Christelijke topsporters

parsifal

Christelijke topsporters

Bericht door parsifal »

Binnen reformatorische kringen wordt over het algemeen vrij wantrouwend naar topsport gekeken. Mijn vraag is hoe gekeken wordt naar sporters die hun sport gebruiken om het Evangelie te verkondigen.

Een paar voorbeelden. Feyenoord won enige tijd geleden de Uefa cup. Er kijken naar zo'n wedstrijd echt miljoenen mensen na afloop van de wedstrijd. Trok Feyenoord-speler Gyan zijn shirt uit. Onder dat shirtje droeg hij een shirt met de tekst: "God is Good all the times". Een week later was de finale van de Europacup I, daar scoorde een voetballer. Hij vierde zijn doelpunt door een shirt te tonen naar het publiek met daarop de tekst "Jesus loves you". Meer dan 100 miljoen mensen zien zulke dingen via de tv.

Er zijn zo veel meer sporters die in hun sport vol willen getuigen van Christus.

Vaya con Dios,

parsifal
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Ha, dit vind ik een leuk onderwerp parsifal!
The Critical Brother is zelf namelijk ook nogal sportfreak, zowel kijken als beoefenen.
Op dat shirtje van die voetballer die jij als laatste noemde stond echter: "Jesus I love you", maar dat even terzijde hoor!
Ik ben niet echt een voetbalfreak, maar heel toevallig(?) zag ik dat en heb er met The Critical Brother's Wife nog over gesproken. Echt vol ingezoomd in de camera. Het trof mij echt. Zoiets doe je volgens mij niet om op te vallen, maar uit volle overtuiging, dat kan niet anders.
Pas stond er een heel mooi artikel in "Visie" over christentopschaatsers.
Van Jan Maarten Heideman (marathonschaatser) is ook bekend dat hij christen is, zit 's morgens soms in de kerk en rijdt 's middags een wedstrijd. Hoe je daar verder ook over denkt.......
Punt is wel dat er door vele christentopsporters een getuigenis wordt afgelegd voor een gigantisch publiek! Velen kunnen het ook zien dat zij door God daar geplaatst zijn.
Een groot aantal christensporters werkt ook mee met "Sportwitnesses" een club die wil getuigen en evangeliseren in de sportwereld. Voor de geïnteresseerden http://www.sportwitnesses.nl

The Critical Brother (niet van sport op zich hoor!)
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ik denk niet als je bekeerd bent dat je van jezelf een afgod maakt. Van topsporters worden afgoden gemaakt.
Dus ik geloof dat er geen christen topsporters zijn. Dat kan gewoon niet.

[Veranderd op 23/5/02 door matthijs019]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik had ook laatst een speler gezien met een shirtje: Jesus loves you. Ik vind dat wel erg goedkoop. Prima als je marathonschaatser bent en de zondagochtend de ochtend aan God wijdt en de rest invult voor je eigen plezier. Dat lijkt me toch echt het dienen van twee heren. Topsport is vaak afgodisch, zeker in de voetballerij. Je moet je lichaam aanpassen voor gruwelijk goede prestaties...waar doe je het allemaal voor zeg. Het is wel erg leuk om naar te kijken op zich, erg aantrekkelijk, zoals het ook aantrekkelijk kan zijn om naar popmuziek te luisteren. Toch weet je af en toe de achtergronden van het geheel.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

[quote]Origineel geplaatst door matthijs019
Ik denk niet als je bekeerd bent dat je van jezelf een afgod maakt. Van topsporters worden afgoden gemaakt.
Dus ik geloof dat er geen christen topsporters zijn. Dat kan gewoon niet.

Beste Matthijs,

Kun jij iemand in de bijbel vinden die van zich zelf zegt: "Ik ben bekeerd"? Ik hoor het graag van je. Het staat er namelijk niet in, wel "bekeert u". Dat is dus een dagelijks proces tot aan het eind van je leven toe.

(Christen)topsporters maken van zichzelf geen afgod, zoals jij zegt. Vervolgens ontkracht jij zelf je eerste zin, door te zeggen "van topsporters worden afgoden gemaakt". Da's iets héél anders. The Critical Brother zou zelf zeggen: "kunnen afgoden van worden gemaakt".
The Critical Brother blijft erbij dat God ook door christensporters zijn plan met deze wereld uitwerkt.

The Critical Brother (zeker van binnen het "eigen kringetje" blijven hangen!)
matthijs019

Beste Matthijs,

Kun jij iemand in de bijbel vinden die van zich zelf zegt: "Ik ben bekeerd"? Ik hoor het graag van je. Het staat er namelijk niet in, wel "bekeert u". Dat is dus een dagelijks proces tot aan het eind van je leven toe.

Dus je bent pas bekeerd aan het eind van leven. Er staat wel in Gods Woord in Jeremia 31 vers 19: Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

(Christen)topsporters maken van zichzelf geen afgod, zoals jij zegt. Vervolgens ontkracht jij zelf je eerste zin, door te zeggen "van topsporters worden afgoden gemaakt". Da's iets héél anders.

Een topsporter weet dat de (bijna altijd vloekende) supporters een afgod van hun maakt. En dat maakt hun dus niks uit.
Dus ze maken zich bewust een afgod.
En ze voetballen rustig op zondag terwijl Gods woord gepredikt word in kerken. Terwijl onder de jeugdige kerkgangers dan via smsjes de wedstrijd als nog volgen in de kerk. Dat kan toch niet?

The Critical Brother zou zelf zeggen: "kunnen afgoden van worden gemaakt".
The Critical Brother blijft erbij dat God ook door christensporters zijn plan met deze wereld uitwerkt.

De mens(topsporter) is hier tot Gods eer en niet voor hun eigen eer.
Ik denk wel dat een onbekeerd mens gebruikt kan worden tot bekering van een ander mens.

The Critical Brother (zeker van binnen het "eigen kringetje" blijven hangen!)

[Veranderd op 23/5/02 door matthijs019]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Wanneer toont men als 'christelijke-topsporten' teksten over Christus of God? Als men heeft gewonnen of altijd? Ook als men heeft verloren.

Wil een christen de dag van God ontheiligen door te sporten en op deze wijze miljoenen mensen uit de kerk te houden? Is het niet een vorm van eigen-geloof? Spreek de bijbel niet duidelijk over zondags(sabbats)heiliging?

De 'christelijke-topsporter' weet dat hij door de supporters wordt verafgod en toch blijft hij het doen terwijl God niet de eer krijgt.

Is het bijbels om te eigen zo 'af te beulen' om de top te halen? Mag je zo met je lichaam omgaan?

Hoe vaak wordt Gods naam wel niet ontheiligd tijdens topsport? Kan een 'christelijke-topsporter' toch mee blijven doen ondanks dat Gods naam vele malen wordt gelasteerd?

Enz., enz., enz.!

[Veranderd op 23/5/02 door kridje]
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Onlangs keek in bij mijn huisgenoot mee naar een basketball wedstrijd. Het spel interesseert mij niets, maar als hij graag kijkt, prima. Wat mij trof was het gebed van een zwarte speler, aan het eind van het spel. Geknield lag hij op het veld, handen gevouwen, terwijl de overige spelers de overwinning met elkander vierden, dankte deze man eerst de Heere. Het raakte me toch wel. Het was ook niet even een "schietgebedje", de man nam ruim de tijd en er was niemand die het hem "verbood".

In de krant stond een maand geleden een interview met twee topvolleyballers. Twee gereformeerd vrijgemaakte jongens. Beiden hadden ze jarenlang de overtuiging niet op zondag te spelen. Ineens was de één ertoe gekomen wél op zondag te spelen. Dit gaf natuurlijk verdeeldheid in de ploeg. Waarom speelt de één wel, als de ander niet speelt? "Jullie zijn toch beiden van hetzelfde geloof? Jullie hebben toch één God?" Het team respecteerde altijd het niet-spelen, en doet dit nog steeds voor die ene jongen die nu niet meer speelt.
Ik denk dat hij het wel moeilijk heeft om achter zijn overtuiging te blijven staan, nu zijn christelijk teamgenoot wel is gaan spelen.

Ik denk dat topsport en christen-zijn wel kunnen samengaan. Je moet er wel voor waken dat je je principes niet erdoor laat verwaarlozen.

Peet
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

P.Paape,

wat is jouw reactie op alle vragen die ik opwerp?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is voor mij op dit moment één van de grote vragen waar ik mee zit. Hoe kan iemand zo getuigen en getuige willen zijn, maar daarnaast hele grote persoonlijke doelen na te streven?
Of van het getuige zijn zelf een doel te maken?

Nu ik de vraag zo stel is eigenlijk voor mij het antwoord duidelijk. Er wringt een schoen; in bescheidenheid 'top'sport bedrijven is een contradictio in terminis.

Desondanks sta ik niet geheel negatief tegenover mensen die de verbinding wel willen leggen -blijft staan dat het onmogelijk is-, want zo'n spreuk of levenswijze kan net het voldoende zetje voor iemand, natuurlijk de enkeling, zijn om bij zijn levenwijze stil te staan. Met als gevolg exit stadion voor die supporter.
Maar de andere 34.999 mensen zullen -helaas- de 'voetballer met shirt' echter als een geval op zich beschouwen, zijn geloof is niet mijn geloof, toch?

Nog een anecdote. Enkele jaren geleden is er in Spanje een Zuid-Amerikaanse international, van professie keeper, wegens geloofsovertuigingen gestopt met ballen tegen te houden. Hij gaf de voorkeur aan zijn -waarschijnlijk sektarische- religieuze gevoelens.
Hij heeft het niet vol gehouden. Binnen twee jaar maakt hij zijn comeback, uiteraard met allerlei suggestieve slogans op zijn shirt(!?).
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Kridje, een antwoord op je vragen:
Origineel geplaatst door kridje
Wanneer toont men als 'christelijke-topsporten' teksten over Christus of God? Als men heeft gewonnen of altijd? Ook als men heeft verloren.
Ik illustreerde het topic met mijn voorbeelden van christelijke topsporters, niet om direct persoonlijke invulling te geven. Ik ben geen sportliefhebber, kijk er ook sporadisch naar (om het niet "bij toeval" te noemen). Ik weet dus niet of men na verlies ook teksten showt, tot God bidt, etc. etc. TV laat trouwens de verliezer al snel buiten beeld, wat dat betreft geen eerlijk medium.

Wil een christen de dag van God ontheiligen door te sporten en op deze wijze miljoenen mensen uit de kerk te houden? Is het niet een vorm van eigen-geloof? Spreek de bijbel niet duidelijk over zondags(sabbats)heiliging?
Ik ga hierin geheel met je mee. De jongen die wel ging volleyballen op zondag, dus niet. Die jongen kerkt 's morgens, speelt 's middags. De mensen op het forum die wel pro zondagssport zijn, kunnen misschien beter een antwoord geven op deze vraag, met argumenten die het waarom onderschrijven.

De 'christelijke-topsporter' weet dat hij door de supporters wordt verafgod en toch blijft hij het doen terwijl God niet de eer krijgt.
En dat t-shirt dan? Daarop toont hij toch zijn vertrouwen in God? Sommigen wijzen ook op hun shirtje: "Kijk, niet ik, maar God" of zouden ze bedoelen: "Dankzij God, heb ik....." In beide gevallen is de gedachte toch goed? Waarom zou je anders met een Jesus-shirt gaan lopen? (ben ik geen voorstander van, maar dat terzijde). Heel scherp gesteld: een mens moet toch zijn gekregen talenten benutten? Als hij dat zonder drugs (als nandrolon etc.) voor elkaar krijgt, laat hij toch zien wat hij in huis heeft, gebruikt hij toch zijn talenten?

Is het bijbels om te eigen zo 'af te beulen' om de top te halen? Mag je zo met je lichaam omgaan?
Het is on-bijbels om je lichaam af te beulen? Wil iedereen die hier rookt zijn vinger opsteken?:% Mag je zo met je lichaam omgaan? Wil iedereen die wel eens te veel eet/te weinig eet, die veel alcohol versnapert, die fitnesst, die wat dan ook doet om een goed figuur te hebben dat even melden. Moet jij eens opletten hoeveel christenen verkeerd met hun lichaam omgaan, die hun lichaam "afbeulen". Ik ben met je eens dat het niet goed is, maar dit argument kun je niet slechts op topsport betrekken. Kijk, als je het over anabole steroïden gaat hebben, over andere sportdrugs, dan zit je als sporter echt verkeerd, maar wat dat spul voor een (christen)sporter is, is misschien een oorbel of een tatoe voor een niet-sportende christen. Het zijn toegevoegde waarden aan het lichaam, niet het lichaam zelf, het talent zelf, wordt zo benut.

Hoe vaak wordt Gods naam wel niet ontheiligd tijdens topsport? Kan een 'christelijke-topsporter' toch mee blijven doen ondanks dat Gods naam vele malen wordt gelasteerd?
Waar in de wereld wordt Gods naam niet gelasterd? Mag ik nog wel naar mijn werk? Daar wordt ook gespot, en hoe! Kan ik nog wel met het openbaar vervoer? Naar de supermarkt? Bibliotheek? Begrijp je, dit argument is niet sluitend tegen topsporters die christelijk zijn. Misschien juist goed dat er christenen in dat wereldje zitten. Die volleybaljongens zeggen er iets van, als er wordt gevloekt. Jezus ging om met hoeren, tollenaren...Zouden die nooit eens hebben gevloekt? Hij ging om met zondaren en zondaar zijn wij allemaal!
Groet, Peet
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik zelf geeft totaal niet om sport en zelfs de stukken in de kranten lees ik niet.
Wel denk ik dat het onmogelijk om als topsporter op zondag te sporten en wedstrijden te spelen en dan ook nog de Heere te dienen.
Dit zijn voor mij twee tegenstrijdige dingen. De Heere ruste de zevende dag en heiligde die.
Ik denk niet dat wij de dag des Heeren (de zondag) heiligen als we s´morgens naar de kerk gaan en ´s middags een voetbal wedstrijd moeten spelen.
Deze twee dingen bijten elkaar en kunnen niet samengaan.
Ik zeg niet dat een topsporter niet bekeerd kan worden, want dat kan natuurlijk wel, maar als het zover is dan zal hij zeker geen sport meer bedrijven op de dag des Heeren, dan zal dat voor hem een onmogelijkheid worden.
De Heere vraagt van ons ons met hart en ziel voor Hem in te zetten en dat kan niet als we Zijn dag met sporten onteren.
Ik zeg er bij dat ik liever maar met een klein salaris moet rondkomen als dat ik op zondag een wedstrijd zou moeten spelen en de bergen geld komen binnenrollen. Nee dan toch liever maar dat kleine salaris.
Sporten op zondag? voor mij beslist niet.
Het kan niet en het mag niet.
refo

Bericht door refo »

Ik las net dat iemand zei: "Wie zegt er in de Bijbel van zichzelf dat hij bekeerd is." 't Was een rethorische vraag, als antwoord werd verwacht: niemand.
Nou, dat is nog maar de vraag. Paulus zegt ergens: "het leven is mij Christus en het sterven gewin." Volgens mij zegt Paulus daar dat hij bekeerd is. (Ik ken de theologische spraakverwarring die beweert dat je pas bekeerd bent als je denkt onbekeerd te zijn, maar dat is onzin)

En wat betreft de discussie:
Volgens mij mag je topsporten, als Gods wet maar wordt gehouden.
Behalve 'gedenkt de Sabbatdag' en 'gij zult geen andere goden dienen' staat daar nog veel meer in.

Doping. Te ver gaan. Geldt inderdaad ook voor roken, maar: de modder op uws naasten mantel kan nimmer zeep zijn voor uw kleed.

Jezus ging om met hoeren, tollenaren...Zouden die nooit eens hebben gevloekt? Hij ging om met zondaren en zondaar zijn wij allemaal!
Tja. Maar werd Jezus zelf tollenaar of hoer? Nee,toch? Het gaat om 'in de wereld' zijn en tegelijk niet 'van de wereld'. Bij topsport heb ik het gevoel dat je tegelijk 'in' en 'van' de wereld bent.
parsifal

Bericht door parsifal »

De discussie gaat nu voor een groot deel ook over de zondagsrust. Hier wordt binnen verschillende kringen heel verschillend over gedacht. Zo zijn er genoeg gemeenten die op zondag maar een samenkomst hebben. Ze slaan geen diensten over. Verder is het door de Christelijke spelers jaren zo geweest dat de voetbalcompetitie in Duitsland vooral op Zaterdag werd afgewerkt. Anders waren er te veel spelers die niet meededen. In Nederland speelde een club als Heracles altijd zijn wedstrijden op zaterdag, omdat anders hun speler Folkert Velten niet mee zou spelen. Maar goed de tijden zijn verandert. Nu worden de wedstrijden op zondag gespeeld. Dan blijven er toch nog mensen over die de directe verbinding tussen Sabbat en zondag niet leggen. Mensen die de zondag als de dag van de samenkomst zien, maar niet als de dag waarop niet gesport mag worden.

Er zijn inderdaad veel toeschouwers die het geloof als iets van die sporter zien, en er voor de rest niets meedoen. Maar misschien zitten er wel wat meer. En zouden supporters hun spreekkoren niet wat kuisen als een speler van hun favoriete club daarom vraagt? Er zijn vast wel wat mensen die er over denken.

In de schaatssport gaat het getuigenis van sommige mensen verder dan wat wij vaak doen op het werk. Cindy Klassen vertelde naar het behalen van een medaille op de Olympische spelen over haar plannen een Bijbelschool te gaan volgen. Dit deed ze tijdens een officiele persconferentie, hier kwamen vragen over. Catriona Lemay maakt er al jaren geen geheim van dat ze Christen is. Ze organiseert Bijbelstudies voor Christelijke schaatsers tijdens de wedstrijddagen. Hier worden soms ook niet Christelijke sporters bij uitgenodigd. Gouden medaille winaar Casey FitzRandolph maakt er geen geheim van dat hij door het getuigenis van deze dame weer naar Christus is gaan kijken.

Ook bij andere sporten zie je dit. Pas stond er in de krant (niet het RD) een stuk over twee spelers van de Amsterdamse Basketbal club. Deze bezoeken altijd een kerk in deze stad. Zij maken ook echt geen geheim van hun Christen zijn, ze zijn hier niet al te goedkoop in ook. (Dus niet alleen bij winst Christen zijn).

Wat afgoderij betreft. Het gebeurt inderdaad wel eens. Maar zoals gezien gebeurt dat ook met politici, leden van het koningshuis en dergelijke. Zijn daarom deze mensen te veroordelen?

Ik bedenk me net trouwens dat ik op zondag ook wel eens mijn sport beoefen. Ik dam wel eens een partijtje op zondag (niet in competitie verband of zo), maar goed het is wel een vorm van training voor de wedstrijden die ik door de week speel. :o)

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
matthijs019

Origineel geplaatst door refo
Ik las net dat iemand zei: "Wie zegt er in de Bijbel van zichzelf dat hij bekeerd is." 't Was een rethorische vraag, als antwoord werd verwacht: niemand.
Nou, dat is nog maar de vraag. Paulus zegt ergens: "het leven is mij Christus en het sterven gewin." Volgens mij zegt Paulus daar dat hij bekeerd is. (Ik ken de theologische spraakverwarring die beweert dat je pas bekeerd bent als je denkt onbekeerd te zijn, maar dat is onzin)

Jeremia 31 vers 19: Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Deze zegt toch ook vanzichzelf dat hij bekeerd is????

En wat betreft de discussie:
Volgens mij mag je topsporten, als Gods wet maar wordt gehouden.
Behalve 'gedenkt de Sabbatdag' en 'gij zult geen andere goden dienen' staat daar nog veel meer in.

Doping. Te ver gaan. Geldt inderdaad ook voor roken, maar: de modder op uws naasten mantel kan nimmer zeep zijn voor uw kleed.

Jezus ging om met hoeren, tollenaren...Zouden die nooit eens hebben gevloekt? Hij ging om met zondaren en zondaar zijn wij allemaal!
Tja. Maar werd Jezus zelf tollenaar of hoer? Nee,toch? Het gaat om 'in de wereld' zijn en tegelijk niet 'van de wereld'. Bij topsport heb ik het gevoel dat je tegelijk 'in' en 'van' de wereld bent.
Plaats reactie