De 3 sola's

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

De 3 sola's

Bericht door Kaw »

Sola Fide, maar wel met bevinding.
Sola Gratia, maar wel met oprechte ellendekennis.
Sola Scriptura, maar wel via het oog van onze geliefde oudvaders en dominees.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Sola refomata, maar zonder Zaligmaker.

Niet echt een manier van discussieren, of wel?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Sola Fide, maar wel met bevinding.: Alsof bevinding geen onderdeel is van geloof...

Sola Gratia, maar wel met oprechte ellendekennis.: Alsof boetvaardigheid (dit woord prefereer ik boven het woord ellendekennis) geen gevolg is van genade...

Sola Scriptura, maar wel via het oog van onze geliefde oudvaders en dominees.: Alsof leerkundige traditie, zij het gebruikt met een gezond kritische houding, toetsend aan de Schrift, niet nuttig is...
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Eigelijk hoor Sola Christi er toch ook bij. Of volgens jou niet?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

memento schreef:... Alsof boetvaardigheid (dit woord prefereer ik boven het woord ellendekennis) geen gevolg is van genade...
Klopt dat wel memento? Waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet van God. Boetvaardigheid, (Vaardig en genegen tot het doen van boete), lijkt mij meer een vrucht van de bediening van het evangelie dan de bediening van de wet.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

rj schreef:
memento schreef:... Alsof boetvaardigheid (dit woord prefereer ik boven het woord ellendekennis) geen gevolg is van genade...
Klopt dat wel memento? Waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet van God. Boetvaardigheid, (Vaardig en genegen tot het doen van boete), lijkt mij meer een vrucht van de bediening van het evangelie dan de bediening van de wet.
Dat zegt memento toch ook: .....ellendekennis is genade.......
Juist het evangelie brengt een mens (genadiglijk) tot kennis hiervan.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

Jawel, daar stem ik ook wel mee in dat ellendekennis genade is, maar memento zegt nu dat ellendekennis hetzelfde is als boetvaardigheid en daar ben ik het niet mee eens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Het woord boetvaardigheid zal memento van Calvijn hebben geleend, en die gebruikt deze term zowel voor kennis van zonde als gevolg van de wet en het berouw erover, alswel over de weg van de dagelijkse bekering. Het woord wordt dus breder gebruikt als alleen ellendekennis.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

rj schreef:Jawel, daar stem ik ook wel mee in dat ellendekennis genade is, maar memento zegt nu dat ellendekennis hetzelfde is als boetvaardigheid en daar ben ik het niet mee eens.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan zou memento zijn definitie van boetvaardigheid moeten prijsgeven teneinde jouw kritische houding t.a.v. dit begrip te kunnen rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Sola Christi,
dus wat je ook mee brengt voor je zaligheid het zij zonde het zij vrome werken niets kan bij het offer van Christus.
Wan weer aansluit bij het Sola Gratia.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:Sola Christi,
dus wat je ook mee brengt voor je zaligheid het zij zonde het zij vrome werken niets kan bij het offer van Christus.
Wan weer aansluit bij het Sola Gratia.
Je bedoelt, denk ik, te zeggen: Noch mijn zonden, noch mijn vrome werken, kunnen iets bijdragen aan mijn zaligheid.
Alléén lege handen....
Het is door Hem, door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen.

Wat een Genade!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

De 3 solas?

Meende altijd dat het er 5 waren:

Sola Scriptura
Solus Christus
Sola Gratia
Sola Fide
Soli Deo Gloria

Met de laatste de meest belangrijkste
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Herman schreef:Het woord boetvaardigheid zal memento van Calvijn hebben geleend, en die gebruikt deze term zowel voor kennis van zonde als gevolg van de wet en het berouw erover, alswel over de weg van de dagelijkse bekering. Het woord wordt dus breder gebruikt als alleen ellendekennis.
Ik gebruikte het idd in de betekenis die o.a. Calvijn er aan geeft. Ik prefereer dit woord bóven het woord ellendekennis, omdat:
1. Het woord boetvaardigheid al gevonden wordt bij de oude kerkvaderen (zoals Augustinus), en is als zodanig ouder dan het woord ellendekennis.
2. Boetvaardigheid gevolg is van wet én evangelie, terwijl ellendekennis gevolg kan zijn van alleen de wet. M.i. is ellendekennis alleen nuttig als het tot Christus drijft, en dus leidt tot berouw en bekering, iets wat nooit kan door de wet alleen zonder het evangelie.
3. Het woord ellendekennis is een beetje een eigen leven gaan leiden, en over wat er mee bedoelt wordt, wordt nogal verschillend gedacht, ja zo erg zelfs dat men soms staat te verdedigen dat ellendekennis niet buiten de bevinding om kan! Het woord boetvaardigheid daarentegen is door de reformatoren herhaaldelijk gedefinieerd, en heeft een bevindelijker karakter.

Ik ben het trouwens met Bert eens dat het sola Christi en het Soli Deo Gloria ook in het rijtje thuishoren!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:De 3 solas?

Meende altijd dat het er 5 waren:

Sola Scriptura
Solus Christus
Sola Gratia
Sola Fide
Soli Deo Gloria

Met de laatste de meest belangrijkste
De 3 Sola's van de Reformatie zijn Sola Scriptura, Sola Fide en Sola Gratia.

Natuurlijk kunnen we daar een hoop aan toevoegen, maar het ging bij de Reformatie natuurlijk om de strijd tegen de Katholieke leer (Sola Scriptura omdat de RK ook de Traditie als gezaghebbend had, Sola Fide tegenover dat de rechtvaardiging ook bestond uit lidmaatschap van de kerk en gebruik van de sacramenten, Sola Gratia tegenover goede werken/aflaten als middel tot behoud.

We kunnen daar een hele rij bijmaken hoor.

Sola Spiritus?
Sola Crucifix?

etc.

En ja, Soli Deo Gloria is ook een mooie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Herman schreef:Sola refomata, maar zonder Zaligmaker.

Niet echt een manier van discussieren, of wel?
Het is toch goed voor een stukje zelfrelectie, we moeten immers telkens weer toetsen of we nog wel bij de Bijbelse leer zijn gebleven. En niet te makkelijk denken dat we het allemaal wel goed doen. Volgens mij zijn er in de kerken een hoop dingen veranderd tov de Reformatie, soms niet in positieve zin. Kijk maar eens hoe het er in de gemeente toeging bij Calvijn, hoe anders dat nu is, en of dat allemaal wel goed is en klopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie