Generaal Pardon aangenomen

Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Generaal Pardon aangenomen

Bericht door Gefopt »

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Alleen ene mevrouw Verdonk zie leeuwen en beren...
Want ja, een demissionair kabinet zou geen ingrijpende beslissingen nemen. Mja, wat is nu ingrijpender. 26000 hier nog langer laten of ze de spullen in laten pakken??
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

Volgens mij heeft de SGP ook tegengestemt... :(
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Weer een verschrikkelijke streek van die Wouter Bos. Deze mensen zijn voor een groot deel profiteurs die alle rechtsmiddelen hebben uitgeput en vervolgens niet met de uitzetting akkoord gaan. En daar worden ze nog voor beloond ook!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Gefopt schreef:Volgens mij heeft de SGP ook tegengestemt... :(
Terecht.

1. Het zou niet rechtvaardig zijn om gelijke mensen in gelijke situaties anders te behandelen. Als Bos consequent is, haalt hij dan ook alle reeds weggestuurde azielzoekers uit die groep terug.

2. Daarbij is een groot deel uit die groep al zo lang hier, omdat ze steeds maar weer gerekt hebben. Er zijn gevallen bij die 7 aanvragen hebben ingediend, die steeds weer verworpen zijn. Een groot deel van die groep heeft dus misbruik gemaakt van het systeem, en dat moet/mag je niet belonen.

3. Een deel uit die groep is gedupeerd door het slecht functioneren van de IND vóór de nieuwe regels. Graag zou ik voordat ik zo'n motie zou steunen eerst een onderzoek zien naar:
a) In hoeverre heeft de IND daadwerkelijk gefaald bij het toe/afwijzen van verzoeken binnen een redelijke termijn
b) In hoeverre hadden de azielzoekers in het land van herkomst in vrede het beter gehad dan nu hier als wachtend azielzoeker.
Ik vind dat als het IND gefaald heeft, en als de azielzoeker het in het land van herkomst beter gehad zou hebben, dat hij dan ter compensatie van de geleden schade een verblijfsvergunning kan krijgen.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Ik heb het gevoel dat het helemaal niet over de asielzoekers gaat, maar in de eerste plaats om de links-rechts tegenstellingen in de Kamer. Dat is m.i. de hele reden dat de PvdA dit debat heeft aangevraagd: er is nu een kleine meerderheid voor het pardon. PvdA heeft gewoon een succesje nodig na het drama van de verkiezingen. Evenzogoed kan het CDA het zich om formatietechnische redenen (dus niet om inhoudelijke) niet veroorloven om voor een pardon te zijn.

Inhoudelijk is ook een lastige discussie, omdat het niet over het beleid gaat, maar over de uitvoering daarvan. Duidelijk is daarbij dat de IND wellicht niet de meest efficiente en mensvriendelijke organisatie van Nederland is. Duidelijk is echter ook dat een groot deel van die asielzoekers er alles aan gedaan hebben om hun verblijf zo lang mogelijk te rekken. Dus beide partijen dragen schuld aan de ontstane situatie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik vraag me af waarom je een asielzoeker zou moeten verwijten dat hij zijn verblijf zo lang mogelijk rekt. Als we dat erg vinden ligt dat meer aan de democratisch opgestelde regeltjes dan aan de vreemdeling die onze poorten door is gegaan. Die bewandelt alleen de wegen die er zijn.

De rechtse lieden, ook van de SGP kant, zijn altijd voor een nogal streng beleid. Zo weinig mogelijk toelaten. Totdat er een gezin zich bij de gemeente aansluit, althans er goede contacten mee heeft. Dan wordt zelfs gebeden of ze mogen blijven. Waarom? Omdat het asielbeleid dan opeens over mensen gaat. Sterker nog, mensen die we kennen en aardig vinden.

Regering, tweede kamer: verzin een regeling waarbij binnen 2-3 dagen een beslissing wordt genomen. Ook internationaal kan er nog een hoop verbeterd worden. Alleen dat kan NL niet op eigen houtje.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

David J schreef:Duidelijk is daarbij dat de IND wellicht niet de meest efficiente en mensvriendelijke organisatie van Nederland is
Mooi subtiele verwoording :wink:
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

Erasmiaan schreef:Weer een verschrikkelijke streek van die Wouter Bos. Deze mensen zijn voor een groot deel profiteurs die alle rechtsmiddelen hebben uitgeput en vervolgens niet met de uitzetting akkoord gaan. En daar worden ze nog voor beloond ook!
Toch moet je uitkijken dit zo scherp te zeggen! Ik erken dat er vast wel dergelijke mensen (profiteurs zoals jij zegt!) tussen zitten, maar je generaliseert nu wel erg, en ik vraag me af of je je mening kan onderbouwen. Misschien kom je tot een wat meer genuanceerde opvatting als je eens wat vluchtelingen ontmoet, die telkens heen en weer geslingerd worden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Weer een verschrikkelijke streek van die Wouter Bos. Deze mensen zijn voor een groot deel profiteurs die alle rechtsmiddelen hebben uitgeput en vervolgens niet met de uitzetting akkoord gaan. En daar worden ze nog voor beloond ook!
Het generaal pardon is bedoeld voor hen voor wie dit juist niet opgaat, dus geen profiteurs en zo... maar die eigenlijk gewoon niet terugkunnen en dat ten koste van alles willen voorkomen en daarom niet akkoord gaan met de uitzetting. Het gaat om schrijnende gevallen en niet om gelukzoekers. En dan wordt er bij zo'n generaal pardon echt wel goed naar de situaties van de mensen gekeken. Ik vind je reactie dus totaal niet passend hier, en nogal kwetsend naar hen die een schrijnende situatie hebben en al jaren hier hard hun best doen. Denk je nou echt dat die situaties bij een eerste rechtzaak altijd goed ingeschat worden? Heb je misschien iets gehoord over de reportage van uitgezetten Congolezen die in eigen land bij terugkomst gemarteld worden, gelijk opgevat omdat ze dingen hebben gedaan waar het dictatoriaal regime niet blij mee is en zelfs voor hen vrezen? Die kregen ook geen generaal pardon, mochten gewoon terug. Daarnaast is het ook de fout van de overheid dat het soms zo ontzettend lang duurt voor er een beslissing komt, dat mensen hier helemaal gesetteld zijn en een leven hebben opgebouwd. Ben je dan humanitair bezig als je vervolgen zegt: Jammer joh, je kan weer gaan? .

Ik snap ook meteen weer waarom ik CU heb gestemd. Ik lees in de Bijbel een oproep om op te komen voor de zwakken in de maatschappij
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat heet links.

De SGP beweerde dat je van een principiële stem nooit spijt krijgt. Maar dat kun je nu al wel hebben...

Die mensen in de groep waar het hier om gaat zijn slecht bejegend ook. Van kastjes naar muurtjes. En de IND stapelt dossier op dossier. Want voor die mensen is het werkgelegenheid! Als er een generaal pardon komt dan kunnen ze duizenden dossiers zomaar versnipperen!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Gefopt schreef:
Erasmiaan schreef:Weer een verschrikkelijke streek van die Wouter Bos. Deze mensen zijn voor een groot deel profiteurs die alle rechtsmiddelen hebben uitgeput en vervolgens niet met de uitzetting akkoord gaan. En daar worden ze nog voor beloond ook!
Toch moet je uitkijken dit zo scherp te zeggen! Ik erken dat er vast wel dergelijke mensen (profiteurs zoals jij zegt!) tussen zitten, maar je generaliseert nu wel erg, en ik vraag me af of je je mening kan onderbouwen. Misschien kom je tot een wat meer genuanceerde opvatting als je eens wat vluchtelingen ontmoet, die telkens heen en weer geslingerd worden.
Wouter Bos generaliseerd ook als hij zegt dat ál deze mensen een generaal pardon moeten krijgen.

Deze mensen zijn volgens de regels die wij gesteld hebben, met z'n allen als samenleving, uitgezet. Ze hebben de wettige rechtsmiddelen aangegrepen maar zijn keer op keer in het ongelijk gezet door de rechter, die de wet toepast. Dan is het toch afgelopen? Als je dan een generaal pardon gaat geven werk je in de hand dat men de illegaliteit ingaat om hier te blijven. Het wordt blijkbaar beloond! En de rechtsongelijkheid t.o.v. de mensen die wel gewoon hun ongelijk genomen hebben en zijn terug gegaan, daar hoor ik ook niemand over.

En er zijn uitzonderingen maar dat kan ook niet anders. Bij een dergelijke hoeveelheid dossiers worden fouten gemaakt, maar dat zijn incidenten. Het is jammer dat die uitvergroot worden om daar het beleid op af te schieten.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat er sneller gehandeld moet worden. Maar dat betekend niet dat we door niet snel te handelen ineens een ereschuld hebben ofzo.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

fantastisch het gaat weer de goede kant uit met Nederland.

Economisch gezien een voortreffelijke zet, want deze mensen dragen uitzonderlijk bij aan het BNP en voorzover ze dat niet doen: ze zijn veelal hoog opgeleid en uitzonderlijk gemotiveerd om er iets van te maken hier.

