Het CDA en de islam

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Het CDA en de islam

Bericht door jvdg »

CDA wil meer moslimleden

Na jaren van strenge taal tegen allochtonen werpt het CDA zich nu juist op als de partij voor moslims. Op het volgende partijcongres kan zelfs best een imam spreken in plaats van een dominee. "Het CDA is absoluut de goede partij voor moslims", zegt Kamerlid Madeleine van Toorenburg (foto), portefeuillehouder integratie voor het CDA, in een interview met De Pers.

"Het ligt voor de hand dat zij voor ons kiezen. We hebben veel overeenkomsten door religie. Moslims staan vaak dichter bij ons CDA’ers dan mensen die niet geloven". De christen-democrate vindt het ook een goed idee als op het komende CDA-congres een imam zou spreken. "Ik denk dat het heel waardevol kan zijn". Ze gelooft niet dat haar christelijke partijgenoten bezwaar zouden maken. "Een imam op het congres moet kunnen. Ik denk niet dat mensen schrikken als hij praat over de overeenkomsten, over binding."

De oproep past in de opmerkelijke omslag die de christen-democraten het laatste jaar hebben gemaakt. Na tijdens vorige kabinetsperioden te hebben meegegeven met de Fortuynistische opstand, is de partij nu moe van de kritiek op de islam. Waar partijleider Balkenende in 2002 nog ageerde tegen het idee van de multiculturele samenleving, herhalen CDA'ers nu dat de kernboodschap van alle religies hetzelfde is.

Lees verder bij De Pers

Wie, o wie, kan mij nog uitleggen wat het bestaansrecht van de C in de naam CDA heeft?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Het CDA en de islam

Bericht door BJD »

jvdg schreef:CDA wil meer moslimleden

Na jaren van strenge taal tegen allochtonen werpt het CDA zich nu juist op als de partij voor moslims. Op het volgende partijcongres kan zelfs best een imam spreken in plaats van een dominee. "Het CDA is absoluut de goede partij voor moslims", zegt Kamerlid Madeleine van Toorenburg (foto), portefeuillehouder integratie voor het CDA, in een interview met De Pers.

"Het ligt voor de hand dat zij voor ons kiezen. We hebben veel overeenkomsten door religie. Moslims staan vaak dichter bij ons CDA’ers dan mensen die niet geloven". De christen-democrate vindt het ook een goed idee als op het komende CDA-congres een imam zou spreken. "Ik denk dat het heel waardevol kan zijn". Ze gelooft niet dat haar christelijke partijgenoten bezwaar zouden maken. "Een imam op het congres moet kunnen. Ik denk niet dat mensen schrikken als hij praat over de overeenkomsten, over binding."

De oproep past in de opmerkelijke omslag die de christen-democraten het laatste jaar hebben gemaakt. Na tijdens vorige kabinetsperioden te hebben meegegeven met de Fortuynistische opstand, is de partij nu moe van de kritiek op de islam. Waar partijleider Balkenende in 2002 nog ageerde tegen het idee van de multiculturele samenleving, herhalen CDA'ers nu dat de kernboodschap van alle religies hetzelfde is.

Lees verder bij De Pers

Wie, o wie, kan mij nog uitleggen wat het bestaansrecht van de C in de naam CDA heeft?
De c dan misschien niet maar ze proberen wel te zoeken wat ons bind. (hoe raar dat misschien ook klinkt. ) Zelf spreek ik veel moslims, zij maken zich zorgen over de verdrukte positie van godsdienstig leven, buitensporige dance-feesten, vervaging van zeden enzv enzv..
Ik denk dat we wel eens dichter bij elkaar staan dan we denken (buiten de theologie om dan)
In dat opzicht ga je (als minderheidsgroep) steeds meer op elkaar aangewezen worden, ook politiek.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Jongere »

Je kunt je afvragen in hoeverre het nodig is om je persé als christen te manifesteren in de politiek. Dat in feite wel, maar gaat het er in de politiek niet ten eerste om dat er regelgeving is die heilzaam is voor het volk? Waarin een partij als de SP soms veel dichter bij kan zitten dan bijvoorbeeld het CDA.
Natuurlijk zijn er die bepaalde belangrijke ethische kwesties, maar daarin (wat van Toorenburg ook zegt) kunnen moslims en christenen het juist goed met elkaar vinden en zouden ze daarom ook beter een blok kunnen vormen. Waarbij het ècht verschil uiteraard ligt in de kern van de religie: het geloof in de opgestane Jezus Christus als Heer (Kurios). Maar dáár ligt de taak van de kerken, niet die van bestuurders. Misschien in hun persoonlijk leven, maar niet zozeer in hun werk.

Niet dat dit persé mijn mening is, maar misschien een aanknopingspunt voor een discussie, al is die ongetwijfeld al vaak zat gevoerd.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Sola Scriptura »

cda is goed voorbeeld waar lauwheid toe leidt. (kijk uit met compromissen maken cristen unie of je volgt in hun kielzog!)

de C in cda is nu niks meer dan wassenneus, een fopspeen om stemmen te krijgen.

Openb 3:



Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods: 15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! 16 Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Het CDA en de islam

Bericht door caprice »

jvdg schreef:Wie, o wie, kan mij nog uitleggen wat het bestaansrecht van de C in de naam CDA heeft?
Die is er niet meer. Er blijft alleen een drogisterijketen over.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het CDA en de islam

Bericht door jvdg »

caprice schreef:
jvdg schreef:Wie, o wie, kan mij nog uitleggen wat het bestaansrecht van de C in de naam CDA heeft?
Die is er niet meer. Er blijft alleen een drogisterijketen over.
:) letterlijk en figuurlijk......
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
caprice schreef:
jvdg schreef:Wie, o wie, kan mij nog uitleggen wat het bestaansrecht van de C in de naam CDA heeft?
Die is er niet meer. Er blijft alleen een drogisterijketen over.
:) letterlijk en figuurlijk......
CDA is naast de standpunten waar we niet in mee kunnen gaan echt geen verkeerde partij hoor. Mensen als Balkenende Hirsch Ballin en Donner acht ik als politicus toch wel zeer hoog.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het CDA en de islam

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
CDA is naast de standpunten waar we niet in mee kunnen gaan echt geen verkeerde partij hoor. Mensen als Balkenende Hirsch Ballin en Donner acht ik als politicus toch wel zeer hoog.
Mee eens, als politicus acht ook ik ze hoog, maar niet als representanten van de C in het CDA.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Gian »

Och nee, net zomin als de K van KRO en de C van NCRV. Zo gaat dat nou eenmaal.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het CDA en de islam

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Och nee, net zomin als de K van KRO en de C van NCRV. Zo gaat dat nou eenmaal.
Wat vindt je van de E van de EO?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Jongere »

En de C van C1000?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het CDA en de islam

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:En de C van C1000?
Je zit duidelijk in het verkeerde, niet relevante forum.
En mocht je in het relevante forum alsnog deze posting plaatsen, dan....
:foufou
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Oude-Waarheid »

Jongere schreef:En de C van C1000?
Denk dat Jongere nu ook slaap nodig heeft :D
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Het CDA en de islam

Bericht door Lapressa »

In hoeverre kennen jullie werkelijk het CDA?

Wel is in die partij verdiept, gesproken met de mensen er achter, hun werken nagegaan?
Dan bedoel ik niet kranten naspreken maar zelf, persoonlijk dit nagaan.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het CDA en de islam

Bericht door jvdg »

Lapressa schreef:In hoeverre kennen jullie werkelijk het CDA?

Wel is in die partij verdiept, gesproken met de mensen er achter, hun werken nagegaan?
Dan bedoel ik niet kranten naspreken maar zelf, persoonlijk dit nagaan.
De variëteit bij CDA'ers loopt van uiterst links tot behoorlijk rechts.
Ik ken CDA'ers die veel gemeengoed hebben met CU en SGP.

Maar het gaat mij niet om de CDA-stemmers zelve, maar hoe het CDA zich manifesteert in alle bestuurlijke echelons, van gemeenteraad tot en met de Senaat.
Vertegenwoordigt het CDA wel in alle redelijkheid haar kiezers?
Is de partij niet te "breed"?
Plaats reactie