Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Plaats reactie
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door Rens »

Dronken joyrider rijdt fietser invalide

Gepubliceerd: vandaag 22:05
Update: vandaag 22:08

Bron: DAG

Een dronken joyrider (20) uit Prinsenbeek heeft een fietser een dwarslaesie, gebroken ruggenwervels en een zware hersenschudding bezorgd.

De man werd opgepakt nadat de politie eerder een melding had ontvangen over de aanrijding, waarbij de verdachte de fietser had geschept en vervolgens twee geparkeerde auto's had geramd. Daarna ging hij ervan door, meldt Omroep Brabant.

Doordat hij zijn voorste kentekenplaat bij het verkeersongeval op de Ginnekenweg was verloren, kon de politie hem snel opsporen. Hij is aangehouden en zit in de cel.

==

ik zou niet op de stoel van de rechter willen zitten......voor de een is levenslang een passende straf, een ander vindt 5 jaar passend, óf komt ook deze mafkees er met een werkstraf vanaf??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door vlinder »

Die jongen moet zijn levenlang degene verzorgen die hij heeft aangereden..... :livre
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:Die jongen moet zijn levenlang degene verzorgen die hij heeft aangereden..... :livre
mwah..... moet de ander dan wel mee instemmen............
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door JolandaOudshoorn »

20 jaar....en je zou al zoiets op je geweten hebben!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door BJD »

Daarom zijn die boetes voor drank achter het stuur ook zo hoog.. en terrecht. Afgelopen twee nachten 4 rijbewijsen ingenomen vanwege te veel promilage waarvan twee mannen (21 en 19 jaar) beginnend bestuurder was. Een ervan blies 950 ug/l waarvan 95 ug/l is toegestaan. 950 ug/l (= 2.18 promille)
UG/l staat voor microgram alcohol per liter uitgeademde lucht.

En dit gewoon tijdens de reguliere dienst, (dus geen alcoholcontrole)

Maar goed dat die jongen niet in Amerika woont. Daar kun je heel wat jaren brommen voor zoiets. Passens straf?? Ik durf het niet te zeggen..
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door Sola Scriptura »

oog om oog tand om tand. of 40 jaar cel. water en brood, geen centerparc-cellen.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door Rens »

Gezien m'n eigen achtergrond zou ik niet durven oordelen, juridisch gezien dan. Echter, om de zaak complexer te maken, het betreft hier ook nog eens een joy-ridingsgeval....

Als het een écht méns is met het hart op de goede plaats, dan heeft die jongen óók levenslang de wetenschap wat hij heeft aangericht. En dat is mentaal ook niet niks.

Hoe dan ook, ons rest de wetenschap dat er naast de aardse ook nog een hemelse Rechter zal oordelen. Maar ik zou écht niet in de schoenen van de juridische rechter willen staan.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door Jongere »

Sola Scriptura schreef:oog om oog tand om tand. of 40 jaar cel. water en brood, geen centerparc-cellen.
Toch blijf ik me verbazen over je harde opstelling hierin, ook als ik andere dingen (zoals in "buitenlander-topics") lees. Het is weer een andere manier van naar de Bijbel kijken (oog om oog tand om tand) dan ik uit theologische topics van je gewend ben. Of sla ik dan de plank mis?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door BJD »

Ik ken die jongen verder ook niet... maar de ruimte tussen een misdrijf tegen het leven plegen en een keurige refoforummer zijn is flinterdun. Ook ik, en ik vermoed velen met mij hier op dit forum, hebben ooit in hun onbezonnenheid in hun vroegvolwassenheid (of misschien nog steeds en wel in hun volle bewustzijn en nemen die limiet niet zo nauw) wel eens met een slok te veel achter het stuur gezeten. (daar zit je heel snel aan) Deze jongen rijdt dan misschien bijvoorbeeld zonder toestemming in de auto van z'n broer. (joyriding, nou niet bepaald een heel ernstig feit) Hij rijdt vervolgens iemand aan, raakt in paniek, rijdt door en heeft een ernstig probleem.. 20 jaar ervoor zitten... is het feit heel erg... of zijn de gevolgen heel erg?

Ik zit regelmatig op refoverjaardagen waar niet zo nou genomen worden met drank in combinatie met rijden. :nonnon Die hebben wel hun oordeel al klaar mogelijk....

