peilingen

limosa

peilingen

Bericht door limosa »

op de site van politieke barometer zijn de peilingen te vinden, interessant, CU op 6 en SGP op 3 zetels als vandaag verkiezingen zouden zijn gehouden, de rol van de nieuwelingen blijft nog marginaal

Code: Selecteer alles

              TK03   6-10  13-10

CDA            44     46     46 
PvdA           42     47     47 
VVD            28     25     25 
SP              9     15     13 
L5 Fortuyn      8      0      0 
GroenLinks      8      7      6 
D66             6      1      2 
ChristenUnie    3      6      6 
SGP             2      2      3 
Wilders/PvdV    0      1      1 
PvdD            0      0      1 
EénNL           0      0      0 
Rest            0      0      0
 
ff als code om te kunnen uitlijnen
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Eigenlijk ben ik blij dat bij deze theoretische uitslag de relevantie van het meedoen van de CU met CDA en VVD wordt gemarginaliseerd. De relevantie wordt iets vergroot als de SGP mee mag doen. Als de SGP vasthoudt aan haar beginselen kan zij niet meedoen. Het beste is dan toch CDA/PvdA met een stevige oppositie, gelardeerd met een SGP/CU getuigenis. Ook de CU moet beseffen dat links zijn op zich geen reden is om serieus geaccepteerd te worden door de drie of vier grote partijen.
Echt waar, Jan en/of Femke gaan vóór Bas en André!
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:Het beste is dan toch CDA/PvdA met een stevige oppositie,
Hoe stel jij je een "stevige oppositie" voor als de coalitie CDA/PvdA alleen al goed is voor 93 zetels?????????

Merkwaardige visie op die "stevige oppositie". Dat zou alleen kunnen als de coalitie met "hangen en wurgen" een meerderheid heeft.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: peilingen

Bericht door Unionist »

Interessant: het is de eerste keer dat ik een 3 bij de SGP zie staan. De ChristenUnie staat eigenlijk al jaren stabiel op 6, met een uitschieter naar 10 net na het referendum.

En o ja, JvdG, de CU is niet links, maar chirstelijk-sociaal.
limosa schreef:op de site van politieke barometer zijn de peilingen te vinden, interessant, CU op 6 en SGP op 3 zetels als vandaag verkiezingen zouden zijn gehouden, de rol van de nieuwelingen blijft nog marginaal

Code: Selecteer alles

              TK03   6-10  13-10

CDA            44     46     46 
PvdA           42     47     47 
VVD            28     25     25 
SP              9     15     13 
L5 Fortuyn      8      0      0 
GroenLinks      8      7      6 
D66             6      1      2 
ChristenUnie    3      6      6 
SGP             2      2      3 
Wilders/PvdV    0      1      1 
PvdD            0      0      1 
EénNL           0      0      0 
Rest            0      0      0
 
ff als code om te kunnen uitlijnen
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Zou het het promoten vd SGP dmv mijn onderschrift dan toch geholpen heben ? :wink:
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

jvdg schreef:Eigenlijk ben ik blij dat bij deze theoretische uitslag de relevantie van het meedoen van de CU met CDA en VVD wordt gemarginaliseerd. De relevantie wordt iets vergroot als de SGP mee mag doen. Als de SGP vasthoudt aan haar beginselen kan zij niet meedoen. Het beste is dan toch CDA/PvdA met een stevige oppositie, gelardeerd met een SGP/CU getuigenis. Ook de CU moet beseffen dat links zijn op zich geen reden is om serieus geaccepteerd te worden door de drie of vier grote partijen.
Echt waar, Jan en/of Femke gaan vóór Bas en André!
Met zo'n stand neemt het belang van Christenunie juist toe lijkt mij...

En van mij mag je CU best links noemen hoor. Het lijkt wel of men bang is om zichzelf links te noemen. Wel een links beleid voeren maar niet links genoemd willen worden. Komt op mij een beetje raar over.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het gaat mij niet zozeer om het woord "links". Voor mijn part noem je deChristenUnie "vorige week Annelies okergeel". Het gaat om de gevoelswaarde die veel mensen aan het woord "links" geven. Een gevoelswaarde die nog stamt uit de tijd van de Koude Oorlog. Links=Rood= Rusland=fout.

In de jaren 30 waren christelijke partijen rechts en niet-christelijke links. Daarom is het voor refo's nog steeds bon-ton om rechts genoemd te worden. En alles wat links genoemd wordt is dus bij dezen veroordeeld.

Iemand die bovendien geen verschil ziet tussen Groen Links, PvdA, SP enerzijds en de ChristenUnie anderzijds, moet ik helaas ernstig gebrek aan politiek inzicht verwijten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:
Iemand die bovendien geen verschil ziet tussen Groen Links, PvdA, SP enerzijds en de ChristenUnie anderzijds, moet ik helaas ernstig gebrek aan politiek inzicht verwijten.
Het sociaal-economische uitgangspunt van de CU alsmede het sociale gehalte op zich, doet in de praktijk meervoudig voorkomen dat de CU met het "linkerkamp" mééstemt.

Dat houdt per sé niet in dat de CU als "links" getypeerd kan worden, wel sterk sociaal-economisch gericht. Dan is de verbinding met "links" al snel gelegd. Niet terecht, maar wel invoelbaar.

