CWI blijft doorprocederen tegen SGP

limosa

CWI blijft doorprocederen tegen SGP

Bericht door limosa »

IKON @ 21 aug 2006 | 14.46 schreef:Instituut zet strijd tegen SGP door

Het Clara Wichmann Instituut zal blijven procederen tegen de SGP, zolang vrouwen nog niet namens die partij gekozen kunnen worden. Dit zegt Elsbeth Boor van het instituut dinsdagavond in een discussie met SGP-fractieleider Bas van der Vlies in het IKON-programma Spraakmakende Zaken.

Boor ondernam eerder namens het Clara Wichmann Instituut juridische stappen tegen de SGP omdat vrouwen geen lid van die partij mochten worden. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat de SGP de jaarlijkse partijsubsidie van 800.000 euro verloor. Recentelijk zijn de partijstatuten van de SGP aangepast en mogen vrouwen lid worden.

Overtuiging
Tegenover Rosenmöller bekent Van der Vlies dat hij persoonlijk al tien jaar de overtuiging heeft dat vrouwen lid moeten kunnen worden van de partij. Maar het passieve kiesrecht, wat betekent dat vrouwen ook namens de partij gekozen kunnen worden tot lid van bijvoorbeeld een gemeenteraad of het parlement, is nog steeds verboden binnen de SGP. Boor wil doorprocederen totdat de partij ook op dit punt bakzeil haalt.

Van der Vlies stelt echter dat de uiterste grens is bereikt en ziet voorlopig geen mogelijkheden SGP-vrouwen ook passief kiesrecht te verlenen. Van der Vlies: ''Wij blijven ons verzetten tegen dat passieve kiesrecht.'' Ook in het geval dat de partij door de rechter gedwongen wordt ziet van der Vlies het er niet van komen: ''Dan denk ik dat de partij zegt: verbied ons dan maar - dan gaan we een nieuwe partij oprichten.''

Niet blij
Eerste Kamerlid Hannie van Leeuwen zegt in Spraakmakende Zaken niet blij te zijn met de onwrikbare houding van het Clara Wichmann Instituut. ''Ik had liever gezien dat het de SGP, nu deze stap gezet is, eerst een paar jaar de gelegenheid geeft om zélf verder te komen. Ik denk dat we nu een hele moeilijke juridische strijd krijgen tussen het vrouwenverdrag dat moet worden aanvaard en het beginsel van de vrijheid van godsdienst.''

Bron: IKON
het was een beetje te verwachten . . . ik zou toch denken dat er vrouwen zijn die meer onderdrukt worden dan de SGP-vrouwen onder de nieuwe statuten, maar ja, een subsidiespons als het CWI gaat natuurlijk gewoon door
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik las CWI => Centrum voor Werk en Inkomen :-S
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Centrum voor -knip-- lijkt me meer op zijn plaats.


Sorry, moest er even uit.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:Ik las CWI => Centrum voor Werk en Inkomen :-S
zou kunnen, "werk" bedenken ze zelf en inkomen schijnt geen probleem te zijn
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Centrum voor ---knip-----lijkt me meer op zijn plaats.


Sorry, moest er even uit.
Ahum... -knip----...
limosa

Bericht door limosa »

Unionist schreef:Centrum voor - - - knip - - - lijkt me meer op zijn plaats.


Sorry, moest er even uit.
had je het toch niet beter kunnen inslikken . . .
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

--knip--
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Centrum voor --knip--lijkt me meer op zijn plaats.


Sorry, moest er even uit.
Ahum... nu verlaag je je wel een beetje tot hun niveau...
't Spijt me.

Het gaat nu wel weer hoor.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Strikt theoretisch gesproken een zeer interessante case. Het is nu aan de rechter om te beslissen welke zinssnede uit de grondwet meer waarde heeft dan de andere. Maw: Zal de rechter gelijkheid tussen man en vrouw verheffen bóven de vrijheid van godsdienst. En zo ja, op welke grond (beide partijen beroepen zich tenslotte op hetzelfde grondwet-artikel)...

Wat mij betreft: door laten gaan die rechtzaak. Het lijkt me goed als hierin een principe-uitspraak komt. Weten we tenminste waar we aan toe zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Op zich logisch... vrouwen kunnen lid worden maar hebben nog steeds geen kiesrecht, ze mogen nog steeds geen functies uitoefenen kortom: ze worden nog steeds gediscrimineerd. :)

Maar ja, beetje jammer inderdaad dat ze niet inzien dat dit soort dingen niet van de ene op de andere dag veranderen... en dat het stap voor stap moet gaan.... Jammer dat ze de SGP niet ff wat meer tijd geven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik vind het jammer dat in deze democratie bijna alles mag, behalve het standpunt van de SGP. Dan zien we hoe ondemocratisch deze "democratie" eigenlijk is... Alles moet gezegt kunnen worden, als het maar niet orthodox riekt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

CWI betekent bij mij Centrum voor Wiskunde en Informatica (Daar is trouwens ook geen 50% vrouw)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Laat maar procederen. Je ziet wel vaker dat stichtingen die opkomen voor de rechten van 'minderheden', uit een soort van principe mensen en instellingen aanklagen: 1. Door ze eerst voor blok te zetten zoals gebeurt is bij trouwambtenaren die geen homohuwelijk wilden behandelen. Er was geen probleem, maar deze is bewust opgezocht. 2. Door instellingen of mensen voor het gerecht te slepen die min of meer dode regels hebben, of regels die in de praktijk in het geheel niet voor discriminatie zorgen. Waarin ze zo ver gaan dat personen uit de 'minderheden' die verbonden zijn met die instelling in het geheel niet gebruikt worden tijdens zo'n proces, puur omdat die personen niets te klagen hebben. Dan wordt van afstand zo'n instantie aangevallen, zonder dat de 'gediscrimineerde' minderheid er zelf om vraagt.
3. Door personen aan te klagen of in de pers voor blok te zetten die uitspraken hebben gedaan die in de kern helemaal niet discriminerend bedoeld waren, maar zo door de aanklager zelf wel gezien wil worden. De rechter maakt moes van deze aanklachten, maar de pers is wel weer even gehaald.
Adorote

Bericht door Adorote »

Hoe men het wenden of keren maar de SGP zal op termijn winnen ,met het hoofd koel te houden en doen wat ze moet doen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Doen wat ze moet doen.

't Is maar net hoe je dat bekijkt...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie