Buiten de kerk is er geen zali

Diedercik

Buiten de kerk is er geen zali

Bericht door Diedercik »

Geloof en kerk is het thema. Is geloof onlosmakelijk verbonden met de kerkgang???
<br>
Anders gezegd 'buiten de kerk is geen zaligheid' ??
<br>
(aldus geloofsbelijdenis<br>

<br>
Diedercik

[[Dit bericht is gewijzigd door Diedercik op 11-12-2001 10:43:02.]]
Bassie

Bericht door Bassie »

Beste Diederick,
<br>
Ik neem het vootbeeld van Rachab de hoer, zij geloofde ook, al hoorde zij toen nog niet bij het Joodse leger, toen zij de verspieders verborg. Dat werd aangerekend tot geloof.
<br>
Geloof is niet per definitie aan de kerk verbonden. De kamerling die gedoopt werd ging met blijdschap naar huis. Ging hij daar in het Morenland naar de kerk???
<br>
Ik snap ook de andere kant, want Romeinen 10 spreekt over 'het geloof dat uit het gehoor is'.
<br>
De prediking in de kerk moeten en mogen we niet verwaarlozen, tenzij andere zwaarwichtige redenen de gang naar de kerk in de weg staan.
<br>
BAS
Diedercik

Bericht door Diedercik »

Hoe denken anderen daarover???
Diedercik

Bericht door Diedercik »

Bas, Ik weet in ieder geval waar ik dit citaat ook al weer had gelezen. Het komt namelijk voor in de geloofsbelijdenis artikel 38. Buiten de kerk , geen zaligheid.
Wie niet naar de kerk gaat 'doet tegen de ordinantie van God' aldus dit artikel.

Diedercik
ariadne

Bericht door ariadne »

Jaaa... er worden weer aardig wat dingen door elkaar gehaald.
De kerk is iets anders dan het gebouw waar veel christenen zondags naar toe gaan.
De geloofsbelijdenis is iets anders dan het woord van (mijn) God!!

De kerk is een plaats waar mensen samenkomen rondom het woord, en om God te ontmoeten, en is iets heel anders dan wat er tegenwoordig van gemaakt wordt met 'kerkmensen'ed.

Mattheus 18:20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.

Dus wie weet.. wat heb je nog meer, thuisgemeenten, bidstonden ed.. ík heb er geen moeite mee, ik denk dat God ook niet wil dat mensen 'tegen hun zin' in de kerk zitten!

Maar natuurlijk heeft dit voor een groot deel met je geweten te maken, en met wat jíj voor jóuw geweten kunt verantwoorden.
Bassie

Bericht door Bassie »

Allemaal,

Het is inderdaad zo dat dat ik de geloofsbelijdenis staat Diederick.

De Kerk is zeker niet gebonden aan aan een bepaalde plaats of aan zekere personen. Ik geloof dat ze zeker verspreid is over heel de wereld.

Maar het is zeker nodig om je bij een gemeente te voegen (Handelingen 2 en 4 achteraan)De apostelen stichtten niets voor niets gemeenschappen die later de Kerk werd genoemd.
Hoe kun je zonder de kerk (kleine letter) gebruik maken van de rijke bediening van de Sacramenten en hoe kan de tucht gebruikt worden om de zonden te straffen. (helaas wordt dit tegenwoordig weinig goed begrepen)

De kerk wordt ook wel vergeleken met een kudde waar een herder of dienaar van Christus over gesteld moet worden (de grootste herder is Christus).

Tegen je zin in de kerk zitten, ja dat komt mij heel herkenbaar voor, omdat ik zelf ook moeite heb met wat hetgeen tegenwoordig zich kerk noemt
Toch mogen en moeten we niet als deserteurs te werk gaan, maar staan blijven waar God ons in geplaatst heeft.

Groetjes BAS
ariadne

Bericht door ariadne »

Waarom zou God ons in een kerk geplaatst hebben? Waarom zou Hij ons niet gewoon thuis op de bank geplaatst hebben om zelfstandig bijbelstudie te doen?
bobby

Bericht door bobby »

Als nu de kerk 'over de hele wereld' herkenbaar zou moeten zijn, in essentie heb je gelijk; waaraan zou deze kerk dan 'gelijk moeten zijn' of 'even' heilig m.b.t. Gods kenmerken daarin!

------
Hier mijn citaat..

[[Dit bericht is gewijzigd door bobby op 10-12-2001 14:45:12.]]
bobby

Bericht door bobby »

"Eenheid in Geest" moet de samenhang tussen de kerken zijn, maar vooral de gemeente van Jezus.
Als we de essentie van 'de kerk' of 'een kerk' aanschouwen dan kunnen we, van Godswege dit onderscheiden:

De kerk behoort de gemeenschap der gelovigen te zijn, die Jezus Christus als hun Heer en Heiland belijden. In aansluiting op het volk van Gods OT lijden, worden we uit de wereld geroepen (dus er geen deel van zijn of uitmaken) en komen wij samen om te aanbidden, om de verbondenheid met elkaar te beleven.

Dat is de essentie die God stelt en geeft aan Zijn gemeente.

Wat behoort de kerk verder nog te zijn of te vertegenwoordigen.

De kerk kan alleen haar gezag aan Christus te ontlenen. Niet aan de wereld of een wereldse organisatie. Jezus vertegenwoordigde Zijn Hemelse Koninkrijk, geen werelds!. Hij spreekt ook nergens over een Rijk dat aards zal zijn of dat Hij daarvoor een vertegenwoordiger heeft gezonden (Heilige Geest). De vertegenwoordiger van Jezus (de Heilige Geest) bereidt ons dus alleen voor op het Koninkrijk in de Hemelen. De kerk is Gods gezin en de leden ( als zijn ze Zijn kinderen) leven onder het nieuwe (geestelijke) verbond van de Hemel. De (geestelijke-)kerk is de bruid van Jezus (reine vrouw) die daarvoor ook stierf zodat Zij geheiligd en gereinigd kon worden. Bij de terugeer van de Bruidegom Jezus zal Hij haar voor Zich plaatsen als een stralende kerk (geloofsgemeenschap uit alle taal, natie stam en volk), die geen enkel verbond met de wereld is aangegaan of er mee is besmet(Overblijfsel). de getrouwen uit alle eeuwen, gekocht door Zijn bloed zonder vlek of rimpel, maar heilig en onbesmet.

De Bijbel spreekt over haar als volgt:

-De kerk is het lichaam van Christus (1 Kor. 12:12,13)
-Christus is het Hoofd, Zijn inwettingen dienen te gelden in ons leven en voor de kerk, geen wereldse (Ef.1:22,23)
-Aanvaardig van Christus plaatst ons in het gezin van God (Joh. 1:12,13 en Ef. 2L19-22)
-Het aannemen van Christus ledit tot afscheiding van wereldse praktijken (1 Joh. 2:15 en 2 Kor. 6:16-18)
-De kerk is een plaats om voor Christenen een plaats van bemoediging en aanbidding te zijn. God is daar ook met Zijn engelen (Hebreeën 10:24,25)
Wij moeten onze gaven en talenten beschikbaar stellen aan de gemeente van Jezus om haar te bouwen, wij zijn de bouwers, Jezus de Bouwmeester. (1 Kor. 12:4-11 en Ef. 4:11-15)

Het bouwbestek wat wij dus moeten lezen, en van Christus komt, dienen wij dan ook na te leven, anders bouwen wij een verkeerd Huis en zal het paslood van God, bij het oordeel, een onjuiste 'gerechtigheid' aanduiden, waardoor het Huis niet geschikt is voor bewoning. De Profeet Amos past het paslood toe n.a.v. een visioen waarbij God de gemeente 'meet' en ziet of het in 'rechte staat' verkeert. Vandaar dat paslood (3e visioen Amos 7-9) Christus' volk wordt dus het eerst geoordeeld en God zal er zeker een 'slachting' aanrichten als blijkt dat het huis dat zij gebouwd hebben, op een verkeert fundament is gebouwd. (vers 8) God heeft het volk al zo vaak gewaarschuwd en gemaand te doen wat Hij van hen vraagt (tot redding) dat Hij genoodzaakt is hardere maatregelen te treffen. Zijn gemeente (de kerk) dient overéénkomstig zijn (bouw-) wet te zijn georganiseerd, anders dan is het fundament niet in overeenstemming met zijn Verbond (Bouwplan).
Jullie zien dus dat het van groot belang is dat de kerk een zuivere instelling is. Geestelijk en fysiek. God redt, God heelt en herstelt. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Hij gebruikt zelfs vuur om Zijn volk te straffen en de kerk te richten. De kerk is Zijn gemeente. Niet een gebouw, Ariadne heeft gelijk. Het Huis waar God over spreekt is een 'Geestelijk' huis, Geestelijk omdat het reeds gericht is op het Hemelse, niet op het aardse. Dat is ook de reden dat Jezus er steeds op weijst dat we Geestelijk ons moeten voorbereiden. Onze Geest dient overeenkomstig de Heilige Geest te (leren) gaan handelen. Want de HG is ook Jezus. Als straks de stenen kerkgebouwen niet meer bezocht kunnen worden omdat Gods volk vervolgd zal gaan worden, daar ze de geboden van de wereld (-se religieuze macht) niet willen aanvaarden, dan dienen we het Woord van God door en door te kennen, opdat wij dan door de Heilige Geest geleid, niet meer aangetast kunnen worden door Satans religieus verderfelijke boodschappen. Als onze Geest niet afgestemd is op Jezus voorbeeld (wet en de geboden) dan zal onze Geest afgestemd zijn op een andere geest; die van een Onreine vrouw, die op een vals religieus systeem. (Openbaring 17 = Onreine vrouw) en Openbaring 19 de Reine vrouw) In Openbaring 18 waarschuwt God (nog) alle Christenorganisaties om uit de wereld te treden en zich te voegen bij het volk, de Reine vrouw. Dat is de gemeente dat zal de kerk van Jezus Christus zijn. Een Geestelijke kerk, geen stenen. Want die blijven achter in het Grote Babylon, als aanhangers van Satans (vervalste) religieuze kerk die wel lijkt op die van God, maar het niet is of kan zijn.!
Tuchtigen en /of straffen mag de dominee niet doen of de leden. God is een liefde volle God. God oordeelt en zal de schapen en bokken van elkar scheiden, want die zijn er ook onder de Christenen. God zal dat doen. Wij dienen elkaar te versterken in geloof en relatie met Jezus. Laat het oordeel amar over aan God. Zijn uiteindelijke kerk, Zijn volk zal uiteindelijk slechts een Overblijfsel zijn, dat (ook) uit alle volk, taal en natie binnen de Christengemeenten is gevormd. Dat nu zal de Geestelijk voorbereidde kerk zijn die Jezus bedolet met Zijn volk en Zijn gemeente op aarde, van alle eeuwen en tijden.


Bobby



[[Dit bericht is gewijzigd door bobby op 10-12-2001 15:47:20.]]

[[Dit bericht is gewijzigd door bobby op 11-12-2001 08:11:26.]]
Diedercik

Bericht door Diedercik »

Mooi gezegd Bobby, maar is geloof nu onlosmakelijk verbonden met de kerkgang. Dat is me nog niet echt duidelijk geworden in je terechte verhaal. Niet dat ik daar aan twijfel, maar ik vraag me dat soms weleens af.
De ballingen in Babel hadden geen tempel, toch bouwden ze daar geen bedehuis, terwijl een deel van hen wel degelijk geloofden in de beloften van God?
Hoe zit dat dan?
bobby

Bericht door bobby »

Jezus ging naar Zijn gewoonte op Sabbat naar de synagoghe. Wij dienen dus evenzo op Sabbat naar de geloofsgemeenschap te gaan, zoals Jezus ons voordeed. Dat wat anderen doen, is voor hun verantwoording, nadat we zelf hen de boodschap hebben gebracht. Wij weten wat onze Meester van ons verwacht. Lees de brieven van Paulus eens!
Paulus aan de Romeinen Hoofdstuk 8 en Hoofdstuk 13:8-14 en 14 en Hoofdstuk 15.
Hoofdstuk 13 8-14 geldt voor jou en de andere die zeggen Jezus te volgen, de rest voor anderen, indien we daarbij de gelegenheden tot Verkondiging
aan hen, niet voorbij laten gaan en (ook) in overeenstemming zij met Jezus' werkwijze.

Jezus dient centraal te staan in onze (kerk-) wandel wat anderen doen moeten we wel lezen in relatie tot de geschiedenis er achter.
Als we de kerk kennen, dienen we die ook te bezoeken. Jezus leerde daar en verkondigde, daarom juist ging Hij naar de synagoghe. Als je je daar dus van onttrekt, mis je de nodige geestelijk steun (het geestelijk voedsel) van de Heer, die ook Heer over de Sabbat is!
Veel succes!

B.

------
Hier mijn citaat..

[[Dit bericht is gewijzigd door bobby op 16-12-2001 13:16:08.]]

[[Dit bericht is gewijzigd door bobby op 16-12-2001 13:29:06.]]
bobby

Bericht door bobby »

Beste Bassie,

Je plaatste deze alinea in je posting van 24-09-2001:

@@De Kerk is zeker niet gebonden aan aan een bepaalde plaats of aan zekere personen. Ik geloof dat ze zeker verspreid is over heel de wereld.@@

Waarom weet je dat niet zeker en waarom kun je dat -dan- ook niet 'zien'?

Ik zie het wel en weet zelfs dat we 'één in Geest zijn'. Bovendien 'zie' ik ook dat God Zijn werk aan het afronden is, door de enorme aantallen mensen die, wekelijks en maandelijs gedoopt worden (alleen) op de belijdenis van Jezus !


Hoe kan dat, denk je?


Mvrgr

:wave:

B.
wil

Bericht door wil »

ik vind dat je misschien wel kan geloven in God zonder de kerk maar je leeft dan wel zonder de preken en zonder het samen zingen en natuurlijk kan je ook met een clubje zingen maar dat is niet in het gebouw waar je tot God komt.
je hebt de preken nodig om God en zijn woord beter te leren kennen. en als je elke keer tegen je zin in naar de kerk gaat vraag ik me af of je wel echt bij God wil horen en of je wel echt van hem houdt
Bassie

Bericht door Bassie »

Waarom weet je dat niet zeker en waarom kun je dat -dan- ook niet 'zien'?
Hoe bedoel je Bobby?
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

je hebt de preken nodig om God en zijn woord beter te leren kennen. en als je elke keer tegen je zin in naar de kerk gaat vraag ik me af of je wel echt bij God wil horen en of je wel echt van hem houdt
Je kunt natuurlijk zelf ook studeren in de Bijbel, dan is de kerkgang niet perse noodzakelijk, alhoewel je dan wel de Sacramenten mist. :)
Plaats reactie