Doek valt voor Lindenberg

Plaats reactie
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Doek valt voor Lindenberg

Bericht door Klaio »

ROTTERDAM - Het doek is gevallen voor de Rotterdamse boekhandel Lindenberg. Eigenaar H. Treffers uit Krimpen aan den IJssel heeft het pand aan de Kipstraat vrijwel direct na de overname definitief gesloten. Dat heeft hij in een kort persbericht meegedeeld.
Voormalig eigenaar Piet Lindenberg vroeg vorige maand zelf het faillissement van de onderneming aan vanwege financiële moeilijkheden. Investeerder Treffers was vervolgens bereid om de zaak over te nemen en een doorstart mogelijk te maken. Op 21 augustus ging de winkel weer open, nu met Lindenberg als bedrijfsleider en onder de naam Lindenberg Bijbels - Boeken - Muziek.
Op 1 september werd Lindenberg de toegang tot het bedrijf echter ontzegd en ging het pand aan de Kipstraat op slot. Volgens Lindenberg was er geen sprake van een conflict en is hij „zonder reden” geschorst. „Treffers is als een blad aan de boom omgedraaid. We waren juist overeengekomen dat het bedrijf een nieuwe start zou maken. Met instemming van Treffers heb ik zelfs advertenties geplaatst om personeel te werven.” De reden voor de schorsing van Lindenberg zou te maken hebben met het huurcontract dat met de eigenaar van het pand aan de Kipstraat is gesloten. Dit contract loopt over twee jaar af en dan moet de boekhandel opnieuw verhuizen. Lindenberg zou verzuimd hebben Treffers hierop te wijzen. Zelf zegt Lindenberg dat hij als werknemer helemaal niet betrokken was bij het afsluiten van het huurcontract. Binnen Rotterdam verhuisde boekhandel Lindenberg in 2004 van de Slaak naar het Oostplein. Na een faillissement in 2005 maakte het bedrijf een doorstart aan de Kipstraat.
Eigenaar H. Treffers weigert, ook na herhaald verzoek, elk commentaar op de gang van zaken. In een eenregelig persbericht geeft hij slechts aan dat het winkelfiliaal aan de Kipstraat „definitief” zal sluiten en dat „de rechtstreekse verkoop van boeken en muziek aan particulieren” wordt gestaakt. Treffers nam na het faillissement boeken, inventaris en schulden van de onderneming over. Hij was bovendien de grootste schuldeiser van Lindenberg. Mogelijk wijst de uitdrukking „rechtstreekse verkoop” erop dat Treffers andere mogelijkheden ziet om boeken en cd’s te verhandelen.
Piet Lindenberg zegt dat hij evenmin volledige openheid van zaken kan geven. Woensdagmiddag heeft hij overleg gehad met zijn juridisch adviseur over de te volgen strategie. „Nu alles naar buiten brengen zou mijn arbeidsovereenkomst in gevaar brengen.” Wel zegt hij het „onethisch” te vinden dat hij van de sluiting van het bedrijf niet vooraf in kennis werd gesteld. „Diezelfde avond kreeg ik per mail te horen dat mijn arbeidscontract zou worden ontbonden.”
Lindenberg heeft geen idee wat Treffers met de onderneming van plan is. Voorafgaand aan het gesprek met zijn adviseur woensdag was hij nog optimistisch over een mogelijk vervolg, zo liet hij op dat moment weten. Daarover zou hij woensdagavond mededelingen doen. Nu verwacht hij niet langer dat de boekhandel zal blijven bestaan. „Treffers heeft geen affiniteit met boeken en muziek. Het is triest dat vijf jaar ploeteren uiteindelijk tot dit debacle heeft geleid.”
Boekhandel Lindenberg werd in 1949 opgericht door de vader van Piet Lindenberg. De onderneming genoot landelijke bekendheid als ruimgesorteerde christelijke boek- en muziekhandel met een interessant antiquariaat.
Mr. R. Slotboom, als curator betrokken bij het faillissement van Lindenberg, zei donderdagmorgen niets over de sluiting van de boekhandel te kunnen zeggen. „Dat is een zaak waarover de nieuwe eigenaar gaat. Ik behartig alleen de belangen van de heer Lindenberg en van de crediteuren.”

Bron: RD, 18 september 2008.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Doek valt voor Lindenberg

Bericht door Jongere »

Ik had er net gesolliciteerd met nog een paar studenten om te proberen de zaak nieuw leven in te blazen. Jammer hoor. :nonnon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Doek valt voor Lindenberg

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:Ik had er net gesolliciteerd met nog een paar studenten om te proberen de zaak nieuw leven in te blazen. Jammer hoor. :nonnon
Inderdaad.

Maar het gerommel moet ook een keer ophouden.
Guppy3
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:33

Re: Doek valt voor Lindenberg

Bericht door Guppy3 »

Jammer voor hen. Maar heel zakelijk: het gebeurt meer ondernemingen. Lig er niet wakker van.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Doek valt voor Lindenberg

Bericht door albion »

Guppy3 schreef:Jammer voor hen. Maar heel zakelijk: het gebeurt meer ondernemingen. Lig er niet wakker van.
tja 't is ver van je bed waarschijnlijk...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Doek valt voor Lindenberg

Bericht door henriët »

Jongere schreef:Ik had er net gesolliciteerd met nog een paar studenten om te proberen de zaak nieuw leven in te blazen. Jammer hoor. :nonnon
toch maar bij de koekenbakker blijven...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Doek valt voor Lindenberg

Bericht door Lapressa »

Guppy3 schreef:Jammer voor hen. Maar heel zakelijk: het gebeurt meer ondernemingen. Lig er niet wakker van.
of juist wel?

Nog even en alle kleine odnernemers verdwijnen en enkel de grote winkelketens blijven nog over.
Ik zou soms willen dat ik leefde in de tijd van de kruidenierswinkels, bakkers en melkboeren (enkeling is er nog) langs de huizen.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Plaats reactie