Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Klaas-Jan
Contacteer:

Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Klaas-Jan »

Geref. Gemeenten houden vervolg generale synode

28-01-2008 08:32 | Kerkredactie

UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten houden woensdag en donderdag het vervolg van de generale synode 2007.

De synode komt bijeen in de Westerkerk van de gereformeerde gemeente te Utrecht (Bergstraat).

Het verloop van de agenda wordt naar gewoonte ter plaatse door de synode vastgesteld. Verwacht wordt echter dat de vergadering de volgorde van het rapportenboek zal aanhouden. Dat betekent dat deze week onder meer de rapporten van de deputaatschappen buitenlandse kerken, evangelisatie, Bijbelverspreiding en Israël behandeld worden.

De generale synode 2007 wordt afgrond in maart. Op 26 en 27 maart zijn nog twee synodezittingen geagendeerd.
freek

Bericht door freek »

Dat wordt weer overuren draaien voor de mods.
Erasmiaan

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Bericht door Erasmiaan »

Klaas-Jan schreef:Geref. Gemeenten houden vervolg generale synode

UTRECHT - De Gereformeerde Gemeenten houden woensdag en donderdag het vervolg van de generale synode 2007.

De synode komt bijeen in de Westerkerk van de gereformeerde gemeente te Utrecht (Bergstraat).

Het verloop van de agenda wordt naar gewoonte ter plaatse door de synode vastgesteld. Verwacht wordt echter dat de vergadering de volgorde van het rapportenboek zal aanhouden. Dat betekent dat deze week onder meer de rapporten van de deputaatschappen buitenlandse kerken, evangelisatie, Bijbelverspreiding en Israël behandeld worden.

De generale synode 2007 wordt afgrond in maart. Op 26 en 27 maart zijn nog twee synodezittingen geagendeerd.
Die van Athene nu allen, en de vreemdelingen, die zich daar onthielden, besteedden hun tijd tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.
wim

Bericht door wim »

Erasmiaan schreef: Die van Athene nu allen, en de vreemdelingen, die zich daar onthielden, besteedden hun tijd tot niets anders dan om wat nieuws te zeggen en te horen.
Ah... dus dat is wat er gebeurt op zo'n synode. :mrgreen:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Dat wordt weer overuren draaien voor de mods.
We zijn er helemaal klaar voor: we hebben uitbreiding, zelfs verjonging. :D
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
:lol:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Misschien is het goed voor de helderheid dat jullie van te voren aangeven wanneer jullie zullen ingrijpen?
Natuurlijk wordt het weer vuurwerk. Misschien maar van te voren de grens bij nieuwsmelding leggen? Of mogen de "Ik vind dit belachelijk" en "doe niet zo stom over dit prachtige kerkverband" weer ellenlang opgesomt worden? ;)
rekcor

Bericht door rekcor »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:
Misschien is het goed voor de helderheid dat jullie van te voren aangeven wanneer jullie zullen ingrijpen?
Natuurlijk wordt het weer vuurwerk. Misschien maar van te voren de grens bij nieuwsmelding leggen? Of mogen de "Ik vind dit belachelijk" en "doe niet zo stom over dit prachtige kerkverband" weer ellenlang opgesomt worden? ;)
Tsja ik weet niet of censuur echt helpt. Als mensen eerlijk hun emoties willen tonen, waarom niet?

Wat ik me afvraag: zou men (ik bedoel de hoge heren in onze kerkverbanden) forums als dit in de gaten houden?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

rekcor schreef:Wat ik me afvraag: zou men (ik bedoel de hoge heren in onze kerkverbanden) forums als dit in de gaten houden?
Op OSW gebeurde dit in iedergeval wel en ook Refoforum heeft zijn tentakels in die richting.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:
rekcor schreef:Wat ik me afvraag: zou men (ik bedoel de hoge heren in onze kerkverbanden) forums als dit in de gaten houden?
Op OSW gebeurde dit in iedergeval wel en ook Refoforum heeft zijn tentakels in die richting.
je bedoelt waarschijnlijk andersom, dat er tentakels déze kant op gaan
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:
Kaw schreef:
je bedoelt waarschijnlijk andersom, dat er tentakels déze kant op gaan
Ja, wat er ook gebeurd: Er is altijd een plek waar je terecht kan ;)
astroguy

Bericht door astroguy »

Klaas-Jan schreef:Geref. Gemeenten houden vervolg generale synode

Twee vragen.
Als andere kerken hun synodes houden (GGN, HHK, PKN, GKV enz.) dan trekt dat nauwelijks de aandacht op dit forum. Waar komt toch de aandacht voor die van de GG vandaan?

De acta van de synodes van de meeste kerken (PKN, CGK, GKV, enz.) zijn vrij verkrijgbaar ook in de boekwinkels. Die van de GG zijn erg moeilijk te verkrijgen en heet het dan, van besloten karakter. Waar komt dit besloten karakter vandaan? Over het algemeen zijn synode vrij toegankelijk, vandaar ook dat de acta's beschikbaar zijn (zie bijv. http://www.kerkrecht.nl). Uiteraard zullen in geen enkele van de acta's van welke kerk dan ook de echt besloten zaken (tuchtzaken dus) opgenomen zijn, maar dat is dan ook terecht m.i.
Atze
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Het wordt in ieder geval een synode waarin belangrijke beslissingen vallen. Ik denk dan aan het werk van de Herziene Statenvertaling, predikanten van het zendinsveld die in Nederlandse kerken op de kansel toegelaten zouden willen worden, verhuizing van de Theologische school uit Rotterdam, het appèl van dr. K. van der Zwaag.

Vorige synode in september werden deze zaken behandeld en commissies en dergelijke ingesteld, waarvan nu rapport wordt uitgebracht en er dus knopen doorgehakt moeten worden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik vraag me in alle ernst af waarom sommigen menen dat deze vervolgzitting van de GS "weer" vuurwerk wordt.

Het is waar dat er knopen moeten worden doorgehakt en er beslissingen moeten worden genomen, maar weten wij in hoofdzaak al niet wat de uitkomst van de meeste van deze zaken is?

In plaats van een beetje "sensatie-achtig" opmerkingen te plaatsen past het ons allen de synodeleden God's Wijsheid en rijke Zegen in liefde toe te bidden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Het is waar dat er knopen moeten worden doorgehakt en er beslissingen moeten worden genomen, maar weten wij in hoofdzaak al niet wat de uitkomst van de meeste van deze zaken is?
Helaas wel, ja :?
Plaats reactie