kerkenraadsverkiezingen

Plaats reactie
samaritaan

kerkenraadsverkiezingen

Bericht door samaritaan »

Dit is een onderwerp van belang met name voor de "afgescheiden kerken". Het valt mij op dat altijd dezelfde personen weer herkozen worden in de kerkenraad, en als er een mutatie is, kan men van tevoren al bijna aanwijzen wie gekozen gaat worden, namelijk de bekenste. Hetzelfde eigenlijk als in de politiek. Als een kerkraadslid al zoveel jaren in de kerkenraad is (bv 25 jaar) is dit rede voor verdriet en niet om over te juichen. Zijn er dan echt geen andere personen die geschikt zijn in de gemeente, ik meen dat het in onze gemeente wel zo is. Ik kan makkelijk praten want ik voel me er niet geschikt voor, maar ik ken andere die het wel willen en kunnen. Ook de Dordse kerkorde schrijft een periode van 8 jaar voor. Wat is uw mening?
samaritaan

Bericht door samaritaan »

Dit is een onderwerp van belang met name voor de "afgescheiden kerken". Het valt mij op dat altijd dezelfde personen weer herkozen worden in de kerkenraad, en als er een mutatie is, kan men van tevoren al bijna aanwijzen wie gekozen gaat worden, namelijk de bekenste. Hetzelfde eigenlijk als in de politiek. Als een kerkraadslid al zoveel jaren in de kerkenraad is (bv 25 jaar) is dit rede voor verdriet en niet om over te juichen. Zijn er dan echt geen andere personen die geschikt zijn in de gemeente, ik meen dat het in onze gemeente wel zo is. Ik kan makkelijk praten want ik voel me er niet geschikt voor, maar ik ken andere die het wel willen en kunnen. Ook de Dordse kerkorde schrijft een periode van 8 jaar voor. Wat is uw mening?
wpv

Bericht door wpv »

Als een kerkeraadslid goed/tot ieders tevredenheid functioneert, waarom zou het dan verkeerd zijn, deze persoon te laten zitten. Bij ons(ger.gem) worden kerkeraadsleden na 4 jaar herkiesbaar gesteld. Meestal, inderdaad komt het erop neer dat de zittende broeder/zuster gekozen wordt. So what? :-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Sjonge. Interessante GerGem. Vertel eens wat over die zusters?
de Paus

Bericht door de Paus »

Het is goed als er eens een frisse nieuwe wind waait.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Sjonge. Interessante GerGem. Vertel eens wat over die zusters?

ben ik ook wel nieuwsgierig naar trouwens!!! :bu :+ :sne
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Lecram

Bericht door Lecram »

Dit is een onderwerp van belang met name voor de "afgescheiden kerken". Het valt mij op dat altijd dezelfde personen weer herkozen worden in de kerkenraad, en als er een mutatie is, kan men van tevoren al bijna aanwijzen wie gekozen gaat worden, namelijk de bekenste. Hetzelfde eigenlijk als in de politiek. Als een kerkraadslid al zoveel jaren in de kerkenraad is (bv 25 jaar) is dit rede voor verdriet en niet om over te juichen. Zijn er dan echt geen andere personen die geschikt zijn in de gemeente, ik meen dat het in onze gemeente wel zo is. Ik kan makkelijk praten want ik voel me er niet geschikt voor, maar ik ken andere die het wel willen en kunnen. Ook de Dordse kerkorde schrijft een periode van 8 jaar voor. Wat is uw mening?
Niet verkeerd om er een bepaalde vaste termijn voor te stellen. Ik kan me er overigens niets bij voorstellen dat je dat werk nu voor je plezier op je neemt. Het is absoluut geen erebaantje, het legt in zekere zin een behoorlijke last op je.
Basic-Liner

Bericht door Basic-Liner »

Oké, als je soms ziet dat bepaalde personen 35 jaar leiding proberen te geven aan de gemeente, kan dat ook domineren worden en er wordt in zo´n geval door die ene persoon een te zwaar stempel op de gemeente gedrukt.

Aan de andere kant zijn korte termijnen en frequent wisselende personen ook niet aan te raden. Een gemeente is gebaat bij continuiteit en bij vierjarige periodes is een kerkenraadslid nauwelijks ingewerkt of hij moet de kerkenraad al weer verlaten. Daarnaast leert de ervaring dat de besluitvorming nogal grillig wordt als verschillende broeders uit verschillende flanken van een brede gemeente elkaar opvolgen. Dat leidt dikwijls tot veel onrust, vooral als het gevoelige zaken betreft (geen mens zo gevoelig als een kerkmens; helaas gaat dat vaak in omgekeerd evenredige mate op voor de gevoeligheid voor de boodschap....)

Vergeet niet dat er vaak slepende kwesties zijn (denk alleen al aan kerkbouw of begeleiding bij incest) die niet gebaat zijn bij een vierjaarlijkse wissel.

Wijsheid en continuïteit zijn het belangrijkst.

[Edited on 2/28/02 by Basic-Liner]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als je de lang-zittende ouderlingen wat kent, merk je dat ze bang zijn dat het niet goed zal gaan als juist zij zullen aftreden. Dit heb ik zowel van een 'rekkelijke' als van een 'preciese' gehoord.

Overigens schrijft de DKO voor dat het ene jaar de ene helft en het andere jaar de andere helft aftreedt. (In noodgevallen is een termijn van drie jaar toegestaan.)

Dominee K de Gier licht dit toe: dat is om te voorkomen dat er ieder jaar een geheel nieuwe kerkeraad aantreedt. Met bedekte termen zegt hij dus dat er van wordt uitgegaan dat de broeders zich na één termijn terugtrekken.

Nadeel van het lange aanblijven vind ik ook dat voor de broeder in kwestie er geen 'natuurlijk einde' aan het ambt zit. Als bovendien vooraf gesteld wordt dat de broeder door de gemeente 'mitsdien door God' geroepen is, durft hij al helemaal niet meer te bedanken.
wpv

Bericht door wpv »

Sjonge. Interessante GerGem. Vertel eens wat over die zusters?
Als ik spreek over broeders EN ZUSTERS dan heb ik het niet over de Ger.Gem, maar ook over andere kerkverbanden. Ik vermoed namelijk dat er op dit forum zitten waar ook vrouwen in de kerkeraad zitten.

Zo niet, dan mag dat 'zuster' direkt vervallen
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Lees je eigen reactie van 28-2 7:51 nog eens.
Lecram

Bericht door Lecram »

Er zijn gemeenten waar men een kleine kerkenraad heeft op een grote gemeente, omdat 'er niet meer zijn'! Van een doorstroming kan dan al helemaal geen sprake zijn. De 'besten' (in eigen ogen) zitten dan al in de kerkenraad.

:# :(
Basic-Liner

Bericht door Basic-Liner »

Daar kan ik hier op de Veluwe helaas over meepraten Lecram! Weliswaar gaan er van wijze, evenwichtige, sociale,... (en vul de kenmerken van de ideale ambtsdrager maar in) geen dertien in een dozijn, maar het is ronduit triest als een kerkenraad mannen die aan het Avondmaal gaan en die ook zeker over gaven (lijken te) beschikken nooit op een tweetal zet om zodoende krampachtig het 'clubje' het clubje te laten...

[Edited on 3/1/02 by Basic-Liner]
wpv

Bericht door wpv »

Lees je eigen reactie van 28-2 7:51 nog eens.
Refo,

Ik ben met je eens dat het enigszins verwarrend is, maar ik schreef dit echt met het oog op ook andere kerkgenootschappen die op dit forum aanwezig zijn. :#
samaritaan

Bericht door samaritaan »

Ook andere zijn het met me eens zie ik. In kleine gemeenten licht deze zaak veelal moeilijk, soms zijn er gewoon niet genoeg kandidaten in zo een gemeente voor de kerkenraad, dan is er sprake van een noodsituatie. Indien dit niet het geval is moet er gewoon "doorstroming" zijn, uiteraard wel met personen die ook kunnen getuigen van hun geloof in Christus. Anders krijg je dan al gauw dat je een kerk van die of deze persoon krijgt, het is dus dan geen kerk van Christus meer. Opvallend is dat veelal deze langzittende kerkenraadsleden veel over de oudvaders praten, maar hierin onze oudvaders niet volgen. Ook de gemeente is hieraan mede schuldig door altijd maar op dezelfde personen te stemmen, en niet open te staan als er een keer een goede tegen kandidaat wordt gesteld. Soms krijg ik de indruk dat sommige tegen kandidaten alleen maar bliksemafleiders zijn, zodat dezelfde persoon weer verzekerd is van zijn functie voor 4 jaar. Het zijn harde woorden wat ik hier neer schrijf, maar helaas wel waar. Hierin is de hervormde kerk, waar kerkenraadsleden net 8 jaar mogen blijven zitten, en bij uitzondering 12 jaar, ons wel een voorbeeld
Plaats reactie