Ook voor de ontwikkeling van criminaliteit is dit uiteraard gunstig want als je objectief kijkt naar het percentage 'zwarten' (sorry voor deze mogelijk denigrerende term maar we begrijpen allemaal wat ermee bedoeld wordt) in de gevangenissen zul je zien dat dit heel wat lager ligt dan het percentage 'zwarten' in de samenleving.


Bijbelse naastenliefde is uitermate betoond, want in het land waar ze vandaan komen is geen toekomst meer en dat is er nu nog minder nu zij weg zijn.

Voor de ontwikkeling van de Nederlandse identiteit is dit ook uitermatige gunstig, want het Islamitische deel van de samenleving behoeft nodig versterking.

CU-stemmers: BEDANKT!

(en ik overweeg om te emigreren als t zo doorgaat).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Tijdens het debat over het generaal pardon:

Als wij iets niet moeten doen, dan is het wel het doorvoeren van een generaal pardon. De gevolgen van een generaal pardon zijn ronduit rampzalig. Allereerst is er natuurlijk de aanzuigende werking. Er zullen nog meer gelukszoekers naar Nederland komen.

Het massaal verstrekken van verblijfsvergunningen aan vreemdelingen die niet aan de gangbare toelatingsvoorwaarden voldoen, zal tot gevolg hebben dat nog veel meer vreemdelingen die ook niet aan de toelatingsvoorwaarden voldoen naar Nederland zullen komen. De boodschap die de heer Bos en de zijnen de wereld insturen is: kom gerust naar Nederland, ook als je niet aan de voorwaarden voldoet. En als je aanvraag is afgewezen, moet je vooral illegaal in Nederland blijven, want vroeg of laat komen er linkse politici aan de macht die alle illegalen zullen legaliseren door een abject generaal pardon. Deze aanzuigende werking leidt ook tot meer illegaliteit. Een overheid die deze problemen over zichzelf en de samenleving afroept, is onverantwoord bezig. Bovendien blijkt al jaren uit onderzoek dat illegalen zich vaak schuldig maken aan criminaliteit. Geen burger of politicus met gezond verstand moet dat willen.

Een generaal pardon is ook erg onrechtvaardig tegenover de vreemdelingen die wel netjes zijn vertrokken toen zij moesten vertrekken. Bovendien zouden deze vreemdelingen kunnen overwegen terug te komen naar Nederland om alsnog een verblijfsvergunning in het kader van een generaal pardon te claimen. Het is belangrijk dat wij ons realiseren dat veel vreemdelingen op wie dat generaal pardon van toepassing is, al meer verblijfsvergunningsprocedures hebben doorlopen. Zij zijn keer op keer afgewezen. Zij hebben aanzeggingen om Nederland te verlaten herhaaldelijk en welbewust genegeerd. Het opzettelijk traineren van verblijfsprocedures en je niet houden aan rechterlijke uitspraken wordt met een generaal pardon door de overheid beloond. Dat is zeer onverstandig.

Verder wordt met een generaal pardon het zeer belangrijke terugkeerbeleid ernstig ondermijnd. Door de steeds terugkerende bijzondere regelingen voor grote groepen vreemdelingen, zoals het generaal pardon, worden mensen simpelweg aangemoedigd om niet mee te werken aan een vertrek uit Nederland. Het is zelfs zo erg dat sommige vreemdelingenadvocaten tegen de IND zeggen dat zij niet voornemens zijn hun cliënten te adviseren vrijwillig uit Nederland te vertrekken omdat zij daarmee een reële kans verspelen om in de toekomst gelegaliseerd te worden.

Wij leven, gelukkig maar, in een rechtsstaat. Als asielverzoeken worden afgewezen, als er een negatieve beschikking komt, dan kunnen mensen naar de rechter gaan om dat besluit te betwisten. Maar dan houdt het ook echt op. Als je niet in Nederland mag blijven omdat je asielverzoek is afgewezen, dan moet je vroeg of laat het land uit. Liever vroeg, maar beter laat dan nooit.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Niet gehinderd door enige dossierkennis...

Rampzalig? Kom op zeg. Je eet er geen boerham minder om.

Bel Tineke Huizinga maar eens op. Die kan een interessant boekje open doen. Het gaat hier echt te veel om mensen die verkeerd behandeld zijn. Vreemde trucjes van de IND om mensen uitgezet te krijgen. Dus een generaal excuus is wel op z'n plaats. De CDA en de SGP weten dat ook. Waarom stemmen die niet voor? Nu hebben we weer 2 soorten christelijk in Nederland.
Plaats reactie