Nieuwe jongerenavond

schaap

Nieuwe jongerenavond

Bericht door schaap »

Ik en nog een paar andere jongeren uit de alblasserwaard zijn van plan om iets te gaan organiseren voor de zaterdag en of vrijdag als alternatief voor de kroeg of refocafe Gorinchem (wat velen maar een veemarkt vinden).

Dus wij hebben zo het idee om op zatredag avond in een loods iets te gaan organisren. Met tafeltennis, pool, dartbord, bordspellen en gewoon tafels en stoelen. En dit alles tegen kostprijs, dus geen dure prijzen. Dit is door jongeren voor jongeren. We dachten om af en toe toernooitjes te houden etc. Ook willen we een eigen website maken.


Wie heeft er nog tips / ideen voor ons? Of misschien wil je op de hoogte gehouden worden.

Of misschien hebben julie in de buurt ook zo iets?

vr.gr. een initiatief nemer
jacob

Re: Nieuwe jongerenavond

Bericht door jacob »

schaap schreef:Ik en nog een paar andere jongeren uit de alblasserwaard zijn van plan om iets te gaan organiseren voor de zaterdag en of vrijdag als alternatief voor de kroeg of refocafe Gorinchem (wat velen maar een veemarkt vinden).

Dus wij hebben zo het idee om op zatredag avond in een loods iets te gaan organisren. Met tafeltennis, pool, dartbord, bordspellen en gewoon tafels en stoelen. En dit alles tegen kostprijs, dus geen dure prijzen. Dit is door jongeren voor jongeren. We dachten om af en toe toernooitjes te houden etc. Ook willen we een eigen website maken.


Wie heeft er nog tips / ideen voor ons? Of misschien wil je op de hoogte gehouden worden.

Of misschien hebben julie in de buurt ook zo iets?

vr.gr. een initiatief nemer
Zoiets als http://www.deboeg.tk

Goed idee. Overigens weet ik niet hoe grootschalig je het wilt opzetten maar het lijkt me als ik het nu zo van je lees niet gemakkelijk om er GEEN refo cafe van te maken in de zin van Gorkum
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Tip? Zoek samenwerking met andere iniatieven, iig voor het uitwisselen van informatie...
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Nieuwe jongerenavond

Bericht door rekcor »

schaap schreef:Dus wij hebben zo het idee om op zatredag avond in een loods iets te gaan organisren. Met tafeltennis, pool, dartbord, bordspellen en gewoon tafels en stoelen. En dit alles tegen kostprijs, dus geen dure prijzen. Dit is door jongeren voor jongeren. We dachten om af en toe toernooitjes te houden etc. Ook willen we een eigen website maken.
Ik zou e.e.a. ook wel eerst juridisch uit gaan zoeken. Als jij echt een concurrent wordt voor cafees e.d., kun je te maken krijgen met regels en verordeningen (bijv. dat je drank niet onder een bepaald bedrag mag aanbieden). Dit om concurrentievervalsing te voorkomen. Je zou bijv. een vereniging kunnen oprichten, 'De Loods', waarbij je alleen aan leden schenkt.

Maar goed, ik ben verre van een jurist...
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mooi idee, ik heb er ook al eens over nagedacht (H.I.Ambacht). Maar echt eenvoudig is het allemaal niet.....

In het kader van 'bezint eer ge begint': denk ook na over hoe je overmatig drankgebruik en het daaraan gerelateerd gedrag denkt te voorkomen. Ga je een maximum aantal alcoholconsumpties per persoon schenken? Zo ja, hoe controleer je dat? Hoe voorkom je dat men jullie 'loods' als opstapje voor de kroeg gaat gebruiken, hoe voorkom je dat de kerkenraden zich geroepen voelen te gaan waarschuwen tegen jullie initiatief?, etc.

Ben je overigens van het bestaan van Pand33 op de hoogte? (www.pand33.nl Er lijkt wel overlap te zitten in jullie initiatief en dat van hun (Sliedrecht).
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Hoi schaap,

Het is zeker een goed inititiatief. Op dit moment is er al iedere zaterdavond in Hardinxveld iets georganiseerd door jongeren. Een combinatie van (verantwoorde) ontspanning & bezinning. Je zou daar contact mee op kunnen nemen. Het is goed om niet langs elkaar heen te werken maar om schouder aan schouder dit werk te doen.

gr, grace
schaap

Bericht door schaap »

Ok, we waren al van plan om te onderzoeken wat er al georganiseerd is. Bedankt voor de tips.

Gorinchem is dus niet hoe wij het willen hebben. Wij willen iets minder mensen en geen commercie! Dus inderdaad een soort van vereniging, waar tegen kostprijs geconsumeerd kan worden. Verder is het de bedoeling om ook iets te organiseren, en niet alleen in een loods wat drinken. Dus toernooitjes, uitjes, maak niet uit.

Drankgebruik is voor eigen verantwoording, maar zichtbaar dronkenschap wordt natuurlijk niet getolereerd. Verder is het voor eigen verantwoording. Net zoals bij refocafes, feestjes etc.

Hebben jullie nog tips, qua recreatieve activiteiten? Wat zouden jullie leuk vinden?

Wij zijn erg benieuwd, alvast bedankt
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Pim schreef:[....]overmatig drankgebruik [...]voorkomen.
Nogal makkelijk: geen alcoholische dranken aanbieden. Lijkt me een inkopper. Of komt er dan niemand opdagen?
schaap

Bericht door schaap »

Grace schreef:Hoi schaap,

Het is zeker een goed inititiatief. Op dit moment is er al iedere zaterdavond in Hardinxveld iets georganiseerd door jongeren. Een combinatie van (verantwoorde) ontspanning & bezinning. Je zou daar contact mee op kunnen nemen. Het is goed om niet langs elkaar heen te werken maar om schouder aan schouder dit werk te doen.

gr, grace
Hoi Grace, weet je ook hoe dat heet in Hardinxveld? En wat is het?
schaap

Bericht door schaap »

wim schreef:
Pim schreef:[....]overmatig drankgebruik [...]voorkomen.
Nogal makkelijk: geen alcoholische dranken aanbieden. Lijkt me een inkopper. Of komt er dan niemand opdagen?
Alcohol moet toch wel kunnen?

Pand 33 in sliedrecht schenkt geen alcohol, maar het lijkt me wel een minpunt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

schaap schreef:
wim schreef:
Pim schreef:[....]overmatig drankgebruik [...]voorkomen.
Nogal makkelijk: geen alcoholische dranken aanbieden. Lijkt me een inkopper. Of komt er dan niemand opdagen?
Alcohol moet toch wel kunnen?

Pand 33 in sliedrecht schenkt geen alcohol, maar het lijkt me wel een minpunt.
Toch is alcohol schenken een groot risico:
1. Je geeft kerken/predikanten een reden om het af te schrijven onder de term refo-café
2. Kans op misbruik is en blijft zeker aanwezig, zeker bij je doelgroep. En 1 dronken gast kan de goede naam van je loods voor jaren lang verpesten
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9328
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

In Hardinxveld heeft de Hervormde kerk het jeugdhonk de wagon.
http://home.tiscali.nl/famvdgiessen/wagon/

Gezelligheid, tafelvoetbal, dartbord, pooltafel, Christelijke (gospel) muziek, snacks geen bier.
Zo af en toe themaavonden met band, goede spreker of weet ik veel wat.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Volgens mij kan je mensen beter wijzen op het verantwoordelijk omgaan met drank dan maar gewoon geen drank schenken.... je kan het best wel een beetje in de gaten houden als het niet superdruk is.... je kan het aan mensen merken als ze teveel op hebben....

Natuurlijk heeft het haken en ogen maar dat heeft het niet schenken van alcohol ook. :) Natuurlijk moet je geen bier tegen kostprijs of onder caféprijs gaan aanbieden... anders komen mensen "goedkoop indrinken" in je toko.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Enne, gewetensvraagje: is er behoefte aan weer een avond of hebben de organisatoren behoefte om een avond te organiseren?
schaap

Bericht door schaap »

memento schreef:
schaap schreef:
wim schreef:
Pim schreef:[....]overmatig drankgebruik [...]voorkomen.
Nogal makkelijk: geen alcoholische dranken aanbieden. Lijkt me een inkopper. Of komt er dan niemand opdagen?
Alcohol moet toch wel kunnen?

Pand 33 in sliedrecht schenkt geen alcohol, maar het lijkt me wel een minpunt.
Toch is alcohol schenken een groot risico:
1. Je geeft kerken/predikanten een reden om het af te schrijven onder de term refo-café
2. Kans op misbruik is en blijft zeker aanwezig, zeker bij je doelgroep. En 1 dronken gast kan de goede naam van je loods voor jaren lang verpesten
Er blijft inderdaad een risico aan verbonden, maar:

1. Kerken/predikanten die denken toch wat ze zelf willen denken, de jongeren zullen zich niet zo snel dit laten afsnabbelen. En we houden het netjes, natuurlijk. We kicken herrieschoppers er direct uit. Ouderlingen mogen langskomen en kunnen zelf ook een potje komen tafeltennisen! Bevordert integratie.
2. Kans blijft aanwezig, maar dat kan overal, ook verjaardag feestjes, jv uitjes We kunnen ook onze naam juist verbeteren door er op een goede manier mee om te gaan.

Geen alcohol is volgens mij een flinke aderlating.
Plaats reactie