2 kronieken 7: 14 - linken aan opwekking of niet.

saphira

2 kronieken 7: 14 - linken aan opwekking of niet.

Bericht door saphira »

2 Kron 7: 14. (zo mijn volk...zo zal Ik horen...en hun land genezen).

Het eerste wat ik hierover wil zeggen, is dat wat beloofd is, geen opwekking is. Want de belofte moet in de eerste instantie worden verstaan in samenhang met de tijd waarin deze gedaan is. Er wordt gesproken over het genezen van het land en het vergeven van de zonden van het O.T volk.
De belofte heeft geen betrekking op een opwekking want opwekking heeft te maken met de overstromende gave van de Heilige Geest en zoals de O.T schriften duidelijk maken, die Gave ligt in de toekomst. In de toekomst voor Joël en Ezechiëll en alle profeten.
Dat de Heilige Geest in Zijn inwerking en gaven in het OT werkzaam was, wordt natuurlijk door de teksten niet ontkent. Maar als je het niveau van de Geest in het OT gelijk stelt aan de aard en mate die afhankelijk was van de verhoging van onze Middelaar, betekent dat het mislopen van de heerlijkheid die bij de tijd van het Evangelie hoort.

Als je de belofte aan Salomo als een tekst over opwekking behandeld ben je bezig de tijd van 2 Kronieken toe te passen op iets wat in de wereld niet was geschied vóór de dagen van de apostelen.
Opwekking kan geen deel van het oud testamentisch beleven zijn zonder dat de contouren van de heilsgeschiedenis en de ontwikkeling van het oude verbond naar het nieuwe verbond worden ondermijnd.
De Geest was onder Gods OT volk werkzaam.
Maar Zijn werking was sporadisch, raadselachtig, selectief en soms uitwendig. De profeten verlangden naar betere dagen.

Wat is de blijvende betekenis van de onderwijsing en de belofte aan Salomo?
Is dat niet eenvoudig dat God gehoorzaamheid en heiligheid eist van allen die Zijn Naam belijden en dat zo'n gehoorzaamheid niet onbeloond zal zijn?
Ik blijf erbij dat we de aard van de beloning niet van het OT naar het NT kunnen verplaatsen. Het bijzondere van de Godsregering van Israel bestond uit twee dingen:
-een systeem van wetten dat rechtstreeks uit de hemel aan het volk was gegeven
-en het in achtnemen van een byzondere voorzorg om dat systeem te onderhouden door nationale weldaden te verlenen
en nationale vonnissen te vellen, vaak op een onmiddelijke en bijzondere manier.
In het NT is de kerk van Christus niet langer op een theocratische manier verbonden met welk land dan ook.
Landen, streken zijn vaak vanwege het Evangelie gezegend, maar dat is een andere zaak dan dat we Gods belofte aan Slomo maken tot een fundament van het geloof dat, als christenen berouw hebben en zichzelf vernederen, er een nationale genezing zal zijn en een nationale opwekking.

De verwarring die is gerezen door 2 Kro 7:14 tot een tekst over opwekking te maken, heeft bijgedragen tot het verzuim om de grote verandering in geestelijk voorrecht te zien, die op de komt van Christus zou volgen.
Terwijl het verschijnsel opwekking zeker in de 'profetie' van het OT voorkomt, kunnen we toch niet de 'beleving' in het OT invoeren zonder de betekenis daarvan aan te tasten.

Natuurlijk moeten we belangrijke lessen uit Gods machtige daden in het OT trekken, maar als deze tot basis worden gemaakt van de leer van het NT, dan ga je de verkeerde kant uit.

Ik wil trouwens stellen dat zij, die geloven dat een zekere lijn van gebed en gedrag tot opwekking moet leiden, de geschiedenis tegen hebben.

Ik ben het ermee eens om nadruk te leggen op de verantwoordelijkheid van de mens. De Bijbel leert dat ijver wordt beloond en passief afwachten maakt geen deel uit van onze christenplicht.
Getuigen draagt vrucht.
Gebeden worden verhoord.
Maar het is een vergissing te veronderstellen dat de kerk alleen maar vruchtbaar kan zijn en alleen maar voorit kan komen wanneer er een Opwekking plaatsvindt
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Bert Mulder
Contacteer:

Re: 2 kronieken 7: 14 - linken aan opwekking of niet.

Bericht door Bert Mulder »

Marcel, ben ik het zeker met je eens, dat men, die naar 'revival' zitten te snakken, toch de Bijbel en de tekenen des tijds verkeerd lezen.

Zo hadden wij gisteren een catechismus preek over de sleutelen van het Koninkrijk. Als Bijbelhoofdstuk 2 Kor. 2, en wel speciaal dit vers:
15 Want wij zijn Gode een goede reuk van30) Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode;31) maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?32)
Werd naar voren gebracht, dat het ook een goede reuk Gods is, in degenen die verloren gaat. De rechte prediking maakt scheiding.

Verder ook, als we de tekenen des tijds juist lezen, zullen we zien dat de Heere meer en meer zijn kandelaar wegneemt. Zal Hij nog geloof vinden op de aarde? (Weten we, dat deze aarde bestaan moet, tot de laatste uitverkorene bekeerd is).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
saphira

Bericht door saphira »

Tegen wie heb je het nou?
tegen mij: Saphira?
Tegen John?
Tegen welke Marcel?

Ik snak wel degelijk naar een opwekking.
En daar is niets onbijbels aan.

Saphira.
Laatst gewijzigd door saphira op 21 apr 2008, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

saphira schreef:Tegen wie heb je het nou?
tegen mij: Saphira?
Tegen John?
Tegen welke Marcel?

Saphira.
aan Saphira (onderschrift Marcel ??)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
saphira

Bericht door saphira »

Bert Mulder schreef:Marcel, ben ik het zeker met je eens, dat men, die naar 'revival' zitten te snakken, toch de Bijbel en de tekenen des tijds verkeerd lezen.

Zo hadden wij gisteren een catechismus preek over de sleutelen van het Koninkrijk. Als Bijbelhoofdstuk 2 Kor. 2, en wel speciaal dit vers:
15 Want wij zijn Gode een goede reuk van30) Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode;31) maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?32)
Werd naar voren gebracht, dat het ook een goede reuk Gods is, in degenen die verloren gaat. De rechte prediking maakt scheiding.

Verder ook, als we de tekenen des tijds juist lezen, zullen we zien dat de Heere meer en meer zijn kandelaar wegneemt. Zal Hij nog geloof vinden op de aarde? (Weten we, dat deze aarde bestaan moet, tot de laatste uitverkorene bekeerd is).
Vergis ik me als ik denk, dat jij het hele begrip van de voorkomende opwekkingen in het geheel, niet bijbels vind?
Dan ben ik het echt niet met je eens.
En dat was ook niet de bedoeling van mijn schrijven...
Bert Mulder
Contacteer:

saphira schreef:
Bert Mulder schreef:Marcel, ben ik het zeker met je eens, dat men, die naar 'revival' zitten te snakken, toch de Bijbel en de tekenen des tijds verkeerd lezen.

Vergis ik me als ik denk, dat jij het hele begrip van de voorkomende opwekkingen in het geheel, niet bijbels vind?
Dan ben ik het echt niet met je eens.
En dat was ook niet de bedoeling van mijn schrijven...
Precies.
saphira

Bericht door saphira »

Dus je denkt net als Abraham Kuyper?
Tja, dat was een derde groep. Die had ik niet genoemd.
:mad
Bert Mulder
Contacteer:

saphira schreef:Dus je denkt net als Abraham Kuyper?
wat denkt Abraham Kuyper daarover?
saphira

Bericht door saphira »

Bert Mulder schreef:
saphira schreef:Dus je denkt net als Abraham Kuyper?
wat denkt Abraham Kuyper daarover?
Misschien kun je dat zelf opzoeken, googlen maar.
Heb op dit moment geen tijd om nog een lap tekst te schrijven.
:nonnon
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

weer even terug naar 2 Kron 7 vers 14...

stel dát de betekenis niet voor nu in onze situatie geld (wat ik overigens zeer betwijfel)
Dan zou je het ook anders kunnen zeggen.
Het volgende dan:
16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
17 Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij; en hij bad een gebed, dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in drie jaren en zes maanden.
18 En hij bad wederom, en de hemel gaf regen, en de aarde bracht haar vrucht voort.
f
Jak. 5

3 Beth. Vertrouw op den HEERE, en doe het goede; bewoon de aarde, en voed u met getrouwigheid.
4 En verlustig u in den HEERE, zo zal Hij u geven de begeerten uws harten.
5 Gimel. Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken;
6 En zal uw gerechtigheid doen voortkomen als het licht, en uw recht als den middag.
f
Psalm 37

En lees bijv. Kronieken eens...de kleine Profeten hoe God het land genas na verootmoediging!
Het is trouwens ook de basis!
Verootmoedigen, zonden belijden...HIJ zál het vergeven.
Lees over de opwekking in wales destijds....Aan een opwekking gáát verootmoediging vooraf.
Sowiso aan vergeving!
Het is toch Gods verlangen dat mensen tot de erkentenis van de waarheid komen.
Ja, en het is zo dat we het met z´n allen verprutst hebben!
Maar we mogen niet te klein denken van Gods genade!

Hij is groot, barmhartig..volmaakt GOED....HIJ is bereid om te vergeven!

