De Gereformeerde Bond, gestart door Rinie

refotrefpunt

De Gereformeerde Bond, gestart door Rinie

Bericht door refotrefpunt »

Er zijn nu verschillende discussies gaande over de GerGem. Zeker is daar het één en ander mis, maar is dat niet minstens zo erg ook met de GerBond?
Graafland ondermijnt een deel van het Reformatorische fundament, een zeker Van Kooten promoveert op een proefschrift, waarin hij het auteurschap van Paulus van de brieven aan Efeze en Kolosse in twijfel trekt (terwijl het in de brieven zeer duidelijk vermeld staat). Er zijn gemeenten (ja, ook binnen de GB!) waar aan de avondmaalstafel meer mensen komen, dan dat er normaliter volwassenen in de kerk zitten.
De onderlinge verdeeldheid is erg groot. In veel plaatsen waar zowel een rechtse als een linkse GB-gemeente is, kan men elkaar nauwelijks luchten of zien. Er is sterk sprake van consumentisme: als een predikant maar een iets andere ligging heeft, is de halve kerk leeg.
Verder zijn er ook zware gemeenten, die net zo goed GGN hadden kunnen zijn. Gemeenten die erg lijdelijk, bevindelijk, voorwaardelijk, wettisch zijn.
Zo heb ik weer een hoop kritiek geuit. Ik merk wel bij mezelf, dat ik ervoor op moet passen, mezelf niet erg goed te vinden, maar dat moet toch maar geen verhindering zijn, om op een gezonde manier enige misstanden aan de kaak te stellen.
Laten we hopen en bidden, dat er ook binnen de GerBond een einde komt aan dode orthodoxie, maar ook aan ingebeeld geloof. Dat er ook in deze kringen nog velen tot de ware kennis van Christus mogen komen, tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Er zijn nu verschillende discussies gaande over de GerGem. Zeker is daar het één en ander mis, maar is dat niet minstens zo erg ook met de GerBond?
Graafland ondermijnt een deel van het Reformatorische fundament, een zeker Van Kooten promoveert op een proefschrift, waarin hij het auteurschap van Paulus van de brieven aan Efeze en Kolosse in twijfel trekt (terwijl het in de brieven zeer duidelijk vermeld staat). Er zijn gemeenten (ja, ook binnen de GB!) waar aan de avondmaalstafel meer mensen komen, dan dat er normaliter volwassenen in de kerk zitten.
De onderlinge verdeeldheid is erg groot. In veel plaatsen waar zowel een rechtse als een linkse GB-gemeente is, kan men elkaar nauwelijks luchten of zien. Er is sterk sprake van consumentisme: als een predikant maar een iets andere ligging heeft, is de halve kerk leeg.
Verder zijn er ook zware gemeenten, die net zo goed GGN hadden kunnen zijn. Gemeenten die erg lijdelijk, bevindelijk, voorwaardelijk, wettisch zijn.
Zo heb ik weer een hoop kritiek geuit. Ik merk wel bij mezelf, dat ik ervoor op moet passen, mezelf niet erg goed te vinden, maar dat moet toch maar geen verhindering zijn, om op een gezonde manier enige misstanden aan de kaak te stellen.
Laten we hopen en bidden, dat er ook binnen de GerBond een einde komt aan dode orthodoxie, maar ook aan ingebeeld geloof. Dat er ook in deze kringen nog velen tot de ware kennis van Christus mogen komen, tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Rinie, je hebt gewoon gelijk, ook binnen de Geref. Bond zijn de verschillen groot. En ik geloof zeker dat daar remonstrantisme bestaat vanwege onkunde, maar ook lijdelijkheid door de prediking. Maar ik geloof dat dat laatste in Bondskringen zelden voorkomt.

Refojongere
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Originally posted by Rinie:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Er zijn gemeenten (ja, ook binnen de GB!) waar aan de avondmaalstafel meer mensen komen, dan dat er normaliter volwassenen in de kerk zitten.

--------------------------------------------------------------------------------



Mogen alleen volwassenen aan de Avondmaalstafel? Mooi, dank je wel hoor Rinie. Dan mag ik dus niet. Ik vind deze uitspraak van je niet echt prettig om te lezen als jongere. Ik vind het juist mooi om te zien dat er zowel jongeren als ouderen aan de Tafel zitten. Hoe meer mensen er daar zitten, hoe beter het is.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

De onderlinge verdeeldheid is erg groot. In veel plaatsen waar zowel een rechtse als een linkse GB-gemeente is, kan men elkaar nauwelijks luchten of zien.

--------------------------------------------------------------------------------


Klopt. Er is inderdaad verdeeldheid. Maar er is ook eenheid. En bovendien: een GB-gemeente bestaat niet, wel een Nederlandse Hervormde Gemeente. Ik heb er een hekel aan als mensen zeggen: ik van de bond. Laat ze eerst maar eens beseffen dat ze HERVORMD zijn. Wat kan mij (als 'bonder') het nu schelen of ik bond ben of niet. Het gaat erom dat ik in die kerk zit die me lief is, namelijk de Nederlandse Hervormde Kerk. En in wat voor hoekje of gaatje ik dan zit, dat is van weinig belang. Tis altijd maar gezeur over de bond en de C.V. En de bond dit en de bond dat. Het lijkt er zowat op dat de bond een kerk is geworden. En dat het hoofdbestuur van de bond zo ongeveer het voor het zeggen heeft.
Zo, ik heb ook weer genoeg gezegd. Laat ik me nu maar weer eens even rustig houden.

De paus
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Paus,
Met volwassenen bedoel ik ook jongeren, namelijk zij die boven de 18 zijn. Natuurlijk bedoel ik niet dat jongeren niet aan het Avondmaal mogen deelnemen. Integendeel: "laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet, want derzulken is het Koninkrijk der Hemelen." Het is echter wel de praktijk, dat er bijna alleen volwassenen belijdenis gedaan hebben, en aangezien je moeilijk aan de gezichten kunt zien, wie er belijdenis gedaan heeft, gebruik ik hier de aanduiding 'volwassenen.'
Inderdaad, je hebt feitelijk gelijk, als je zegt dat er binnen de Bond veel te veel een gevoel heerst van 'wij van de GerBond.' Dat ik dat gevoel ook best wel heb, komt waarschijnlijk, doordat ik uit een afgescheiden kerk kom.
Echter, dat ik hier zo spreek van 'de GerBond' heeft ook met het onderwerp te maken. Een bespreking van de Hervormde Kerk is vrij zinloos, omdat je dan net zo goed kunt praten over de hele maatschappij. Dit onderwerp komt m.n. voort vanuit de bespreking van de GerGem, aangezien ik niet wilde, dat er alleen over de GerGem negatief gesproken zou worden. Daarom kies ik voor het meer reformatorische deel van de NHK, en dat is dan de Bond (want het 'Gekrookte Riet' is helemaal geen echte groep). Dit is namelijk ook de groep (onderdeel van kerk) waar ik bij aangesloten ben.

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Originally posted by Rinie:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Beste Paus,
Met volwassenen bedoel ik ook jongeren, namelijk zij die boven de 18 zijn.

--------------------------------------------------------------------------------



Ik houd er niet van om leeftijden te stellen waarna met aan het Heilig Avondmaal mag gaan. De leeftijdsgrens van 18 is voor mij (en voor de GB ook niet) heilig.


quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Dat ik dat gevoel ook best wel heb, komt waarschijnlijk, doordat ik uit een afgescheiden kerk kom.
...Daarom kies ik voor het meer reformatorische deel van de NHK, en dat is dan de Bond (want het 'Gekrookte Riet' is helemaal geen echte groep). Dit is namelijk ook de groep (onderdeel van kerk) waar ik bij aangesloten ben.

--------------------------------------------------------------------------------


Mooi dat je vanuit een afgescheiden kerk weer terug komt op het 'oude' nest. Ik houd er van om met alle broeders en zusters onder 1 dak te zitten. En ik hoop dat dat het dak van een NH kerk mag zijn, maar zelfs dat is niet belangrijk. Als Christus er maar gepreekt wordt en als de Zijnen er maar voedsel ontvangen.
de paus
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Paus,
Terecht merk je op, dat er geen leeftijdsgrens bestaat voor Avondmaalsgang. Echter, ik zeg dat er in de PRAKTIJK vooral volawassen (belijdende leden en) avondmaalsgangers zijn. Ik plaatste mijn opmerking dus ook niet om grenzen aan te geven, maar om een verschijnsel te signaleren.

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Refojongere zei: "Maar ik geloof dat dat laatste in Bondskringen zelden voorkomt."
Was dat maar waar. Volgens mij doe jij je ogen niet goed open jongen. Jammer genoeg zit het vol van die wettische mensen bij ons in de kringen.


Decibel
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Originally posted by Rinie:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Dit onderwerp komt m.n. voort vanuit de bespreking van de GerGem, aangezien ik niet wilde, dat er alleen over de GerGem negatief gesproken zou worden.

--------------------------------------------------------------------------------



Rinie,
Kunnen we niet beter het negatieve vervangen door het positieve?


Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

En je hebt natuurlijk de opstelling van de GerBond betreffende het SOW-proces. Ik denk dat dat een van de meest heikele punten is van de NHK. Ik zal daarom dan ook niet tot wederkeer overgaan. Ik bezit nog teveel afgescheiden bloed.

