Digitale giro en de rechterflank (uit Trouw)

Petrus

Digitale giro en de rechterflank (uit Trouw)

Bericht door Petrus »

Internet en ultraorthodoxie / Zware kerken hikken aan tegen digitale acceptgiro

door Lodewijk Dros

Nu de papieren acceptgiro afgeschaft dreigt te worden, komen ouderen en gehandicapten in verzet. Er is nog een categorie gedupeerden: de ultra-orthodoxe kerken.
’Geen acceptgiro’s meer, en dan via internet betalen? Nou, dan betalen we toch niet? Dan verzinnen ze wel een oplossing voor ons”, zegt M. de Boer laconiek. Hij was lang ouderling van de oud-gereformeerde gemeente op Urk. Nu heeft hij de ’leeftijd der sterken’ bereikt – en nog steeds heeft hij geen tv, want dat verbiedt het kerkgenootschap (landelijk 18.000 leden).

De uiterst orthodoxe kerk heeft het bezit van internet in 2003 ’censurabel’ verklaard: wie toch zit te surfen krijgt het aan de stok met de kerkenraad en kan als uiterste maatregel de kerk uitgezet worden.

De Boer vindt dat wel goed, want internet „biedt nog veel meer rommel dan televisie, en de mens kijkt graag naar wat niet goed voor hem is: de verboden vrucht”.

Dat ING, ABN/AMRO en de Rabobank de papieren acceptgiro willen vervangen door het (goedkopere) toesturen van een digitale rekening hoeft voor oud-gereformeerden met een bedrijf geen probleem op te leveren.

De Boer: „Met een zaak mag je wel internet hebben. Maar gewone mensen zoals ik, niet. En dat gaan we ook niet veranderen. Ja, omdat het censurabel is.”

Ook H. van den Belt uit Rijssen ziet het probleem van de digitale acceptgiro. Hij is scriba van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, te Rijssen. Deze denominatie – met totaal 24.000 leden – is ook tegen internet ’in de thuissituatie’. Wie toch surft, begaat volgens de kerk een ’grove zonde’.

Van den Belt vindt het voornemen van de banken ’discriminerend’ voor de uiterste rechterflank van wat de ’gereformeerde gezindte’ heet. Van den Belt zegt dat er in de conservatiefste delen van de Gereformeerde Gemeenten (met 100.000 leden het vierde kerkgenootschap in Nederland) en van de Hersteld Hervormde Kerk veel geestverwanten zitten, allemaal tegen internet voor privégebruik.

„Ons kerkverband zal er wel een opvatting over moeten formuleren”, zegt Van den Belt – al was het maar omdat hij niet alleen secretaris is, maar voor zijn kerk óók de giro-overschrijvingen betaalt.

L. Scholten, opinieleider in deze kringen en zelf lid van Van den Belts kerk, denkt dat de jongste regeringsplannen de aanschaf van een pc met internet ’onvermijdelijk’ maken. „We hadden het liever niet gezien, maar je moet wel. Er wordt al veel ge-e-maild onder ons. Nu het betalingsverkeer erbij komt, is een verbod onhoudbaar.” Maar, voegt Scholten toe, open internet blijft absoluut verboden. „Je zult internet met een filter moeten gebruiken.”

In de Tweede Kamer verzet de SGP-fractie zich tegen het afschaffen van de acceptgiro. Ze beroept zich op ’signalen van ouderen en gehandicapten’. Dat enkele kerken uit de SGP-achterban verontrust zijn over de digitalisering, heeft daarbij geen rol gespeeld, zegt de woordvoerder. En dat Kamerlid K. van der Staaij lid is van de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland, die internet censurabel vinden, heeft er ook niets mee te maken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Beetje tendentieus...
Vond zijn boekje over Pauwe van hoogstaander niveau.
Adorote

Bericht door Adorote »

Het laatste nieuws is dat het papier ook gewoon blijf bestaan ,omdat dat ook door mensen gebruikt zal worden, dus er is ten principale niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik ken geen refo zonder internet of hij moet over de 60 zijn.
Ik weet van de PZ dat er nog een paar gezinnen zijn zonder pc en internet.
Petrus

Bericht door Petrus »

In de GerGem hier ter plekke is internet ábsoluut sensurabel en wordt het gebruik van radio als "knielen voor een afgod" bestempeld. Hoe het in Barneveld en Kootwijkerbroek is weet ik niet helemaal, maar uit de gezamelijke Kerkbode op te maken uit de geschreven stukken van de onderscheiden Dss lopen ze in ganzenpas gelijk.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Petrus schreef:... en wordt het gebruik van radio als "knielen voor een afgod" bestempeld.
Knielen op een bed gitaren
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Petrus schreef:In de GerGem hier ter plekke is internet ábsoluut sensurabel en wordt het gebruik van radio als "knielen voor een afgod" bestempeld. Hoe het in Barneveld en Kootwijkerbroek is weet ik niet helemaal, maar uit de gezamelijke Kerkbode op te maken uit de geschreven stukken van de onderscheiden Dss lopen ze in ganzenpas gelijk.
De praktijk is niet de theorie denk ik zo.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Unionist schreef:
Petrus schreef:... en wordt het gebruik van radio als "knielen voor een afgod" bestempeld.
Knielen op een bed gitaren
Je had het woord "violen" best kunnen laten staan hoor... :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:
Petrus schreef:... en wordt het gebruik van radio als "knielen voor een afgod" bestempeld.
Knielen op een bed gitaren
............of violen (klassieke zenders)
limosa

Bericht door limosa »

wat een overdreven toestanden allemaal, als je die digitale accept-giro's niet kan of wil gebruiken neem je toch gewoon normale bank-overschijvingen, ik zie het hele probleem niet

overigens wordt in de OGGiN tegenwoordig over het algemeen wat meer genuanceerd over internet gesproken dan de in het artikel aangehaalde spreker doet, er is een boekje (Brochure Multimediagebruik of zoiets heet het) waarin het woordje "censuur" zover ik weet niet voorkomt
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Toch ben ik er heilig van overtuigd dat we, mede door dit soort 'kleine' stappen langzaam maar zeker opschuiven richting Openbaring 13: En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden; En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
Adorote

Bericht door Adorote »

Kislev schreef:Toch ben ik er heilig van overtuigd dat we, mede door dit soort 'kleine' stappen langzaam maar zeker opschuiven richting Openbaring 13: En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden; En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.

Die overtuiging is een juiste , het zijn allemaal stappen naar 666.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Volgens de SGP zijn visueel gehandicapten mede de dupe van het verdwijnen van de acceptgiro. Dat begrijp ik niet: Waar zou een bline of slechtziende meer mee gebaat zijn: een papiertje met een pen of een computer met leesaanpassingen?

Oplossing voro de kerken: Koop een pc met internetaansluiting, zet hem in een van je zalen, zet je deuren elke vrijdagavond op en voor mensen om te telebankieren. Zo hoeven ze thuis geen internet te hebben.

Er is overigens ook een groep christenen die niet met de euro wil betalen, vanwege de symbolen op de munten/biljetten. Zie

hier

ZIj maken veel gebruik van machtigingen. Ideetje?
limosa

Bericht door limosa »

Kislev schreef:Toch ben ik er heilig van overtuigd dat we, mede door dit soort 'kleine' stappen langzaam maar zeker opschuiven richting Openbaring 13: En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden; En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
vroeger kon je ze dacht contant betalen op het postkantoor, ik weet niet of dat nog kan maar zou je daar naar toe willen?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb dat bij de komst van de pinpas ook wel gedacht, maar denk er nu iets genuanceerder over.

Het wordt technisch wel steeds makkelijker om zo het geldverkeer te blokkeren/redigeren. Maar de stap van cash náár de acceptgiro vind ik dan groter dan bij de acceptigiro naar internetbetalen. Als ze je rekening blokkeren, kom je met ac's ook nergens. Met contant geld kun je altijd betalen.
Plaats reactie