Gelijkenissen

Kislev

Bericht door Kislev »

Kislev schreef:
Erasmiaan schreef:
Kislev schreef:In die zin is er een groot verschil dat de rechtse predikanten van de gergem (de overlap zeg maar) de standen der genade preken maar dat die in de GGiN niet overgenomen worden.
En of er daar standen der genade worden gepredikt!
Ik meen wel eens iets gelezen te hebben van ds. Roos waarin hij zegt dat de standen zoals die in de gg worden geleerd niet noodzakelijk zijn.
Wie zoekt die vindt. Alleen heb ik een ander stukje gevonden. Namelijk van/over ds Mallan. Volgens mij is de mening van Mallan/Smits niet helemaal in de lijn van de gergem:

Zien of hebben
Het was in mijn studententijd dat ik in een Zeeuwse gemeente een opmerkelijk gesprek had op zondagavond, na drie diensten. Er was daarna gezelschap geweest en toen iedereen weg was, zat er in een donkere hoek van de kamer nog een man die de hele avond niets gezegd had.

Ik schoof mijn stoel naar de zijne om hem te vragen naar de reden van zijn stilzwijgen. „Och”, zei hij, „ze hebben wel eens tegen me gezegd: „Zien is nog geen hebben.”” Ik dacht zijn toestand een beetje te begrijpen en antwoordde: „Daar heb ik deze week een artikel over gelezen in De Wachter Sions.” „Ik heb het ook gelezen”, zei hij.

„Ik was het ermee eens”, zo probeerde ik het gesprek op gang te brengen, en hij stemde er ook mee in. Ds. F. Mallan had erover geschreven in zijn rubriek ”Antwoord per Brief”, naar aanleiding van een vraag over wat ds. C. Smits schreef over gezelschapstaal.

Ds. Mallan begon zijn antwoord met het volgende citaat uit een boek van ds. Smits: „Welk een taal hoort men hier! Tevergeefs vindt men hier de dwalingen die men in ons land in predikaties van de laatste tijd leest en in gesprekken van godsdienstige mensen hoort, zoals: „Zien is geen hebben” of „Zondebedekking is nog geen vergeving” en dergelijke onschriftuurlijke uitdrukkingen, die in onze tijd burgerrecht hebben verkregen. Trouwens, men vindt deze uitdrukkingen ook niet bij de Hollandse oudvaders.”

Ds. Mallan gaat vervolgens met grote voorzichtigheid met de uitdrukking ”Zien is nog geen hebben” om. Hij weet van de goede bedoelingen die er kunnen zijn van hen die zo spreken, maar omdat de uitdrukking zo veel misbruikt wordt, gebruikt hij ze zelf niet. Hij weet van veel zielen die door zulke uitdrukkingen jaren in duisternis en verwarring hebben verkeerd.

Met zo iemand had ik hier nu te maken. Tijdens het verdere gesprek bleek hoe de Heere hem de weg der zaligheid in Christus geopenbaard had. Wat God openbaart, doet kracht in de ziel. Wie durft te zeggen dat er dan niets gekregen wordt? En al is er meer te leren en zijn er oefeningen in het geloofsleven, toch was er iets in van wat het volk in de woestijn ervoer dat op de verhoogde koperen slang mocht zien. Er ging genezende kracht van uit!

Ik heb die droeve toestand nog eens meegemaakt bij een oude vrouw uit Rotterdam-Zuid. Ze was als vierjarig kind de Heere gaan zoeken, maar leefde in een tamelijk onverschillig gezin. Ze diende later bij ds. Janse in Tholen. Ze kon helder vertellen over Gods weg met haar en ook hoe het de Heere behaagd had haar Zijn Zoon te openbaren. Maar daarin liep ze vast en zei: „Ik ben bang dat het alles nog niets is, want er kwam een man bij me die zei: „Zien is nog geen hebben!””

Ik dacht aan ds. P. Honkoop sr., die ik eens van zulke mensen hoorde zeggen: „Ze lopen met grote klompen over het tere gras en trappen het in de modder, zodat het nooit meer overeind komt!” Deze vrouw is in het donker geraakt en gebleven totdat ze zwaar dement was. Ze herkende toen niemand meer.

