Het Wilhelmus in de kerk.

Jelle

Bericht door Jelle »

Bij ons wordt het nog steeds het Wilhelmus rond koninginnedag gezongen.
Alleen wordt het wel pas gedaan na de kerkdienst.
De dominee heeft dan de zegenbede al uitgesproken en de dienst is dan ook afgelopen.
Er wordt dan alleen nog gevraagt om met elkaar, staande, het Wilhelmus nog te zingen.
Ik zie daarvan niet in dat dit niet zou kunnen. Het zou anders zijn als het tijdens de dienst zou gebeuren. Daarvan zeg ik het hoort niet thuis in de dienst. maar daarna, geen bezwaar.

En de tekst van het Wilhelmus aanpassen?
Ik zou het vreemd vinden. We gaan toch gedichten ook niet aanpassen.
En waarom zou het aangepast moeten worden. Zoals het er nu staat is het mij duidelijke genoeg.
Vroeger zongen wij als kinderen over Wil Bel Muis enz.
Maar tegenwoordig is en blijft het gewoon Wilhelmus.;)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik vind het altijd schitterend! Een gemeente die uit volle borst het volkslied zingt ten ere van God die ons (toen) zo rijk had gezegend.

Bij ons in de gemeente wordt het wel gedaan, of het elk jaar gebeurd weet ik niet.

Verder vind ik dat we het 'oude' volkslied moeten houden en niet veranderen. Wel logisch dat er stemmen op gaan om het te veranderen want welke beleving hebben de meeste buiten-kerkelijke met dit volkslied? Zij kunnen het volkslied niet plaatsen! Ik vind het al geen gehoor dat ons volkslied tijdens de EK en WK voor de wedstrijd wordt gezongen en gespeelt! Men eert God en daarna begint de wedstrijd en wordt de mens geeerd en God vervloekt als het niet goed gaat.

Geef mij maar het huidige volkslied maar daarbij kan ik me heel goed voorstellen dat de meeste Nederlanders het helemaal niks vinden!
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Bij ons wordt er na de dienst ook het wilhemus gezongen, vindt ik al wel mooi.
Wilhelmus lied veranderen? Dat is toch nergen voor nodig. Inderdaad bij een voetbal wedstrijd hoort het volkslied niet gezongen te worden. In de Catechisant van februari 2002 gaat het over de man die ons volkslied gedicht heeft, Marnix van St. Aldegonde.
Een tip omdat een keer te lezen.

[Veranderd op 27/4/02 door matthijs019]
P.Paape

Bericht door P.Paape »

de zeer waarschijnelijke man die ons volkslied gedicht heeft, Marnix van St. Aldegonde.
;) Die man was niet zeer waarschijnlijk, hij is wel de man (dus hij heeft bestaan:P) die wordt aangewezen als dichter van het Wilhelmus.

Hij heeft meer "goede werken" verricht, wat dachten we van het ter sprake brengen van de gebrekkigheid van de Deux-Aes-Bijbel, die voor de Statenbijbel de bijbel voor ons protestanten was? Ik ben blij dat zijn werk is voortgezet, een pracht van een Bijbel heeft dat opgeleverd!

P.Paape
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Ik ben vast de enige Vlaming die het HELE Wilhelmus uit zijn hoofd kent! Naast Kridje-fan :D ook Dutch-fan :, .

Wat ik ervan vind? Nooit wegdoen! Het is typerend voor de geschiedenis van protestants Nederland en dit kleine kikkerlandje :bou: vergeet die geschiedenis wel eens...

Mooi lied, echt waar! Maar: de Vlaamse leeuw blijft mooier ;)

Hollande hand,
Paape
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Helaas wordt het bij ons in de kerk niet gezongen. Zou het ook wel graag willen, maar de wijze mannen in het voorgestoelte hebben anders besloten....

Even zo als op 4 mei. Dan is er dodenherdenking, maar bij ons (als het zo uitkomt) wordt er gewoon kerk gehouden, zonder de minuut stilte.....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9301
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik erger me behoorlijk aan het Wilhelmus in de kerk. Ik houd over het algemeen ook mijn mond. Mijn voornaamste bezwaar is dat het Wilhelmus staande wordt gezongen, terwijl het grootste deel van de psalmen zittend wordt afgewerkt (dit woord is inderdaad wat suggestief, maar het lijkt er wel vaak op). Waarom een houding van respect voor de koningin van Nederland en niet voor de Koning der Koningen? Wij hebben onze koning te eren, maar moet dit echt in een dienst voor de grote Koning? Soms staat de dominee nog op de preekstoel.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jelle

Bericht door Jelle »

Parsifal het Wilhelmus wordt bij ons ook staande gezongen, maar let wel pas na de kerkdienst als de zegenbede al is uitgesproken. Dus de kerkdienst is dan ook al afgelopen.
En over het staande zingen van het Wilhelmus, bij ons wordt de laatste Psalm van de dienst ook altijd staande gezongen, dat vind ik ook best eerbiedig, ook daarin betuigen we aan God de eer die Hij toe komt.
bloob

Bericht door bloob »

Origineel geplaatst door parsifal
Ik erger me behoorlijk aan het Wilhelmus in de kerk. Ik houd over het algemeen ook mijn mond. Mijn voornaamste bezwaar is dat het Wilhelmus staande wordt gezongen, terwijl het grootste deel van de psalmen zittend wordt afgewerkt (dit woord is inderdaad wat suggestief, maar het lijkt er wel vaak op). Waarom een houding van respect voor de koningin van Nederland en niet voor de Koning der Koningen? Wij hebben onze koning te eren, maar moet dit echt in een dienst voor de grote Koning? Soms staat de dominee nog op de preekstoel.

Vaya con Dios,

parsifal
Oh... gelukkig! Ik was al bang dat ik de enige zou zijn met deze mening. En omdat ik de laatste dagen al genoeg mensen tegen me in het harnas heb gejaagd wou ik hier maar gewoon mijn mond houden.... ;)

Dat is dan nu mislukt....
Jelle

Bericht door Jelle »

Oei, Bloob, tegen je in het harnas, denk je dat?
Als het goed is is dat niet juist, een ieder mag hier zijn of haar mening hebben en daarbij behoeven we elkaar niet mee in het harnas te jagen. Het is juist fijn dat iedereen hier zijn mening kan en mag geven. En al is jou mening misschien niet mijn mening of de mening van een ander dan mag dat toch. Juist als we het in alles met elkaar eens zouden zijn dan zouden discussies gauw afgelopen zijn, daaom if het fijn om ook andermans mening te horen en dat kan fijn zijn want het wil niet zeggen dat mijn mening altijd de beste is en andersom ook. Dus trek je nergens wat van aan en doe gewoon je zegje.;):+
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

maar er zijn gelukkig nog zat andere momenten om ons schitterende volkslied te zingen.

Gisterochtend bijvoorbeel ( 30 april) om 8 uur hier in de kamer voluit meezingen met mannenkoor jeduthun met eerst psalm 134 en aansluitend het Wilhelmus.

Kan 30 april niet mooier en fijner beginnen dan met het Wilhelmus.


a.s. zaterdag in Rhenen op de \grebbeberg hoop ik ook weer mee te zingen!!!!!:bou:
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
de Paus

Bericht door de Paus »

Ik ben het eens met parsifal. Het wilhelmus wel staande zingen, terwijl je met de psalmen blijft zitten. Gelukkig zingen we ook altijd het 6e couplet, waar je dan zingt: Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij o God, mijn Heer.
Het argument van parsifal gaat dus niet voor de volle 100 procent op.
Jelle

Bericht door Jelle »

We zingen toch wel meer staande in de kerk dan alleen bij het wilhelmus?
Bij ons wordt er in elk geval bij de doop als we zingen: Dat s´Heeren zegen op u daal. staande gezongen. Ik vind het altijd bijzonder plechtig en tijdens dat zingen houd de dominee zijn handen zegenend naar de dopeling en de ouders.
Plaats reactie