PDD NOS

Kaw
Contacteer:

PDD NOS

Bericht door Kaw »

Heeft iemand ervaring met deze autistische stoornis? Een vriend van mij heeft het en nu waarschijnlijk ook een neefje. De dingen die ik op internet lees komen niet echt overeen met het gedrag van deze twee mensen. De twee mensen lijken ook totaal niet op elkaar qua gedrag.
Mijn neefje vind het moeilijk om (emotioneel) correct te reageren op situaties. Voor de rest is er weinig aan hem te merken dan dat hij heel onzeker is.
De vriend heeft het altijd over 1 onderwerp dat over tijd kan wisselen, snapt de meest triviale sociale situaties niet, maar reageert emotioneel wel correct.
Volgens mij is PDD NOS meer een verzamelnaam voor alle autistische afwijkingen die tezamen niet echt goed te definieren zijn als een andere autistische stoornis.
edele strijdster

Re: PDD NOS

Bericht door edele strijdster »

Heb je al op http://www.pdd-nos.nl/intro.html gekeken?
Is een boek te vinden over pdd-nos.
Verder wordt besproken wat pdd-nos is, wordt uitgelegd wat autisme is enz.
Erg interresant!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
judith

Bericht door judith »

Mijn broertjess...hebben ook wat...ik weet niet helemaal precies..
Ik dacht PDNOS is dat het zelfde als PDD-Nos?
Of is dat iets andrs?
Ik weet niet! This een beetje warrig..
De eene keer zeggen ze dat ze ODD hebben ofzo..of heet dat niet zo??
Ik weet het niet..
Ik zal het nog is vragen aan pap en mam
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
aritha

Bericht door aritha »

judith schreef:Mijn broertjess...hebben ook wat...ik weet niet helemaal precies..
Of is dat iets andrs?
Ik weet het niet..
Nou we zullen er nog eens over praten, Juudje.
:oops
groetjes: Refomammie.
judith

Bericht door judith »

aritha schreef:
judith schreef:Mijn broertjess...hebben ook wat...ik weet niet helemaal precies..
Of is dat iets andrs?
Ik weet het niet..
Nou we zullen er nog eens over praten, Juudje.
:oops
groetjes: Refomammie.
jaja, mamsss.... :haha
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Of is dat iets andrs?
Ik weet het niet..
Er staat echt heel veel op internet (dus ff op google :) ) en ik heb ook nog wel een boek voor je wat hier ook over gaat. Dus...wil je wat informatie: ik hoor het wel via PB oid.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Dodo

Bericht door Dodo »

Het is kennelijk de week van het autisme, en afgelopen weekend was een documentaire op tv hierover. Drie autistische mannen die vertellen hoe ze dingen voelen en beleven, en wat er soms fout loopt. Heel boeiend, en ik denk een aanrader voor iedereen (misschien juist op dit forum) die wat over het onderwerp wil weten. Te vinden op uitzending gemist, het is een docu van Kruispunt.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Zou goed zijn als meer mensen zich eens hierin verdiepen, mensen met een autistische stoornis worden vaak niet begrepen
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Wat ik ook een interessante vind, is de samenspel tussen Autisme en het Geloof. Er zijn verschillende aspecten die daar soms mee botsen. Zo hebben sommige mensen met een autisme spectrum stoornis (ASS) moeite met het begrijpen van figuurlijke termen. 'Jezus is de Weg', 'de Zoon is Vlees geworden en heeft onder ons gewoond', dat zijn zaken waar zij weinig mee kunnen.

Een familielid van mij heeft geen diagnose (bestond toen nog niet), maar het zou mij niet verbazen als hij eigenlijk ook een Autisme Spectrum Stoornis heeft. Uit wat hij vertelt uit zijn jeugd over zaken in de kerk die hij absoluut niet begreep merk ik wel dat dit een spanningsveld kan zijn. Ook ouderwets taalgebruik ('Des HEEREN wegen zijn gewis') kan dan moeilijk zijn, als het op iets moderners lijkt.

De vraag is dan hoe je dit soort dingen uitlegt. Als ouders, maar ook als dominee/kerkenraad. In die tijd werd het gewoon aan de kant geschoven, maar misschien zijn we tegenwoordig wijzer?
helma

Bericht door helma »

Blijft lastig; ook omdat autisme zoveel verschillen kent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Blijft lastig; ook omdat autisme zoveel verschillen kent.
Precies, en ook het intelligentieniveau kan behoorlijk uiteenlopen. Zo zijn er mensen die behept zijn met een dergelijke
stoornis, die echt qua intelligentie behoorlijk achterlopen. Maar daar zijn ook hoogbegaafden onder. Dit is een punt wat
ik zelf ook heb ondervonden, toen een 'psych' me in zijn domheid :) in contact wilde brengen met lotgenoten. Dat werd
dus helemaal driemaal oven niks. Ik zou via MSN gesprekken voeren met lotgenoten. Werkte echt voor geen meter.
De mensen die ik trof waren allen qua intelligentie niet bepaald snugger. :oops Vandaar dat ik er snel mee ben gestopt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:De mensen die ik trof waren allen qua intelligentie niet bepaald snugger. :oops Vandaar dat ik er snel mee ben gestopt.
Kun je beter op RF zitten. :haha
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:De mensen die ik trof waren allen qua intelligentie niet bepaald snugger. :oops Vandaar dat ik er snel mee ben gestopt.
Kun je beter op RF zitten. :haha
Klopt. RF is zo'n beetje de mensa onder de sociale media websites. :)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De wetenschap, en de psychologen en psychiaters zijn het meest wel met elkaar eens,
dat mensen met ASS (autisme spectrum stoornis) problemen hebben met:
- Theory of mind (inzicht dat andere mensen onafhankelijke denkprocessen hebben, en inleven in een ander of zijn situatie)
- Centrale coherentie (contextblindheid wordt het door Peter Vermeulen ook wel genoemd)
- Executieve functies (een plan maken en het uitvoeren).

Van een indeling in het autisme spectrum is men afgestapt met de nieuwe DSM.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:De wetenschap, en de psychologen en psychiaters zijn het meest wel met elkaar eens,
dat mensen met ASS (autisme spectrum stoornis) problemen hebben met:
- Theory of mind (inzicht dat andere mensen onafhankelijke denkprocessen hebben, en inleven in een ander of zijn situatie)
- Centrale coherentie (contextblindheid wordt het door Peter Vermeulen ook wel genoemd)
- Executieve functies (een plan maken en het uitvoeren).

Van een indeling in het autisme spectrum is men afgestapt met de nieuwe DSM.
Dat klopt, vandaar dat ik naar de nieuwste inzichten en meest moderne trends en in 'the ASS-world',
ook geen 'Asperger' meer genoemd word. Het is ingewikkeld geworden, zoals al eens in een eerder stadium en
op een ander gebied al eens iemand opmerkte...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie