Op wie moet ik stemmen?

Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Op wie moet ik stemmen?

Bericht door dré »

Bij ons moet er ook een nieuwe gemeenteraad gekozen worden ivm de herindeling.

Helaas doet de Good old SGP niet mee. Wel de CU.

Nu heb ik de stemwijzer ingevuld en kom ik uit bij Nieuw Rechts, en daar wil ik niet op stemmen.

De CU komt pas op de 3'plaats of zo en ik heb daar maar weinig overeenkomsten mee volgens de stemwijzer.

De vraag is nu, op wie moet ik nu stemmen voor de gemeente raad?
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Uiteraard toch CU als je geen SGP kunt stemmen
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

jan03 schreef:Uiteraard toch CU als je geen SGP kunt stemmen
Als het advies van de stemwijzer 'Nieuw Rechts' is, denk ik dat hij meer rechts georienteerd is, en de CU dus te links zal vinden...
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Ben ik helemaal met je eens, maar ik zou toch de voorkeur geven aan het feit dat er een christelijk geluid hoorbaar is!
Petrus

Bericht door Petrus »

Leg tóch even de kernpunten van die partijen die jouw sympathie hebben naast elkaar, en streep af wat je niet ziet zitten.

Je houdt dan een lijst van zaken over waar je het mee eens bent.

Vervolgens is het afturven wie de meeste "pluspuntjes" heeft, en dan ga je DIE uitkomst naast je eigen GEVOEL leggen. Is daarmee een "match", dan zit je goed.

Zoniet, doe dat dan met de eerstvolgende partij op je lijstje totdat je een "match" is.

Zo doe ik het ook t.a.v. de 2e kamerverkiezingen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jan03 schreef:Ben ik helemaal met je eens, maar ik zou toch de voorkeur geven aan het feit dat er een christelijk geluid hoorbaar is!
Inderdaad. Dan kan je voor een partij gaan die wel rechtse standpunten heeft maar niet christelijk is, of een partij die geen rechtse standpunten heeft maar wel christelijk is. Weeg ze maar tegen elkaar af, wat vind jij belangrijker, rechtse standpunten of christelijke standpunten, of een bepaald menselijk gedachtengoed centraal staat of Gods Woord centraal. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Eens.

Ik ben SGP-er in hart en nieren, maar zou me geen moment bedenken wat ik zou moeten stemmen als ik die partij, om welke reden dan ook, niet zou kunnen stemmen!
Petrus

Bericht door Petrus »

jan03 schreef:Eens.

Ik ben SGP-er in hart en nieren, maar zou me geen moment bedenken wat ik zou moeten stemmen als ik die partij, om welke reden dan ook, niet zou kunnen stemmen!
Je KUNT ook eens overwegen de G weg te laten............. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Marnix schreef:
jan03 schreef:Ben ik helemaal met je eens, maar ik zou toch de voorkeur geven aan het feit dat er een christelijk geluid hoorbaar is!
Inderdaad. Dan kan je voor een partij gaan die wel rechtse standpunten heeft maar niet christelijk is, of een partij die geen rechtse standpunten heeft maar wel christelijk is. Weeg ze maar tegen elkaar af, wat vind jij belangrijker, rechtse standpunten of christelijke standpunten, of een bepaald menselijk gedachtengoed centraal staat of Gods Woord centraal. :)
Geheel onterecht. Kijk naar welke partij het best de lijn van Gods woord volgt in de keuzes die ze maken. En dat kan dan soms best een andere partij zijn.

Ter voorbeeld: De CU is bij ons lokaal een partij die minder met 'zware christenen' rekening houdt dan bv de Leefbaar partij. Als ik zie hoevaak de Leefbaar partij 'tegen' stemde 'omdat een groot gedeelte van onze inwoners daar religieuze bezwaren tegen heeft', terwijl de CU voorstemde...

Kortom, kijk eens verder dan de naam en identiteit, maar kijk naar wat ze doen...
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Petrus schreef:
Je KUNT ook eens overwegen de G weg te laten............. :mrgreen: :mrgreen:
Zou kunnen Petrus! Maar dat is me veeeeel te links...
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Als je niet strategisch maar wel principieel wilt stemmen op een partij die werkelijk christelijk is en die daadwerkelijk zegt: Zo zegt de Heere, is er slechts 1 mogelijkheid

STEM WIJS STEM SGP
Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

Vincent schreef:Als je niet strategisch maar wel principieel wilt stemmen op een partij die werkelijk christelijk is en die daadwerkelijk zegt: Zo zegt de Heere, is er slechts 1 mogelijkheid

STEM WIJS STEM SGP
Even eerste posting lezen :wink:

Het gaat hier om gemeenteraadsverkiezingen waarbij SGP niet mee doet!
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Katie schreef:
Vincent schreef:Als je niet strategisch maar wel principieel wilt stemmen op een partij die werkelijk christelijk is en die daadwerkelijk zegt: Zo zegt de Heere, is er slechts 1 mogelijkheid

STEM WIJS STEM SGP
Even eerste posting lezen :wink:

Het gaat hier om gemeenteraadsverkiezingen waarbij SGP niet mee doet!
Maak nie uit joh, als iedereen nou nog maar ff hoort dat ze SGO moeten stemmen :wink:

STEM SGP
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Vincent schreef:Als je niet strategisch maar wel principieel wilt stemmen op een partij die werkelijk christelijk is en die daadwerkelijk zegt: Zo zegt de Heere, is er slechts 1 mogelijkheid

STEM WIJS STEM SGP
Zijn het dan Staatkundig Gereformeerde Profeten?

Op het sociale vlak stemt de SGP niet altijd 'zo zegt de Heere'.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Vincent schreef:Als je niet strategisch maar wel principieel wilt stemmen op een partij die werkelijk christelijk is en die daadwerkelijk zegt: Zo zegt de Heere, is er slechts 1 mogelijkheid

STEM WIJS STEM SGP
Nou nou... Alsof er voor elk politiek vraagstuk maar 1 oplossing zou bestaan die Gods goedkeuring kan wegdragen. En alsof de SGP dan nog altijd zou weten wat die oplossing is ook. Enge hoogmoed!

Ik neem aan dat dit geen officieel SGP geluid is. Anders zou ik nooit meer op ze stemmen.
Plaats reactie