Psychosomatiek

Een mens is:

een duale eenheid van 'geest en lichaam'
7
25%
een eenheid van 'geest en lichaam'
5
18%
een eenheid van 'geest, psyche en lichaam'
15
54%
of: ......... vul zelf maar in
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 28

hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Psychosomatiek

Bericht door hervormde »

Hoe zit dat toch met de mens? Is hij nu één geheel of niet? Als je sommige mensen hoort spreken over een 'stoffelijk overzicht' lijkt dat rechtstreeks onttrokken te zijn aan het Griekse duale denken. Maar is dat duale denken wel bijbels. Mogen we de mens opdelen in een ziel [geest] en lichaam? Of is de mens een eenheid.

Om het nog wat complexer te maken. Moeten we niet naar een eenheid van geest, psyche en lichaam?

Praktisch: wanneer ik hoofdpijn heb, beinvloedt dat mijn geestelijk leven. Maar, .... dat doet niet alleen mijn lichaam, ook mijn psyche doet dat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Psychosomatiek

Bericht door Marnix »

Ik denk dat de opdeling in geest en lichaam goed is. We geloven immers dat als we sterven, die twee gescheiden worden? Op de jongste dag zullen onze ziel en ons vernieuwde, volmaakte lichaam weer en worden. Blijkbaar kan de ziel zonder het lichaam van nu en vallen beiden dus op te delen. Denk ook aan Jezus die zegt: Wees niet bang voor hen die het lichaam kunnen doden maar niet de ziel. Wees bang voor wie die kunnen doden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Psychosomatiek

Bericht door MarthaMartha »

de ziel is eeuwig... bij de dood gaat deze naar zijn plaats
het lichaam van nu is tijdelijk
de psyche ook
Hoewel beide laatste onveranderlijk opgewekt zullen worden...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Psychosomatiek

Bericht door Gian »

Wathman Nee heeft hier heldere dingen over geschreven in zijn boek 'de geestelijke mens'.
Ook in 'de latente kracht van de ziel' gaat hij hier uitgebreid op in.
Geest, ziel en lichaam dus ;)

1 Thes. 5:23 zegt: “En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in alle delen onberispelijk bewaard te zijn

Luc. 1:46,47: “Mijn ziel maakt groot de Heer, en mijn geest heeft zich verblijd over God, mijn Heiland”
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Psychosomatiek

Bericht door Marnix »

Is de vraagstelling dan wel goed? Ik kan me wel iets voorstellen bij het onderscheid tussen geest en ziel (hoewel het moeilijk is aan te geven is waar de scheidslijn zit. Maar wat is dan precies het verschil tussen geest en psyche?

De Van Dale geeft bij "geest" aan: datgene in de mens wat denkt, voelt en wil
Bij psyche staat: de zetel van de bewustzijnsverschijnselen
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Psychosomatiek

Bericht door Sola Scriptura »

Ja, idd, wat is het verschil tussen geest en ziel?
Je lichaam is gewoon je huls en voertuig om in deze atmosfeer te leven.
Maar als je dood bent ben je dat alleen geest? of geest en ziel?
En wat word bedoeld met de adem die God heeft ingeblazen?
En wat kan je nog zonder hersenen?
Wat weten wij eigenlijk maar weinig als mensen.

Maar God is ook Geest dus....ben echt benieuwd als we een nieuw hemels lichaam krijgen hoe dat is! Maar als we nu als gevallen schepselen al zoveel vermogen en kunnen genieten, hoe hemels zal het dan wel niet zijn?!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psychosomatiek

Bericht door refo »

Bijbels gezien, aangevuld met de praktijk, lijkt de mens een eenheid van een geest en een lichaam.

De man-mens (Adam) werd uit aarde geschapen en kreeg een adem ingeblazen en werd zo een 'levende ziel'. Met manninne zal iets dergelijks gebeurd zijn.
We constateren nu dat deze mens een psyche, een geest heeft.

Lichaam en geest kunnen bestaan zolang er de adem is. De mens is dan een 'levende ziel'. Bij het sterven gaat de adem terug naar God (Prediker 3:21).

Het NT heeft ons geopenbaard dat er een opstanding zal zijn. Het lichaam zal blijkbaar weer hersteld worden. Technische details zijn echter niet gegeven. In principe lijkt me dat je weer mag uitgaan van de combinatie lichaam+adem en psyche/geest.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Psychosomatiek

Bericht door MarthaMartha »

het verschil tussen geest en ziel is denk ik meest dat we met ziel het onsterflijke bedoelen.
met geest meer de psyche.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Psychosomatiek

Bericht door Marnix »

Maar sterft de psyche dan met het lichaam? Is de psyche onderdeel van de stoffelijke mens (lichaam) of van de niet stoffelijke mens (geest), is het een derde iets of is het een combinatie van beiden, dat wat lichaam en ziel bindt (en zodoende bij de dood dus wel (tijdelijk) verdwijnt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Psychosomatiek

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bijbels gezien is het onderscheid tussen geest, ziel en lichaam juist.
Onder het lichaam verstaan we het materiele, onder de ziel of psyche kunnen we al het niet-materiele noemen zoals waarnemen, en de geest is de kracht van God die ons doet leven. Als we deze drie-deling vasthouden, kunnen termen als " geestelijk dood" veel beter tot hun recht komen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Psychosomatiek

Bericht door Avi »

Voor de vierde-eeuwse Augustinus is ‘geest’ een aanduiding van het wezen van de persoon geworden. Augustinus kent dus de geest toe aan een individu. Voor hem is geest een actief zelfbewustzijn geworden. De geest is de plek geworden waar de menselijke gedachten plaatsvinden. De mens denkt via zijn geest actief en bewust na. De geest maakt een groot (maar wel abstract) deel uit van het lichaam, dat in zeer grote mate afhankelijk is van de geest. In deze opvatting zit een belangrijk aspect van Plato’s Dualisme, waarin ook een tweedeling wordt gemaakt - onderscheid tussen lichaam en geest. Hij kent alleen niet expliciet de geest toe aan het individu.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Psychosomatiek

Bericht door Hinde »

Avi schreef:Voor de vierde-eeuwse Augustinus is ‘geest’ een aanduiding van het wezen van de persoon geworden. Augustinus kent dus de geest toe aan een individu. Voor hem is geest een actief zelfbewustzijn geworden. De geest is de plek geworden waar de menselijke gedachten plaatsvinden. De mens denkt via zijn geest actief en bewust na. De geest maakt een groot (maar wel abstract) deel uit van het lichaam, dat in zeer grote mate afhankelijk is van de geest. In deze opvatting zit een belangrijk aspect van Plato’s Dualisme, waarin ook een tweedeling wordt gemaakt - onderscheid tussen lichaam en geest. Hij kent alleen niet expliciet de geest toe aan het individu.
En emoties?
Geest of psyche?
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Psychosomatiek

Bericht door Avi »

Hinde schreef:
Avi schreef:Voor de vierde-eeuwse Augustinus is ‘geest’ een aanduiding van het wezen van de persoon geworden. Augustinus kent dus de geest toe aan een individu. Voor hem is geest een actief zelfbewustzijn geworden. De geest is de plek geworden waar de menselijke gedachten plaatsvinden. De mens denkt via zijn geest actief en bewust na. De geest maakt een groot (maar wel abstract) deel uit van het lichaam, dat in zeer grote mate afhankelijk is van de geest. In deze opvatting zit een belangrijk aspect van Plato’s Dualisme, waarin ook een tweedeling wordt gemaakt - onderscheid tussen lichaam en geest. Hij kent alleen niet expliciet de geest toe aan het individu.
En emoties?
Geest of psyche?
Geest is een heel context-afhankelijk begrip. Er zijn meerdere interpretaties maar doorgaans weet men denk door de context direct wat er bedoelt wordt. In theologische context betekent staat de geest voor God. Verder wordt het begrip vaak gebruikt ter aanduiding van een aspect van het abstracte deel van de mens of de uitvloeïng ervan. Afhankelijk van ‘de woorden eromheen’ kan het staan voor intelligentie, gedachten(goed), persoonlijkheid, karakter.
Het begrip wordt hoe dan ook altijd gebruikt ter aanduiding van iets abstracts. Het Griekse pneuma en nous betekend immers ook adem, levensgrond, denken, besef.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Psychosomatiek

Bericht door Hinde »

Dus, in de eeuwigheid heb je nog steeds je eigen intelligentie, gedachten(goed), persoonlijkheid, karakter?
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Psychosomatiek

Bericht door hmprff »

Hinde schreef:Dus, in de eeuwigheid heb je nog steeds je eigen intelligentie, gedachten(goed), persoonlijkheid, karakter?
waarom zou God mensen anders uniek hebben gemaakt?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Plaats reactie