zin van het leven

arti

zin van het leven

Bericht door arti »

Heeft elk leven zin?
En zo ja, waarom?
Hoe leg je dat uit aan iemand die zijn leven als zinloos ervaart en de gedachte heeft dat hij er niet mag zijn?
Oude Paden

Re: zin van het leven

Bericht door Oude Paden »

arti schreef:Heeft elk leven zin?
En zo ja, waarom?
Hoe leg je dat uit aan iemand die zijn leven als zinloos ervaart en de gedachte heeft dat hij er niet mag zijn?
Moeilijk, moeilijk....
Buiten de vraag of het leven zin heeft is het de werkelijkheid dat je leeft en dus ook sterft,................
aangezien je leven niet langer duurt dan 70 of 80 jaar is het met zo iemand zinvol te spreken over het leven na dit leven.
Alleen is het dan wel nodig in dit leven kennis te maken met God die we na dit leven gaan ontmoeten.

Het is dus zinnig om te leven: Om ons voor te bereiden op ons sterven. Je kunt het leven nl. niet meer ongedaan maken: Je bent geboren en zult dus sterven.

Pastoraal lijkt me dit heel moeilijk om voorzichtig te benaderen.

Duidelijke boodschap zal moeten zijn:
God wilde jouw op deze aarde
Elk mens is door God zelf voorgebracht en dus een waardevol schepsel (al liggen we allen wel in een verloren staat voor God)
Het leven heeft ten doel om je voor te bereiden, en ook anderen daarop te wijzen. (Denk aan Noachs prediking)
God kijkt niet naar eigen waarneming. Ieder is voor God even verdoemelijk (De mooiste en de lelijkste, de armste en de rijkste, de grootste en de kleinste zondaar in de uitleving), en God kan ook voor ieder even verlossend zijn.

Zomaar wat gedachten die bij me opborrelen
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat alle mensen die nooit genade zullen kennen ten dienste van de uitverkorenen hun taken op de aarde dienen te vervullen.
:(
Maar een beetje naar voel ik me wel bij een dergelijke uitspraak.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude Paden

Gian schreef:Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat alle mensen die nooit genade zullen kennen ten dienste van de uitverkorenen hun taken op de aarde dienen te vervullen.
:(
Maar een beetje naar voel ik me wel bij een dergelijke uitspraak.
Inderdaad niet echt opbeurend voor een "zinloze" mens
arti

Bericht door arti »

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat alle mensen die nooit genade zullen kennen ten dienste van de uitverkorenen hun taken op de aarde dienen te vervullen.
Maar hoe zeg je dat élk leven zin heeft als een ander tegenwerpt dat het leven van Gods volk alleen ten diepste zin heeft.
En kan het leven van niet-uitverkorenen zinvol zijn als ze toch verdoemd worden?
Oude Paden

arti schreef:
Maar hoe zeg je dat élk leven zin heeft als een ander tegenwerpt dat het leven van Gods volk alleen ten diepste zin heeft.
En kan het leven van niet-uitverkorenen zinvol zijn als ze toch verdoemd worden?
Weet hij/zij dat het een uitverkoren vat is?

De zin houd pas op als een mens het tijdelijke met de eeuwige verdoemenis verwisseld
henriët

Bericht door henriët »

mag ik hierbij gebruik maken om de discussie vanhier breder te trekken en wellicht ook moeilijker...
wat kun je zeggen, hoe ga je om met iemand die een poging deed...
en zegt niet meer verder te kunnen....
(ik voel me alleen nog maar machteloos en weet niets meer te zeggen, dan alleen gebed.....)
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Moeilijke vragen... Wanneer heeft een leven zin?
Is het niet zo dat ons leven zin heeft als we beantwoorden aan het doel waarvoor we geschappen zijn, namelijk als pronkjuweel van Gods Schepping?
Zinvol vanuit ons geredeneerd dan denken wij aan de verwerving van het heil.
Moet onze levensvraag niet zijn hoe God aan Zijn eer komt?

Ik denk overigens dat wij geen maatstaf kunnen aangeven wanneer een leven zinvol is of minder/niet zinvol.
Ieder op z'n eigen plaats moet doen wat God van hem/haar vraagt. Ik denk dan aan de gelijkenis van de talenten.

Zomaar wat gedachten die bij mij naar boven komen bij deze levensvraag.
Oude Paden

henriët schreef:mag ik hierbij gebruik maken om de discussie vanhier breder te trekken en wellicht ook moeilijker...
(ik voel me alleen nog maar machteloos en weet niets meer te zeggen, dan alleen gebed.....)
Ik denk dat je iedereen zich ook machteloos voelt in zo'n moment!

Feitenlijk kun je iemand ook niet tegenhouden en is gebed het enige middel.

Je zou nogmaals in liefde kunnen wijzen op de moeilijke weg die ieder door dit leven gaat, maar dat er bij God vandaan een wonder mogelijk is om al die lasten en zorgen aan Hem over te geven.

Blijf wijzen op de mogelijkheden die dit leven een mens biedt!
De dood is definitief. Dan kunnen we geen keuzes meer maken!
henriët

Bericht door henriët »

Oude Paden schreef:
henriët schreef:mag ik hierbij gebruik maken om de discussie vanhier breder te trekken en wellicht ook moeilijker...

Je zou nogmaals in liefde kunnen wijzen op de moeilijke weg die ieder door dit leven gaat, maar dat er bij God vandaan een wonder mogelijk is om al die lasten en zorgen aan Hem over te geven.

helemaal eens, maar als er dan gezegd wordt dat de hemel zo toegesloten is.........
Oude Paden

henriët schreef:
Oude Paden schreef:

helemaal eens, maar als er dan gezegd wordt dat de hemel zo toegesloten is.........
Hij is nog toegesloten...............maar hij kan ontsloten worden....en hierna niet meer!
henriët

Bericht door henriët »

Oude Paden schreef:
henriët schreef:
Oude Paden schreef:

Hij is nog toegesloten...............maar hij kan ontsloten worden....en hierna niet meer!
ja idd...
maar wat een diep diep triest gevoel moet het zijn als je zo het leven uit wil(of moet)

we mogen wel veel gebed hebben voor zulken belasten!
Marco

Bericht door Marco »

Benader het eens van de andere kant:
De zin van de schepping is, God te loven en te prijzen. Daarvoor heeft Hij de schepping in het leven geroepen. Ondanks onze zondige toestand heeft Hij genade gegeven zodat wij dat - zij het lang niet volmaakt - Hem weer kunnen dienen. Is dat niet zin genoeg?

Waarom wanhopen? Er is genade! Hij laat niet staan wie daarom vragen. Er is verlossing van de zonde - en een leven vol zin en doel voor wie in Hem willen leven. Ons leven is niet om zalig te worden. Het is om God te dienen. En de zaligheid komt erbij.

En wie dat doet mag voor anderen ook wat betekenen.
memento

Bericht door memento »

De zin van de schepping is, God te loven en te prijzen.
Precies. De zin van ons leven moet in de eerste plaats bestaan uit het eren van God. Dat voorkomt dat als in het leven alles wegvalt, zoals man/vrouw, vrienden/kennisen, gezondheid/verstand, je niet moedeloos hoeft te worden.

Om bij het kerst-evangelie te blijven: Kijk naar Simeon en Anna, oude mensjes, maar hun leven had zin in het dagelijks in de tempel eren en prijzen van Gods naam. En het mooie: dat kan je ook nog als je leven ten einde is, en je menselijk gesproken haast zou vragen: wat nut heeft zo'n leven nog...
Vrijheid

Bericht door Vrijheid »

Voor de Christen zou dat in het geheel geen vraag moeten zijn,waar toe wij op aarde zijn; we zijn om Hem te loven te priizen en te aanbidden altijd maar weer en Hem de Verlosser in het Vlees gekomen uit te dragen en aan te bevelen.De Christen is op aarde ter Ere van God de Vader de Zoon en de Heilige Geest.
Plaats reactie