nooit meer iets lelijks over Staphorst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

nooit meer iets lelijks over Staphorst

Bericht door parsifal »

http://www.ad.nl/reizen/openarmen/artic ... ce?start=2

Vier weken lang wandelen redacteuren van het AD door Nederland. Centrale vraag op hun tocht: hoe gastvrij is ons land?

De beide dames die op het huis van burgemeester Alssema van Staphorst passen, denken ‘dat hij het erg leuk had gevonden om onderdak te bieden aan een vreemde’, maar daar hebben we nu even niks aan.

Het is al zeven uur en nadat ik even eerder bij twee oudere Staphorsters met succes had aangebeld voor twee plakjes brood, wordt het tijd voor een slaapplaats.

Plan-B dan maar: SGP-wethouder Sytse de Jong, die met echtgenote Grietje en de kinderen Carolien, Annemarij, Matthijs en Esther drie deuren van de burgemeester woont. Ze willen graag iets voor me doen, maar twijfelen. Het is lastig, met de kinderen, en je weet toch niet wat je in huis haalt.

Gastvrijheid wint het van de argwaan en even later zit ik met een mok koffie en een kano erbij aan de keukentafel. De slaapplaats wordt geregeld. Vader is dominee van de hersteld hervormde gemeente en woont met echtgenote een kilometer verderop in een joekel van een pastorie. Daar is altijd plek.

Lastige vragen worden ook hier niet gesteld, de gastvrijheid is enorm. Zelfs voor een onbekende met een vaag verhaal over weinig geld.

In de serre liggen kranten, de aanvoer van koffie en thee stopt nauwelijks, er is ontbijtkoek en een chocoladereep (het zal toch niet gebeuren dat ik in deze serie iets moet weigeren?). Blokjes kaas en een glas rivella maken de avond af.

Terwijl de dominee met de kerkenraad vergadert (ik zie door de serredeuren elf heren in plechtig zwart) klets ik met de vrouw van de dominee, twee nog thuiswonende zoons en de (toekomstige) aanhang. Onder het ingelijste gedicht ‘ik ga slapen/ik ben moe/ik sluit mijn beide oogjes toe/Heere houdt ook deze nacht over mij getrouw de wacht’ slaap ik even later in, op een echt bed, vastberaden nooit meer iets lelijks te zeggen over Staphorst.

Balkbrug is de volgende bestemming. Juist als ik de boterhammen wil aanbreken die ik van mevrouw De Jong heb meegekregen, stuit ik op Tiny Klomp en haar koffie- annex theehuis in IJhorst. Geen commerciële tent, gewoon gezellig, nu ze alleen is en de bakkerij die ze vroeger hadden niet meer bestaat.

,,Ik ben vrijwilliger bij mezelf,’’ zegt ze, terwijl het tweede bakje gratis koffie wordt ingeschonken. ,,En je moet wat eten zeker?’’ Daar komt een dubbele tosti ham/kaas. ,,Ja, Tiny is de moeder van IJhorst,’ zeggen de vaste klanten op het bescheiden terrasje. ,,’t Is jammer dat je verder moet, anders had je hier kunnen overnachten.’’

Als ik tien kilometer verderop een tweede poging wil doen de boterhammen van mevrouw De Jong op te eten, krijg ik van de vrijwilligsters in informatiecentrum De Wheem van Staatsbosbeheer een dubbele plak krentenbrood met boter.

In Balkbrug passeer ik openluchtzwembad Heuveltjesbosbad. Voor de zekerheid onthoud ik het adres. In een kleedhokje passen altijd een matje en een slaapzak.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Cool concept! Eddy Zoëy is ooit ook eens in Staphorst geweest, enkel op zaterdag/zondag nacht kon hij meen ik geen onderdak krijgen... wegens de zondagsrust...
NU WE ER TOCH ZIJN...

Hilversum, 14 juni 2006

Eddy Zoëy onderzoekt deze zomer vanaf maandag 3 juli van 21.45 uur tot 22.15 uur in Nu we er toch zijn weer de gastvrijheid van acht Nederlandse gemeentes. In 36 uur proberen Eddy en zijn cameraploeg te leven van de gastvrijheid van de inwoners van een gemeente ergens in Nederland. In de eerste aflevering gaat Eddy op bezoek bij inwoners van de gemeente De Bilt.

IIedere keer wanneer Eddy aanbelt en naar binnen stapt is er het verhaal van de bewoners, soms emotioneel, soms hilarisch. Maar altijd spontaan en vertelt door gastvrije mensen die de camera een blik in hun huis en hun leven gunnen. Na elk bezoek boort Eddy een zwarte, zilvere of gouden plaquette aan de muur van het gemeentehuis om de mate van gastvrijheid van de gemeente aan te geven. Zwart staat voor waardeloos, zilver voor middelmatig en goud voor uiterst gastvrij.

Nu we er toch zijn is vanaf 3 juli tot en met 28 augustus elke maandagavond te zien op Nederland 2. De gemeente Veere is in de tweede aflevering aan de beurt en de gastvrijheid van Dronten wordt in de derde aflevering op de proef gesteld. Verder worden achtereenvolgens nog de gemeentes: Weert, Reiderland, Halderberge, Texel en nog een onbekende gemeente bezocht door Eddy en zijn team. De serie eindigt op 28 augustus met een compilatie-uitzending.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

haha :D

Dat klinkt echt zo stom:

Op zaterdag/zondag kon hij geen slaapplek krijgen wegens de zondagsrust. Als je de zondagsrust respecteert geef je iemand toch gelijk een slaapzak? :)

Nog de vreemdeling die in uw steden loopt :P
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Eddy Zoey was toch in Urk?

Ik vond dit een leuk programma, maar Filternet laat geen BNN-streams meer door i.v.m. de inhoud andere programma's. (Of weet iemand een achterdeurtje..?)

Urk had heel wat genante momenten. Hij wilde een man op een bankje een hand geven maar die tield zijn handen op zijn schoot. "Waarom krijg ik geen hand van u?" "Daarom niet. " Je zag ook overal refovrouwen wegvluchten voor de camera.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
volvo

Bericht door volvo »

yes, meneer zoey was op het Urk dat zo prat gaat op het gastvrij zijn..

Het was een blamage.. Van mij had hij gerust een slaapplek gekregen.. Ik denk dat de onbekendheid met de presentator ook wel debet was aan het weigeren. Ik denk dat met ee willekeurig ander iemand dezelfde reacties ook in andere plaatsen waren gegeven..

Ik heb de TV met een verlagen gevoel uitgedaan na het zien van de aflevering. Ik had zo anders gehoopt.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 30 aug 2010, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

geledu schreef:Is er eens een positief stukje over Staphorst zitten we gelijk over urk te zeuren.
.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: t was inderdaad Urk (nu je t zegt.....) ik was er van overtuigd dat t staphorst was (whatever, t lijkt allemaal op elkaar 8) ) wat mij verbaast dat jullie precies weten over wie ik t heb :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

8) :wink: :!:
volvo

Bericht door volvo »

uhm..

staphorst en urk lijken op elkaar??? N

vind dat wel meevallen.. ben je wel eens op urk/ in staphorst geweest?
Plaats reactie