Kabinet met CU/SGP vereist strategische stem

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Kabinet met CU/SGP vereist strategische stem

Bericht door Pim »

RefDag schreef:Kabinet met CU/SGP vereist strategische stem

De kans op een kabinet met een CU- en/of SGP-minister erin wordt groter, stelde dr. P. van der Heiden zaterdag op deze pagina. Dat vraagt dan wel om een strategische keus: stemmen op een van de kleine christelijke partijen en niet op het CDA, stelt B. J. den Dekker.

De kans op een kabinet-Balkenende IV met ChristenUnie en SGP groeit, stelde dr. Peter van der Heiden. Zoals het er nu naar uitziet draait de stembusstrijd uit op een nek-aan-nekrace tussen CDA en PvdA. Een coalitie van CDA en PvdA lijkt onwaarschijnlijk, stelt Van der Heiden. D66, Wilders en LPF zijn niet echt een serieuze optie om CDA en VVD aan een meerderheid te helpen. Kansen dus voor de eerste ”Staphorster variant” in de geschiedenis.

Voor regeringsdeelname zullen de kleine christelijke partijen echter wél voldoende zetels moeten halen. Al eerder hebben we gezien dat hun kiezers, met name die van de ChristenUnie, de neiging vertonen bij een nek-aan-nekrace hun stem uit te brengen op het CDA. ”Strategisch stemmen” noemt men dat. „Een stem op Bas is een stem op Bos”, is hun leuze.

Die strategie heeft er in 2003 toe geleid dat CU en SGP samen één zetel minder haalden dan D66, waarna de keuze van CDA en VVD op die laatste partij viel. Het is natuurlijk speculatie om je af te vragen wat er gebeurd zou zijn als de ChristenUnie vijf zetels had gehad in plaats van de huidige drie, maar dat de kaarten dan anders gelegen zouden hebben, is wel duidelijk.

Zo groot mogelijk
Werkelijk strategisch stemmen doet de christelijke kiezer dus door op 22 november de kleine christelijke partijen zo groot mogelijk te maken. Gezien de politieke verhoudingen van dit moment is de kans klein dat er een kabinet-PvdA/CDA of -PvdA/VVD komt. De vraag wie de grootste partij wordt is niet zo relevant als de opiniepeilingen doen vermoeden.

De vraag is meer: Met wie gaat het CDA de komende periode in zee? De uitkomst van die vraag is niet te beïnvloeden door op het CDA te stemmen, maar door te zorgen voor een zo groot mogelijk aantal Kamerleden van ChristenUnie en SGP.

De auteur is bestuurslid van de ChristenUnie Apeldoorn
Goed stuk.

Alleen had de afsluiting natuurlijk als volgt moeten zijn: De auteur is bestuurslid van de ChristenUnie Apeldoorn en prominent lid van Refoforum.nl, dé opinie-vormende website van Christelijk Nederland

:wink:
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

:mrgreen:

Goed stuk inderdaad. Ben het er van harte mee eens!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wishfull thinking van de CU.

CDA gaat met PvdA.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

refo schreef:Wishfull thinking van de CU.

CDA gaat met PvdA.
hè, niet zo realtisch denken joh, nou is de lol er van af.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En bovendien: als je CU stemt ipv CDA wordt de CDA kleiner. En is de PvdA groter.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

refo schreef:Wishfull thinking van de CU.

CDA gaat met PvdA.
Het originele stuk komt niet van de CU, maar van een wetenschapper van de Radboud Universiteit.

En of het CDA met de PvdA gaat moet ik nog zien. Van mij mag het, maar de komende weken zal de controverse die tussen deze 2 partijen al bestaat er niet kleiner op worden.

En als CDA toch met PvdA gaat, maakt het ook niet uit wie de grootste wordt. Een kabinet Balkenende-Bos of Bos-Balkenende maakt m.i. niet zoveel uit. Dus ook in dat geval hoeft een chirstelijke kiezer niet op het CDA te stemmen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Unionist schreef:
refo schreef:Wishfull thinking van de CU.

CDA gaat met PvdA.
Het originele stuk komt niet van de CU, maar van een wetenschapper van de Radboud Universiteit.

En of het CDA met de PvdA gaat moet ik nog zien. Van mij mag het, maar de komende weken zal de controverse die tussen deze 2 partijen al bestaat er niet kleiner op worden.

En als CDA toch met PvdA gaat, maakt het ook niet uit wie de grootste wordt. Een kabinet Balkenende-Bos of Bos-Balkenende maakt m.i. niet zoveel uit. Dus ook in dat geval hoeft een chirstelijke kiezer niet op het CDA te stemmen.
Je bedoelt rondom Prinsjesdag Bart? Het geheugen van vele politici blijkt aan slijtage onderhevig, zeker bij een kans op het regeringspluche.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik bedoel vooral in de campagne, maar je hebt enerzijds wel gelijk.

Maar wat maakt 2006 anders dan 2003?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

En een links kabinet? PvdA, SP en Groenlinks of D66?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:En een links kabinet? PvdA, SP en Groenlinks of D66?
Och, dat we daarvoor bewaard mogen blijven...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Zie ik niets zo snel gebeuren. Dan is de PvdA als grootste partij de meest rechtse van het spul. En dat kan wel eens niet zo goed uitpakken bij de verkiezingen van november 2007.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

refo schreef:Zie ik niets zo snel gebeuren. Dan is de PvdA als grootste partij de meest rechtse van het spul. En dat kan wel eens niet zo goed uitpakken bij de verkiezingen van november 2007.
Dan pas?

2 jaar gelden stonden ze nog samen op 76 zetels. Daar is niet veel meer van over. En D66 staat in de huidige peilingen op 2 zetels. Pikt de kiezer het nog dat die na 11 nederlagen op rij nog in de regering komen?

Een linkse regering zie ik er niet komen, evenmin als een paarse.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

geledu schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:En een links kabinet? PvdA, SP en Groenlinks of D66?
Och, dat we daarvoor bewaard mogen blijven...
Dan ga ik emigreren !!!
Daar houden we je aan!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

geledu schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:En een links kabinet? PvdA, SP en Groenlinks of D66?
Och, dat we daarvoor bewaard mogen blijven...
Dan ga ik emigreren !!!
waarnartoe?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie