Sinds 1945 leven we in de eindtijd.

Adorote

Sinds 1945 leven we in de eindtijd.

Bericht door Adorote »

Stelling-Sinds 1945 leven we in de eindtijd.

[Aangepast op 30/12/04 door Adorote]
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Is het misschien mogelijk dat je wat toelichting geeft?!

Wat bedoel je precies en wat wil je hiermee bereiken?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

We leven al ruim 2000 jaar in de eindtijd...

Elke dag die we leven is een dag dichter bij het einde. Een dag dichter bij ons einde. Beseften we dat maar meer! Jezus komt! De dood komt! Het maakt niet uit welke eerst komt, het resultaat is hetzelfde. We zullen komen te staan voor de oordeelstroon van God almachtig.

Memento mori, gedenk te sterven. Dachten we daar maar eens vaker aan. Hopelijk met een hoopvol verwachtend hart, wat uitziet naar Jezus komst en de verlossing van dit zondige lichaam. En anders met afschuwelijke verschrikking, dat dan ons eeuwig oordeel komt. Wening en tandgeknars. Dat het in het laatste geval ons tot Christus uitdrijve!

[Aangepast op 30/12/2004 door memento]
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

eens memento
Olli

Bericht door Olli »

Oorspronkelijk gepost door memento
We leven al ruim 2000 jaar in de eindtijd...

Elke dag die we leven is een dag dichter bij het einde. Een dag dichter bij ons einde. Beseften we dat maar meer! Jezus komt! De dood komt! Het maakt niet uit welke eerst komt, het resultaat is hetzelfde. We zullen komen te staan voor de oordeelstroon van God almachtig.

Memento mori, gedenk te sterven. Dachten we daar maar eens vaker aan. Hopelijk met een hoopvol verwachtend hart, wat uitziet naar Jezus komst en de verlossing van dit zondige lichaam. En anders met afschuwelijke verschrikking, dat dan ons eeuwig oordeel komt. Wening en tandgeknars. Dat het in het laatste geval ons tot Christus uitdrijve!

[Aangepast op 30/12/2004 door memento]
Helemaal mee eens
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

De eindtijd breekt aan als het 1000-jarig rijk voorbij is.
Dan breekt de laatste periode van 7 of 3,5 jaar aan. (al dan niet letterlijk te nemen)

Als we hitler-duitsland als de 7e koning zien van Daniel, dan lijkt het alsof het rijk van de 8e koning op handen is. Ik denk dat als hitler-duitsland de 7e koning niet was, we nooit van enige andere wereldmacht kunnen zeggen dat het de 7e koning is.
Dan zitten we nu in de periode tussen de 7e en de 8e koning.

Dat lijkt mij 'technisch' dus nog tijdens het 1000-jarig rijk te zijn, dus nog niet in de eindtijd.
De eindtijd breekt mijns inziens aan op het moment dat de valse vrede in het MO aanbreekt.
Hieraan vooraf moet eerst de afval gekomen zijn (ook in de 3e wereld?) en het evangelie de wereld rond zijn (dat is binnen 10-30 jaar het geval) en de Joden terug gekeerd zijn naar Israel. (allemaal? Dan duurt het nog wel even, of 'telt' de stichting van Israel en de terugkeer van de meerderheid ook?)

Oorlogen en geruchten van oorlogen / rampen is NOG NIET het einde. Dit zijn zaken die nu nadrukkelijk nog plaatsvinden.
(feitelijk zou je kunnen zeggen dat het einde van alle oorlog het begin van de eindtijd zal zijn, lijkt mij. Dan zullen er geen geruchten van oorlogen meer zijn. En Jezus zegt: "Er zullen oorlogen zijn en geruchten van oorlogen, maar dan is het einde nog niet."

Je ziet wel dat het aantal oorlogen aan het afnemen is. Het 'westen' voert al geen oorlog meer. Dat is uniek.
Meer en meer lijkt 'de oorlog' zich te fixeren op het MO, en dus op Israel.

Ikzelf denk niet dat we nu in de eindtijd leven, dus in de 2x (of 1x?) 3,5 jaar van Openbaring, en de laatste (halve?) jaarweek van Daniel. Ik denk wel dat deze op handen is.

Ik denk dat we in de periode van X jaar zitten tussen de 7e en de 8e koning, tussen de terugkeer van Israel en de valse vrede.
Hoewel, als het evangelie de wereld rond zal zijn, DAN zal het einde komen, zegt Jezus. (het einde is NIET de wederkomst, en ook NIET de dag des Heeren. Daarvan weet niemand wanneer die komt)

Als je dat argument pakt zal de eindtijd tussen 10 en 30 jaar beginnen.
Wie oren heeft die hore! Heb je genoeg olie in je lamp?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Jelle

Bericht door Jelle »

We moeten maar niet teveel rekenen. Wij mensen willen zo graag alles berekenen en we zouden het liefst uitmaken wanneer Christus wederkomt.

Ga er nu maar vanuit dat we na Christus al in de eindtijd leven. En horen we Zijn voetstappen? De tekenen der tijden zijn er en laten we er maar rekening meehouden dat de Heere elk ogenblik kan wederkomen.

De eindtijd? ja die is er op het moment dat ik mijn ogen sluit dan is dat voor mij de eindtijd en breekt de eeuwigheid aan, een eeuwig wel of een eeuwig wee.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Jelle, met die woorden ga je voorbij aan een groot deel van de Bijbel, en zeg je eigenlijk dat die boeken (zoals Daniel en Openbaring) maar beter niet gegeven hadden kunnen worden.

Bovendien is het overdenken van de eindtijd, en wanneer deze zal komen, niet hetzelfde als 'berekenen wanneer Jezus wederkomt'.
Carpe Diem tamen Memento Mori
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Stelling-Sinds 1945 leven we in de eindtijd.

[Aangepast op 30/12/04 door Adorote]
Van alle tijden is de eindtijd-verwachting. Het is altijd in verband te brengen met reeds gebeurde dramatische omstandigheden. Rond het jaar 0 zijn er talloos veel apocalypsen geschreven. En later zijn er ook heel wat voorspellingen gedaan op grond van vermeende tekenen, afval, zonde, rampen enz.

Nu wordt 1945 genoemd. Komt bij mij gelijk de vraag op: de WOII valt net buiten de eindtijd? Waarom dan. Zou ik er gewoon even bij stoppen. Kleine moeite. Waarom niet vanaf 1940?

Met andere woorden: laat Adorote eerst even uitleggen, wat de achtergrond is van zijn stelling, zodat we wat adequater kunnen reageren.

gravo
Ralf

Bericht door Ralf »

Ik geloof dat we in de eindtijd leven en ik kan dat met net zoveel overtuiging zeggen als Paulus die ook geloofde dat hij in de eindtijd leven.

De Bijbel OT en NT zijn in eschatologisch perspectief geschreven. Dus gericht op het einde. De profeten schreeuwen het haast uit dat God regeert ondanks alle zichtbare ellende en dat Yaweh eens zijn heerschappij zal vesten op aarde.

Tegen deze achtergrond begon Jezus met zijn prediking. “Bekeerd u want het Koninkrijk van God is dichtbijâ€
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Goed, we maken er dus een woordspelletje van.
Jullie hebben het woordspelletje gewonnen.

Nu verder naar wat iedereen met 'eindtijd' bedoelt, nml de laatste jaarweek van Daniel, oftewel, de 2x 3,5 jaar van Openbaring. Leven we al in die tijd?

Overigens, om terug te komen op jullie woordspelletje: Jezus zegt wanneer hij het heeft over oorlogen en geruchten van oorlogen dat dan het einde er nog niet is. Dus, dan is jullie woordspelletje toch weer niet juist. We leven nog niet in de eindtijd. Die komt pas als het evangelie de wereld rond is, zegt Jezus.

Nu on-topic, leven we in de eindtijd? Ik zeg: Nee, we leven in het 1000-jarig rijk. pas wanneer dat is afgelopen zal de eindtijd aanbreken.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ralf

Bericht door Ralf »

Het was niet de bedoeling om er een woordspelletje van te maken, maar het is gewoon belangrijk om dezelfde definities te hanteren anders praten we langs elkaar heen.

Goed volgens jouw inschatting is dat de eindtijd (of het einde van de eindtijd) over pakweg 20 tot 30 jaar kan beginnen. Ik vind dit al redelijk in de buurt komen van het berekenen van de wederkomst. Waarom proberen we wat zelfs Jezus op aarde niet wist? (Mat 24:36).

Volgens jouw berekening kunnen we nog 10 jaar doorslapen, binnen die tijd kan Christus nog niet terugkomen omdat er blijkbaar nog het een en ander moet gebeuren. Daarbij ga je volledig voorbij aan het getuigenis van het N.T. dat Christus elk moment kan komen. We mogen niet verbaasd zijn als Christus morgen terugkomt, maar aan de andere kant mogen we ook niet teleurgesteld zijn als hij pas over 1000 jaar terug komt. We moeten waakzaam zijn. In Matteus 24 en 25 lees je diverse gelijkenissen. De slechte dienaar (mat 24:48) verwachte de meester niet zo snel terug en werd onaangenaam verrast door de snelle komst. Bij de tien maagden was het precies andersom, de dwaze maagden verwachten de bruidegom snel, maar toen hij later kwam was hun olie op. Christus komt als een dief in de nacht en die komst is niet te berekenen ook niet met wat marges van 20 tot 40 jaar erom heen.

Tot slot valt me op dat jouw visie een merkwaardig mix is van eindtijdvisies (misschien lees ik het verkeerd of ben je je ervan bewust). Je zegt dat we nu in het 1000 jarig vredesrijk leven? Dat baseer je op een symbolische lezing van Openbaring 20. Correct toch? Je kiest hiervoor voor de a- millennialistische aanpak van Augustinus en co. Dat is absoluut een keuze die kan, maar vervolgens lees je de laatste jaarweek van Daniel wel weer letterlijk (dispensationalistisch pre-millenianisme). Waarom lees je het ene getal symbolisch en het tweede getal letterlijk? Terwijl ze beide in een zelfde soort boek zitten (apocalyptisch / profetisch).

Mijns inziens zwalk je vrij willekeurig tussen letterlijk en symbolisch, waardoor je eigen schriftuitleg niet consistent is.

[Aangepast op 14/1/05 door Ralf]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Volgens openbaringen zou een kwart van de wereldbevolking sterven aan ziekte en hongersnood. Nou, dat was dus al in de middeleeuwen het geval met de pest die een kwart van de wereld uitroeide.

Na de grote aardbeving van laatst komen de eindtijd-rondzendmails, onheilsprofeten en natuurlijk nostradamus en openbaringen weer langs. Deze dingen zijn van alle eeuwen en elk moment zijn er mensen die voorspellen dat het einde naderbij is. Op zichzelf is dat goed, maar ik relativeer dat toch stiekum.

Ik bid altijd voor het bijbellezen en ga dan lezen, met het geloof dat God dan het Woord voor mij opent. De afgelopen tijd zaten er uiterst veel eindtijd-teksten tussen. Ik wil niet zeggen dat de eindtijd naderbij is. Tkan ook zijn dat mijn eindtijd genaderd is. Ik weet niet wat ik er mee moet.

Exacte practische invulling van openbaring is naar mijn mening niet mogelijk. Jezus waaarschuwt ons daar ook voor. Aan de andere kant noemt openbaringen iemand wijs wanneer hij deze dingen onderzoekt. Tezamen denk ik: Er voor open staan, het verwachten en er naar leven, maar geen uitspraken doen. En er naar leven bedoel ik: Rust en verlossing vinden in het bloed van Jezus Christus.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Na 3 weken afwezigheid heeft Robert OSW weer gevonden ;)

Ralf:
Goed volgens jouw inschatting is dat de eindtijd (of het einde van de eindtijd) over pakweg 20 tot 30 jaar kan beginnen. Ik vind dit al redelijk in de buurt komen van het berekenen van de wederkomst. Waarom proberen we wat zelfs Jezus op aarde niet wist? (Mat 24:36).
Ten eerste, de grote verdrukking / de laatste jaarweek / het einde van de eindtijd / de eindtijd / het rijk van de antichrist / etc., daarvan staat in de Bijbel profetisch uitgelegd wanneer dit aan zal breken. Dat is niet hetzelfde als het zien wanneer de wederkomst zal zijn.

Dat ik denk dat over 20/30 jaar de 'eindtijd' weleens los kan barsten (uiteraard in alle bescheidenheid, de kans is groot dat ik er naast zit) wil niet zeggen dat ik daarmee ook de wederkomst van Jezus kan voorzeggen.

Maar Jezus is wel vrij expliciet over het wanneer van de eindtijd.
Oorlogen en geruchten van oorlogen: dan is het einde er nog niet. Maar als elk volk het evangelie gehoord heeft, dan zal het einde komen.

Tussen moment x (iedereen heeft het evangelie gehoord) en moment y (de eindtijd begint) kan uiteraard nog een periode van jaren, decenia of centenia zitten. Eerlijk is eerlijk.

Paulus zegt over onze vereniging met Christus dat eerst de afval en de mens van zeer grote zonden moet komen.

Ik denk dat het heel Bijbels is om te stellen dat de wederkomst voorafgegaan wordt door een regeerpriode van de antichrist. En deze zal pas volgen op moment dat iedereen het evangelie heeft gehoord.

- hoogtepunt evangelie: iedereen kent het!
- dieptepunt: regeerperiode van de antichrist
- verlossing: Jezus komt!

Profetisch gezien kunnen we nu inschatten wanneer het 'hoogtepunt evangelie' zal plaatsvinden. Dat lijkt mij puur Bijbels.
Uiteraard in alle bescheidenheid. Wanneer 'wij' vinden dat het evangelie de wereld rond is, hoeft niet overeen te komen met wanneer God vindt dat dit moment is aangebroken.

Misschien vindt God dat dit moment 200 jaar geleden al bereikt is omdat het evangelie toen al in alle continenten gebracht was.

Maar er vanuit gaande dat Jezus ons iets wilde leren toen Hij deze profetie uitsprak denk ik dat wij daar ook lering uit moeten trekken!

Jezus zegt in Mattheus 24:
32 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.
33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.


en verderop:

42 Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal.
43 Maar weet dit, dat zo de heer des huizes geweten had, in welke nachtwake de dief komen zou, hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven.
44 Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.


Kortom: wij kunnen weten wanneer het voor de deur staat! Maar het preciese moment kunnen wij niet weten.
Mijn uitleg is dan, wij kunnen weten wanneer de antichrist komt, de verdrukking, dan weten we dat de wederkomst 'voor de deur' staat.

En daar kijk ik nu naar uit, en dat probeer ik Bijbels te duiden: wanneer komt de eindtijd. Niet: wanneer is de wederkomst. Dat kan niemand weten.
Volgens jouw berekening kunnen we nog 10 jaar doorslapen
Ter verduidelijking, ik bereken niks, en zal zeker niet zeggen dat er nog 10/20 jaar niks zal gebeuren. Het enige dat ik zeg is: Jezus zegt dat het evangelie de wereld rond moet zijn alvorens..... en over ongeveer 15 jaar is het zover dat het evangelie de wereld rond is.

Wat betreft het 'doorslapen':
Doorslapen suggereert allereerst dat er nu nog geslapen wordt. Dus ten eerste: WAKKER WORDEN!

Ten tweede, 'doorslapen'? Niks slapen, we moeten wakker zijn! Dat moesten we al van Paulus 2000 jaar geleden!
NOG MAAR 15 JAAR voor het evangelie de wereld rond is! Wat weten onze vrienden? kennissen? landgenoten van het evangelie?

Misschien hebben we nog maar 15 jaar om het hen te vertellen? God geve dat we meer tijd krijgen, God geve dat Hij het hen binnen de deze 15 jaar kan schenken, maar van doorslapen kan nooit sprake zijn!

De afval is al begonnen, wanneer begint de afval in Amerika? Afrika? China?
Niks slapen! Wakker worden!

Daarom hebben Jezus en Paulus ons deze profetien gegeven! Zodat we naar de boom kunnen kijken en kunnen zien dat het lente wordt!
Niet om de vruchten te zien en dan in slaap te sukkelen. Dat deed Jona, die zag een boom groeien, en dacht: nu kan ik eindelijk slapen.
binnen die tijd kan Christus nog niet terugkomen omdat er blijkbaar nog het een en ander moet gebeuren.
Als ik de Bijbelse profetien lees dan moet er aan een aantal voorwaarden voldaan worden voor Jezus terug komt. Of ik die voorwaarden juist interperteer is een tweede. Het zou bijzonder dom zijn van mezelf om mijzelf daarin zo te vertrouwen dat ik idd nu niet klaar zou zijn om God te ontmoeten.

Trouwens, ik kan morgen dood gereden worden. Wat heb ik dan nog aan 15, 30 of 100 jaar?

God is niet gebonden aan voorwaarden. Hij kan Jezus terugzenden op Zijn moment.
Maar Hij heeft in de Bijbel duidelijk gemaakt dat Zijn moment wordt voorafgegaan door een aantal tijdingen.
Die moeten wij ZEER ZEKER serieus nemen.

Te vaak wordt het uitleggen van de eindtijdsprofetien afgedaan als rekenen met zaken die onberekenbaar zijn.
Het is waar dat wij niet moeten rekenen, maar wij moeten wel naar de bomen kijken, of het al lente wordt! Als dat niet wordt gedaan leggen wij een groot gedeelte van de Bijbel naast ons neer.
Daarbij ga je volledig voorbij aan het getuigenis van het N.T. dat Christus elk moment kan komen.
Kun jij voorbeelden hiervan geven?
Waar in het N.T. gezegd wordt dat Jezus elk moment kan komen?
Er wordt gezegd dat we elk moment klaar moeten staan! Dat is iets anders.

Overigens, de Bijbel is duidelijk genoeg, bekering moet voor de eindtijd gebeuren. "Tijdens" de laatste periode zullen de mensen zich verharden.
Dus die oproep geldt nog steeds: zorg dat je er klaar voor bent, het kan elk moment te laat zijn!
We mogen niet verbaasd zijn als Christus morgen terugkomt, maar aan de andere kant mogen we ook niet teleurgesteld zijn als hij pas over 1000 jaar terug komt.
Uiteraard!
Maar we mogen ook niet naief zijn en de Bijbelse profetien hierover aan de kant leggen.
Christus komt als een dief in de nacht en die komst is niet te berekenen ook niet met wat marges van 20 tot 40 jaar erom heen.
Die 20 / 40 / 100 jaar gaan ook niet over de komst van Jezus, maar over de komst van de antichrist.
Verwar dat niet!

En nogmaals, gebaseerd op de Bijbelse profetien.
Tot slot valt me op dat jouw visie een merkwaardig mix is van eindtijdvisies (misschien lees ik het verkeerd of ben je je ervan bewust).
Ik ben mij bewust dat zowel chiliasten als refomatorische uitleggers mijn theorie verwerpen. Of beter: betwisten, want het verwerpen van zaken waar niemand zeker van kan zijn lijkt mij erg dom.
Je zegt dat we nu in het 1000 jarig vredesrijk leven? Dat baseer je op een symbolische lezing van Openbaring 20. Correct toch? Je kiest hiervoor voor de a- millennialistische aanpak van Augustinus en co.
Ik geloof dat tussen de 69e en 70e jaarweek van David (de 70e wordt in Openbaring beschreven) het 1000-jarig rijk plaatsvind.

Dat er een gat zit tussen de 69e en 70e week wordt door iedereen erkent.
Dat het op aarde werpen van satan (Openbaring 12) tijdens Jezus leven op aarde plaats vond (wanneer is niet duidelijk in Openbaring 12, zijn geboorte? 40 dagen in de woestijn? zijn opstanding?) is ook door vrijwel iedereen geaccepteerd. (sommigen beweren dat dit al voor genesis 1 plaastvond, maar dat is moeilijk te rijmen met het feit dat satan nog bij God komt om over Job te spreken)

Jezus zegt: "Ik zag satan als een bliksemschicht uit de hemel vallen."

Vervolgens lezen we in Openbaring 13 dat satan die op de aarde en de zee was gevallen (zie Openbaring 12: Wee aarde, Wee zee, want satan is tot u afgedaald) zich manifesteerd uit de aarde en de zee. (het beest uit de aarde en het beest uit de zee)

Hoewel Nero en Domitianus dit beestachtige van satan al in zich hadden is het na domitianus heel lang vrede geweest voor de kerk. Nero en Domitianus vielen de kerk in haar wezen aan, niet plaatselijk, maar de totale kerk.

Daarna is de kerk zeker nog plaatselijk aangevallen, dan hier (Alva) dan daar (Mao) maar nooit wereldwijd. Het bestaansrecht van de kerk heeft na Domitianus niet meer gewankeld. (overigens, ook toen wankelde het niet, want God hield haar in stand)

De antichrist wordt in Openbaring 13 genoemd hij die was, niet is maar weer zal komen. (een duidelijke perversing van God, Die Is, Was en Komen zal)
Maar naast deze perversing ook een verwijzing dat de antichrist die komt er al geweest is. En er tijdelijk NIET IS!

Waarom IS de antichrist er tijdelijk NIET?
Ik denk dat we dat in Openbaring 20 kunnen lezen. Een engel volgt satan, en gooit hem in de put.

De antichrist heeft zich in Nero/domitianus gemanifesteerd, maar werd gebonden voor 1000 jaar. Daarna zal hij nog een korte tijd worden losgelaten.
Realiseer je overigens dat Jezus al zei dat 'deze generatie niet voorbij zal gaan voor deze dingen gebeurd zullen zijn'.
De generatie waar Jezus over sprak heeft dat ook daadwerkelijk meegemaakt!
De val van Jeruzalem (70 n.chr) en het verschrikkelijke bewind van deze keizers.

De vraag is: waarom dat gat tussen het "was" en "komen" van de antichrist?
Waarom dat gat tussen de 69e en 70e jaarweek?

Het enige antwoord kan m.i. zijn: Het duizendjarig rijk.

Is dat een mix? Wie weet, ik heb alleen niet gemixt. Ik heb de Bijbel gelezen, en heel veel uitleggen, en heb mijn mening gevormd. Allereerst op wat er gewoon in de Bijbel staat.
Dat is absoluut een keuze die kan, maar vervolgens lees je de laatste jaarweek van Daniel wel weer letterlijk (dispensationalistisch pre-millenianisme). Waarom lees je het ene getal symbolisch en het tweede getal letterlijk? Terwijl ze beide in een zelfde soort boek zitten (apocalyptisch / profetisch).
Dat is altijd de hamvraag.
Ten eerste, de 69 jaarweken van Daniel lijken letterlijk geweest te zijn!
(dat is overigens wel rekenen)

Tussen het beval tot herbouw en de daadwerkelijke herbouw van Jeruzalem zat ongeveer 49 (maan)jaar.
En Jezus kwam ongeveer 7 x 62 jaar na de herbouw van Jeruzalem.

Wellicht een berekening die niet klopt, die 'schijnbaar' klopt, en dus toch symbolisch genomen moet worden.
Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
De profetie van de eerste 69 jaarweken is letterlijk uitgekomen. Als ik dat niet geloof, dan geloof ik de Bijbel niet.

De 70e jaarweek lijkt ook vrij letterlijk bedoelt te zijn in Openbaring. Dit is ook logisch, als de 69 jaarweken letterlijk zijn, waarom de 70e dan niet?
In Openbaring wordt deze periode dan ook telkens anders neergezet. 1260 dagen, 42 maanden, tijd, tijden en een halve tijd. Het komt zo vaak terug dat ik er van uitga dat het ook hier letterlijk genomen moet worden!

Overigens, de verdrukking (2e jaarweek) wordt verkort!!!! Zegt Jezus!
Dus: over het einde van de verdrukking kunnen wij niks zeggen. Het wordt verkort! Halleluja! Maar heeft Jezus het dan over die laatste halve jaarweek? Of bedoelt Hij iets heel anders?
In ieder geval reden genoeg om niks in onze agenda te zetten: "Einde verdrukking"

Als het zover is, dat wij verdrukt worden, mogen wij het einde ELKE DAG VERWACHTEN! Want Jezus heeft belooft dat die tijd verkort zal worden!

Dus je hebt gelijk, ik neem de 70 jaarweken letterlijk.
Waarom het 1000-jarig rijk dan niet?

Dan is hier de verrassing: ik neem die allereerst dan ook letterlijk.
Ik denk dat we de Bijbel altijd eerst letterlijk moeten nemen.
Alleen komen we dan met een probleem. In het jaar 1100 (1000 jaar na domitianus) kwam de antichrist niet. (en zeker niet op de manier zoals beschreven staat in Openbaring)

Het is al 1900 jaar sinds Domitianus stierf.
Daar zijn drie gevolgtrekkingen uit te halen:

1. de Bijbelse profetien zijn niet waar, de antichrist zou in 1100 komen, maar hij kwam niet.

2. Het duizendjarig rijk moet nog beginnen, want de Bijbelse profetien zijn altijd letterlijk waar

3. De duur van het duizenjarig rijk is toch symbolisch.

1 verwerp ik direct.
2 is een mogelijkheid die ik zeker open hou, alleen niet direct geloof. Dan zou alles wat ik eerder schreef, en wat m.i. niet zomaar op los zand gebaseerd is maar op de Bijbelse profetien, alleen niet waar zijn omdat die 1000 persé letterlijk genomen moet worden.

Dan moet ik dus met een kritisch ook naar 3 kijken. De 1000 jaar, is dat letterlijk?

Zijn alle tijden in Openbaring letterlijk?
Eén in het oog springende tijdsbepaling in ieder geval niet:

Openbaring 17
12 En de tien hoornen, die gij gezien hebt, zijn tien koningen, die het koninkrijk nog niet hebben ontvangen, maar als koningen macht ontvangen op een ure met het beest.

'een ure' moet je als 'één ure lezen.
Het woord mia staat niet voor het lidwoord 'een' maar voor 'één'

Kortom: de antichrist en de koningen zullen 1 uur regeren.
Zet daar tegenover de 1000 jaar van het rijk van Christus....

Het ene uur is symbolisch! Dat zal elke chiliast erkennen.
Ik zie die 1000 jaar van Christus dan juist in dat licht als een symbolische spiegeling. De periode van de antichrist is slechts een uur vergeleken met de regeerperiode van Christus!

Kortom: allereerst: ja, neem de 1000 jaar letterlijk. Maar dan: het kan niet letterlijk zijn, want de 1000 jaar zijn al voorbij.
Bovendien is Openbaring symbolisch als het gaat over de regeerperiode van de koningen van de aarde en de Koning van alles!
Terwijl ze beide in een zelfde soort boek zitten (apocalyptisch / profetisch).
Ik denk niet dat we zonder context of studie a priori moeten vaststellen dat iets symbolisch of letterlijk genomen moet worden. De 70 jaren gaan over de 'heilsplanning'. De 1000 jaren en het uur gaat over de machtsverhouding.

De getallen 62 + 7 + 1 = 70 hebben (behalve de 7) geen symbolische waarde, al zou je het willen.
Maar 1 uur en 1000 jaar hebben die symbolische waarde weldegelijk.

De 15 jaar van Hiskia waren duidelijk letterlijk.
De 7 magere en 7 vette jaren ook.
Dit waren allemaal profetien waar de tijd centraal staat. De profetie ging over de tijd! Dat is in openbaring 17 / 20 niet het geval. Die profetien gaan over de regeerperiode van het beest en de regeerperiode van Christus.

Als je de tijdsbepalingen er uit haalt verandert dat niets aan de aard van de profetie. Ik denk dat het zeer goed mogelijk is om de 1000 jaar symbolisch te nemen, en de 70 jaarweken letterlijk.

Zoals ik de komst van de antichrist zeer letterlijk neem, maar zijn verschijning als een beest uit de zee symbolisch.

Zoals ik de hel heel letterlijk neem, maar haar verschijning als een vuur figuurlijk.

Zoals ik de komst van het hemelse Jeruzalem heel letterlijk neem, maar haar verschijning met paarlen poorten en gouden straten symbolisch.
Mijns inziens zwalk je vrij willekeurig tussen letterlijk en symbolisch, waardoor je eigen schriftuitleg niet consistent is.
Vind je dat na mijn uitleg hierover nog steeds?

groeten,

Robert
Carpe Diem tamen Memento Mori
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Kunnen jullie geen emailadressen uitwisselen en zo de conversatie voortzetten? Dit is toch niet te volgen voor een simpel mens! Zulke lappen tekst!
Be yourself, there are plenty of others.
Plaats reactie