Verkiezingen: de uitslagen en hoe nu verder....

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Verkiezingen: de uitslagen en hoe nu verder....

Bericht door Pim »

Laten we hier centraal alle conclusies en gevoelens na 'TK2006' bespreken.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Re: Verkiezingen: de uitslagen en hoe nu verder....

Bericht door plebe »

Pim schreef:Laten we hier centraal alle conclusies en gevoelens na 'TK2006' bespreken.
Mijn stem is naar Bas gegaan! Ga de CU met warm-kritische belangstelling volgen.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
limosa

Bericht door limosa »

In de Telegraaf van vandaag een interessant overzicht

Afbeelding

Opvallend bij de SGP vind ik dat er blijkbaar aanzienljik meer mannen dan vrouwen op gestemd hebben. Verder is de leeftijd-opbouw van de achterban ook opvallend (net als bij CU), er stemmen relatief veel meer jongeren dan ouderen op deze partijen. Moeten we concluderen dat er een geweldige groei aan zit te komen? Of is de conclusie dat we heel veel jongeren kwijtraken als ze ouder worden? Wie kan hier een analyse op loslaten?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hmm. Ik wilde de poll invullen over wat ik feitelijk had gestemd. Dat kan niet meer. Beetje te snel een lock op gezet....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

limosa schreef:In de Telegraaf van vandaag een interessant overzicht

Opvallend bij de SGP vind ik dat er blijkbaar aanzienljik meer mannen dan vrouwen op gestemd hebben. Verder is de leeftijd-opbouw van de achterban ook opvallend (net als bij CU), er stemmen relatief veel meer jongeren dan ouderen op deze partijen. Moeten we concluderen dat er een geweldige groei aan zit te komen? Of is de conclusie dat we heel veel jongeren kwijtraken als ze ouder worden? Wie kan hier een analyse op loslaten?
Op het eerste gezicht lijkt het er op dat in onze achterban een deel van de vrouwen thuis blijft. Maar dat blijft een heel grove analyse. Je zou verwachten dat de CU dan meer vrouwen heeft, omdat bijv. van SGP-gezinnen de man op de SGP heeft gestemd en de vrouw op CU, maar bij CU is de verdeling gelijk. Overigens kunnen er allemaal doorwerkende factoren in zitten, als bijv. de vrouwen van CU-mannen 'stiekum' CDA hebben gestemd. Blijft lastig.

Met betrekking tot de jongeren denk ik dat het verschil beter te analyseren is. Ten eerste zijn er denk ik relatief meer 'refojongeren' dan 'refo-ouderen', omdat met name de niet-refo's steeds minder kinderen krijgen. Ten tweede zie je dat 'refojongeren' meer politiek engagement hebben dan gemiddeld. Ik denk dat het zaak is dat de SGP en de CU haar jongeren goed vasthouden, omdat het niet ondenkbaar is dat natuurlijke aanwas van die bevolkingsgroepen groter is dan het gemiddelde. Wat het vasthouden van de jongeren betreft vind ik het vanuit SGP-oogpunt wel jammer dat Vd Staaij niet wat meer naar voren is geschoven. Ik denk dat hij voor de jongvolwassenen (<35jr) een beter dan Vd Vlies kan wedijveren met voor Rouvoet.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Pim schreef:Wat het vasthouden van de jongeren betreft vind ik het vanuit SGP-oogpunt wel jammer dat Vd Staaij niet wat meer naar voren is geschoven. Ik denk dat hij voor de jongvolwassenen (<35jr) een beter dan Vd Vlies kan wedijveren met voor Rouvoet.
Zelf heb ik vrij lang gedobberd tussen Van der Vlies van Van der Staaij.
Persoonlijk vind ik Van der Vlies het goed doen (en daarom heeft hij uiteindelijk ook mijn stem), maar we moeten, denk ik, oppassen dat de SGP niet het imago krijgt van een partij voor oude mannetjes. Je zag dat die mevrouw van de Dierenpartij daar in het smurfendebat een beetje op aan stond te sturen. Daarom had ik liever Van der Staaij op 1 gezien.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dit is niet de 'wat heb je gestemd topic', maar de 'hoe nu verder topic'.

Die Bos zal vermoedelijk het meeste garen spinnen bij de uitslag.
In de informatie zal blijken dat SP en CDA net te veel verschillen. En een aanvuling met PvdA zal CDA ook niet aangenaam vinden. De VVD blos zit bij Balkenende toch nog een beetje op z'n wangen.

PvdA verschilt ondanks alle retoriek helemaal niet zo veel van het CDA. De logische aanvulling is dan de CU, denk ik.
Acceptabel voor CDA want klein en christelijk en niet uitgesproken links. En acceptabel voor de PvdA want klein en sociaal en ze zijn bereid de CU links te noemen als dat zo uitkomt. .

Ik weet niet wie de koffie betaald heeft maandag in het linkse overleg, maar ik denk dat dat kopje koffie voor Bos heel erg duur is uitgevallen. De trend in de peilingen was voor hem net weer naar boven gedraaid en voor de SP naar beneden. Hij oogde daardoor net een beetje te zelfverzekerd. Zodat de kiezer zich dat in het hokje net weer herinnerde. Linkse coalitie? Dan toch beter SP stemmen hebben ze blijkbaar gedacht.
limosa

Bericht door limosa »

Pim schreef:Op het eerste gezicht lijkt het er op dat in onze achterban een deel van de vrouwen thuis blijft. Maar dat blijft een heel grove analyse. Je zou verwachten dat de CU dan meer vrouwen heeft, omdat bijv. van SGP-gezinnen de man op de SGP heeft gestemd en de vrouw op CU, maar bij CU is de verdeling gelijk. Overigens kunnen er allemaal doorwerkende factoren in zitten, als bijv. de vrouwen van CU-mannen 'stiekum' CDA hebben gestemd. Blijft lastig.

Met betrekking tot de jongeren denk ik dat het verschil beter te analyseren is. Ten eerste zijn er denk ik relatief meer 'refojongeren' dan 'refo-ouderen', omdat met name de niet-refo's steeds minder kinderen krijgen. Ten tweede zie je dat 'refojongeren' meer politiek engagement hebben dan gemiddeld. Ik denk dat het zaak is dat de SGP en de CU haar jongeren goed vasthouden, omdat het niet ondenkbaar is dat natuurlijke aanwas van die bevolkingsgroepen groter is dan het gemiddelde. Wat het vasthouden van de jongeren betreft vind ik het vanuit SGP-oogpunt wel jammer dat Vd Staaij niet wat meer naar voren is geschoven. Ik denk dat hij voor de jongvolwassenen (<35jr) een beter dan Vd Vlies kan wedijveren met voor Rouvoet.
Ik denk dat de vrouwenkwestie een reden is geweest waarom Vd Vlies niet een stapje terug heeft gezet. Ik acht Vd Staaij zeker wel in staat als trekker van de SGP te acteren. En eigenlijk ga ik er ook van uit dat de komende jaren een verschuiving zal plaatsvinden en dat Vd Staaij wat meer op de voorgrond zal treden en Vd Vlies wat naar achteren zal stappen en meer als inspirator - adviseur - geweten - enwatalnietmeer zal optreden. Ik zie het Vd Staaij wel doen, mijn stem heeft hij in ieder geval. Zonder overigens dat mijn waardering voor Vd Vlies daaronder te leiden heeft.

Gezien de jongeren in de partij hebben we Vd Staaij ook gewoon nodig. Hij spreekt jongeren inderdaad meer aan, gewoon omdat hij zelf jonger is.

Het verschil mannen - vrouwen is lastiger. Ik denk dat onder de jongere kiezers vooral mannen op de SGP stemmen en dat heel wat vrouwen toch (na de perikelen over de plaats van de vrouw) óf niet gestemd hebben óf op iets anders.
Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

limosa schreef:
Het verschil mannen - vrouwen is lastiger. Ik denk dat onder de jongere kiezers vooral mannen op de SGP stemmen en dat heel wat vrouwen toch (na de perikelen over de plaats van de vrouw) óf niet gestemd hebben óf op iets anders.
Ligt misschien aan mij, maar dat begrijp ik gewoon niet goed.
Is dat nou zo enorm belangrijk dat je daarvoor wegloopt? Er zijn toch wel belangrijker punten dan het vrouwenstandpunt ?
(en zo oud ben ik ook nog niet, dertig nog niet gepasseerd :) )

Eigenlijk vind ik het ook een beetje ondankbaar. Wees blij met de eerste stappen die ze gezet hebben. Je moet toch ook rekening houden met de achterban die er niet voor is?

Persoonlijk ben ik er eigenlijk nog niet helemaal uit, helemaal tegen vrouwen in de politiek ben ik niet. Maar wel ben ik van mening dat, zeker voor vrouwen met een opgroeiend gezin, de eerste taak daar ligt. Gaan we ook als gereformeerde gezindte niet te makkelijk mee met de tijdgeest??? :?:
Laatst gewijzigd door Katie op 23 nov 2006, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Gezien de jongeren in de partij hebben we Vd Staaij ook gewoon nodig. Hij spreekt jongeren inderdaad meer aan, gewoon omdat hij zelf jonger is.
De SP had anders niet echt last van een te oude lijsttrekker...

Wat me erg tegenviel in het laatste lijsttrekkersdebat was de slappe houding van vdVlies over moslims, op de vraag of hij tegen verdergaande moslamisering van NL was, kwam er geen duidelijk 'nee'. Terwijl dat iets is wat ik van de SGP, als christelijke partij die de NGB zo hoog heeft staan, toch wel verwacht...
limosa

Bericht door limosa »

Katie schreef:Ligt misschien aan mij, maar dat begrijp ik gewoon niet goed.
Is dat nou zo enorm belangrijk dat je daarvoor wegloopt? Er zijn toch wel belangrijker punten dan het vrouwenstandpunt ?
(en zo oud ben ik ook nog niet, dertig nog niet gepasseerd :) )

Eigenlijk vind ik het ook een beetje ondankbaar. Wees blij met de eerste stappen die ze gezet hebben. Je moet toch ook rekening houden met de achterban die er niet voor is?

Persoonlijk ben ik er eigenlijk nog niet helemaal uit, helemaal tegen vrouwen in de politiek ben ik niet. Maar wel ben ik van mening dat, zeker voor vrouwen met een opgroeiend gezin, de eerste taak daar ligt. Gaan we ook als gereformeerde gezindte niet te makkelijk mee met de tijdgeest??? :)
zou allemaal kunnen wat je zegt maar ik zoek naar een verklaring voor het verschil mannen-vrouwen, dat is 1% - 3%, misschien in werkelijkheid 1,4% - 2,6% maar 't is toch een aanzienlijk verschil

inhoudelijk zou ik zeggen, we hebben nu een standpunt, laten we het onderwerp laten rusten
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

..
Laatst gewijzigd door Christiaan op 23 nov 2006, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:
limosa schreef:Gezien de jongeren in de partij hebben we Vd Staaij ook gewoon nodig. Hij spreekt jongeren inderdaad meer aan, gewoon omdat hij zelf jonger is.
De SP had anders niet echt last van een te oude lijsttrekker...
nee, maar duidelijk is wel dat vergeleken met de SGP veel meer ouderen dan jongeren op de SP gestemd hebben, de leeftijdsopbouw van zijn acherban is heel anders dan bij de SGP
memento schreef:Wat me erg tegenviel in het laatste lijsttrekkersdebat was de slappe houding van vdVlies over moslims, op de vraag of hij tegen verdergaande moslamisering van NL was, kwam er geen duidelijk 'nee'. Terwijl dat iets is wat ik van de SGP, als christelijke partij die de NGB zo hoog heeft staan, toch wel verwacht...
mmm, gezien de NGB heb je gelijk maar politiek is ook zoeken naar praktische invulling, al te veel tegen moslims zijn kan als resultaat hebben dat wij zelf in het nauw komen, bijvoorbeeld op gebied van onderwijs
Laatst gewijzigd door limosa op 23 nov 2006, 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Christiaan schreef:Mij lijkt Christen Democratisch Appel samen met de Socialsictische Partij en de Christenunie een redelijke kans hebben.
Kan jij rekenen, vriend?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

limosa schreef:(...) al te veel tegen moslims zijn kan als resultaat hebben dat wij zelf in het nauw komen, bijvoorbeeld op gebied van onderwijs
Ik dacht dat de SGP een principe-partij was. Eigen belang boven principes zetten vind ik niet echt netjes...
Plaats reactie