Herminator
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Is het SoW proces dan een reden om niet tot wederkeer over te gaan? Zo ja, waarom dan Herminator?
de paus

------------------
Zoals een schoenmaker schoenen maakt, en een kleermaker kleren, zo moet een christen bidden. Dat is zijn vak - Maarten Luther
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Gerrie,
Je hebt gelijk. Dat ik ook de GB eens onder de loep wilde nemen, komt weer vooral doordat, toen ik (weer eens) enige kritiek leverde op de GG, een ouderling zei, dat ik het ook eens over onze eigen kerk moest hebben.
Echter, in de mens woont geen goed, dus kan je kritiek blijven geven. Veel beter is het, te zien op Gods grote daden, binnen en buiten het kerkverband.
Gelukkig zijn die er. Binnen de GG (zoals ik al enigszins heb laten horen in betreffende discussie), en ook binnen de NHK. Er zijn gelukkig veel predikanten, die Gods Woord in alle breedte en ruimte verkondigen. Er komen ook jongeren tot het geloof in Christus (zie ook onderwerp
'Opwekking...' God werkt nog, ondanks dat wij het met al onze twisten en de rest het er geenszins naar gemaakt hebben. Dat Hij Zijn werk toch door zou zetten, tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk!
Herminator,
Ik kerk in een gemeente, waarvan de predinkant deel uitmaakt van het 'Comité tot behoud van de NHK'. Het ziet er naar uit, dat dit een afscheiding wordt bij het doorzetten van de SoW. Zie je geen reden om terug te gaan naar deze groep (die eigenlijk geen afscheiding is, maar een voortzetting (zoals echter iedere keer door uitgetredenen/afgescheidenen geclaimd werd, waardoor ik dan ook niet weet, of ik het er wel mee eens ben (met die afscheiding dan))) als het SoW daadwerkelijk doorzet?

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Misschien draagt het bij tot de discussie of niet, maar het is denk ik wel belangrijk. Onderstaande kreeg ik via via toegestuurd:
Acte van afscheiding of wederkering

Wij ondertekenden, Opzieneren en ledematen der Gereformeerde Gemeente van Jezus Christus te Ulrum, sedert geruimen tijd opgemerkt hebbende het bederf in de Nederduitsch Hervormde Kerk, zoowel in de verminking of verloochening van de leer onzer Vaderen, gegrond op Gods Woord, als in de verbastering van de bediening der Heilige Sacramenten, naar de verordening van Christus in Zijn Woord, en in het bijna volstrekte verzuim der kerkelijke tucht; welke stukken allen naar onze Gereformeerde belijdenis Art. 29, kenmerken zijn der ware Kerk; door Gods genade eenen Herder en Leeraar ontvangen hebbende, die ons naar den Woorde Gods, de zuivere leer onzer vaderen voorstelde, dezelve zoowel in het bijzonder als in het algemeen toepaste; werd de gemeente daardoor meer en meer opgewekt, om zich in belijdenis en wandel te rigten naar den regelmaat des geloofs en van Gods heilig Woord: Galaten 6:16, Philip. 3:16 en ook afstand te doen van het dienen van God, naar menschelijke geboden, omdat Gods Woord onz zegt, dat dit te vergeefsch is, Matth. 15:9; en tevens te doen waken voor de ontheiliging van de teekenen en zegelen Gods eeuwig genadeverbond; hierdoor leefde de gemeente in rust en vrede; doch die rust en vrede werd gestoord door de hoogst onrechtmatige en ongoddelijke schorsing van onzen algemeen geliefden en geachten Leraar ten gevolge van zijn openbaar getuigenis tegen de valsche leer en verontreinigde openbare godsdienstoefeningen; stil en kalm heeft de gemeente zich met hunnen Herder en Leeraar, tot hiertoe gedragen;
onderscheidene allerbillijkste voorstellen werden gedaan, en door onzen Herder en Leeraar en door de overige Opzienderen der gemeente; meermalen werd onderzoek en oordeel op grond van Gods Woord gevraagd, doch alles te vergeefs.

Klassikale, Provinciale en Synodale Kerkbesturen hebben dit allerbillijkste verzoek geweigerd, en integendeel gevorderd berouw en leedwezen, zonder aanwijzing van misdrijf uit Gods heilig Woord en onbepaalde onderwerping aan Synodale reglementen en voorschriften, zonder aanwijzing dat die op Gods Woord in alles gegrond zijn; daardoor heeft nu dit Nederlandsche Kerkbestuur zich gelijk gesteld aan de door onze vaderen verworpene Paapsche Kerk; dewijl niet alleen het vroegere opgenoemde verder wordt opgemerkt, maar daarenboven Gods Woord wordt verworpen of krachteloos gemaakt door kerkelijke wetten en besluiten, Matth. 15:4, 23:4, Markus 7:7, 8en zij vervolgt, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, naar Zijne eigene voorschriften, in Zijn Woord opgeteekend, en de conscientien der menschen gebonden; eindelijk is op gezag van het Provinciaal Kerkbestuur de prediking van het Woord Gods door een openbaar erkend kerkleeraar in ons midden, de WelEerw. Zeergel. Heer H.P. Scholte, Gereformeerd Leeraar te Doeveren en Genderen, in het land van Heusden en Altena, Provincie Noord Brabant, verboden geworden, en de onderlinge bijeenkomsten der geloovigen, welke met opene deuren werden gehouden werden met geldboeten gestraft; - uit dit alles te samen genomen, is het nu meer als duidelijk geworden, dat de Ned. Herv. Kerk niet de Ware, maar de valsche Kerk is, volgens Gods Woord en Art 29 van onze belijdenis; weshalve de ondergeteekenden met dezen verklaren; dat zij overeenkomstig het ambt aller geloovigen, art 28, zich afscheiden van degenen, die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap meer willen hebben met de Ned. Herv. Kerk, totdat deze terugkeert tot den waarachtigen dienst des Heeren; en verklaren tevens gemeenschap te willen uitoefenen met alle ware Gereformeerde ledematen, en zich te willen vereenigen met elke op Gods onfeilbaar Woord gegronde vergadering, aan wat plaatse God dezelve ook vereenigd heeft, betuigende met dezen, dat wij ons in alles houden aan Gods heilig Woord en aan onze aloude formulieren van eenigheid, in alles op dat Woord gegrond, n.l. de Belijdenis des geloofs, den Heidelberschen Catechismus en de Canones van de Synode van Dordrecht, gehouden in den jare 1618 en 1619; onze openbare godsdienstoefeningen te rigten naar de aloude kerkelijke liturgie; en ten opzichte der kerkdienst en bestuur, ons voor het tegenwoordige te houden aan de kerkenordening, ingesteld door de voornoemde Dordrechtsche Synode.
Eindelijk verklaren wij bij dezen, dat wij onzen onrechtmatig geschorsten Leeraar blijven erkennen.

Ulrum, den 13e october 1834

(get) J.J. Beukema, Ouderling
K.J. Barkema, Ouderling
K.A. vd Laan, Diaken
D.P. Ritsema, Diaken
Geert K. Bos, Diaken


Pelgrim
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Dag Paus en Rinie,
Mijn beweegredenen om zeker niet met het SOW-proces mee te gaan, komen voort uit het aanvaarden van verschillende belijdenissen die ik niet kan onderschrijven. De belijdenis is in mijn ogen datgene wat de kerkelijke gemeentes aan elkaar bind, als het goed is. Verschillen kunnen dus niet getolereerd worden. Omdat ik hiermee ook op een punt sta als dat van 'het comité' snap je dat ik mij dan niet bij een kerk hoef te voegen die in verschillen gaat uitwaaieren. Ik ben het er niet mee eens dat het comité beweerd te gaan afscheiden. Er is namelijk een verschil tussen buiten de kerk geplaatst worden om je rechtlijnigheid, dan uit de kerk te stappen omdat je het ergens niet mee eens bent. Voor het comité geld mi het eerste.

gegroet

Herminator
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Originally posted by Herminator:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Mijn beweegredenen om zeker niet met het SOW-proces mee te gaan, komen voort uit het aanvaarden van verschillende belijdenissen die ik niet kan onderschrijven. De belijdenis is in mijn ogen datgene wat de kerkelijke gemeentes aan elkaar bind, als het goed is. Verschillen kunnen dus niet getolereerd worden.

--------------------------------------------------------------------------------



1) Op welke belijdenissen doel je precies, en kun je aangeven op welke punten je ze niet kan aanvaarden?
2) Een belijdenis is een geschrift waarin de kerk belijdt wat zij geloofd. Het geschrift op zich is niet heilig, want in iedere tijd kan het weer anders geinterpreteerd worden. Verschillende interpretaties zijn een effect wat onvermijdelijk is. Wie zegt dat jou interpretatie de enige juiste is?


quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Er is namelijk een verschil tussen buiten de kerk geplaatst worden om je rechtlijnigheid, dan uit de kerk te stappen omdat je het ergens niet mee eens bent. Voor het comité geld mi het eerste.

--------------------------------------------------------------------------------



Hoe je het ook wend of keert, het comite stuurt aan op een breuk met de kerk. Ze zouden het totaal niet erg vinden als ze 'erbuiten' vallen. Ik zie het verschil niet zo, waar jij hier op wijst.
de paus

------------------
Zoals een schoenmaker schoenen maakt, en een kleermaker kleren, zo moet een christen bidden. Dat is zijn vak - Maarten Luther
Plaats reactie