zal moeten maken. Anders wordt er eigenlijk tegelijkertijd twee verschillende kanten op gewezen."

Ik herken de vragen wel die in het document gesteld worden. Wat vinden jullie van het stuk?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door Democritus »

Ik denk dat de vinger op de zere en tere plek wordt gelegd. Volgens mij wordt binnen het forum het gedachtegoed van Heartcry vooral vanuit Paul Washer zijn lezingen gezien. Terwijl het het werkelijke gedachtegoed wel eens meer richting dat van Ds. Maritz kan gaan.

Ik denk dat nagenoeg de meeste op het forum zich thuisvoelen bij de boodschap van Paul Washer en dat daarom negatieve reacties op Heartcry worden gezien als een aanval op Paul Washer. De vraag is ofdat terecht is.

Maar de belangrijkste les uit de Brochure is denk ik de kritische vragen welke de schrijver aan onze gezindte stelt als gevolg van de opgang van Heartcry.

Daarom is mijn vraag hoe kunnen wij deze vragen beantwoorden in onze gezindte zodat de Lauwheid waarover een schrijver uit de GG (Laurens Kroon) ergens anders schrijft wel een punt van zorg wordt. Dat het niet blijft bij een loze belijdenis.

Anders levert alle discussie niets anders op dan punten tegen elkaar uitspelen en toch lekker blijven zitten waar je zit en elkaar bestoken.

Daarom hoe kunnen wij voorkomen dat we worden we als de gemeente van Laodicea? Recht blijven doen aan het Woord zoals vervat in onze belijdenisgeschriften maar wel de notie van Heartcry (het gesignaleerde tekort) blijven onderkennen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door BJD »

freek, jou link werkt niet bij mij, maar je bedoelt dezelfde als die momenteel op refoweb staat?
http://www.refoweb.nl/index.php?rubriek ... rtikel=405
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:freek, jou link werkt niet bij mij, maar je bedoelt dezelfde als die momenteel op refoweb staat?
http://www.refoweb.nl/index.php?rubriek ... rtikel=405
En dat komt uit een hoek van waaruit je het niet direct verwacht...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door Ariene »

-DIA- schreef:
BJD schreef:freek, jou link werkt niet bij mij, maar je bedoelt dezelfde als die momenteel op refoweb staat?
http://www.refoweb.nl/index.php?rubriek ... rtikel=405
En dat komt uit een hoek van waaruit je het niet direct verwacht...
Motiveer het eens?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door Ariene »

Persoonlijk ken ik Heartcry niet.

Toch is dit voor mij één van de eerste reacties die ik lees waarin inhoudelijke punten aan worden gewezen.
Ook de sfeer in het artikel, zeker van Ds. A.Huijgen vind ik positief.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zijdelings ben ik nu in aanraking gekomen met HeartCry. De bezwaren die in het artikel staan, kan ik me inleven, in zekere zin ook delen. Ik denk echter dat men een belangrijk aspect vergeet in de kritieken.
HeartCry is (nu) voornamelijk een spiegel die ons voorhoud hoe men als christen zou moeten leven. Men heeft het, als men het heeft over het "overwinningsleven" over de levens van wedergeboren christenen, niet over de dode kerkmens. Dat zijn mi wel punten om rekening mee te houden. Daarnaast ontkent men bij HC dat een "zondeloos" en "perfecte levenswandel" hier op aarde niet haalbaar is. We behoren daar echter wel naar te streven.
Heiligmaking heeft zijn fundament in de rechtvaardigmaking. Het verlangen om heilig te leven, geeft Gods Geest in je hart en is niet "op te wekken" van buitenaf. Dan zou heiligmaking idd mensenwerk worden. Dit wordt misschien onderbelicht door HC maar is zeker niet afwezig. (tenminste, niet bij de mensen die ik van HC heb gesproken)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unidad
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2008, 13:51

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door Unidad »

Zomaar wat stukjes van John Owen uit het boekje 'Heiligmaking'. Al zou hier de naam van een spreker van St. Heart Cry staan zou het verdacht geweest zijn denk ik. Apart dat stukjes van een John Owen of anderen vaak vertrouwder overkomen voor veel reformatorischen dan Schriftbewijzen waar het nog krachtiger staat.

Pagina 103:
Van nature overheerst het vlees helemaal en neigt de ziel voortdurend naar de zonde. Maar na de komst van de genade wordt dit beginsel van zonde verzwakt en beschadigd, zodat het niet zal heersen of de overhand over ons zal hebben door ons voort te drijven tot de achtervolging van de teugelloze neigingen van dat beginsel. Toch wordt het in dit leven nooit geheel uit de ziel verdreven of uitgeworpen. Daar blijft het, werkt het, verleidt en verzoekt het in meerdere of mindere mate, al naar gelang de overblijvende kracht en het overwicht ervan is. Vandaar dat het beginsel van genade de ziel niet volkomen kan neigen om te leven in de vreze Gods, zodanig dat het de tegenstand niet gevoelt. Maar dít behoort onafscheidelijk en noodzakelijk tot het beginsel van heiligheid, dat het de ziel algemeen neigt tot werkzaamheden van heilige gehoorzaamheid. En deze neiging is overheersend en houdt de ziel voortdurend op heiligheid gericht.

Op pagina 104 schrijft Owen:
Er is zowel kracht als neiging of genegenheid die gepaard gaat met dit beginsel van genade. Het geeft de ziel niet enkel een gezindheid tot heilige gehoorzaamheid, maar bekwaamt haar tot de daden en plichten daarvan. Dat wij van nature 'krachteloos' zijn om enig geestelijk goed te verrichten, hebben wij uitvoerig bewezen, maar door de genade van wedergeboorte en heiligmaking wordt ons kracht en vermogen gegeven om in de vreze Gods te leven.

Op pagina 105,106 schrijft Owen over de kracht die God schenkt wanneer Hij zondaren levend maakt:
Deze kracht in de wil bestaat in de vrijheid en bekwaamheid om met de geestelijke dingen in te stemmen, deze te kiezen en te eigenen. Gelovigen hebben een vrije wil tot datgene wat geestelijk goed is. Want de wil is nu bevrijd van de dienstbaarheid en de slavernij van de zonde waaronder zij van nature verkeerde en nu zij door licht en liefde tot ruimte gekomen is, wil en verkiest zij vrijwillig de dingen Gods.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door -DIA- »

Ariene schreef:
-DIA- schreef:
BJD schreef:freek, jou link werkt niet bij mij, maar je bedoelt dezelfde als die momenteel op refoweb staat?
http://www.refoweb.nl/index.php?rubriek ... rtikel=405
En dat komt uit een hoek van waaruit je het niet direct verwacht...
Motiveer het eens?
Ik had het in de eerste plaats niet uit Christelijk Gereformeerde hoek verwacht, eerder uit Oud Gereformeerde kringen of GGiN/GG-rechterkant...

-DIA-
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Ariene schreef:
-DIA- schreef: En dat komt uit een hoek van waaruit je het niet direct verwacht...
Motiveer het eens?
Ik had het in de eerste plaats niet uit Christelijk Gereformeerde hoek verwacht, eerder uit Oud Gereformeerde kringen of GGiN/GG-rechterkant...
O, dus je bedoelde: "En dat komt uit een hoek van waaruit IK het niet direct verwacht".

Misschien moet je dat dan ook maar gewoon zéggen. :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door helma »

Unidad schreef:Zomaar wat stukjes van John Owen uit het boekje 'Heiligmaking'. Al zou hier de naam van een spreker van St. Heart Cry staan zou het verdacht geweest zijn denk ik. Apart dat stukjes van een John Owen of anderen vaak vertrouwder overkomen voor veel reformatorischen dan Schriftbewijzen waar het nog krachtiger staat.
lees de verklaring van Calvijn maar over Romeinen 6...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
Unidad schreef:Zomaar wat stukjes van John Owen uit het boekje 'Heiligmaking'. Al zou hier de naam van een spreker van St. Heart Cry staan zou het verdacht geweest zijn denk ik. Apart dat stukjes van een John Owen of anderen vaak vertrouwder overkomen voor veel reformatorischen dan Schriftbewijzen waar het nog krachtiger staat.
lees de verklaring van Calvijn maar over Romeinen 6...
Soms vraag ik me af of de "moderne" gereformeerde leer niet heel ver van de "oorspronkelijke Bijbelse en reformatorische leer" is afgedwaalt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:
Unidad schreef:Zomaar wat stukjes van John Owen uit het boekje 'Heiligmaking'. Al zou hier de naam van een spreker van St. Heart Cry staan zou het verdacht geweest zijn denk ik. Apart dat stukjes van een John Owen of anderen vaak vertrouwder overkomen voor veel reformatorischen dan Schriftbewijzen waar het nog krachtiger staat.
lees de verklaring van Calvijn maar over Romeinen 6...
Soms vraag ik me af of de "moderne" gereformeerde leer niet heel ver van de "oorspronkelijke Bijbelse en reformatorische leer" is afgedwaalt.
Het onderscheidend luisteren is helaas heeeel ver zoek... mensen gaan tegenwoordig vaak zomaar op de klank af...

-DIA-
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gesloten