Bidden

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bidden

Bericht door Christiaan »

Er zijn mensen die zeggen en denken en leren dat je om alles mag bidden. Volgens mij is bidden, naar de wil van God en vragen wat God belooft in Zijn beloften voor op moet staan.

Dus niet een verlanglijstje opdreunen. Maar bidden om wat God wil.
God wil dat wij Zijn wil doen. God beloofd, dat Hij open doet als men klopt en geven zal als men bid. Maar ook andere beloften zoals: Ik zal de Geest geven aan degene die bidden. Maar ook de belofte van vergeving van zonden.
Ook is bekend van Dr. Maarten Luther, dat HIj tegen zijn vrienden zei toen ze merkten dat hij niet veel geslapen had: Ik heb bij God een zak met beloften voor de deur gezet.

Dus volgens mij is juist het beeld van bidden naar wat God wil,
dus op Zijn beloften een bijbels beeld is.

Of volgens u/jou niet?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Het perfecte voorbeeld van bidden om iets wat je graag wil, of juist niet wil, vinden we in de hof van Ghetsemane, waar Jezus enerzijds vraagt om hetgeen Hij wil, maar anderzijds er aan toe voegt: Uw wil geschiedde.

Zo denk ik dat ook een christen hoort te bidden. Te vragen hetgeen hij wenst (wel vooraf alle wensen schrappen die tegen Gods geopenbaarde wil (de Schrift) ingaan), en anderzijds in volledige overgave te vragen of Gods wil geschieden mag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33397
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

De catechismus is daar in zondag 45 duidelijk in, namelijk om al hetgeen dat Hij ons geboden heeft te bidden, te weten Alle geestelijke en lichamelijke nooddruft.

Vr.118. Wat heeft ons God bevolen van Hem te bidden?
Antw. Alle geestelijke en lichamelijke nooddruft, welke de Heere Christus begrepen heeft in het gebed dat Hij ons Zelf geleerd heeft.

Vr.119. Hoe luidt dat gebed?
Antw. Onze Vader, Die in de hemelen zijt. 1. Uw Naam worde geheiligd. 2. Uw Koninkrijk kome. 3. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde. 4. Geef ons heden ons dagelijks brood. 5. En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren. 6. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid. Amen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Gods wil wordt ook de wil van Zijn kind. Bidden is dan niet je eigen 'verlanglijstje' voorleggen maar die van de Heere 'opvragen'.
De Heere is er niet voor onze begeerten, maar de mens is er om Gods begeerten te vervullen.
Leer mij naar Uw wil te wand'len.
En dan mag er ook gevraagd worden om lichamelijke zaken die daartoe kracht verlenen.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:Gods wil wordt ook de wil van Zijn kind. Bidden is dan niet je eigen 'verlanglijstje' voorleggen maar die van de Heere 'opvragen'.
De Heere is er niet voor onze begeerten, maar de mens is er om Gods begeerten te vervullen.
Laat al uw begeerten in bidden en smeken bekend worden bij God.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:Gods wil wordt ook de wil van Zijn kind. Bidden is dan niet je eigen 'verlanglijstje' voorleggen maar die van de Heere 'opvragen'.
De Heere is er niet voor onze begeerten, maar de mens is er om Gods begeerten te vervullen.
Laat al uw begeerten in bidden en smeken bekend worden bij God.
Jazeker! En dat is toch niet anders dan: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Dat geeft toch de kaders van de eigen begeerten aan, ook als het gaat om allerlei zaken van stoffelijke aard?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9017
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:Gods wil wordt ook de wil van Zijn kind. Bidden is dan niet je eigen 'verlanglijstje' voorleggen maar die van de Heere 'opvragen'.
De Heere is er niet voor onze begeerten, maar de mens is er om Gods begeerten te vervullen.
Laat al uw begeerten in bidden en smeken bekend worden bij God.
Even om de balans er een beetje in te houden:

Jak 4,3
Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik verbaas me over de tegenstelling die hier gemaakt wordt tussen bidden om dingen die je graag wilt, en tussen bidden naar Gods wil.

Alles in het leven van een christen hoort in het teken te staan van gehoorzaamheid aan God. Zowel in het doen en laten, als in het willen, wensen, begeren en denken. Enkel in deze radicale afhankelijkheid van de wil van God (zoals te vinden in de Schrift), kunnen wij goed bidden. Elk gebed wat niet daaruit voortkomt is zonde.

De vervulling van de wet is liefde; (gezonde) liefde tot God, de naaste, en jezelf (in die volgorde). Al ons willen moet daaraan voldoen, en we doen er goed aan om voordat we iets van God begeren dmv het gebed, ons 'verlanglijstje' eerst eens na te gaan of het aan die regels voldoet. Alles wat overblijft, mogen wij oprecht van God vragen.

Bidden om iets mag en moet niet meer zijn dan vragen. Vragen, in het vertrouwen dat God ons geeft wat goed voor ons is, ook al is dat anders dan wat we van Hem vragen. Een waar gebed staat in het teken van 'Uw wil geschiedde', en niet in het oplepelen van zoveel mogelijk wensen.

Wie het gebed met de gepaste ernst, en met bovenstaande in het achterhoofd, beziet, zal moeten belijden dan ons bidden vaak zo slap en ik-gericht is. Welk een troost is het voor een kind van God dat wij een Voorbidder hebben, die ondanks ons verkeerd bidden, ja soms zelfs het nalaten van het gebed, of het gedachteloos bidden, zonder ophouden voor ons bidt op een volmaakte wijze!
Adorote

Bericht door Adorote »

BIDDEN is allereerst DANKEN :!:
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Adorote schreef:BIDDEN is allereerst DANKEN :!:
Dat doet me denken aan 1 Thessalonicensen 5. en tergelijker tijd het lied wat in de gele zangbundel staat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens. Begin je gebed met focussen op God (en niet op jezelf) en dan dus met lofprijzing. Dat zet een knop om. Je staat niet zelf centraal in je gebed, maar God. Je eigen problemen komen in een ander perspectief te staan als je je focust op wie God is... en Hem daarin aanbidt.

Mooi om daaraan te denken: De gebedshand.

De duim: God is goed. Lofprijzing
De wijsvinger: Danken
De middelvinger: Schuldbelijdenis
De ringvinger: Voorbede
De pink (de kleinste vinger): Vragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Simon

Bericht door Simon »

Is er van jullie ook iemand die tijdens het bidden moet zoeken naar woorden??
Ik heb dat eigenlijk regelmatig en ik vind het echt heel, hoe zal ik het noemen, afleidend. Ik ben daardoor meer naar woorden aan het zoeken dan dat ik 'echt' kan bidden zeg maar. En dan ben ik ook altijd bang dat daardoor een gebed het niet meer waard is voor God om gehoord te worden.
Is dat zo??
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jezus zei: bid niet met omhaal van woorden zoals de heidenen dat doen. Ik denk dat je echt niet hoef te bidden zoals de dominee dat doet. Wanneer ik bid, dan lanceer ik mijn hart naar God. Ik weet eigenlijk niet eens of ik strikt met woorden bid. Het zijn gevoelens van dankbaarheid en vaak van berouw, soms van verdriet of telleurstelling, en ow ja ook vragen die dan schijnbaar wel woordelijk uitgedrukt worden. Als ik hardop bidt, dan betrap ik mijzelf er wel op dat ik ineens tweedekamertaal begin uit te kramen, maar God wil dat je in waarheid tot Hem komt zoals je bent. Wel in nederigheid, maar je schoonheid van woorden zijn voor Hem niet van waarde. Er is niets in de bijbel die daar op wijst.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Simon schreef:Is er van jullie ook iemand die tijdens het bidden moet zoeken naar woorden??
Ik heb dat eigenlijk regelmatig en ik vind het echt heel, hoe zal ik het noemen, afleidend. Ik ben daardoor meer naar woorden aan het zoeken dan dat ik 'echt' kan bidden zeg maar. En dan ben ik ook altijd bang dat daardoor een gebed het niet meer waard is voor God om gehoord te worden.
Is dat zo??
Wat mogen wij dankbaar zijn dat er een Hogepriester in de hemel is die het allervolmaakste gebed voor ons bid. En al is ons gebed slechts een gestamel van woorden, God weet wel wat je bedoeld en ook jouw gebed hoort Hij heel persoonlijk aan. het gaat erom dat je in geest en waarheid bidt, dat je meent wat je zegt. Wat ik vroeger wel eens deed was eerst voor mezelf op papier zet wat ik wilde bidden.
Als je in het openbaar hardop moet bidden is het goed om thuis alvast voor te bereiden wat je wil zeggen en ook hoe je iets wil zeggen. Verder is het handig om een vaste volgorde in je gebed aan te houden bijv. beginnen met lofprijzing, dankzegging, voorbede, persoonlijke vragen. Hoeft niet perse in deze volgorde, maar het kan een handje helpen om een gebed uit te spreken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Maar het is toch wel belangrijk hoe we bidden. Of niet? We mogen toch niet zomaar een dotje doen?
Natuurlijk is het hoe wij bidden niet doorslaggevend of het wel of niet verhoord wordt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie