Eigen schoolvereniging GKH

Petrus

Eigen schoolvereniging GKH

Bericht door Petrus »

'Afval in de kerk werkt door in de scholen'
van onze redactie binnenland (ND)

BERGENTHEIM - Leden van de hersteld-gereformeerde kerken in het oosten van het land komen morgen bij elkaar om een eigen schoolvereniging op te richten. De hersteld-gereformeerden zien dat als eerste stap naar de stichting van eigen gereformeerde scholen.
De plannen voor hersteld-gereformeerde scholen komen voort uit de moeite die veel ouders in die kerken hebben met ,,het verval van het gereformeerd onderwijs'', meldde De Bazuin , het blad van de hersteld-gereformeerden, gisteren. Half januari besloten ouders uit de kerkelijke gemeenten van Bergentheim/Bruchterveld, Mariënberg en Emmen daarom tot het oprichten van een eigen schoolvereniging. De drie gemeenten kunnen gezamenlijk zo'n zestig leerlingen leveren. Volgens een van de initiatiefnemers, J. Bouwhuis uit Bergentheim, is dat in principe genoeg voor het oprichten van een school. ,,Dat zal niet meevallen in deze tijd en met het huidige regeringsbeleid. Maar we moeten vertrouwen op de Here.''

Onttrekken
In De Bazuin gaat Bouwhuis in op de problemen die hersteld-gereformeerden met het gereformeerd onderwijs hebben. Volgens hem werkt ,,de afval in de kerk door in de scholen''. De hechte band tussen gezin, kerk en school (de 'triangelgedachte') zou zijn losgelaten en evangelische invloeden doen zich steeds meer gelden in het onderwijs.

Daardoor wordt het voor ouders moeilijk zich te houden aan hun doopbelofte, vindt Bouwhuis. ,,Nee, ouders worden nog niet erg onder druk gezet. Zij kunnen hun kinderen aan sommige dingen nog onttrekken (bijvoorbeeld aan het leren van verkeerde liederen). De ene school is de andere niet. Maar de kinderen zitten wel in dat verkeerde klimaat. De afval gaat door. Alternatieven, bijvoorbeeld een andere school waar goed onderwijs wordt gegeven, op grond van Schrift en belijdenis, zijn er in de buurt niet. Dan moeten ouders hun verantwoordelijkheid nemen en aan de slag gaan met de mogelijkheden die de Here nog geeft.''

In De Bazuin noemt hij allerlei voorbeelden van praktijken op gereformeerde scholen waar de hersteld-gereformeerden zich niet in kunnen vinden: de invoering van de Nieuwe Bijbelvertaling en de vertellingen die daarop gebaseerd zijn, het zingen van ,,veel niet aanvaardbare liedboekliederen'', het naspelen van Bijbelverhalen, kringgebeden, in het voorgezet onderwijs het gebruik van een dagboek dat ,,beslist oneerbiedig'' is en de vervanging van de methode Naam en Feit door Levend Water .

Kinderen worden niet verplicht aan dit alles mee te doen, ,,maar zij maken het wel allemaal mee'', aldus Bouwhuis. Daarnaast wijst hij op een bijeenkomst in november vorig jaar, waar ouders doorgesproken hebben over de toenemende evangelische invloed op de scholen. ,,Waarbij eenzijdig Gods genade en barmhartigheid op de voorgrond wordt gesteld en Gods rechtvaardigheid steeds meer wordt achtergehouden.''

Vorig voorjaar werd in het blad Reformanda , voorloper van De Bazuin , al de wens van eigen onderwijs uitgesproken. De kinderen zouden op de gereformeerde scholen een kennisachterstand oplopen op het gebied van de Bijbel, de kerkgeschiedenis en de catechismus. Een hersteld-gereformeerde werkgroep overwoog tot aanvullend Bijbelonderwijs na schooltijd.

Personeel
Het werven van personeel voor een eigen school voor hersteld-gereformeerden, zal weinig problemen opleveren. Verontrust-vrijgemaakte leerkrachten op gereformeerde scholen die de overstap maakten naar de hersteld-gereformeerde kerk, werden ontslagen, omdat ze niet meer voldeden aan de gestelde kerkeis. Daardoor zijn zeker twintig leerkrachten hun baan kwijtgeraakt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ter verduidelijking, het gaat hier niet om de HHk, maar een voortzetting van de gereformeerde kerken. En dat zijn weer anderen. (Petrus, kan jij je topictitel even aanpassen?)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Inderdaad, het gaat hier de afscheiding van zo'n 1500 man die in de vrijgemaakte kerken heeft plaatsgevonden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Hier en daar zitten deze kinderen op reformatorische scholen, maar daar worden ze niet altijd toegelaten.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Herman schreef:Ter verduidelijking, het gaat hier niet om de HHk, maar een voortzetting van de gereformeerde kerken. En dat zijn weer anderen. (Petrus, kan jij je topictitel even aanpassen?)
Ik heb de topictitel aangepast, om onduidelijkheden te voorkomen.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:
Herman schreef:Ter verduidelijking, het gaat hier niet om de HHk, maar een voortzetting van de gereformeerde kerken. En dat zijn weer anderen. (Petrus, kan jij je topictitel even aanpassen?)
Ik heb de topictitel aangepast, om onduidelijkheden te voorkomen.
Sorry............de afkorting HHK zit er nog ietwat vast in het geheugen.............
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De officiële naam van het kerkverband is GKH Gereformeerde Kerken Hersteld.

