Voor de nuance is de christinnereis wel noodzakelijk.Oude Paden schreef:De Christenreis J. Bunyan!
Elke keer als je het leest, lees ontdek je er weer nieuwe dingen in!
Een ongeevenaard boek!
Christenreis
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Waarom? Ik ken het boek niet. Ben eigenlijk wel benieuwd waarin het verschilt van de Christenreis, die ik overigens nog steeds niet helemaal gelezen heb.refo schreef:Voor de nuance is de christinnereis wel noodzakelijk.Oude Paden schreef:De Christenreis J. Bunyan!
Een ongeevenaard boek!
Lezen dan maar!
Christinne heeft niet die angstige dingen meegemaakt langs de donder van de Sinaï. Maar ze waren allebei gelovigen. De Heere houdt voor ieder een eigen weg, niet een weg die wij willen voorschrijven of een weg waarvan wij denken dat dit de enige weg is. God heeft voor ieder mens een unieke bekering, want ieder mens is uniek.
Christinne heeft niet die angstige dingen meegemaakt langs de donder van de Sinaï. Maar ze waren allebei gelovigen. De Heere houdt voor ieder een eigen weg, niet een weg die wij willen voorschrijven of een weg waarvan wij denken dat dit de enige weg is. God heeft voor ieder mens een unieke bekering, want ieder mens is uniek.
--------------
Maar omdat Bunyan in de geschiedenis van Christinne andere zaken heeft opgetekend, (al of niet meer gedetailleerd) wil nog niet zeggen dat de reis van Christinne genuanceerder is weergegeven dan die van Christen.refo schreef:Lezen dan maar!
Iedere bekering is idd uniek, maar de "fundamenten" waarop iedere bekering rust zijn hetzelfde.
Maar de fundamenten moeten niet gaan lijken op:jvdg schreef:Maar omdat Bunyan in de geschiedenis van Christinne andere zaken heeft opgetekend, (al of niet meer gedetailleerd) wil nog niet zeggen dat de reis van Christinne genuanceerder is weergegeven dan die van Christen.refo schreef:Lezen dan maar!
Iedere bekering is idd uniek, maar de "fundamenten" waarop iedere bekering rust zijn hetzelfde.
-Poel wankelmoedigheid
-Omweggetje langs de wet
-Fysiek gevecht met de duivel
-Stikdonkere tocht door een dal
-Kwijtraken van de boekrol
-Gevangen zitten op een kermis
-Gevangen zitten op een kasteel
Het gevaar is dan dat een 'rustige' bekering, het eenvoudig geloof, zeg maar, als 'onmogelijk echt' wordt gekwalificeerd: Hij heeft geen heil bij God.
--------------
Me dunkt dat vele lezers en gebruikers op dit forum met de door jou gestipuleerde kenmerken met verstand om(kunnen)gaan.refo schreef:Maar de fundamenten moeten niet gaan lijken op:jvdg schreef:Maar omdat Bunyan in de geschiedenis van Christinne andere zaken heeft opgetekend, (al of niet meer gedetailleerd) wil nog niet zeggen dat de reis van Christinne genuanceerder is weergegeven dan die van Christen.refo schreef:Lezen dan maar!
-Poel wankelmoedigheid
-Omweggetje langs de wet
-Fysiek gevecht met de duivel
-Stikdonkere tocht door een dal
-Kwijtraken van de boekrol
-Gevangen zitten op een kermis
-Gevangen zitten op een kasteel
Het gevaar is dan dat een 'rustige' bekering, het eenvoudig geloof, zeg maar, als 'onmogelijk echt' wordt gekwalificeerd: Hij heeft geen heil bij God.
Wil je hiermee "aantonen" dat niet iedere gelovige kennis maakt met de wet?refo schreef:Christinne heeft niet die angstige dingen meegemaakt langs de donder van de Sinaï. Maar ze waren allebei gelovigen. De Heere houdt voor ieder een eigen weg, niet een weg die wij willen voorschrijven of een weg waarvan wij denken dat dit de enige weg is. God heeft voor ieder mens een unieke bekering, want ieder mens is uniek.
Overigens, om erbij te lezen is het boek van ds. Vergunst "De geestelijke pelgrim" van harte aanbevolen!Oude Paden schreef:De Christenreis J. Bunyan!
Een ongeevenaard boek!
Als je de wet denkt te kunnen houden kom je die wet tegen ja.Erasmiaan schreef:Wil je hiermee "aantonen" dat niet iedere gelovige kennis maakt met de wet?refo schreef:Christinne heeft niet die angstige dingen meegemaakt langs de donder van de Sinaï. Maar ze waren allebei gelovigen. De Heere houdt voor ieder een eigen weg, niet een weg die wij willen voorschrijven of een weg waarvan wij denken dat dit de enige weg is. God heeft voor ieder mens een unieke bekering, want ieder mens is uniek.
Anderen geven zich direct gewonnen omdat ze genoeg overtuigd zijn van hun ongerechtigheden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hoe weten ze dan dat ze de wet niet kunnen houden? Iedereen weet verstandelijk dat hij de wet niet kan houden, ook mensen die het wel proberen.Gian schreef:Als je de wet denkt te kunnen houden kom je die wet tegen ja.Erasmiaan schreef:Wil je hiermee "aantonen" dat niet iedere gelovige kennis maakt met de wet?refo schreef:Christinne heeft niet die angstige dingen meegemaakt langs de donder van de Sinaï. Maar ze waren allebei gelovigen. De Heere houdt voor ieder een eigen weg, niet een weg die wij willen voorschrijven of een weg waarvan wij denken dat dit de enige weg is. God heeft voor ieder mens een unieke bekering, want ieder mens is uniek.
Anderen geven zich direct gewonnen omdat ze genoeg overtuigd zijn van hun ongerechtigheden.
Misschien omdat God ons dat leert in Zijn Woord?!Erasmiaan schreef:Hoe weten ze dan dat ze de wet niet kunnen houden? Iedereen weet verstandelijk dat hij de wet niet kan houden, ook mensen die het wel proberen.Gian schreef:Als je de wet denkt te kunnen houden kom je die wet tegen ja.Erasmiaan schreef:Wil je hiermee "aantonen" dat niet iedere gelovige kennis maakt met de wet?refo schreef:Christinne heeft niet die angstige dingen meegemaakt langs de donder van de Sinaï. Maar ze waren allebei gelovigen. De Heere houdt voor ieder een eigen weg, niet een weg die wij willen voorschrijven of een weg waarvan wij denken dat dit de enige weg is. God heeft voor ieder mens een unieke bekering, want ieder mens is uniek.
Op het forum komen wel naar mijn bescheiden overtuiging de meer zelfstandig denkende gemeenteleden. Binnen de gemeenten hoor je op dit punt wel heel veel twijfel en misverstanden.jvdg schreef:Me dunkt dat vele lezers en gebruikers op dit forum met de door jou gestipuleerde kenmerken met verstand om(kunnen)gaan.
Ik hoor ook nog weleens in preken: "Zo gaat dat altijd. Kijk maar in de Chistenreis.."
of: "Dit komt eerder dan dat. Of ging Christen soms ook eerst hierheen en dan pas daarheen? Nee toch zeker? "
Zo wordt het boek ge (mis)bruikt om een bepaalde bekeringsweg voor te schrijven. En de geschriften van Bunyan een beetje kennede, is het daar beslist niet voor bedoeld.
of: "Dit komt eerder dan dat. Of ging Christen soms ook eerst hierheen en dan pas daarheen? Nee toch zeker? "
Zo wordt het boek ge (mis)bruikt om een bepaalde bekeringsweg voor te schrijven. En de geschriften van Bunyan een beetje kennede, is het daar beslist niet voor bedoeld.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ja, iedereen heeft dat geleerd op catechisatie. Dan zou niemand langs de wet bekeerd hoeven te worden: iedereen weet het immers?freek schreef:Misschien omdat God ons dat leert in Zijn Woord?!Erasmiaan schreef:Hoe weten ze dan dat ze de wet niet kunnen houden? Iedereen weet verstandelijk dat hij de wet niet kan houden, ook mensen die het wel proberen.Gian schreef:Als je de wet denkt te kunnen houden kom je die wet tegen ja.Erasmiaan schreef: Wil je hiermee "aantonen" dat niet iedere gelovige kennis maakt met de wet?
Het is al een veelgevoerde discussie, maar hoe kan Christus nu waarde krijgen indien je je niet verloren weet?
Het is inderdaad weer het gevaar van de rotonde, maar als de dokter mij verteld dat ik ziek ben en ik anticipeer daar op, omdat ik hem geloof... Ga ik dan de fout in?Erasmiaan schreef:Ja, iedereen heeft dat geleerd op catechisatie. Dan zou niemand langs de wet bekeerd hoeven te worden: iedereen weet het immers?freek schreef:Misschien omdat God ons dat leert in Zijn Woord?!Erasmiaan schreef:Hoe weten ze dan dat ze de wet niet kunnen houden? Iedereen weet verstandelijk dat hij de wet niet kan houden, ook mensen die het wel proberen.Gian schreef: Als je de wet denkt te kunnen houden kom je die wet tegen ja.
Het is al een veelgevoerde discussie, maar hoe kan Christus nu waarde krijgen indien je je niet verloren weet?
Nee, dan gaat het goed, tenminste als je de goede Dokter hebt.Kaw schreef:Het is inderdaad weer het gevaar van de rotonde, maar als de dokter mij verteld dat ik ziek ben en ik anticipeer daar op, omdat ik hem geloof... Ga ik dan de fout in?Erasmiaan schreef:Ja, iedereen heeft dat geleerd op catechisatie. Dan zou niemand langs de wet bekeerd hoeven te worden: iedereen weet het immers?freek schreef:Misschien omdat God ons dat leert in Zijn Woord?!Erasmiaan schreef: Hoe weten ze dan dat ze de wet niet kunnen houden? Iedereen weet verstandelijk dat hij de wet niet kan houden, ook mensen die het wel proberen.