Samen weer terug - Poll tbv draagvlak

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Samen weer terug - Poll tbv draagvlak

Bericht door Kaw »

Ben je voor een terugkeer naar de HHK?

[Aangepast op 31/8/05 door Kaw]
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Ok beetje eenzijdige keuze want ik als PKN kan ik geen stem uitbrengen terwijl ik wel een mening heb.

Ik heb optie 2 gestemt in zoverre als dat kan. Want ik juich het van harte toe als alle kerken van de afscheiding inclusief 'let wel' mijn opinie de HHK een verband gaan vormen. Het is tenslotte een roeping om een te zijn. Als deze samengevoegde kerk nu ook nog eens met kracht het geloof uitdroeg en uitleefde dan kan er iets moois ontstaan. Maar dan moet wel het zo goed als gehele kerkverband mee. Want om door samen te voegen weer scheiding te creeeren (mensen die het er niet mee eens zijn en er weer uit stappen) daar schiet je niets mee op. Zie maar de PKN je krijgt er links twee kerken bij en rechts vliegen er weer net zoveel uit (meestal nog de trouwste leden ook) dus dat schiet niet op.

Indien de samenvoeging er komt dan zou ik vlg mij zelfs nog bereid om bij een dergelijke 'volkskerk' aan te sluiten.


Even een opmerking, optie 1 is ten principale niet mogelijk want de HHK is niet de voortzetting van de Ned Herv kerk. Hoogstens een voortzetting van het gedachtegoed. Maar daar hebben we niet meer over. Er zal dus spraken zijn van een oprichting van een nieuw kerkverband met deelnemende leden welke allemaal dezelfde belijdenis onderschrijven. Want dat is tenslotte de reden dat zij vroeger en nu niet bij ned herv kerk c.q. pkn konden blijven.

Dus ik denk dat in deze discussie het begrip terugkeer geen plaats hoort te hebben. Want dat wekt alleen maar ergenis. Men zal het moeten hebben over het vormen van een katholieke kerk die niet alleen geestelijk een is (de KERK) maar deze ook gestalt geven op aarde. Want dat is tenslotte wat voor ogen is.

ik geloof dat er ontzaggelijk veel van een dergelijke kerk uit kan gaan. Immers ze hebben m.i. een deugdelijke grondslag en het Woord wordt er eerlijk en helder gebracht. Ook al zullen er onderling accent verschillen zijn het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Als de buitenwereld ziet dat er ondanks de onderlinge verschillen eenheid, onderlinge liefde en respect is dan heb je een machtig wapen. Zou dat niet om jaloers op te worden zijn?

Dat is mijn bescheiden mening als buitenstaander :bou:
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beladen woord 'terugkeer'.

Ik begrijp de gevoelens van Democritus bij dat woord. Toch denk ik dat het woord wel status heeft. Probeer het eens te zien vanuit een afgescheiden kerklid. Welke kerk zou voor zo iemand nu de 'voortzetting' zijn?

De PKN of de HHK?

Dat iemand zijn kerk of gemeente niet prijs wil geven en heeft besloten om lid te blijven van deze gemeente, is een hele andere vraag als waar de topic mee start.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Overigens, zijn wij als gezin, zeer recentelijk, lid geworden van de plaatselijke Hervormde gemeente [ihv].
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Overigens, zijn wij als gezin, zeer recentelijk, lid geworden van de plaatselijke Hervormde gemeente [ihv].
Plaatselijk: Jij woont toch in Oosterland? Ben je lid geworden in Sir?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Met plaatselijk bedoelde ik eigenlijk Unionist de dichtstbijzijnde Hervormde Gemeente [ihv]. Dat is inderdaad de gemeente van Sirjansland [kerkt in Nieuwerkerk].
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Beladen woord 'terugkeer'.

Ik begrijp de gevoelens van Democritus bij dat woord. Toch denk ik dat het woord wel status heeft. Probeer het eens te zien vanuit een afgescheiden kerklid. Welke kerk zou voor zo iemand nu de 'voortzetting' zijn?

De PKN of de HHK?
Op deze wijze krijg je een woordspel. Het gaat mij hierin niet om HHK c.q. PKN. Ik probeer het te benaderen als iemand die ziet dat er nu verschillende kerken zijn welke om dezelfde reden ooit ergens uit zij gegaan. Maar hetgeen ik probeerde aan te geven is dat de discussie niet om het punt terugkeer/ voortzetting moet praten. Dit omdat er dan stellingen worden ingenomen. Immers als jij terug komt dan moet je dit, dit en dat. Je past je maar aan ons aan. Je kan m.i. beter met een schone lei beginnen en gaan denken vanuit de volgende doelstelling:

Hoe kunnen wij een kerk vormen welke gestoelt is op het Woord en de 3F? en op deze wij invulling geven aan de eis van eenheid vanuit de Bijbel.
Dat iemand zijn kerk of gemeente niet prijs wil geven en heeft besloten om lid te blijven van deze gemeente, is een hele andere vraag als waar de topic mee start.
Heb ik het daar dan over?

[Aangepast op 31/8/05 door Democritus]
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ben je voor een terugkeer naar de HHK?

[Aangepast op 31/8/05 door Kaw]
Kaw kan je die pol niet zo fabrieken dat iedereen ook moet aangeven uit welk kerkverband die komt? Dan kan je tenminste het draagvlak zien. Want mensen die in de HHK zitten hebben namelijk geen keuze want die hoeven immers niet terug. Als die mensen dan toch gaan stemmen verstoort het beeld van je Poll wel heel erg.

[Aangepast op 31/8/05 door Democritus]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ben je voor een terugkeer naar de HHK?

[Aangepast op 31/8/05 door Kaw]
Kaw kan je die pol niet zo fabrieken dat iedereen ook moet aangeven uit welk kerkverband die komt? Dan kan je tenminste het draagvlak zien. Want mensen die in de HHK zitten hebben namelijk geen keuze want die hoeven immers niet terug. Als die mensen dan toch gaan stemmen verstoort het beeld van je Poll wel heel erg.
Nee, dat lukt niet. Ik zou dan een internetsite moeten maken. Heb 10 regels voor de poll.
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Raike »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Democritus
Kaw kan je die pol niet zo fabrieken dat iedereen ook moet aangeven uit welk kerkverband die komt? Dan kan je tenminste het draagvlak zien. Want mensen die in de HHK zitten hebben namelijk geen keuze want die hoeven immers niet terug. Als die mensen dan toch gaan stemmen verstoort het beeld van je Poll wel heel erg.
Nee, dat lukt niet. Ik zou dan een internetsite moeten maken. Heb 10 regels voor de poll.
Je zou wat opties kunnen samenvoegen.

Toch apart, 'terugkeer' naar de HHK. Het is het jongste kerkverband...
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Raike
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Democritus
Kaw kan je die pol niet zo fabrieken dat iedereen ook moet aangeven uit welk kerkverband die komt? Dan kan je tenminste het draagvlak zien. Want mensen die in de HHK zitten hebben namelijk geen keuze want die hoeven immers niet terug. Als die mensen dan toch gaan stemmen verstoort het beeld van je Poll wel heel erg.
Nee, dat lukt niet. Ik zou dan een internetsite moeten maken. Heb 10 regels voor de poll.
Je zou wat opties kunnen samenvoegen.

Toch apart, 'terugkeer' naar de HHK. Het is het jongste kerkverband...
Moewa... Deze poll is helaas verkleurd denk ik. HHK'ers die voor de eerste optie kiezen en PKN'ers die het een dom idee vinden.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Raike
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Democritus
Kaw kan je die pol niet zo fabrieken dat iedereen ook moet aangeven uit welk kerkverband die komt? Dan kan je tenminste het draagvlak zien. Want mensen die in de HHK zitten hebben namelijk geen keuze want die hoeven immers niet terug. Als die mensen dan toch gaan stemmen verstoort het beeld van je Poll wel heel erg.
Nee, dat lukt niet. Ik zou dan een internetsite moeten maken. Heb 10 regels voor de poll.
Je zou wat opties kunnen samenvoegen.

Toch apart, 'terugkeer' naar de HHK. Het is het jongste kerkverband...
Moewa... Deze poll is helaas verkleurd denk ik. HHK'ers die voor de eerste optie kiezen en PKN'ers die het een dom idee vinden.
:, jij hebt 'm door!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Raike
Oorspronkelijk gepost door Kaw Nee, dat lukt niet. Ik zou dan een internetsite moeten maken. Heb 10 regels voor de poll.
Je zou wat opties kunnen samenvoegen.

Toch apart, 'terugkeer' naar de HHK. Het is het jongste kerkverband...
Moewa... Deze poll is helaas verkleurd denk ik. HHK'ers die voor de eerste optie kiezen en PKN'ers die het een dom idee vinden.
:, jij hebt 'm door!
Tis niet om te lachen :# Tis een droevige zaak.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw,

Dit is niet iets wat je in 1 of 2 dagen op poten moet willen hebben. Dit zijn ideeën die moeten braden, eens omgedraaid moeten worden, en pas na een poosje opgediend kunnen worden.

Puntje is ook. Hoe zullen ze in je eigen gemeente er tegen aan kijken als je een lekenbeweging op poten zet met als een van de doelen over/terug te stappen naar de buren?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Kaw,

Dit is niet iets wat je in 1 of 2 dagen op poten moet willen hebben. Dit zijn ideeën die moeten braden, eens omgedraaid moeten worden, en pas na een poosje opgediend kunnen worden.
Of verwateren in onze gereformeerde bureaucratielust.
Oorspronkelijk gepost door Pim
Puntje is ook. Hoe zullen ze in je eigen gemeente er tegen aan kijken als je een lekenbeweging op poten zet met als een van de doelen over/terug te stappen naar de buren?
Daar heb ik het toch al totaal verpest dus dat kan er nog wel bij.

[Aangepast op 31/8/05 door Kaw]
Plaats reactie