Ik zocht haar op met een ouderling die haar vroeg: „Verlang je nog wel eens naar de hemel?” Ze antwoordde, ondanks haar zware dementie: „Nee, maar wel naar de God van de hemel!” Daarin was ze helder gebleven! Ik mocht er enkele weken later getuige van zijn dat de engelen haar ziel thuisbrachten.

Apeldoorn, ds. C. J. Meeuse
dré

Bericht door dré »

volgens mij bestond de Wachter Sions nog niet inb de studententijd van ds Mallan. Toen las hij nog de Saambinder.
dré
--------

Credo in unum Deo
Kislev

Bericht door Kislev »

dré schreef:volgens mij bestond de Wachter Sions nog niet inb de studententijd van ds Mallan. Toen las hij nog de Saambinder.
't Is een stukje van ds. Meeuse. Dus uit zijn studententijd.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Ds. Moerkerken over hetzelfde thema is de Saambinder:

Als tweede voorbeeld van deze categorie van termen wil ik wijzen op de omstreden uitdrukking zien is nog geen hebben. Ook hier geldt dat de uitdrukking zelf niet zonder bezwaar is. Het werkwoord zien komt immers in de Schrift meermalen voor als een geloofsoefening. Dit neemt niet weg dat de gedachte die men met de term wil uitdrukken, wel degelijk schriftuurlijk is. Men wil er immers mee zeggen dat een openbaring van de Middelaar aan het hart een groot wonder is, maar wel te onderscheiden van het op rechtsgronden deel krijgen aan de Middelaar. De koop man die één parel van grote waarde vond, verblijdde zich ongetwijfeld.
Toch was die blijdschap gemengd met zorg. Hij hád de parel immers nog niet! Het vinden (zien) en kopen worden in de tweelinggelijkenis van de schat in de akker en de parel van grote waarde nadrukkelijk onderscheiden (Mattheüs 13:44-46). Daarom is er geen enkele reden op de uitdrukking ‘zien is nog geen hebben’ allergisch te reageren, als zou het een onschriftuurlijke gezelschapsterm zijn.
We moeten nuchter en op onze hoede blijven en niet te gemakkelijk iets gezelschapstaal of gemeente- theologie noemen. Er zit achter dit spreken niet zelden een afkeer van de geestelijke inhoud van de termen waartegen men zich verzet.
jacob

Bericht door jacob »

jakobmarin schreef:Ds. Moerkerken over hetzelfde thema is de Saambinder:

Als tweede voorbeeld van deze categorie van termen wil ik wijzen op de omstreden uitdrukking zien is nog geen hebben. Ook hier geldt dat de uitdrukking zelf niet zonder bezwaar is. Het werkwoord zien komt immers in de Schrift meermalen voor als een geloofsoefening. Dit neemt niet weg dat de gedachte die men met de term wil uitdrukken, wel degelijk schriftuurlijk is. Men wil er immers mee zeggen dat een openbaring van de Middelaar aan het hart een groot wonder is, maar wel te onderscheiden van het op rechtsgronden deel krijgen aan de Middelaar. De koop man die één parel van grote waarde vond, verblijdde zich ongetwijfeld.
Toch was die blijdschap gemengd met zorg. Hij hád de parel immers nog niet! Het vinden (zien) en kopen worden in de tweelinggelijkenis van de schat in de akker en de parel van grote waarde nadrukkelijk onderscheiden (Mattheüs 13:44-46). Daarom is er geen enkele reden op de uitdrukking ‘zien is nog geen hebben’ allergisch te reageren, als zou het een onschriftuurlijke gezelschapsterm zijn.
We moeten nuchter en op onze hoede blijven en niet te gemakkelijk iets gezelschapstaal of gemeente- theologie noemen. Er zit achter dit spreken niet zelden een afkeer van de geestelijke inhoud van de termen waartegen men zich verzet.
Kijk, dit moet ds Moerkerken nou eens laten. Hierdoor krijgt hij nou telkens de wind zwaar van voren. Mensen die het dogmatisch met hem oneens zijn moet hij niet bij voorbaat afserveren als mensen die een afkeer hebben tegen de waarheid.

Dan kunnen alle "fans" van Moerkerken wel boos worden. Zoals ene jozef dat hier onlangs nog deed. Maar ds Moerkerken maakt hier bewust tegenstanders. En dat hoeft niet!
refo

Bericht door refo »

'Zien is nog geen hebben'. Goed, de gelijkenissen spreken voor zich. Maar wat had de koopman toen hij 'gezien' had? Volgens mij niets. Wat had de man die de schat vond toen hij 'gezien' had? Ook niets. Wat is dat eigenlijk voor exegese? De dominee moet z'n huiswerk maar eens overdoen. :mrgreen:
jacob

Bericht door jacob »

refo schreef:'Zien is nog geen hebben'. Goed, de gelijkenissen spreken voor zich. Maar wat had de koopman toen hij 'gezien' had? Volgens mij niets. Wat had de man die de schat vond toen hij 'gezien' had? Ook niets. Wat is dat eigenlijk voor exegese? De dominee moet z'n huiswerk maar eens overdoen. :mrgreen:
pas op he, met huiswerk over doen. Ds Schot is er nog steeds boos om :wink:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:'Zien is nog geen hebben'. Goed, de gelijkenissen spreken voor zich. Maar wat had de koopman toen hij 'gezien' had? Volgens mij niets. Wat had de man die de schat vond toen hij 'gezien' had? Ook niets. Wat is dat eigenlijk voor exegese? De dominee moet z'n huiswerk maar eens overdoen. :mrgreen:
Nouja,

als je de schat en de parel ziet als het verloren mensengeslacht wat door God opgezocht wordt.... blijft er van " zien is nog geen hebben" geen fluit over.
Ik verzet me wel tegen die uitdrukking. Het is onbijbels.
Denk maar aan de koperen slang. Onderwijs van de Meester Zelf.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Miscantus,
Al post ik niet vaak meer, af en toe kijk ik nog wel eens op het forum. Jij hebt het denk ik door. De akker is de wereld. En daar vanuit denkent kom je tot een heel andere conclusie dan de gangbare uitleg. De schat in de akker is dan niet Christus maar Israël en de parel van grote waarde is de gemeente. Miscanthus gaan jou gedachten deze kant op?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Toeschouwer schreef:Miscantus,
Al post ik niet vaak meer, af en toe kijk ik nog wel eens op het forum. Jij hebt het denk ik door. De akker is de wereld. En daar vanuit denkent kom je tot een heel andere conclusie dan de gangbare uitleg. De schat in de akker is dan niet Christus maar Israël en de parel van grote waarde is de gemeente. Miscanthus gaan jou gedachten deze kant op?
Jazeker. Israel en daarna(ast) de Gemeente
jacob

Bericht door jacob »

Hmmm dat ben je ook gelijk van het arminiaanse van eigen werk af bij die uitleg.

Want als je er wat voor zou kunnen doen.......

Welke exegeten delen jullie mening?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ds. M.M. van Campen heeft dat mooi uitgelegd in zijn preek over de parel van grote waarde (maranathakerk.nu)
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Toeschouwer schreef:Miscantus,
Jazeker. Israel en daarna(ast) de Gemeente
Vind ik erg ongeloofwaardig.
Wie vindt die schat dan? God, Christus? En zijn Die zo verrast door die vondst? Nee, ik kan hier niet in meekomen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik vind het wel een rijke uitleg. Christus droeg de zonde der wereld (kocht de hele akker) om de uitverkorenen (schat) te redden.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 16 jun 2006, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dathenum schreef:Ik vind het wel een rijke uitleg. Christus droeg de zonde der wereld (akker) om de uitverkorenen (parel) te redden.
Ja, in iedere uitleg kun je wel iets 'rijks' ontdekken.
Maar als die schat, die parel het 'Koninkrijk van God' is, maar je beschouwt de gemeente, of Israël, of de uitverkorenen als het 'Koninkrijk van God', hoe kan Christus dan tegen de gemeente, Israël of de uitverkorenen zeggen: Zoekt eerst het Koninkrijk van God? Moeten ze zichzelf dan gaan zoeken?
Het Koninkrijk van God is het koningschap van Christus!
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 16 jun 2006, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie