Balkenende III ?

limosa

Balkenende III ?

Bericht door limosa »

het spel is begonnen . . .
Reformatorisch Dagblad @ 01-07-2006|12:39 schreef: Koningin ontvangt kleine partijen

DEN HAAG (ANP) – Koningin Beatrix heeft zaterdagmorgen de consultatieronde rond de formatie van een nieuw kabinet hervat. Nadat vrijdag de fractieleiders van de grote partijen en D66 hun adviezen hadden gegeven, is het zaterdag de beurt aan de kleine partijen.

Als eerste was zaterdag de leider van de SP, Marijnissen, aan de beurt. Hekkensluiters waren rond het middaguur de eenmansfracties of wel de Kamerleden Nawijn, Wilders en als laatste Lazrak.

Het ziet ernaar uit dat de koningin uiteindelijk aan premier Jan Peter Balkenende zal vragen een rompkabinet te formeren, dat missionair zal zijn en dus meer doet dan op de winkel passen in de aanloop naar de verkiezingen. CDA en VVD zitten op die lijn, evenals Balkenende. Verkiezingen worden wat CDA en VVD betreft pas in november of december gehouden.

Wat PvdA en D66 betreft moeten de verkiezingen sneller komen, en dat bleek zaterdagmorgen ook Marijnissen te willen. Hij pleitte bij de koningin voor verkiezingen in september of oktober. Ook Femke Halsema, de fractievoorzitter van Groen Links, drong erop aan dat er snel nieuwe verkiezingen komen.

Volgens Marijnissen is het kabinet „uitgeregeerd" en had het onder de bevolking toch al weinig of geen vertrouwen. Halsema is tegen een rompkabinet, dat op Prinsjesdag met een volwaardige begroting komt die dan te veel „controversiële voorstellen" zal bevatten. De missie naar Uruzgan vereist volgens haar ook geen missionair rompkabinet, omdat 85 procent van de Tweede Kamer die missie steunt.

LPF–fractieleider Van As steunt de opstelling van CDA en VVD. Dat is van belang, omdat zijn partij na het wegvallen van D66 in de coalitie veel voorstellen van het kabinet toch aan een meerderheid zou kunnen helpen. „De problemen van ons land kunnen alleen worden aangepakt door een missionair kabinet, dat op Prinsjesdag een volwaardige begroting kan presenteren", aldus Van As in zijn brief aan de koningin. De LPF zal de beleidsvoorstellen „van geval tot geval op inhoud" beoordelen.

Het liefst had de LPF in een „interim–coalitie" de plaats van D66 overgenomen, maar CDA en VVD wezen dat al op voorhand af. Van As pleit ervoor de verkiezingen te houden tussen midden november en midden december, zodat het kerstreces benut kan worden voor besprekingen over een nieuwe coalitie. „Daardoor gaat weinig tijd verloren."

Fractieleider Rouvoet van ChristenUnie heeft gepleit voor een „tijdelijk kabinet van CDA en VVD" dat missionair moet zijn. Maar volgens Rouvoet is het nu ook weer niet zo, dat deze partijen „gewoon door kunnen regeren". Hij spreekt over een „beperkte missie". Het kabinet zal „vooral moeten doen wat in het landsbelang noodzakelijk is". Het gaat dan vooral om het opstellen van een begroting voor volgend jaar. Rouvoet suggereert dat er een informateur kan komen om de „verdere agenda" van het nieuwe kabinet te verkennen. De vervroegde verkiezingen kunnen wat de ChristenUnie betreft in november worden gehouden.

De fractievoorzitter van de SGP, Van der Vlies, pleit ervoor om eerst een informateur aan het werk te zetten en hij denkt daarbij aan staatsraad Rein Jan Hoekstra, die ook wegbereider was bij de coalitie van CDA, VVD en D66. Van der Vlies vindt het van belang dat premier Balkenende zijn werk kan afmaken. Hij stelt in zijn advies dat „voltooiing van de hervormingsagenda van het gestruikelde kabinet" noodzakelijk is. De vervroegde verkiezingen komen wat de SGP betreft uiterlijk in januari.

© Reformatorisch Dagblad
misschien toch een rompkabinet, ik ben benieuwd . . .
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja als er genoeg steun is van de kleinere partijen... is een rompkabinet wel een optie... Ik zou het wel een goede zaak vinden, dit kabinet heeft een hoop puin geruimd... daar mogen ze bij de komende verkiezingen wat mij betreft wel de vruchten van plukken... dus goed als dit kabinet nog even wat zaken kan reglen en bijv. met de nieuwe bergroting ook kan laten zien dat de bezuinigingen van de afgelopen jaren niet tevergeefs zijn geweest :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Waarom moet dit kabinet zo nodig 'vruchten plukken' van het eigen beleid? Het gaat er toch om dat het volk de vruchten plukt, niet het kabinet? Als het kabinet het belang van het volk op het oog heeft, moet het het ook niet erg vinden als onder een ander kabinet de vruchten van zijn beleid worden geplukt. Het kabinet is er tenslotte niet voor zichzelf, maar voor het volk.
Verder vind ik een moeilijk te verdragen gedachte, dat mevrouw Verdonk straks wellicht weer doodleuk missionair minister van Vreemdelingenzaken wordt. Ik vind niet dat ze dat verdiend heeft.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Afgewezen schreef:Waarom moet dit kabinet zo nodig 'vruchten plukken' van het eigen beleid? Het gaat er toch om dat het volk de vruchten plukt, niet het kabinet? Als het kabinet het belang van het volk op het oog heeft, moet het het ook niet erg vinden als onder een ander kabinet de vruchten van zijn beleid worden geplukt. Het kabinet is er tenslotte niet voor zichzelf, maar voor het volk.
Verder vind ik een moeilijk te verdragen gedachte, dat mevrouw Verdonk straks wellicht weer doodleuk missionair minister van Vreemdelingenzaken wordt. Ik vind niet dat ze dat verdiend heeft.
Ik ben het hier helemaal mee eens.
limosa

Bericht door limosa »

Afgewezen schreef:Waarom moet dit kabinet zo nodig 'vruchten plukken' van het eigen beleid? Het gaat er toch om dat het volk de vruchten plukt, niet het kabinet? Als het kabinet het belang van het volk op het oog heeft, moet het het ook niet erg vinden als onder een ander kabinet de vruchten van zijn beleid worden geplukt. Het kabinet is er tenslotte niet voor zichzelf, maar voor het volk.
Verder vind ik een moeilijk te verdragen gedachte, dat mevrouw Verdonk straks wellicht weer doodleuk missionair minister van Vreemdelingenzaken wordt. Ik vind niet dat ze dat verdiend heeft.
Als het beleid goed geweest is, en het volk dus de vruchten daar van plukt, is het een goede zaak dat de partijen die dat beleid ontwikkeld hebben ook de kans krijgen om dat om te zetten in aandacht van de kiezers zodat ze met dat beleid door kunnen gaan. Da's het spel van volksvertegenwoordiging.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Als het beleid goed geweest is, en het volk dus de vruchten daar van plukt, is het een goede zaak dat de partijen die dat beleid ontwikkeld hebben ook de kans krijgen om dat om te zetten in aandacht van de kiezers zodat ze met dat beleid door kunnen gaan. Da's het spel van volksvertegenwoordiging.
Als je kleinschalig denkt wel, ja. Maar in het grote geheel moet je jezelf als kabinet ook weer niet te belangrijk maken.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Afgewezen schreef: Verder vind ik een moeilijk te verdragen gedachte, dat mevrouw Verdonk straks wellicht weer doodleuk missionair minister van Vreemdelingenzaken wordt. Ik vind niet dat ze dat verdiend heeft.
Ze moeten niet zo zielig doen over Verdonk. Deze minister heeft haar werk gewoon goed gedaan. Er is nog geen enkele minister van vreemdelingenzaken die het zo strak heeft aangepakt als Verdonk. Daarnaast komt trouwens ook dat 'waar gewerkt wordt, fouten worden gemaakt'. Ze had Ayaan de 'verklaring' niet moeten opdringen (want dat is zoals ik vernomen heb gebeurd) maar verder heeft Rita volstrekt oke gehandeld. Nu betrof het een burger die de kamer kende, en dat is moeilijk/hard. Ik snap opzich dat de kamer daar tegen in is gegaan maar ze moeten ook reeel zijn. Ook D66 met die Lousewies. Regels zijn regels.

Ik hoop van ganse harte dat Rita terug komt!
Petrus

Bericht door Petrus »

Balkenende III??

Ja, maar dan mét CU en SGP, en zónder VVD............alleen jammer dan van mevr Verdonk, die deed het wel prima ondanks de enkele missers
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat het niet verstandig om een minister die zich wil profileren door daadkracht, recht-door-zee-politiek, regels-is-regelsmentaliteit, etc. een ministerspost toe te vertrouwen, waarbij een sociaal gezicht, invoelingsvermogen en zorgvuldige besluitvorming wel in de eerste plaats nodig zijn!
'Regels zijn regels' is het domste adagium dat je kunt hanteren. Regels hebben een dóél en zijn geen doel in zichzelf.
Overigens sympathiseer ik ook niet met Hirschi Ali, want die liegt mij te gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 01 jul 2006, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

Afgewezen schreef:Overigens sympathiseer ik ook niet met Hirschi Ali, want die liegt mij te gemakkelijk.
maar achteraf was het weer geen leugen toch . . . ?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

toen ze zei dat ze loog, loog ze.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

en zo is het cirkeltje rond..................... :mrgreen:
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

En er is een verschil tussen liegen en niet de waarheid vertellen. Het tweede is niet altijd het eerste.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beseffen we wel dat primair [dat is mijn mening] de oorzaak van de val van dit kabinet ligt bij de partijen / personen [ook Balkenende!] die om het hardst riepen dat Ayaan Hirsi Ali 'Nederlander' moest blijven / worden!

Waarom deze uitzonderingspositie mw. Halsema, mw. v.d. Laan, Balkenende, Bos etc.? Gelijke monniken, gelijke kappen! Weet je waarom? Omdat mw. Hirsi Ali is verworden tot de 'paus' van de seculiere dictatuur. Ze is verheven tot dé voorvechtster van het vrije woord.

Wat is het verschil tussen een glazenwasser uit Iran en mw. Hirsi Ali die nú in de kamer zit?

Ik heb dan ook totaal geen medelijden met deze dame, integendeel! Ze is verblindt door haar eigen seculiere religie en ze heeft niet in de gaten dat het spreekwoord 'de pot verwijt de ketel' zeker op haar van toepassing is.

Tot slot en dat kun je Balkenende wel verwijten. In deze situaties ontbreekt het hem aan daadkracht. Hij constateert té laat dat bepaalde zaken wel eens fout af kunnen lopen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Zosinus schreef:En er is een verschil tussen liegen en niet de waarheid vertellen. Het tweede is niet altijd het eerste.
Leg dát nu eens helder uit.............voor mij komt het op hetzelfde neer (zie o.a. de uitleg in de HC bij het 9e gebod)
Plaats reactie