Verloren onder het wenend oog van Christus?

Oude Paden

Verloren onder het wenend oog van Christus?

Bericht door Oude Paden »

Een verslag van de SRA lezing door Ds. van Campen staat in het RD:

HARDINXVELD-GIESSENDAM - „Als jij straks verloren gaat, door eigen schuld, ga je verloren onder het wenend oog van Christus.” Dat hield ds. M. M. van Campen donderdag, op de laatste avond van het seizoen van de Stichting Reformatorisch Appel (SRA), de ruim 300 aanwezigen in Hardinxveld-Giessendam voor.

„Vanavond luisteren we niet zozeer naar Zijn Woord, maar kijken naar Zijn tranen.” De lezing van ds. Van Campen had als thema ”De tranen van de Zaligmaker”.

De Heere Jezus kende emoties als vreugde en toorn, maar ook verdriet, stelde de predikant. „Wij hebben een God Die diep bewogen is. De Heere Jezus heeft een tere ziel, wij hebben er eelt op. Kinderen huilen vaak, volwassen mannen zelden. Het is dan ook aangrijpend dat Christus weent.”

De Man van smarten laat ook Zijn tranen zien. „Hij loopt niet weg zoals volwassen mannen meestal doen. Wanneer een kind ziet dat moeder huilt, geeft het haar een kusje. Wij moeten worden als kinderen en de Zoon kussen, opdat Hij niet toorne.”

Middelaarstranen
Op drie plaatsen in de Bijbel wordt gesproken over Christus’ tranen: Hebreën 5 (vers 7, 8), Johannes 11 (vers 32-36) en Lukas 19 (vers 37-44). Ds. Van Campen verdeelde zijn lezing in: Middelaarstranen, meelevende tranen en meelijdende tranen. Hij wees erop dat ze verbonden zijn met de drievoudige dood: de lichamelijke dood van Lazarus, de geestelijke dood van Jeruzalem en het overwinnen van de eeuwige dood door Zijn lijden.

De Middelaarstranen vloeiden in Gethsemane, waar Jezus bedroefd en zeer beangst was. „Tranen vormen een taal die iedereen kent. De tranen bij de dood van Lazarus tonen hoezeer Christus echt mens is geworden, ze vertolken Zijn verdriet. Op de laatste zondag van Zijn leven, als Hij de stad Jeruzalem als een schitterend panorama ziet liggen, weent Hij over verlorenen. „Hij huilt over een stad vol godsdienst, zo dicht bij het heil, waarin men zo veel wonderen heeft gezien.”

Deze tranen gelden niet alleen de uitverkorenen, aldus de predikant. „Het is bemoedigend dat Hij weent, Hij weent niet tevergeefs. Hij zal vrucht zien op de gezaaide tranen. Stel dat Hij hier vanavond zou komen en zou wenen over jou? Weet je wat tot je echte vrede dient? Alleen verzoening geeft echte vrede.”

Luchtbel
Tijdens de vragenbespreking werd verder ingegaan op het bedroeven van de Geest en het verdriet van de Vader. Gevraagd naar het wenen van Christus over de zonden van Zijn kinderen, gaf ds. Van Campen aan zelf nooit te spreken over Christus’ kinderen, maar over kinderen van God of van de Vader.

Christus is de oudste Broer, zo stelde hij. „Elke zonde is gericht tegen een drie-enig God. Wij zouden veel meer in dat besef moeten leven. Wij nemen vaak te weinig tijd om te knielen voor God. In het leven van Jezus zie je dat Hij steeds weer door het gebed gemeenschap had met Zijn Vader. Wij zouden moeten zijn als de waterspin, die leeft in een luchtbel. Om die luchtbel te verversen, moet de spin elke keer weer naar boven. Zo zou ons leven moeten zijn: elke keer weer gericht naar boven.”

.................................
Ik vindt dit serieus om te huilen! (Als de wergave van het RD juist is)

Geen woord over schuld
Geen woord over verdiende straf
Geen woord over een vertoornd God
Geen woord over een eisend God

Alleen maar een verdrietige God die graag heeft dat iedereen tot Hem komt.

Dit is GEEN krachtig evangelie.
Dit is geen ruime prediking. Dit is soft!

Uitdrukkingen als:

-Het is bemoedigend
-Stel dat
-zo dicht bij het heil
-De Heere Jezus heeft een tere ziel...

zijn echt tot oneer van de oneindige, almachtige, alomtegenwoordige God. Moeten we zo over de grote Pottenbakker spreken?

Verder zal ik er niet op in gaan omdat me de tijd ontbreekt.
Maar ik vind het in-en in droevig dat zovelen met deze boodschap naar huis gaan.
jacob

Bericht door jacob »

Beste Oude Paden,

Wat klaagt u nog? Is het in jou gemeente dan zoveel beter?

in de gg in ned gaan slechts ook een enkeling naar de hemel. Het overgrote deel is "brandhout" voor de hel zoals een van jouw leidslieden het zo "treffend" kon zeggen.

Mogelijk ga je liever met de juiste instelling verloren. Dan ga je in iedergeval rechtzinnig verloren.

Spijt me geweldig. Maar ik begrijp je niet hoor. Als de Geest het moet doen zal het zeker gebeuren. Wat het Woord doet is toch altijd ondergeschikt aan de Geest? Ik zou me dan maar niet zo druk maken.


nu ga ik maar eens lezen wat je zo bedroefd maakt.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

jacob schreef:Beste Oude Paden,

Wat klaagt u nog? Is het in jou gemeente dan zoveel beter?

in de gg in ned gaan slechts ook een enkeling naar de hemel. Het overgrote deel is "brandhout" voor de hel zoals een van jouw leidslieden het zo "treffend" kon zeggen.

Mogelijk ga je liever met de juiste instelling verloren. Dan ga je in iedergeval rechtzinnig verloren.

Spijt me geweldig. Maar ik begrijp je niet hoor. Als de Geest het moet doen zal het zeker gebeuren. Wat het Woord doet is toch altijd ondergeschikt aan de Geest? Ik zou me dan maar niet zo druk maken.


nu ga ik maar eens lezen wat je zo bedroefd maakt.
Vreemde reactie Jacob.

Over mij hoef je niet zielig te doen. En ook over de GGiN niet.
Het is ook bedroevend dat Gods Geest ook daar weinig werkzaam is.
Ik hoop alleen dat er weer een krachtige prediking komt in onze kerken (niet alleen GGiN) die met de bediening van Gods Geest de mensen overtuigd, ontdekt, alle losse gronden ontneemt en tot Christus drijft.
Laten we ons niet de hemel in praten. Maar laten we ons ONDERZOEKEN of we de rechte zaligmakende kennis deelachtig zijn. (Ook ik)

Echt, dit soort lezingen lees ik niet in onze oudvaders (zelf niet van opwekkingpredikers)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Hoe weinig leren mensen van het verleden. De doodsheid van de kerken is precies als voorafgaande aan de meeste opwekkingen die er geweest zijn. En wat tóen de opwekking teweeg? Preken zoals dit?

Nee, de prediking van de opwekkingen waren anders. Duidelijke taal. Jij ligt verloren, jij bent zondig, God is toornig op jou...
jacob

Bericht door jacob »

memento schreef:Hoe weinig leren mensen van het verleden. De doodsheid van de kerken is precies als voorafgaande aan de meeste opwekkingen die er geweest zijn. En wat tóen de opwekking teweeg? Preken zoals dit?

Nee, de prediking van de opwekkingen waren anders. Duidelijke taal. Jij ligt verloren, jij bent zondig, God is toornig op jou...
misschien is het helemaal niet de bedoeling geweest om te preken..... Mogelijk heeft hij een onderwerp gekozen. Dit heeft hij uitgewerkt. Als dit bedoelt is als een preek dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar dat idee krijg ik helemaal niet.
jacob

Bericht door jacob »

Oude Paden schreef:
jacob schreef:Beste Oude Paden,

Wat klaagt u nog? Is het in jou gemeente dan zoveel beter?

in de gg in ned gaan slechts ook een enkeling naar de hemel. Het overgrote deel is "brandhout" voor de hel zoals een van jouw leidslieden het zo "treffend" kon zeggen.

Mogelijk ga je liever met de juiste instelling verloren. Dan ga je in iedergeval rechtzinnig verloren.

Spijt me geweldig. Maar ik begrijp je niet hoor. Als de Geest het moet doen zal het zeker gebeuren. Wat het Woord doet is toch altijd ondergeschikt aan de Geest? Ik zou me dan maar niet zo druk maken.


nu ga ik maar eens lezen wat je zo bedroefd maakt.
Vreemde reactie Jacob.

Over mij hoef je niet zielig te doen. En ook over de GGiN niet.
Het is ook bedroevend dat Gods Geest ook daar weinig werkzaam is.
Ik hoop alleen dat er weer een krachtige prediking komt in onze kerken (niet alleen GGiN) die met de bediening van Gods Geest de mensen overtuigd, ontdekt, alle losse gronden ontneemt en tot Christus drijft.
Laten we ons niet de hemel in praten. Maar laten we ons ONDERZOEKEN of we de rechte zaligmakende kennis deelachtig zijn. (Ook ik)

Echt, dit soort lezingen lees ik niet in onze oudvaders (zelf niet van opwekkingpredikers)
Zo vreemd is het niet.

Wel is duidelijk dat je een ander Godsbeeld heb dan ik.

Ik heb niet zo'n moeite met dit rijtje.

-Het is bemoedigend (wat is daar mis mee)
-Stel dat (in de theologie mag je je zulke dingen toch wel afvragen)
-zo dicht bij het heil (wat is daar mis mee, heeft de doop dat helemaal geen waarde)
-De Heere Jezus heeft een tere ziel... (Ja want Hij weende over Jeruzalem)
jacob

Bericht door jacob »

een uitspraak van deze ds in zijn laatst gehouden preek

De vrucht van het lijden is om te verlossen en eeuwig leven te schenken, negatief en positief. De zin van het lijden. Eeuwige verdoemenis. Verspil geen uur, als je nog buiten Christus leeft. Vreselijk als die wolk boven je hangt, onder je een gapende hel. We zijn veel te lief op de kansel. Dit zijn ook Bijbelse klanken. “They sold their soul to Rock’n’Roll” is een film met allerlei video clips; daar wordt die afgrond openlijk uitgebeeld. Madonna en Britney Spears verdwijnen als slangen in het vuur. Zou je het op de kansel dan niet meer mogen zeggen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Bijv. in de GGiN zie je dat de prediking ge-ent is vanuit de Vader middels de Zoon door de Heilige Geest. De grondslag van de preek ligt daar in het welbehagen en fungeert rondom het raadsplan Gods. Alles draait eigenlijk om God en niet zozeer primair om de zaligheid van de mens. De zaligheid van de mens is tot meerder heerlijkheid aan God, maar niet als doel op zich. God heeft de zaligheid van de mens niet nodig om volheerlijk te zijn in zichzelf. Je ziet dan ook een prediking waar het wonder van zalig worden niet alleen ligt in de kruisverdienste van de Zoon maar ook vooral in het verkiezen van mensen om bij Hem altijd te wonen.
Dat maakt het wonder uit. Dat God mensen wil hebben voor Zijn troon om zich nog meer te verheerlijken. En dat Hij daar onzalige schepselen voor heeft verkoren.

Op zichzelf is dit bijbels. Wel denk ik dat er een evenwicht moet zijn. De ‘ondertoon’ in de Bijbel, in de prediking van Christus en de apostelen bijv., is altijd dat God de mensen de zaligheid gunt. Soms lijkt het erop of de rollen omgedraaid zijn en dat God helemaal niet aan Zijn eigen eer denkt, maar helemaal uit is op de zaligheid van de mens.
“Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen” (2 Kor. 5:20).
Of de uitroep van de Heere Jezus tegen Jeruzalem: “Jeruzalem, Jeruzalem, gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! Hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugelen, en gij hebt niet gewild.”
OP, ik heb dit uit een andere topic gekopieerd. Ik zou graag je reactie op mijn reactie vernemen.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

jacob schreef:een uitspraak van deze ds in zijn laatst gehouden preek

De vrucht van het lijden is om te verlossen en eeuwig leven te schenken, negatief en positief. De zin van het lijden. Eeuwige verdoemenis. Verspil geen uur, als je nog buiten Christus leeft. Vreselijk als die wolk boven je hangt, onder je een gapende hel. We zijn veel te lief op de kansel. Dit zijn ook Bijbelse klanken. “They sold their soul to Rock’n’Roll” is een film met allerlei video clips; daar wordt die afgrond openlijk uitgebeeld. Madonna en Britney Spears verdwijnen als slangen in het vuur. Zou je het op de kansel dan niet meer mogen zeggen?
Deze passage zegt iets over de vreselijkheid van de hel.
We hadden het over de eigenschappen, het wezen en de werkingen van God.
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt als je zegt dat we een ander Godsbeeld hebben
jacob

Bericht door jacob »

Oude Paden schreef:
jacob schreef:een uitspraak van deze ds in zijn laatst gehouden preek

De vrucht van het lijden is om te verlossen en eeuwig leven te schenken, negatief en positief. De zin van het lijden. Eeuwige verdoemenis. Verspil geen uur, als je nog buiten Christus leeft. Vreselijk als die wolk boven je hangt, onder je een gapende hel. We zijn veel te lief op de kansel. Dit zijn ook Bijbelse klanken. “They sold their soul to Rock’n’Roll” is een film met allerlei video clips; daar wordt die afgrond openlijk uitgebeeld. Madonna en Britney Spears verdwijnen als slangen in het vuur. Zou je het op de kansel dan niet meer mogen zeggen?
Deze passage zegt iets over de vreselijkheid van de hel.
We hadden het over de eigenschappen, het wezen en de werkingen van God.
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt als je zegt dat we een ander Godsbeeld hebben
Ach weet je. God is net zo goed barmhartig als rechtvaardig. Als je dit zou menen maak je je net zo goed schuldig aan halve waarheden.

Het is niet waar wat je schrijft. Hier wordt gezegd dat buiten Jezus de hel wacht. Dat lijkt me toch wel een waarschuwing?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Afgewezen schreef:
Bijv. in de GGiN zie je dat de prediking ge-ent is vanuit de Vader middels de Zoon door de Heilige Geest. De grondslag van de preek ligt daar in het welbehagen en fungeert rondom het raadsplan Gods. Alles draait eigenlijk om God en niet zozeer primair om de zaligheid van de mens. De zaligheid van de mens is tot meerder heerlijkheid aan God, maar niet als doel op zich. God heeft de zaligheid van de mens niet nodig om volheerlijk te zijn in zichzelf. Je ziet dan ook een prediking waar het wonder van zalig worden niet alleen ligt in de kruisverdienste van de Zoon maar ook vooral in het verkiezen van mensen om bij Hem altijd te wonen.
Dat maakt het wonder uit. Dat God mensen wil hebben voor Zijn troon om zich nog meer te verheerlijken. En dat Hij daar onzalige schepselen voor heeft verkoren.

Op zichzelf is dit bijbels. Wel denk ik dat er een evenwicht moet zijn. De ‘ondertoon’ in de Bijbel, in de prediking van Christus en de apostelen bijv., is altijd dat God de mensen de zaligheid gunt. Soms lijkt het erop of de rollen omgedraaid zijn en dat God helemaal niet aan Zijn eigen eer denkt, maar helemaal uit is op de zaligheid van de mens.
“Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen” (2 Kor. 5:20).
Of de uitroep van de Heere Jezus tegen Jeruzalem: “Jeruzalem, Jeruzalem, gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! Hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugelen, en gij hebt niet gewild.”
OP, ik heb dit uit een andere topic gekopieerd. Ik zou graag je reactie op mijn reactie vernemen.
Centraal staat denk ik dat God niet een God is van ongeremde wraak, maar een God van toorn indien wij ons niet bekeren, en een God van barmhartigheid als we ons (door het geloof) tot Hem wenden.
In bovengenoemde teksten geeft Hij dan ook aan dat Hij geroepen heeft, maar zij antwoorden Hem niet. Dat hij heeft geroepen: Ken uw ongerechtigheid, beleid uw zonde enz... dan is er vergeving
Toch is dat wat anders dan Ds. van Campen stelt. Alsof de Heere op zijn knieeen aan ons Zijn liefde bewijst en zegt: Hoe zondig je ook ben geweest, ik zal je witwassen.