Dus al zou die tekst uit Kronieken iets anders betekenen, uit andere schriftgedeelte en de historie (meer dan dan waar ik de tijd voor heb om ze op te sommen) is op te maken dat God zooo VOL van genade is dat als wij ons verootmoedigen, schuld belijden Hij Zijn verlangen zal uitvoeren....!

My one and only goal;
His image in my soul.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

groep 1: voorwaardelijk:bidden, evangeliseren etc. ( als voorwaarde) In kerken die er klaargemaakt voor zijn.
groep 2: onvoorwaardelijk: bemiddeling door de Geest ( als pleitgrond). In kerken die juist op dat moment een toonbeeld van ellende zijn.
Ik heb deze even uit de topic geplukt die hier aan vooraf ging ;)
Volgens mij past deze meer bij dit topic...:)

Kunnen we niet beter het volgende er van maken! (gemixt :D)
Doordat de Geest mensen levend maakt, vervuld en het verlangen geeft naar een opwekking, die mensen (met elkaar) gaan bidden én evangeliseren/getuigen, midden in de miserabele toestand van de kerken/het land?

My one and only goal;
His image in my soul.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Ik heb eens even opgezocht wat Matthew Henry over 2 Kron. 7:14 zegt en dat vond ik erg mooi
Ik hoop dat je engels kan...de andere heb ik ff niet bij de hand.

God expects that his people who are called by his name, if they have dishonoured his name by their iniquity should honour it by accepting the punishment of their iniquity.
They must be humble themselves under his hand, must pray for the removal of judgement, seek the face an favour of God; and yet all this will not do unless they turn from their wicked ways, and return to the God from whom they have revolted.
National mercy is then promise, that God will forgive their sin, which brought the judgement upon them, and then heal their land, redress all their grievances. Pardoning mercy makes ways for healing mercy.
Ps. 103:3 & Mt. 9: 2

My one and only goal;
His image in my soul.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

[quote="JaCaKunnen we niet beter het volgende er van maken! (gemixt :D)
Doordat de Geest mensen levend maakt, vervuld en het verlangen geeft naar een opwekking, die mensen (met elkaar) gaan bidden én evangeliseren/getuigen, midden in de miserabele toestand van de kerken/het land?[/quote]

mee eens :garde
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
saphira

Bericht door saphira »

JaCa schreef:weer even terug naar 2 Kron 7 vers 14...

stel dát de betekenis niet voor nu in onze situatie geld (wat ik overigens zeer betwijfel)
Dan zou je het ook anders kunnen zeggen.
Het volgende dan:
16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
17 Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij; en hij bad een gebed, dat het niet zou regenen; en het regende niet op de aarde in drie jaren en zes maanden.
18 En hij bad wederom, en de hemel gaf regen, en de aarde bracht haar vrucht voort.
f
Jak. 5

3 Beth. Vertrouw op den HEERE, en doe het goede; bewoon de aarde, en voed u met getrouwigheid.
4 En verlustig u in den HEERE, zo zal Hij u geven de begeerten uws harten.
5 Gimel. Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken;
6 En zal uw gerechtigheid doen voortkomen als het licht, en uw recht als den middag.
f
Psalm 37

En lees bijv. Kronieken eens...de kleine Profeten hoe God het land genas na verootmoediging!
Het is trouwens ook de basis!
Verootmoedigen, zonden belijden...HIJ zál het vergeven.
Lees over de opwekking in wales destijds....Aan een opwekking gáát verootmoediging vooraf.
Sowiso aan vergeving!
Het is toch Gods verlangen dat mensen tot de erkentenis van de waarheid komen.
Ja, en het is zo dat we het met z´n allen verprutst hebben!
Maar we mogen niet te klein denken van Gods genade!

Hij is groot, barmhartig..volmaakt GOED....HIJ is bereid om te vergeven!

Dus al zou die tekst uit Kronieken iets anders betekenen, uit andere schriftgedeelte en de historie (meer dan dan waar ik de tijd voor heb om ze op te sommen) is op te maken dat God zooo VOL van genade is dat als wij ons verootmoedigen, schuld belijden Hij Zijn verlangen zal uitvoeren....!
Het merkwaardige bij veel opwekkingen is het feit dat er geen verootmoediging, schuldbelijdenis etc aan vooraf ging maar dat de Opwekking er was als een donderslag bij heldere hemel.
Zo genadig is onze verbondsGod. En zo machtig de heilige Geest.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Ja het is een wonder!
Het is puuuuur genade (ook dat God bidders inzet!)
Hoe we er ook naar verlangen, het zal idd plotseling zijn!
of....miss wel geleidelijk aan....?
Steeds meer verlichting?

My one and only goal;
His image in my soul.
Plaats reactie