Ik vind dat de HHK maar moet gaan procederen. Veels te verwarrend!
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:De officiële naam van het kerkverband is GKH Gereformeerde Kerken Hersteld.

Ik vind dat de HHK maar moet gaan procederen. Veels te verwarrend!
ik dank u weledelzeer..................... :mrgreen:

dussssss, de Hersteld Hervormden met daarnaast weer eens Hersteld Gereformeerden????

Tjonge, laat ik toch steeds van de gedachte zijn uitgegaan dat de Heere aan Zijn Vader bad: "opdat zij allen één zijn"??

Het heeft er geen énkele schijn van. Zodra (bij wijze van spreken) een Ds iets zegt in een kerkblad wat een paar kerkleden niet aanstaat, húp begin dan meer weer een eigen kerk(je)

Het lijkt de Pinkstergemeente-duiventil wel...................
Laatst gewijzigd door Petrus op 23 feb 2007, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Unionist schreef:De officiële naam van het kerkverband is GKH Gereformeerde Kerken Hersteld.

Ik vind dat de HHK maar moet gaan procederen. Veels te verwarrend!
Het is ingewikkeld geworden...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:Tjonge, laat ik toch steeds van de gedachte zijn uitgegaan dat de Heere aan Zijn Vader bad: "opdat zij allen één zijn"??
Serieus: het feit dat Hij erom bad illustreert al dat 't nódig was!
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Petrus schreef:Tjonge, laat ik toch steeds van de gedachte zijn uitgegaan dat de Heere aan Zijn Vader bad: "opdat zij allen één zijn"??
Serieus: het feit dat Hij erom bad illustreert al dat 't nódig was!
De praktijk van alledag is uiterst weerbarstig nét als de harten des mensen die het allemaal béter denken te weten hoe één en ander uitgelegd moet worden dan een ánder, waar wél of juist weer niet een komma of een punt had moeten staan etc etc etc etc
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Petrus schreef: De praktijk van alledag is uiterst weerbarstig nét als de harten des mensen die het allemaal béter denken te weten hoe één en ander uitgelegd moet worden dan een ánder, waar wél of juist weer niet een komma of een punt had moeten staan etc etc etc etc
De praktijk van alle dag lijkt op het refoforum,, of is het andersom? :wink:
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Jammer is dit. Ik kan begrijpen, dat sommige mensen wat tegen de NBV hebben. Maar om kinderliedjes van een school te verbannen... da's jammer.

Wat ik vooral jammer vind, de kloof tussen GKV en H-GKV word steeds groter.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

marsm104 schreef:Jammer is dit. Ik kan begrijpen, dat sommige mensen wat tegen de NBV hebben. Maar om kinderliedjes van een school te verbannen... da's jammer.
Los van deze specifieke kwestie, want ik ken de situatie niet:

Ook als 't gaat om prot.chr. basisscholen heb ik wel m'n zorgen over het bijbelgebruik en de lederen die de kinderen leren. In de praktijk blijkt 't steevast NBV te zijn die gelezen wordt. En wat de kinderen aan liedjes leren, is vooral Elly & Rikkert.

Wij leerden vroeger elke week een psalmversje, en zodoende kan ik nu zondags bijna altijd zonder psalmboekje gewoon meezingen. Dat is toch een heel waardevol stuk bagage wat je mee hebt gekregen. Ik zie om me heen steeds meer mensen die voor 't Hijgend hert nog een psalboekje nodig hebben (misschien opgegroeid met de moede hinde?).

Dat zal alleen maar erger worden als de huidige Elly & Rikkert-generatie straks in de kerkenraad komt: dan zie je kerkenraadsleden die geen psalm of gezang meer uit het hoofd kennen...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

marsm104 schreef:Jammer is dit. Ik kan begrijpen, dat sommige mensen wat tegen de NBV hebben. Maar om kinderliedjes van een school te verbannen... da's jammer.

Wat ik vooral jammer vind, de kloof tussen GKV en H-GKV word steeds groter.
Logisch... niemand biedt links tegenwicht dus de HGKV verrechtst behoorlijk. Die tendens heb je ook bij de HHK tov de PKN gezien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie