Astronomie

Jan Klaassen

Astronomie

Bericht door Jan Klaassen »

Afbeelding

Het verbaast me al een poosje dat de kennis over het heelal onder ons zo gebrekkig is. Ik weet nog dat ik tijdens een bijbelstudie voor leugenaar uitgemaakt werd toen ik vertelde dat er elke dag 10.000 ton aan ruimtegruis in de dampkring verbrand (de vallende sterren) en dat er ongeveer 2 ton aan ruimtetroepjes op de aarde neerkomt. Toen ik begon over de sterren en sterrenstelsels, afstanden in lichtjaren enz., begon men mij wel erg ongeloofwaardig te vinden.
Ik was dan ook blij dat een poosje geleden in de Daniel het 1 en ander is geschreven, maar ik vind het onvoldoende.
Als er ergens het bewijs te vinden is voor onze almachtige God, dan is dat wel in de ruimte. We zouden daar gedegen kennis van moeten hebben!
freek

Bericht door freek »

Ik heb wel eens een lezing van Prof (?) Tjaard Kruger gehoord over dit onderwerp. Toen voelde ik me met de minuut nietiger en kleiner worden. Zo machtig mooi!!
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Volgens mij was het Prof. Albert Einstein die zei: als je het heelal ziet moet je toch wel geloven dat er een God is!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
jvdg

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:Volgens mij was het Prof. Albert Einstein die zei: als je het heelal ziet moet je toch wel geloven dat er een God is!
Je kan het al aan een grassprietje zien!
adri

Bericht door adri »

Maar waar in de natuur kun je zien dat de God waar wij in geloven, ook echt God is?

Dit vroeg pas iemand aan me, die wel in een hoger iets geloofde, maar nog op zoek was naar Wie dat precies is.
Natuur. Alles geschapen om God te loven.
Ik. Geschapen om God te loven. Ik?
jvdg

Bericht door jvdg »

adri schreef:Maar waar in de natuur kun je zien dat de God waar wij in geloven, ook echt God is?

Dit vroeg pas iemand aan me, die wel in een hoger iets geloofde, maar nog op zoek was naar Wie dat precies is.
Als je dat feitelijk uit de natuur zou kunnen vaststellen, heb je geen geloof nodig.
rekcor

Bericht door rekcor »

adri schreef:Maar waar in de natuur kun je zien dat de God waar wij in geloven, ook echt God is?

Ik denk dat je dat niet kunt, dat geloof moet je gegeven worden. Het is meer zo dat je Zijn hand in de natuur ziet, zodra je geloofd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Even naar de logica: Ik denk dat je uit de natuur kan ontdekken dat er een God bestaat. Net als wanneer je naar een mooi schilderij kijkt, je weet dat zoiets niet ontstaat als je een paar potten verf op een doek gooit (behale als het Karel Appel ofzo is he). Zo kan je Gods hand ook zien in de natuur. Daarmee wordt bedoeld dat je kan zien dat er een God is die dat heeft gemaakt. Je kan echter niet in de natuurlijk zien of dat God is of Allah of Buddha of wie of wat dan ook. Je kan er lleen mee tot stap 1 komen, namelijk gaan beseffen dat er een God is. En dan moet je verder gaan zoeken naar wie die God dan is. Daarvoor moet je niet vooral in de natuur kijken.... hoewel je er wel weer dingen van kan leren. Bijvoorbeeld dat de natuur ook zucht en kreunt en uitziet naar verlossing.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Vincent

Re: Astronomie

Bericht door Vincent »

Jan Klaassen schreef:
Het verbaast me al een poosje dat de kennis over het heelal onder ons zo gebrekkig is. Ik weet nog dat ik tijdens een bijbelstudie voor leugenaar uitgemaakt werd toen ik vertelde dat er elke dag 10.000 ton aan ruimtegruis in de dampkring verbrand (de vallende sterren) en dat er ongeveer 2 ton aan ruimtetroepjes op de aarde neerkomt. Toen ik begon over de sterren en sterrenstelsels, afstanden in lichtjaren enz., begon men mij wel erg ongeloofwaardig te vinden.
Ik was dan ook blij dat een poosje geleden in de Daniel het 1 en ander is geschreven, maar ik vind het onvoldoende.
Als er ergens het bewijs te vinden is voor onze almachtige God, dan is dat wel in de ruimte. We zouden daar gedegen kennis van moeten hebben!
Je kunt niet overal verstand van hebben!

De verhouding natuur-schriftuur (NGB) vind ik een hele moeilijke, ik sluit me aan bij wat Marnix daarover zegt.
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Dat is allemaal waar Vincent en Marnix, maar er mag toch wel enige kennis zijn over deze materie, waardoor ze geen water zien branden wanneer mensen er mee geconfronteerd worden?
Vincent

Bericht door Vincent »

Jan Klaassen schreef:Dat is allemaal waar Vincent en Marnix, maar er mag toch wel enige kennis zijn over deze materie, waardoor ze geen water zien branden wanneer mensen er mee geconfronteerd worden?
Dat kan ik me wel voorstellen. Ik mis inderdaad ook weleens wederzijds respect als iemand andere interesses etc. heeft (terwijl het dan wel normaal is als je het over voetbal hebt ofzo, duh :P )
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Jan Klaassen schreef: Het verbaast me al een poosje dat de kennis over het heelal onder ons zo gebrekkig is. Ik weet nog dat ik tijdens een bijbelstudie voor leugenaar uitgemaakt werd toen ik vertelde dat er elke dag 10.000 ton aan ruimtegruis in de dampkring verbrand (de vallende sterren) en dat er ongeveer 2 ton aan ruimtetroepjes op de aarde neerkomt. Toen ik begon over de sterren en sterrenstelsels, afstanden in lichtjaren enz., begon men mij wel erg ongeloofwaardig te vinden.
De dingen die jij noemt werden mij al verteld door een natuurkundeleraar op de van Lodenstein, ca 15 jaar geleden..
"............................................................."
BJD

Bericht door BJD »

Zo had ik een collega die er prachtig over kon vertellen en de afstanden in het heelal vertaalde in voorbeelden zodat ik het kon begrijpen :lol:

Zat ik die lessen weer te vertellen op een verjaardag om daarbij te noemen:'Het ruime hemelrond, verteld met blijde mond, God's eer en heerlijkheid. Antwoordt een ander op die verjaardag, die het allemaal minder interressant vond... Maar's Heeren wet nochtans, verspreid volmaakter glans... :mrgreen:

Om de afstanden te doorgronden.. ik weet het niet precies meer
maar ongeveer zoiets van "Als je met een raket die 1000 km/per uur zou vliegen, hoelang zou je er over doen om naar de dichtsbijzijnde ster te vliegen. Het was zoiets van 100.000 jaar..
:roll:

Maar idd, als je ergens de nietigheid van de mensheid in ziet is wel in het heelal. Maar ook de grootheid van God. In die zin zouden we er wel meer van af moeten weten.
jvdg

Bericht door jvdg »

entiteitxx schreef: De dingen die jij noemt werden mij al verteld door een natuurkundeleraar op de van Lodenstein, ca 15 jaar geleden..
Ja, en........

Heeft het wat nagelaten?
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

jvdg schreef:
entiteitxx schreef: De dingen die jij noemt werden mij al verteld door een natuurkundeleraar op de van Lodenstein, ca 15 jaar geleden..
Ja, en........

Heeft het wat nagelaten?
dat was het discussiepunt niet
"............................................................."
Plaats reactie