wat voor boek...
-
wat voor boek...
Welk boek raden jullie aan om te lezen wanneer het Heilig Avondmaal bijna gevierd wordt?
En waarom?
En waarom?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
'Mag ik aangaan' van J.C. Ryle
'Overdenkingen over des Heeren Avondmaal' van John Willison
De godvruchtige avondmaalsganger' van Petrus Immens is mi te methodisch en heeft daarom een wettische gevaar in zich. Wel heeft hij heel veel pastorale tips.
'Overdenkingen over des Heeren Avondmaal' van John Willison
De godvruchtige avondmaalsganger' van Petrus Immens is mi te methodisch en heeft daarom een wettische gevaar in zich. Wel heeft hij heel veel pastorale tips.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Christiaan
Alle dingen zijn gereed
Luther, Calvijn, Tellinck en Kohlbrugge over de avondmaalsvierig
van Prof. Dr. A. de Reuver
Is zoiezo goed om te lezen.
Luther, Calvijn, Tellinck en Kohlbrugge over de avondmaalsvierig
van Prof. Dr. A. de Reuver
Is zoiezo goed om te lezen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
-
-
Een boekje als dat van ds. C. Harinck -een toelichting op het Avondmaalsformulier- kan heel nuttig, verhelderend en waardevol zijn. Denk alleen al aan de passage "of gij ook deze gewisse belofte van God gelooft": hoeveel mensen hebben het niet moeilijk gehad met deze woorden omdat ze die gewisheid in zichzelf zochten: is mijn geloof wel genoeg verzekerd? Zo'n boekje kan je helpen om te ontdekken dat de belofte gewis is, dáár gaat het om!Lassie schreef:Is het Forumulier alleen niet goed? Ik denk dat je daar al heel veel aan heb, vooral het 1e gedeelte mbt de voorbereiding.
En zo zijn er meer formuleringen die door een stukje toelichting opeens in een ander licht kunnen komen te staan.
Mooi zijn trouwens ook de boekjes van N.C. van Velzen uit de serie "Avondmaal vieren". Dat zijn gebeden, liederen en tekstfragmenten voor elke dag van de voorbereidingsweek, geciteerd uit allerlei bronnen, van de vroege kerk tot recente theologen. Heel mooi voor een moment van bezinning, elke ochtend en avond.

Laatst gewijzigd door Hendrikus op 21 nov 2006, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus en Mister waren me een halve dag voor.
Nogmaals dus een hartelijke aanbeveling van het boek van ds. Harinck. (Bijkomend voordeel: het kost maar een paar euro's).
Ook het boek "De godvruchtige avondmaalsganger" van Petrus Immens. Mij valt het "wettische gevaar" wat Gian noemt niet zo op.
Verder het boekje van ds. C. de Jongste, "Ten dis geleid". En dan met name (maar niet uitsluitend!) het tweede deel, de meditaties. (@Refo:) Die zijn ook handig als het iedere week Avondmaal zou zijn.
Tenslotte: hoofdstuk 41 van deel 1 van de Redelijke Godsdienst (van W. a Brakel).
Nogmaals dus een hartelijke aanbeveling van het boek van ds. Harinck. (Bijkomend voordeel: het kost maar een paar euro's).
Ook het boek "De godvruchtige avondmaalsganger" van Petrus Immens. Mij valt het "wettische gevaar" wat Gian noemt niet zo op.
Verder het boekje van ds. C. de Jongste, "Ten dis geleid". En dan met name (maar niet uitsluitend!) het tweede deel, de meditaties. (@Refo:) Die zijn ook handig als het iedere week Avondmaal zou zijn.
Tenslotte: hoofdstuk 41 van deel 1 van de Redelijke Godsdienst (van W. a Brakel).
Ik vindt het formulier toch wel wat betrouwbaarder dan een van de vele boeken die geschreven zijn door allerlei verschillende (soorten) mensen. Misschien is betrouwbaar niet echt het goeie woord hiervoor. Maar we lezen allemaal wel boeken maar eigenlijk gaan we de Bijbel voorbij.uitgeworpen schreef:Ik zou het formulier graag in combinatie met een boek lezen.Misschien toch HarinckLassie schreef:Is het Forumulier alleen niet goed? Ik denk dat je daar al heel veel aan heb, vooral het 1e gedeelte mbt de voorbereiding.
Re: wat voor boek...
Het hoofdstuk uit Brakels Redelijke Godsdienst over de voorbereiding is ook erg nuttig.uitgeworpen schreef:Welk boek raden jullie aan om te lezen wanneer het Heilig Avondmaal bijna gevierd wordt?
En waarom?
@Lassie:
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?
Zelf probeer ik bijvoorbeeld regelmatig het Schriftgedeelte waar het in de voorbereiding over ging te overdenken.
(tenzij je natuurlijk alle boeken gaat lezen die hier nu genoemd worden!)