Neemt niet weg dan ik de casus verder niet ken, mogelijkheid bestaat dat hij ladderzat in een auto is gaan zitten, als een gek heeft gereden enzv enzv.... Conclusie: gelukkig weet een rechter meer om een rechtvaardige straf uit te spreken als wat deze krant bericht.
elbert
Berichten: 1361
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door elbert »

Rens schreef:ik zou niet op de stoel van de rechter willen zitten......voor de een is levenslang een passende straf, een ander vindt 5 jaar passend, óf komt ook deze mafkees er met een werkstraf vanaf??
Gelukkig maar dat rechters er niet zijn om op basis van hun gevoel een oordeel te vellen.
Ze hebben de Nederlandse wet als juridische norm en moeten daarbij de omstandigheden meewegen.
Op die manier komen ze tot een oordeel en bijpassende straf als de beklaagde schuldig wordt bevonden.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door Rens »

elbert schreef:
Rens schreef:ik zou niet op de stoel van de rechter willen zitten......voor de een is levenslang een passende straf, een ander vindt 5 jaar passend, óf komt ook deze mafkees er met een werkstraf vanaf??
Gelukkig maar dat rechters er niet zijn om op basis van hun gevoel een oordeel te vellen.
Ze hebben de Nederlandse wet als juridische norm en moeten daarbij de omstandigheden meewegen.
Op die manier komen ze tot een oordeel en bijpassende straf als de beklaagde schuldig wordt bevonden.
betrek ook even mijn posting van 14.45 uur erbij......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door jvdg »

BJD schreef:Ik ken die jongen verder ook niet... maar de ruimte tussen een misdrijf tegen het leven plegen en een keurige refoforummer zijn is flinterdun. Ook ik, en ik vermoed velen met mij hier op dit forum, hebben ooit in hun onbezonnenheid in hun vroegvolwassenheid (of misschien nog steeds en wel in hun volle bewustzijn en nemen die limiet niet zo nauw) wel eens met een slok te veel achter het stuur gezeten. (daar zit je heel snel aan) Deze jongen rijdt dan misschien bijvoorbeeld zonder toestemming in de auto van z'n broer. (joyriding, nou niet bepaald een heel ernstig feit) Hij rijdt vervolgens iemand aan, raakt in paniek, rijdt door en heeft een ernstig probleem.. 20 jaar ervoor zitten... is het feit heel erg... of zijn de gevolgen heel erg?

Ik zit regelmatig op refoverjaardagen waar niet zo nou genomen worden met drank in combinatie met rijden. :nonnon Die hebben wel hun oordeel al klaar mogelijk....

Neemt niet weg dan ik de casus verder niet ken, mogelijkheid bestaat dat hij ladderzat in een auto is gaan zitten, als een gek heeft gereden enzv enzv.... Conclusie: gelukkig weet een rechter meer om een rechtvaardige straf uit te spreken als wat deze krant bericht.
Ik ben het helemaal met je eens.
Wij kennen de feiten niet.
Wij oordeken gemakkelijk op basis van de perfsinfo.

Laten wij ook in dit opzicht tot onszelf inkeren.
En beseffen dat wij ook niet geheel vrij zijn van.......
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door Sola Scriptura »

Jongere schreef:
Sola Scriptura schreef:oog om oog tand om tand. of 40 jaar cel. water en brood, geen centerparc-cellen.
Toch blijf ik me verbazen over je harde opstelling hierin, ook als ik andere dingen (zoals in "buitenlander-topics") lees. Het is weer een andere manier van naar de Bijbel kijken (oog om oog tand om tand) dan ik uit theologische topics van je gewend ben. Of sla ik dan de plank mis?
Hier laat ik mijn gevoelens en eerste reactie kennen.(het vlees)
ik weet dat de rechter er over gaat, dat die jongen het zo niet bedoelde en dat ik in die plaats ook genade wou enz enz enz.
Maar ik vind de straffen te laag in nederland.
Het is aan de rechter...rom 13. maar laat ze dan ook het zwaard hanteren!

david schrijft ook in psalm 139


en uw naam tot leugen gebruiken, uw tegenstanders.
21 Zou ik niet haten, HERE, wie U haten,
niet verafschuwen wie tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met een volkomen haat,
tot vijanden zijn zij mij.


maar voor ons geldt het nieuwe verbond:

rom 12:


hebt het goede voor met alle mensen. 18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. 19 Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here

*

Dus ja ik ken het verschil van/tussen verbonden, gevoelens en de Wet.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door vlinder »

Ik heb nog nooit met drank op achter het stuur gezeten en denk dat ik dat ook niet zo snel zal doen. Niet omdat ik me zo goed voel, maar omdat ik mijn verantwoording hierin ken! Als ik moet rijden drink ik bij voorbaat al niets. Ook al mag je met één glas nog achter het stuur, ik zou het mezelf nooit vergeven als ik met één glas iemand zou aanrijden. Mensen zo moeilijk is dat helemaal niet om gewoon wat ander te drinken.....

(ja ik ben vrouw, maar ik lust ook bier) :nananere
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wat zou jouw oordeel zijn als je rechter zou zijn........

Bericht door Gian »

Ik ben pas met 2 kratten bier achter het stuur gekropen.

(In de aanbieding bij Golff)

:)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie