Tips voor besparen op je zorgverzekering - oversluiten loont

Plaats reactie
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Tips voor besparen op je zorgverzekering - oversluiten loont

Bericht door memento »

Omdat veel mensen, bij gebrek aan de juiste kennis, onnodig veel betalen voor hun zorgverzekering, hier wat informatie over hoe je zonder veel moeite hierop kan besparen. Let op: Een verzekering die vorig jaar de goedkoopste was, hoeft dat dit jaar niet te zijn.

Collectieve kortingen voor iedereen
Iedereen kan gebruik maken van de collectieve kortingen die overal aangeboden worden. Over t algemeen betreft dit 7,5% op de basisverzekering, en 10% op de aanvullende verzekering. Zonde om meer te betalen voor precies hetzelfde. Ik geef 3 mogelijkheden:
1. Via de Rabobank. Heb je een rekening bij de Rabobank, dan heb je recht op genoemde kortingen bij verzekeraar Interpolis. Hiervoor moet je wél lid worden van de Rabobank (is gratis, zonder verplichtingen). Uit mijn vergelijkingen komt Interpolis als één van de beste uit de bus wat betreft vergoedingen. Meer informatie vind u op de website van de Rabobank
2. Via CNV is voor leden korting te krijgen bij verzekeraar OZ. Deze is erg goed, alleen ook redelijk duur
3. Via studentenpolis.nl, voor iedereen tot 27 jaar. Verzekeraar is Menzis. Het aanvullende pakket is aardig, met name voor jongeren, let op dat tandartsvergoedingen niet 100% zijn

Over verzekeren - waar moet je op letten
Veel mensen zijn voor meer dingen verzekerd dan dat ze ooit nodig gaan hebben. Bij het kiezen van aanvullende verzekering, let dan op:
1. Mannen: jullie hoeven niet verzekerd te zijn tegen kraamkosten, wiegenapperatuur, tandheelkunde voor kinderen, etc. Alles wat met kramen te maken heeft, gaat uit de polis van de moeder, alles wat met kinderen te maken heeft gaat uit de polis van de hoogst aanvullend verzekerde. Het loont dus in veel gevallen als de moeder een wat duurder aanvullend pakket heeft, terwijl voor de vader een goedkoper pakket ook volstaat.
2. Wat zijn de kosten per jaar, en wat wordt vergoed. Kortom, staat de vergoeding in verhouding met de premie die u er per jaar voor betaald. Kijk hierbij alleen naar de dingen die je belangrijk vind, en negeer de rest.
3. Tandartsverzekeringen: De ene verzekeraar vergoed slechts 75% (Menzis), de ander 80% (OZ), weer een ander 100% (Interpolis). Let hierop bij het vergelijken. Wilt u nieuwe kronen of bruggen, besteed dan extra aandacht hieraan, de verschillen tussen vergoedingen tussen verzekeraars verschillen nogal (van 0% tot 75% vergoeding).

Eigen risico & no claim
Door goed gebruik te maken van eigen risico, kan je de kosten enorm drukken. Waarom is dat niet gevaarlijk:

Elk jaar krijg je 255 EUR terug als je geen gebruikt hebt gemaakt van je basisverzekering. Alle kosten van de huisarts worden hier niet in meegerekend. Praktisch gezien krijg je dus 255 EUR terug, min de kosten van medicijnen en min de kosten van ziekenhuishulp/spoedeisende hulp.

Naast de no-claim heb je ook nog eigen risico. Standaard is dit 0 EUR. Eigen risico houdt in dat je de eerste XX EUR aan zorgkosten dat jaar zélf betaald, ipv je verzekering. In ruil hiervoor krijg je een veel lagere premie.

2 voorbeelden:
1. Ik heb een eigen risico van 100 EUR. Hierdoor betaal ik per jaar 60 EUR minder premie.
2. Ik heb een eigen risico van 500 EUR. Hierdoor betaal ik per jaar 230 EUR minder premie

Het eigen risico wordt pas gebruikt, als de 255 EUR no-claim is opgebruikt, en geld niet voor de aanvullende verzekeringen, dus niet voor fysiotherapie, psychische hulp, tandarts, etc. Verwacht je dus minder dan 255 EUR aan medische kosten te verbruiken komend jaar, en heb je het geld, bespaar dan flink met behulp van eigen risico.

Betalingswijze
Sommige verzekeraars geven extra korting als je betaald via automatische incasso. Ook kan je korting krijgen als je per jaar betaald, ipv per maand (bv 2,5% bij Interpolis).

Conclusie
Op basis van mijn vergelijkingen kwam voor mij Interpolis (via de Rabobank korting) als beste uit de bus. Welke voor jou de beste is, zal je zelf moeten vergelijken, want dat is helemaal afhankelijk van je wensen. De redenen waarom ik voor Interpolis gekozen heb zijn:
1. Het goedkoopste aanvullende pakket is redelijk compleet, en erg scherp geprijsd.
2. De meest voorkomende tandartskosten worden 100% vergoed, terwijl de premie hiervoor niet erg hoog is.
3. De korting op de premie bij een eigen risico is groot

Doe er je voordeel mee. Kritisch kijken naar de mogelijkheden kan je veel besparen. En zo niet, dan heb je iig het goede gevoel dat je niet teveel betaald
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Oversluiten is idd een goede zaak.
Maar de grootste overweging zou moeten zijn de keuze voor een polis die rekening houd met principes :

Je kunt bij de volgende aanbieders terecht :




Prolife, een christelijke zorgverlener

DVZ Zorgverzekeringen
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

geledu schreef:Oversluiten is idd een goede zaak.
Maar de grootste overweging zou moeten zijn de keuze voor een polis die rekening houd met principes :

Je kunt bij de volgende aanbieders terecht :


Prolife, een christelijke zorgverlener

DVZ Zorgverzekeringen
Ach, dat is gewoon jezelf voor de gek houden. Pro Life is van Agis, en DVZ is van Achmea, die beiden ook 'gewone' verzekeringen aanbieden. Ze hebben beiden één grote pot, waarin alle premie komt, en alles uit betaald wordt, ook abortus en euthanasie, de pil, etc. Daarnaast zijn zowel DVZ als Pro Life verplicht (volgens de wet) om ook euthanasie, abortus, etc te betalen, omdat dit gewoon in het basispakket valt wat zij verplicht zijn aan te bieden.

Kortom, kijk naar premie en vergoedingen, en laat je niet gek maken door zogenaamde principe-argumenten, want het feit is dat de inhoud van die verzekeringen exact gelijk is aan alle andere verzekeringen, en dat het premiegeld gewoon op de grote hoop gaat, waaruit ook onprincipiele zaken betaald worden. Principe polissen zijn dus gewoon een marketing-truuk.
Laatst gewijzigd door memento op 19 dec 2006, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

memento schreef:
geledu schreef:Oversluiten is idd een goede zaak.
Maar de grootste overweging zou moeten zijn de keuze voor een polis die rekening houd met principes :

Je kunt bij de volgende aanbieders terecht :


Prolife, een christelijke zorgverlener

DVZ Zorgverzekeringen
Ach, dat is gewoon jezelf voor de gek houden. Pro Life is van Agis, en DVZ is van Achmea, die beiden ook 'gewone' verzekeringen aanbieden. Ze hebben beiden één grote pot, waarin alle premie komt, en alles uit betaald wordt, ook abortus en euthanasie, de pil, etc. Daarnaast zijn zowel DVZ als Pro Life verplicht (volgens de wet) om ook euthanasie, abortus, etc te betalen, omdat dit gewoon in het basispakket valt wat zij verplicht zijn aan te bieden.

Kortom, kijk naar premie en kwaliteit, en laat je niet gek maken door zogenaamde principe-argumenten, want het feit is dat de inhoud van die verzekeringen exact gelijk is aan alle andere verzekeringen, en dat het premiegeld gewoon op de grote hoop gaat, waaruit ook onprincipiele zaken betaald worden. Principe polissen zijn dus gewoon een marketing-truuk.
Zit u soms in verzekeringen? :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Christiaan schreef:Zit u soms in verzekeringen? :wink:
Neehoor, de reden dat ik dit stukje poste is omdat ik er vorig jaar achterkwam dat ik meer dan 30 EUR/maand teveel betaalde, als ik bleef zitten waar ik zat. Dit jaar zou ik 20 EUR teveel betalen als ik bleef zitten (let wel: als ik bleef zitten bij de polis die het jaar ervoor het voordeligste was voor mijn situatie!). Aangezien veel mensen daar niet over nadenken, wil ik de kennis die mijn zoek- en vergelijktocht heeft opgeleverd, met jullie delen.

Wat betreft dat verhaal over principe-polissen, dit is nalv van iemand die ze vorig jaar een brief had geschreven, met de vraag of hun konden garanderen dat de premie niet gebruikt werd om uitkeringen uit niet-christelijke verzekeringen te betalen, bv een abortus. Het antwoord was dat men dat niet kon garanderen, omdat alles op de grote hoop ging, en de opbrengsten/uitgaven van de verzekeringen niet absoluut gescheiden waren. Daarnaast zijn er gewoon de wettelijke plichten om een bepaald basispaket aan te bieden (waarin ook onprincipieële zaken), hier kunnen verzekeraars niet van afwijken. Gegeven deze 2 dingen, is m.i. een principe-polis gewoon een marketing-truuk, die niets met principes te maken heeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En gooi al die aanvullende verzekeringen de deur uit. Bekijk eens wat je in bv drie jaar aan premie betaalt en welke risico's je loopt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:En gooi al die aanvullende verzekeringen de deur uit. Bekijk eens wat je in bv drie jaar aan premie betaalt en welke risico's je loopt.
Klopt, veelal doen mannen er wijs aan zich niet, of zeer beperkt aanvullend te verzekeren. Getrouwde vrouwen raadt ik wel aan zich goed aanvullend te verzekeren, omdat kraamzorg en zorg voor de kinderen uit het aanvullend pakket van de moeder gaan, alsmede ook anti-conceptiva.

Uitzonderingen hierop is als je van plan bent naar het buitenland te gaan. Spoedeisende hulp in het buitenland wordt vanuit het basis pakket wel vergoed, maar volgens Nederlandse tarieven. Het loont om het verschil in tarieven te bekijken, omdat in sommige landen de kosten extreem hoger liggen dan hier. Daarnaast worden vaccinaties alleen in een aanvullend pakket vergoed.

Over het algemeen loont het aanvullend verzekeren van tandarts wel (de kosten zijn ongeveer gelijk aan de baten, even aangenomen dat je 2 controles per jaar hebt), maar let op dat je niet over-verzekerd, en dat de standaardkosten (controles + gaatjes) 100% vergoed worden.

Kortom, kijk serieus naar het vergoedingen-overzicht, en vraag je af welke risico's je loopt, en hoe groot de kosten zijn als dat risico uitkomt, en vergelijk dat met de premie die je daarvoor betaald per 3 jaar.

Waarschuwing: Ik raad iedereen aan die weinig eigen vermogen heeft, om heel voorzichtig te zijn. Loop je een risico op een bepaald iets wat alleen aanvullend te verzekeren is, en heb je niet het vermogen om dat zelf te betalen, verzeker je er dan voor. Als je weinige financiële bewegingsvrijheid hebt, heb je meer behoefte aan financiële zekerheid, en dat is wat een goed aanvullend pakket je kan geven, wat betreft zorgkosten. Besluit je dat niet te doen, spaar dan een bedrag per maand voor het geval dat er onverzekerde zorgkosten optreden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Kijk nou eens wat je maximaal aan vergoedingen krijgt. Dat is echt niet zoveel. Alles is keurig afgetopt.

En inderdaad is het handig om voor kraamzorg te kiezen als je in die 'risicogroep' zit. Maar is dat dan nog wel verzekeren?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

De goedkoopste verzekering op het moment: OHRA

Alleen via internet bij Independer afsluiten en je betaald slechts 85 euro voor je zorgverzekering.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

refo schreef:En gooi al die aanvullende verzekeringen de deur uit. Bekijk eens wat je in bv drie jaar aan premie betaalt en welke risico's je loopt.
Spaar jij die niet betaalde aanvullende premies dan op ter dekking van die risico's?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

jvdg schreef:
refo schreef:En gooi al die aanvullende verzekeringen de deur uit. Bekijk eens wat je in bv drie jaar aan premie betaalt en welke risico's je loopt.
Spaar jij die niet betaalde aanvullende premies dan op ter dekking van die risico's?
Voor de discussie is dit niet van belang.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

memento schreef:
refo schreef:En gooi al die aanvullende verzekeringen de deur uit. Bekijk eens wat je in bv drie jaar aan premie betaalt en welke risico's je loopt.
Klopt, veelal doen mannen er wijs aan zich niet, of zeer beperkt aanvullend te verzekeren. Getrouwde vrouwen raadt ik wel aan zich goed aanvullend te verzekeren, omdat kraamzorg en zorg voor de kinderen uit het aanvullend pakket van de moeder gaan, alsmede ook anti-conceptiva.
Memento,

Volgens mij valt de kraamzorg gewoon onder het basispakket. Tenminste bij Interpolis wel.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Met 2 brillendragers en 1 lenzen-patient is een aanvullend pakketje al snel 'terugverdiend'.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

ndonselaar schreef:
memento schreef:
refo schreef:En gooi al die aanvullende verzekeringen de deur uit. Bekijk eens wat je in bv drie jaar aan premie betaalt en welke risico's je loopt.
Klopt, veelal doen mannen er wijs aan zich niet, of zeer beperkt aanvullend te verzekeren. Getrouwde vrouwen raadt ik wel aan zich goed aanvullend te verzekeren, omdat kraamzorg en zorg voor de kinderen uit het aanvullend pakket van de moeder gaan, alsmede ook anti-conceptiva.
Memento,

Volgens mij valt de kraamzorg gewoon onder het basispakket. Tenminste bij Interpolis wel.
Grotendeels wel ja. De 'extra' dingen als in ziekenhuis bevallen zonder doktersvoorschrift, extra kraamzorg thuis, etc weer niet.
Plaats reactie