uitvaartverzekering

vandendijk
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:32
Locatie: Rijssen

uitvaartverzekering

Bericht door vandendijk »

Ik kreeg vandaag een aanbod van een uitvaartverzekering. Wat vinden jullie van zo'n verzekering? De aangeboden maandpremie viel me overigens hard mee, maar dat zal wel aan m'n leeftijd liggen.
De kosten die ze veelal berekenen, daar zitten vaak ook kosten bij van onderdelen waar wij als refo's over het algemeen niet achter staan. Lijkt jullie zo'n verzekering nodig?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Als je geld hebt gespaard om te kunnen sterven (dat de nabestaanden je begravenis daarmee kunnen bekostigen), dan is een uitvaartverzekering niet nodig en achteraf duurder dan zelf sparen. Als jij zo'n iemand bent die zelf moeite heeft met sparen, dan kan zo'n uitvaartverzekering voorkomen dat de nabestaanden met kosten opgescheept komen te zitten en dat kan de pijn op een begravenis nog heel lichtjes verzachten in zo'n tijd dat alles al moeilijk genoeg is.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ben het met Kaw eens, al zie ik de uitvaartverzekering ook een beetje als een spaarpot. Je weet immers zeker dat je het ooit gaat gebruiken. Een begrafenis kost al gauw een paar duizend euro en dat is een flinke ellende voor je familie als ze al een verlies te verwerken hebben gehad.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Unionist schreef:Ben het met Kaw eens, al zie ik de uitvaartverzekering ook een beetje als een spaarpot. Je weet immers zeker dat je het ooit gaat gebruiken. Een begrafenis kost al gauw een paar duizend euro en dat is een flinke ellende voor je familie als ze al een verlies te verwerken hebben gehad.
Het hangt ook een beetje van af wat de financiele situatie van de familie is. Bovendien, een begrafenis kan je zo duur als je zelf wil maken. Wij hebben er geen een en ik geloof dat het financieel gezien best goed zal komen, mocht er iets gebeuren. Het hangt ook een beetje van je leeftijd af, denk ik.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

'k weet nog dat ik toen ik mijn trouwdag deed, dat ik een opdracht kreeg van mijn vader om een potje te creeëren voor begrafenissen of iets dergelijks, nu spaar ik nog, want een begrafenis is geen goedkope gebeuren.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12234
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Wij zitten in een onderlinge waarborg maatschappij. Inleg is 8.74 per maand. Aaan het eind van het jaar vind er een verrekening plaats. Overtollige gelden worden dan teruggestort.

Mijn ouders hebben daar vanaf mijn geboorte aan mee gedaan, als er namelijk door een ongeval o.i.d meerdere gezinsleden tegelijk overlijden, dan gaat het voor de nabestaanden erg veel kosten. Sinds mijn 21e o.i.d. ben ik er zelf verantwoordelijk voor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

't Heet begrafenis- of uitvaartverzekering, maar 't is een levensverzekering.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

refo schreef:'t Heet begrafenis- of uitvaartverzekering, maar 't is een levensverzekering.

Precies. Als je het om principiële redenen zou weigeren: prima, maar dan ook je pensioen! Pensioen is ook een verzekering, nl. voor het risico dat je ouder wordt dan 65.

Als kind vond ik de term "levensverzekering" nogal griezelig, alsof je je leven verzekert, maar dat is natuurlijk onzin.


Persoonlijk ben ik er overigens op tegen om me voor alles en nog wat te verzekeren: dat kost me teveel, terwijl als het moet ik toch wel kan betalen of op familie terug kan vallen. Maar ieder zijn situatie is anders en wat is er mis mee om risico's te bekijken en maatregelen te nemen? Sterker, een christen MOET dat wel doen!
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: uitvaartverzekering

Bericht door Vincent »

vandendijk schreef: De aangeboden maandpremie viel me overigens hard mee, maar dat zal wel aan m'n leeftijd liggen.
Of het echt meevalt....er zit veel rente bij. Ik zou geen zin hebben de kas van de verzekeraar te spekken, maar zou gewoon zelf sparen. Als je snel dood gaat ben je een slechte dode (zeggen ze dan) maar als je langer leeft een hele goeie.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Mijn ouders hadden een uitvaartverzekering voor me lopen. De inleg heb ik direkt stopgezet toen ik die verzekering overnam. Het beste is om altijd een flinke financiële buffer aan te houden voor onvoorziene omstandigheden. Maar dat moet dan wel kunnnen natuurlijk.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Werp al uw bekommernissen op Hem en Hij zal uw paden recht maken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: uitvaartverzekering

Bericht door refo »

Vincent schreef:
vandendijk schreef: De aangeboden maandpremie viel me overigens hard mee, maar dat zal wel aan m'n leeftijd liggen.
Of het echt meevalt....er zit veel rente bij. Ik zou geen zin hebben de kas van de verzekeraar te spekken, maar zou gewoon zelf sparen. Als je snel dood gaat ben je een slechte dode (zeggen ze dan) maar als je langer leeft een hele goeie.
Slecht en goed interesseert niet echt. Ze houden nauwkeurig de gemiddelden bij. Want als ze die goed berekenen is levensverzekeraar een gouden business.

Statistisch kun je berekenen hoeveel van de verzekerden in een jaar overlijden. Daarop stel je je risicopremie(deel) vast.
Je kunt ook statistisch berekenen hoeveel mensen wel de einddatum bereiken. Daarop stel je je spaarpremie vast.
Rekening wordt gehouden met 'kosten'. Die worden verdisconteerd in de genoemde 2 premiedelen.

Overlijdt iemand, dan komt de uitkering uit de risicopot. Het kan niet schelen op welke leeftijd. De spaarpremiepot vervalt aan de maatschappij op dat moment. Vroeg overlijden is dus altijd winst voor de maatschappij. Hoe gek het ook lijkt. Door de grote aantallen en herverzekeren kunnen die risico's goed ingeschat worden.

Overleeft iemand tot de einddatum, dan krijgt hij z'n spaarpot terug. Alleen: in die spaarpot zit niet al het geld wat de verzekerde(spaarder) erin heeft gestopt. Een deel was 'kosten'. Wat hij wel krijgt is gewoon z'n eigen geld.
Intussen hoopt het geld zich maar op en op en op. En daar gaat de maatschappij dan leuke of minder leuke dingen mee doen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Als je je bij Monuta verzekert, krijg je winstdeling.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Kislev schreef:Werp al uw bekommernissen op Hem en Hij zal uw paden recht maken.
Een contaminatie of staat dit echt in de Bijbel. Wil je mij de tekst geven? :wink:

Volgens mij is de eerste: Ken hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken.

De tweede: Werpt al uw bekommernissen op Hem want Hij zorgt voor U.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Unionist schreef:Als je je bij Monuta verzekert, krijg je winstdeling.
Dat is evengoed weer een koekje van eigen deeg. Maar het geeft de verzekerde een goed gevoel: ze maken geen winst, want die krijg ik.
Men gaat bij de premieberekening uit van een bepaald rentepercentage. Is dat in werkelijkheid hoger dan krijgt de verzekerde er iets van, meestal niet alles. Bij sparen is dat ook zo. Stijgt de rente dan krijg je meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie