Gergem Kampen Groeit als Kool.

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Gergem Kampen Groeit als Kool.

Bericht door Lassie »

DO 21 dec 2006 | 15.24
De Gereformeerde Gemeente in Kampen maakt een ongekende groei door. Zelfs zo groot dat drastische maatregelen nodig zijn.

Op normale zondagen zit het kerkgebouw aan de Ebbingestraat helemaal vol. Maar tijdens hoogtijdagen zoals doopdiensten, kerstdagen en pasen is het 1100 zitplaatsen tellende kerkgebouw te klein en moeten rond de tachtig kerkgangers de dienst in het nabijgelegen verenigingsgebouw De Beukelaar volgen. Per jaar groeit de gemeente met gemiddeld vijfentwintig personen zodat de problemen elk jaar groter worden.

Maatregelen zijn nodig, stelt Johan Schouls, voorzitter van de commissie van beheer. ''Wij hebben de kerkenraad een aantal mogelijkheden voorgelegd. Het aantal diensten per zondag uitbreiden van twee naar drie, mogelijk vier diensten, het kerkgebouw verkopen en elders een grotere kerk gaan bouwen of in IJsselmuiden een nieuwe kerk bouwen en daar een nieuwe gereformeerde gemeente stichten.''

Dit laatste vindt Schouls de meest aantrekkelijke optie. ''Uitbreiden van het bestaande kerkgebouw aan de Ebbingestraat kan vanwege de parkeerproblemen rond het kerkgebouw niet. Die problemen zullen alleen maar groter worden. In Kampen een tweede kerk bouwen is voorlopig geen optie omdat er geen geschikte locatie voor handen is. In IJsselmuiden is er meer kans om op betrekkelijk korte termijn een kerk te bouwen, vandaar onze aandacht voor kerkbouw over de IJssel.''

De gemeente telt rond de 1600 belijdende - en doopleden. In twaalf jaar tijds is de gemeente van 1300 naar 1600 leden gegroeid en er zijn geen tekenen die wijze op een afname van de groei. ''Een belangrijk deel van onze leden komt uit IJsselmuiden en een eigen gemeente met een eigen kerkgebouw zou een aantrekkelijke optie zijn. Zonder dat we een bouwfonds hebben zijn we toch wel aan het sparen om de eventuele bouwplannen te kunnen uitvoeren.''

De Gereformeerde Gemeente in Kampen is ontstaan in de tweede helft van de negentiende eeuw. Jarenlang kerkte men in een kerkgebouw aan de Burgwal die de naam van 'Klumpies Karke' kreeg. Door de gestage groei van de gemeente was het kerkgebouw aan de Burgwal begin jaren vijftig te klein en werd een nieuwe 1100 zitplaatsen tellende kerk gebouwd aan de Ebbingestraat. De Gereformeerde Gemeente is overigens niet de enige kerk die uit haar voegen groeit.

De ontkerkelijking mag in de rest van het land grote vormen hebben aangenomen, zoniet in IJsselmuiden. Er lopen - inclusief de gereformeerde gemeente - nu drie aanvragen voor het bouwen van een nieuwe kerk. Ook de Hervormde Gemeente aan de Dorpsweg (nu bijeenkomsten in Oosterholthoeve) de Hersteld Hervormde gemeente (nu bijeenkomsten in de aula van de Pieter Zandtschool) zoeken ruimte. Ook de hervormde gemeente De Hoeksteen groeit uit haar voegen en zal ter zijner tijd een tweede kerkgebouw moeten bouwen.

Bron: De Stentor / IKON


----------------------------------------------------------------------

Dit verheugd mij. En wil dit delen met jullie!!!
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Ledental Oud Gereformeerde Gemeente in Kampen krimpt jaarlijks. Is hieruit de groei te verklaren?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Hoewel we niet in de mens mogen eindigen heeft de prediker die aan de gemeente van Kampen verbonden is wel veel gaven ontvangen.
Het is al de derde gemeente(na Lisse en Middelburg) waar het kerkgebouw uitgebreid moet worden onder zijn ambtsperiode.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Lydianne schreef:Ledental Oud Gereformeerde Gemeente in Kampen krimpt jaarlijks. Is hieruit de groei te verklaren?
Er zijn wel wat gezinnen vanuit de oudgergem gekomen. (maar veel van de leden van de oudgergem vinden de gergem in Kampen nogal te licht, en zijn in Genemuiden (gergem) gaan kerken).

Maar er zijn in de achterliggende maanden ook veel gezinnen (grote) overgekomen vanuit het westen en andere gedeeltes van Nederland.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

geledu schreef:Hoewel we niet in de mens mogen eindigen heeft de prediker die aan de gemeente van Kampen verbonden is wel veel gaven ontvangen.
Het is al de derde gemeente(na Lisse en Middelburg) waar het kerkgebouw uitgebreid moet worden onder zijn ambtsperiode.
daar geloof ik niet zo in.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Gemeenten die in het burgerlijke groeien, hebben meestal ook een groeiende GG.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Gemeenten die in het burgerlijke groeien, hebben meestal ook een groeiende GG.
Het inwoneraantal van de gemeente Kampen is de laatste jaren wel gestegen, van 47.941 in 2001 naar 49.291 volgens de actuele cijfers. Maar dat is slechts een geringe groei, de GG groeide duidelijk sterker. Voor deze keer ben ik met Geledu eens en lijkt me de groei in belangrijke mate toe te schrijven aan de komst van de huidige predikant. Maar dingen hebben doorgaans niet maar één reden: vaak is er een complex van factoren aan te wijzen die allemaal meespelen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:Voor deze keer ben ik met Geledu eens .
Dit is te veel eer ! :shock:
Hendrikus, ik raak gewoon ontroerd :wink:
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Hier heb je niks aan naar ik vermoed. Daar zal geen buitenkerkelijke bijzitten ben ik bang. In mijn woonplaats zit ook zo'n O.G.G. waar ik laatst van anderen het e.e.a. over hoorde. De gemeente was harstikke gegroeid toen er een bepaalde dominee kwam. Toen die man jaren geleden wegging, zakte het ledenaantal na verloop van tijd zo in als wat. Nog een paar ruzies er bovenop en er zitten 300 mensen waar er vroeger honderden meer zaten.

Het zou best kunnen -al kan ik dat natuurlijk niet hardmaken omdat ik de situatie te Kampen niet ken- dat we ons diep moeten schamen over een heel aantal mensen die van kerk naar kerk overstappen, terwijl ze nooit geleerd hebben wat het is om een bloeiende gemeente met elkaar te vormen op de plaats waar je geroepen bent, wat het is om trouw te zijn in een gemeente, wat het is om niet een predikant na te lopen maar je te zetten onder het woord van de Here ongeacht wie er preekt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik denk dat we beter aan een Kampenaar kunnen vragen hoe het komt. Lassie?

Gouda groeit ook uit z'n jasje. Ongeveer een 25-50 per jaar. Maar of de oorzaak een dominee is? De groei is er altijd geweest, uitgezonderd tijdens en vlak na de problemen in de jaren 70.

Een mogelijke oorzaak is vooral de aanwezigheid van de Driestar. Mensen kiezen er voor in de buurt van een school te gaan wonen. De woonlasten zijn dan misschien hoog, maar de tijd en geld die er mee gemoeid is om kinderen op een reformatorische school te krijgen zijn vaak hoog.

In de buurt van Lisse wordt giga gebouwd. De Haarlemmermeer groeit enorm. En Hoofddorp is toch een heel speciale gemeente. Klein en besloten en immer vakant. Dan wordt Lisse toch als een betere optie gezien.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

refo schreef:Ik denk dat we beter aan een Kampenaar kunnen vragen hoe het komt. Lassie?
Er zijn wel wat gezinnen vanuit de oudgergem gekomen. (maar veel van de leden van de oudgergem vinden de gergem in Kampen nogal te licht, en zijn in Genemuiden (gergem) gaan kerken).

Maar er zijn in de achterliggende maanden ook veel gezinnen (grote) overgekomen vanuit het westen en andere gedeeltes van Nederland.



verplaatsing dus vanuit het westen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

refo schreef: In de buurt van Lisse wordt giga gebouwd. De Haarlemmermeer groeit enorm. En Hoofddorp is toch een heel speciale gemeente. Klein en besloten en immer vakant. Dan wordt Lisse toch als een betere optie gezien.
De groei in Lisse onder die predikant kwam voordat er in de buurt grootschalige bouwprojecten waren.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

geledu schreef:
refo schreef: In de buurt van Lisse wordt giga gebouwd. De Haarlemmermeer groeit enorm. En Hoofddorp is toch een heel speciale gemeente. Klein en besloten en immer vakant. Dan wordt Lisse toch als een betere optie gezien.
De groei in Lisse onder die predikant kwam voordat er in de buurt grootschalige bouwprojecten waren.

goed evangelisatiebeleid blijkbaar :|
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

geledu schreef:
refo schreef: In de buurt van Lisse wordt giga gebouwd. De Haarlemmermeer groeit enorm. En Hoofddorp is toch een heel speciale gemeente. Klein en besloten en immer vakant. Dan wordt Lisse toch als een betere optie gezien.
De groei in Lisse onder die predikant kwam voordat er in de buurt grootschalige bouwprojecten waren.
dan stel ik voor om de beste man te klonen zodat land en volk gered wordt.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Vincent schreef:
geledu schreef:
refo schreef: In de buurt van Lisse wordt giga gebouwd. De Haarlemmermeer groeit enorm. En Hoofddorp is toch een heel speciale gemeente. Klein en besloten en immer vakant. Dan wordt Lisse toch als een betere optie gezien.
De groei in Lisse onder die predikant kwam voordat er in de buurt grootschalige bouwprojecten waren.

goed evangelisatiebeleid blijkbaar :|
De eerlijkheid gebied te zeggen dat het ook in Lisse grotendeels een aantrekken was van christelijke mensen vanuit de regio.
Ook wat Lassie aangaf zie je wel dat mensen verhuizen naar een plaats met eigen kerk en school.

Maar het is gewoon een feit dat bepaalde predikers veel volk trekken.
Plaats reactie