In hoeverre mogen we God danken voor wat we hebben?

P.Paape

In hoeverre mogen we God danken voor wat we hebben?

Bericht door P.Paape »

Ik liep zojuist tegen het volgende artikeltje aan dat te vinden is op independent online . Hieronder een vertaalde weergave:

Wellington - Een kerk in het kleine boerendorpje Tapawera, op het zuidelijkste eiland van Nieuw Zeeland, heeft wel een hele speciale kerkdienst gehouden. Bij deze kerkdienst werd er een Gods geschenk gevierd, namelijk een kettingzaag. De voorganger Havell Stephens-Smith legde hierbij enkele kettingzagen op het altaar en als afsluiter van de dienst werd er door een "kettingzaag orkest" muziek gemaakt.

Kinderen kregen kleurplaten uitgereikt van kettingzagen, die ze mochten inkleuren en aan de kerkenraad konden aanbieden. Eén kind had een tekening gemaakt van Jezus die een kettingzaag vasthoudt.

Ian Cuthberston, een lid uit de kerkenraad, liet zijn dank blijken door de uitvinders en makers van de kettingzaag te bedanken. Tevens bedankte hij God voor de bomen en de prachtige natuur. Alhoewel hij wel vond dat de heuvels er zo kaal uitzagen nadat de bomen omgezaagd waren.



Nadat in de USA Jesus-poppen op de economische markt hun boodschap verkondigen, nadat Harry Potter in Haren (Groningen) een dienst aan zich gewijd kreeg, krijgt nu ook de kettingzaag een kerkelijk kantje....

Ik vind het vreselijk bizar dat deze dingen gebeuren "tot Gods Eer". In hoeverre mogen we de Heere eigenlijk danken voor "materiaal uit de moderne tijd" (in de meest brede zin van het woord)?

Hartelijke groet,
Peet
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat we de Heere voor alles mogen danken, maar het hangt wel van de manier af hoe men dat doet. Het behoort in elk geval op een eerbiedige wijze te geschieden en niet op zo´n populaire manier zoals hier wordt beschreven. Op deze wijze wordt de Heere oneer aangedaan.
Ik kan me best voorstellen dat er dingen zijn die we in ons leven nodig hebben en als we die dingen niet hebben mogen we de Heere daarom vragen maar we kunnen natuurlijk niet met alles aankomen.
We kunnen natuurlijk geen verlanglijstje indienen omdat we zo graag een fiets, een bootje, of een speelgoedtrein of noem maar op, willen hebben.
Maar als we een fiets nodig hebben voor ons gezin of voor andere noodzakelijke bezigheden en we kunnen dat niet betalen dan mogen we de Heere best vragen of Hij daarin uitkomst wil geven. En als iemand dan op een dag zomaar met een fiets voor je aan komt zetten mag je dat wel zien als een zegen van de Heere, Maar om dan de hele kerk en omgeving op een dergelijk manier feest te laten vieren voor deze verhoorde wens is niet gepast.
Vragen mag, en danken moet, maar dan wel op een zeer gepaste wijzen.

[Veranderd op 3/7/02 door Jelle]
sochrio

Bericht door sochrio »

Danken is heel goed, maar je moet er niet zo'n ritueel van maken. Ik vind dat het op afgodendienst gaat lijken, dat gedoe met een altaar en dergelijke.

God begrijpt ons ook wel als we gewoon 'Dank U wel' zeggen!

Trouwens, ik denk dat wij wel eens te weinig danken. Er staat toch ergens dat je God in alles moet danken? Ik weet zo gauw de precieze tekst niet. Het valt mij wel eens op dat er in de kerkdienst heel veel wordt gebeden, maar heel weinig wordt gedankt. Is dat eigenlijk niet verkeerd?
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Trouwens, ik denk dat wij wel eens te weinig danken. Er staat toch ergens dat je God in alles moet danken? Ik weet zo gauw de precieze tekst niet. Het valt mij wel eens op dat er in de kerkdienst heel veel wordt gebeden, maar heel weinig wordt gedankt. Is dat eigenlijk niet verkeerd?
Dat ben ik helemaal met je eens socrio! God in alles danken, zeker. Dank Hem dat u danken kan!!!

Maar de hele opzet, een "kettingzagenkerkdienst", vind ik geen eerbiedige houding meer. Waarom men God voor de kettingzagen dankt, is me overigens ook niet duidelijk. Wie weet daar meer over?
het viel me op en om de bizariteit plaatste ik het hier.

Groet, Peet
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Dit artikeltje is net iets uitgebreider.
Stompzinnig gedoe!
Christina

Bericht door Christina »

Lieve mensen: PAS TOCH OP MET OORDELEN! Denk aan Michal.
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Beste Christina,

Het is mij nooit begonnen om te oordelen over dit. Ik geef alleen aan dat dit mijn persoonlijke grens voorbij schreidt, ik kan niet op zo'n manier mijn Heere dienen.
Dat is wat ik er persoonlijn mee wil aangeven. Mijn vraag is, in hoeverre het oirbaar is om God op zo'n manier voor een kettingzaag te danken. Zoals al aangegeven, ik weet er niet alles van, daarom ook mijn vraag om meer info over dit onderwerpje.

De algemene vraag die ik stel is of we de Heere wel gemakkelijk overal voor mogen danken. Kijk verder naar wat Jelle schrijft over die fiets. Daar sluit ik me bij aan.

Peet - aan wie het niet is te oordelen...
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Pas maar liever op met zoiets niet te oordelen. Kom nou toch, zeg! On-ge-lo-fe-lijk!
Er zijn situaties waarin je voorzichtig moet zijn, maar daar behoort deze situatie niet toe. Verder weet ik wel heel zeker dat er door mensen gewaarschuwd moet worden tegen de zonde. Zwijgen stelt je dan schuldig.
Ook ik sluit me aan bij Jelle. "Op deze wijze wordt de Heere oneer aangedaan."
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Er zijn grenzen en dit gaat mijn grens voorbij :( .

Bienveillance
Christina

Bericht door Christina »

Pied, ik heb jouw artikeltje er ook bij genomen en toen kreeg ik toch een iets andere indruk dan van het vertaalde van Peet. Het "zaggmachine concert" b.v. was niet in de kerk maar buiten. Niet dat ik nou bepaald de klanken van een indrukwekkend pijporgel met een dijk van een organist die dat zelf het beste weet erachter zoveel gewijder vind (wel mooier hoor) dan het ongetwijfeld bizarre geluid van kettingzagen. Maar smaken verschillen! Dat het jouw stijl niet zou zijn, Peet... nou ja de mijne ook niet hoor!
Het belangrijke is dat het gaat om een kleine gemeenschap (30 mensen maar)waarchijnlijk laaggeschoolde arbeiders, de meerderheid inboorling (maori) die zich heel anders uiten dan wij nuchtere Nederlanders. Ik heb jaren in Afrika gewoond, en geloof mij, God ziet het hart aan. En dat kunnen wij nu net niet.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik denk niet dat het belangrijk is hoe klein en ongeschoold deze groep mensen is. Gezien de namen zijn het wellicht niet eens Maori's ook, maar dat doet er niet toe. Dat mensen zich in andere culturen anders uiten dan wij, geloof ik graag en op zich is daar niets mis mee. Maar waar het Evangelie met vrucht verkondigd wordt, worden de gewoonten van mensen ook aangepast.
sochrio

Bericht door sochrio »

Precies, ik denk dat ieder die God leert kennen, ook eerbied en ontzag voor Hem zal hebben.
Christina

Bericht door Christina »

In Amerika worden met Dankdag vaak allerlei vruchten van het land voor in de kerk neergelegd en later aan arme of grote gezinnen uitgedeeld. Vinden jullie dat dan ook oneerbiedig? Heeft God voor jullie dan geen plaats in het "gewone" leven?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Christina, daar is geen enkel bezwaar tegen. Het doet me denken aan de oudtestamentische tempeldienst. Heel goed dat het meegegeven wordt aan armen en grote gezinnen.
Maar wat in Tapawera gebeurde is toch echt heel anders. Gaan ze in Amerika ook met hun combines rondjes om de kerk rijden? Nee toch?
david

Bericht door david »

Soms ben ik echt met stomheid geslagen!!!

In hoeverre mogen we God danken voor wat we hebben?

Het idee dat God regels heeft over de frequentie van onze dankbaarheid!!! Echt ongelofelijk!

Twee tips:
- in voorspoed dankbaar zijn
- dankt Hem altijd in alles

Lijkt me duidelijk hè? God hoort ons graag danken.
Plaats reactie