Regressielijn (beter dan pokeren)
Regressielijn (beter dan pokeren)
Hoe maak je een regressielijn,
als gegeven begin-, middel-, en eindpunt?
x=12 (middelpunt) = 450k
x = 1 - 22
y = 0 - 2000k
(Voor de jongens van het csfr: dit is beter dan pokeren!
RD 17-02-07, pag. 27)
x=12 (middelpunt) = 450k
x = 1 - 22
y = 0 - 2000k
RD 17-02-07, pag. 27)
meen je dat nu serieus??? :shock:Ma Vis schreef:Weet iemand antwoord op onderstaande vraag?
Ik hoop het maar, want eerlijk gezegd heb ik zitten poggen
(ipv pokeren) dat
'mijn digitale vrienden van het refoforum' hier absoluut een antwoord op hebben...
Ik kom er zelf namelijk niet helemaal uit.:
(Ben alweer een paar jaar van school)
Ik ga in ieder geval niet op mijn enigste vrije zaterdag in weken over dit geval mijn hoofd buigen hoor. Succes met je sommetje
als je Googled op "regressielijn" vind je genoeg waaronder een uitgebreide uitleg op Wikipedia
een heel praktische uitleg staat hier: http://www.phys.tue.nl/TULO/dommel/regr ... ssie2.html , er is ook een pag 1 en 3, kun je rechtsboven in de pagina naar toe klikken
een heel praktische uitleg staat hier: http://www.phys.tue.nl/TULO/dommel/regr ... ssie2.html , er is ook een pag 1 en 3, kun je rechtsboven in de pagina naar toe klikken
Re: Regressielijn (beter dan pokeren)
Kun je de opgave niet wat duidelijker opgeven?Ma Vis schreef:Hoe maak je een regressielijn,
x=12 (middelpunt) = 450k
x = 1 - 22
y = 0 - 2000k
RD 17-02-07, pag. 27)
Een regressielijn geeft de trend aan binnen een puntenwolk.
De formule is Y=aX+b
Als je 2 punten op een lijn hebt kun je de formule geven.
Betekent k bij jou duizend?
Dan is (zie onderste regel) y -2miljoen en x -21
Dat is 1 punt van de lijn zo lijkt het.
Maar wat is die bovenste?
x=12=450.000
Of staat er
x=12
y=450.000
dan is het op te lossen.
Hebben jullie hier tegenwoordig een soort van geheimtaal ?refo schreef:Kun je de opgave niet wat duidelijker opgeven?Ma Vis schreef:Hoe maak je een regressielijn,
x=12 (middelpunt) = 450k
x = 1 - 22
y = 0 - 2000k
RD 17-02-07, pag. 27)
Een regressielijn geeft de trend aan binnen een puntenwolk.
De formule is Y=aX+b
Als je 2 punten op een lijn hebt kun je de formule geven.
Betekent k bij jou duizend?
Dan is (zie onderste regel) y -2miljoen en x -21
Dat is 1 punt van de lijn zo lijkt het.
Maar wat is die bovenste?
x=12=450.000
Of staat er
x=12
y=450.000
dan is het op te lossen.
Het gaat over statistiek.
Je maakt een grafiek met op de ene as (bijvoorbeeld) het aantal auto's en op de andere as het aantal verkeersslachtoffers. Van de jaren 1900-2000 zoek je deze bij elkaar.
In 1975 is het aantal autos 2 miljoen en het aantal slachtoffers 25.000 (ik noem maar wat) in de grafiek zet je een stippeltje op het kruispunt 2 miljoen - 25000. Zo doe je voor elk jaar.
Zo krijg je een puntenwolk. (scatter diagram)
Als 2 grootheden verband met elkaar houden (en dat verwacht je in dit geval) dan zie je een oplopende lijn: meer auto's = meer slachtoffers. Dat heet de regressielijn.
Statistici kunnen er wat mee.
Bovenstaand is puur een voorbeeld.
Je maakt een grafiek met op de ene as (bijvoorbeeld) het aantal auto's en op de andere as het aantal verkeersslachtoffers. Van de jaren 1900-2000 zoek je deze bij elkaar.
In 1975 is het aantal autos 2 miljoen en het aantal slachtoffers 25.000 (ik noem maar wat) in de grafiek zet je een stippeltje op het kruispunt 2 miljoen - 25000. Zo doe je voor elk jaar.
Zo krijg je een puntenwolk. (scatter diagram)
Als 2 grootheden verband met elkaar houden (en dat verwacht je in dit geval) dan zie je een oplopende lijn: meer auto's = meer slachtoffers. Dat heet de regressielijn.
Statistici kunnen er wat mee.
Bovenstaand is puur een voorbeeld.
Zo, en bedankt voor jullie reacties, en de links Mona Lisa!
Daar kan ik dan weer even mee aan de slag.
Ik was al langs geweest op Wisfaq en wiswijzer, maar dat zijn zulke lappen tekst dat ik de weg kwijt raakte in al de formules.
Dacht overigens dat het was:
y = ax2 + bx + c
Vanwaar kom je met
Y=aX+b, refo?
Inderdaad bedoelde ik:
Beginpunt: als x 0 is, moet y zijn: 2.000.000
Middelpunt: als x 12 is, moet y zijn: 450.000
Eindpunt: als x 22 is, moet y zijn: 100.000
Volgens mij heb je toch 3 punten minimaal nodig om een parabool te kunnen krijgen?
k inderdaad 1.000
Daar kan ik dan weer even mee aan de slag.
Ik was al langs geweest op Wisfaq en wiswijzer, maar dat zijn zulke lappen tekst dat ik de weg kwijt raakte in al de formules.
Dacht overigens dat het was:
y = ax2 + bx + c
Vanwaar kom je met
Y=aX+b, refo?
Inderdaad bedoelde ik:
Beginpunt: als x 0 is, moet y zijn: 2.000.000
Middelpunt: als x 12 is, moet y zijn: 450.000
Eindpunt: als x 22 is, moet y zijn: 100.000
Volgens mij heb je toch 3 punten minimaal nodig om een parabool te kunnen krijgen?
k inderdaad 1.000
Een regressieLIJN is een LIJN en niet een parabool.Ma Vis schreef:Hoe maak je een regressielijn,
x=12 (middelpunt) = 450k
x = 1 - 22
y = 0 - 2000k
RD 17-02-07, pag. 27)
Je vraagt om een LIJN, je bedankt voor een link waarin het over een regressieLIJN gaat met functie Y=AX+B. Je hebt daar veel aan gehad, zeg je, maar niet gelezen:
je praat over een PARABOOL met een top die zowel hoger is dan 1 punt als lager is dan een ander punt.
Zit je ons voor de gek te houden of zo?
je praat over een PARABOOL met een top die zowel hoger is dan 1 punt als lager is dan een ander punt.
Zit je ons voor de gek te houden of zo?
Nou, nou, je lijkt enigszins geïrriteerd?
Dat iemand reageert op zich heb ik natuurlijk al iets aan.
Die link had ik nog niet bekeken op het moment van mijn vorige bericht, dat klopt.
Leek me iets om de tijd voor te gaan nemen, maar wel alvast voor te bedanken. Is dat erg?
En dan was ik inderdaad niet duidelijk over het feit dat het een parabool moet gaan worden.
Sorry; komt waarschijnlijk doordat ik er al een tijdje over loop te denken, en er ietwat in vast ben gedacht.
Bekende vrouwelijke misvatting dat mannen gedachten kunnen lezen.
:
:
Nu begrijp ik waar jouw Y=aX+b vandaan komt.
Is 't te vergeven?
Dat iemand reageert op zich heb ik natuurlijk al iets aan.
Die link had ik nog niet bekeken op het moment van mijn vorige bericht, dat klopt.
Leek me iets om de tijd voor te gaan nemen, maar wel alvast voor te bedanken. Is dat erg?
En dan was ik inderdaad niet duidelijk over het feit dat het een parabool moet gaan worden.
Sorry; komt waarschijnlijk doordat ik er al een tijdje over loop te denken, en er ietwat in vast ben gedacht.
Bekende vrouwelijke misvatting dat mannen gedachten kunnen lezen.

Nu begrijp ik waar jouw Y=aX+b vandaan komt.
Is 't te vergeven?