Eerst bekendmaking van schuld en straf En een recht op de verdoemenis, dan verlossing door Zijn bloed indien we ons bekering. Dan de boodschap dat we ons niet willen bekeren, dan in de klem brengen wel te moeten en niet te kunnen!
Dan de bede om de werking van de HEilige Geest

Ook denk ik dat we zijn barmhartigheid en lankmoedigheid moeten scheiden.
Barmhartigheid schenkt Hij aan zijn kinderen. Lankmoedig is Hij over ons allen.
jacob

Bericht door jacob »

Toch is dat wat anders dan Ds. van Campen stelt. Alsof de Heere op zijn knieeen aan ons Zijn liefde bewijst en zegt: Hoe zondig je ook ben geweest, ik zal je witwassen
nog maar een keer dan

2 Corinthe 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Ja Hij gaat op Zijn knieen. Ja nog veel. Hij ging de dood in.

Al waren U zonde als scharlaken.......
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

jacob schreef:
Toch is dat wat anders dan Ds. van Campen stelt. Alsof de Heere op zijn knieeen aan ons Zijn liefde bewijst en zegt: Hoe zondig je ook ben geweest, ik zal je witwassen
nog maar een keer dan

2 Corinthe 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Ja Hij gaat op Zijn knieen. Ja nog veel. Hij ging de dood in.

Al waren U zonde als scharlaken.......
Je onderscheid niet Jacob!

Voor Zijn kinderen gaat Hij inderdaad de dood zelfs in! Ze worden dus in de rechte weg zalig door Zijn bloed, Door ZIjn liefde.
Zijn kinderen delen zelfs in Zijn vaderlijke tegenwoordigheid, maar.....

Maar dit is geen onverdeelde boodschap voor alle mensen!

Nogmaals, de oudvaders waren vele malen meer onderscheidend in hun prediking als velen hier ophet refoforum
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Verloren onder het wenend oog van Christus?

Bericht door Miscanthus »

Oude Paden schreef:.................................
Ik vindt dit serieus om te huilen! (Als de wergave van het RD juist is)

Geen woord over schuld
Geen woord over verdiende straf
Geen woord over een vertoornd God
Geen woord over een eisend God

Alleen maar een verdrietige God die graag heeft dat iedereen tot Hem komt.

Dit is GEEN krachtig evangelie.
Dit is geen ruime prediking. Dit is soft!
Sterker nog: In de dagen vwn Noach was God over der boosheid van de mensen zó aangedaan, dat het Hem smartte aan Zijn hart. De toenmalige wereld is verdronken in de tranen van God.
God wordt ons voorgesteld als een getrouw Vader en als een moederkloek die haar kuikens wil verzamelen. En jij wordt daar boos over en verwijt God dat hij niet dondert en bliksemt?

de avond ging over deze 3 teksten:

Lu 19:41 ¶ En als Hij nabij kwam, en de stad zag, weende Hij over haar,
Joh 11:35 Jezus weende. (bij de gestorven Lazarus en het verdriet daarover van Martha).
Heb 5:7 Die in de dagen Zijns vleses, gebeden en smekingen tot Dengene, Die Hem uit den dood kon verlossen, met sterke roeping en tranen geofferd hebbende, en verhoord zijnde uit de vreze.

En als een vader huilt over zijn kind, dan rest ons niets anders dan ons hoofd te buigen. Als Jezus God en mens, huilt, wat zullen wij dan doen? Dan kunnen we niet anders dan ons hoofd en onze kniëen buigen.
Misschien moet jij dat ook maar eens doen, Oude Paden.
(Wat betreft je Godsbeeld: Het feit dat jouw vader streng was en je billekoek gaf, wil niet zeggen dat God net zoals jouw natuurlijke vader is).



.
Plaats reactie