Het geheel zou echter wel méér getuigend mogen zijn dan nu het geval is.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Voor mensen die alleen in economische termen denken is de ChristenUnie wellicht links.

Maar goed: als zorg voor de naaste, opvang van ex-prostituées, begeleiding van ex-gevangenen, opkomen voor het kwestsbare leven, hulp aan ontheemden, het geven van een stem aan de stemmelozen, liniks is, dan ben ik blij dat ik links ben.

Dat gebrek aan getuigenis hoor ik alleen bij SGP'ers. Mensen uit andere partijen vinden de CU doorgaans veels te christelijk.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Gebrek aan getuigenis hoor ik wel vaker als kritiek. Ik vind dat nogal meevallen. Petrus of anderen die deze kritiek hebben: kunnen jullie misschien met voorbeelden komen?
Petrus

Bericht door Petrus »

Zosinus schreef:Gebrek aan getuigenis hoor ik wel vaker als kritiek. Ik vind dat nogal meevallen. Petrus of anderen die deze kritiek hebben: kunnen jullie misschien met voorbeelden komen?
Lees jij kritiek dan???

Ik stel alleen dat het wel iets méér getuigend zou mogen zijn, ergo: de CU laat zéker ook een getuigend woord horen, maar naar MIJN idee iets te weinig.

En ik heb té veel ervaring in het "Linkse kamp" om blij te zijn met een voluit getuigende partij.

Goed, de CU zal vaker politieke successen boeken dan de SGP, maar dat ligt zeker niet aan een soort van links gehalte.

Wel is het zo dat "de" partijen een voluit getuigende partij als de SGP sneller "in de wachtstand" zet dan de CU. Raden naar het hoe en waarom is een zeer heikele zaak, omdat je heel snel verzand in oeverloze beschouwingen en geouweh..r over dat de SGP mínder getuigend zou moeten zijn, meer sociaal-economisch moet denken en handelen, en daaraan verbonden de CU minder sociaal-economisch denkend en handelend en meer getuigend, want dan kun je net zo goed de CU en de SGP direct laten fuseren.

Laat ieder zijn eigenheid, maar een opmerking in de marge wordt direct als kritiek opgevat, en dat is ook niet terecht.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Zosinus schreef:Gebrek aan getuigenis hoor ik wel vaker als kritiek. Ik vind dat nogal meevallen. Petrus of anderen die deze kritiek hebben: kunnen jullie misschien met voorbeelden komen?
Ik zal me wel vergist hebben maar, hier komt Rouvoet idd wel "getuigend" over.

Sorry, maar als je zo kiezers aan je wilt binden, hoe ver moet je dan gaan in het meedoen met de wereld.
Petrus

Bericht door Petrus »

geledu schreef:
Zosinus schreef:Gebrek aan getuigenis hoor ik wel vaker als kritiek. Ik vind dat nogal meevallen. Petrus of anderen die deze kritiek hebben: kunnen jullie misschien met voorbeelden komen?
Ik zal me wel vergist hebben maar, hier komt Rouvoet idd wel "getuigend" over.

Sorry, maar als je zo kiezers aan je wilt binden, hoe ver moet je dan gaan in het meedoen met de wereld.
tssssssssssssssss, wáár kén ik dit van??????

was dat niet van de een of andere oud-minister van justitie die meende ook rapnummers te moeten gebruiken om een en ander onder de aandacht te brengen??

dit is écht héél ver van het wáre getuigen afgedwaald zeg!

het programma zit goed in elkaar, de wijze van stemmen trekken lijkt echter meer met een telefoonnummer eindigende op ^^^ te maken te hebben.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

geledu schreef:
Zosinus schreef:Gebrek aan getuigenis hoor ik wel vaker als kritiek. Ik vind dat nogal meevallen. Petrus of anderen die deze kritiek hebben: kunnen jullie misschien met voorbeelden komen?
Ik zal me wel vergist hebben maar, hier komt Rouvoet idd wel "getuigend" over.

Sorry, maar als je zo kiezers aan je wilt binden, hoe ver moet je dan gaan in het meedoen met de wereld.
Dat is niet Rouvoet, (het plaatje wel maar de stem niet)

Dit is idd niet getuigend, maar dat is nog geen bewijs dat de ChristenUnie te weinig getuigt.
(Ik heb net geen brood gegeten, maar dat wil niet zeggen dat ik dus nooit of te weinig brood eet. )

Het gaat hier niet om kiezers te binden, maar om ze te winnen

Ik heb niets onvertogens gehoord in de tekst. De muziek is niet echt mijn muziek, maar dat is een zaal vol langzame gemeentezang ook niet. En het is ook niet voor mij bestemd, maar voor jongeren.

OK, het was niet op hele noten. Ik zal vragen of ze dat de volgende keer doen.

Tja, een partij die niet de grootste jongerenclub heeft, zal iets anders moeten doen om jongeren te trekken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Unionist schreef: Tja, een partij die niet de grootste jongerenclub heeft, zal iets anders moeten doen om jongeren te trekken.
Tja, en dan is alles maar geoorloofd...........
Gesloten