wat zijn we schriftelijke of alleen bevindelijke gelovigen

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door timo
bestaat er ook een combi?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Schriftuurlijk of naar de Schrift is voldoende, want de Schrift ís bevindelijk.

Bevindelijk is daarentegen niet altijd schriftuurlijk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ds. R. van Kooten definieerde "bevinding" pas in een preek als: je bevindt dat het waar is wat het Woord zegt.

Ik vond dat een mooie omschrijving.

In die zin slaan uitdrukkingen als: een bevindelijke prediking of de bevindelijk gereformeerden (als sociologische aanduiding nota bene) nergens op.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door timo

wat zijn we schriftelijke of alleen bevindelijke gelovigen
Ik ben geen schriftelijke gelovige, ik heb het meeste van horen zeggen...

[Aangepast op 12/3/05 door David J]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Bevinding en Schrift zijn nooit te scheiden. Bevinding is als de Schrift word toegepast. Anders gezegd: je ervaard iets van waar de bijbel ook over spreekt. Van Gods liefde, of van Gods toorn tegen de zonde, of van de smaadheid die Jezus om onze zonden heeft moeten dragen, of van Gods grootheid, of van Gods geduld, etc.

Echter, hoedt je voor de vage mystiek, die men soms ook wel 'bevindelijk' placht te noemen. Van stemmen uit de hemel, van visioenen en dromen, van mensen die raar gaan doen omdat ze ontdekt zijn aan hun zonde (het verhaal van de man die zó bedroeft was over zn zonde dat ie zich 3 dagen opsloot in zn schuurtje). Ik zeg niet dat het niet waar kán zijn. Wees er echter heel voorzichtig mee. Dit is zeker niet Gods normale weg, en ik lees nergens in de Schrift dat we naar zulke bijzonderheden moeten staan.

Echter, laten we wel staan naar gezonde bevinding, naar het zien van God dóór het geloof. Laten we biddend de Schrift lezen, opdat we zoude mogen zien wat er geschreven staat. Dán gaat de Schrift leven, dan zijn het geen saaie, dode woorden meer, maar dan wordt het werkelijkheid.
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Echter, laten we wel staan naar gezonde bevinding, naar het zien van God dóór het geloof. Laten we biddend de Schrift lezen, opdat we zoude mogen zien wat er geschreven staat. Dán gaat de Schrift leven, dan zijn het geen saaie, dode woorden meer, maar dan wordt het werkelijkheid.
De Heere werkt hierin ook ordelijk door de Heilige Geest.

[Aangepast op 14/3/05 door Andre]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De Heere werkt hierin ook ordelijk door de Heilige Geest.

God Drie-Enig werkt door Zijn Woord. Dat is de orde die Hij gewild heeft. Buiten dat Woord is er géén werk van God de Heilige Geest.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De Heere werkt hierin ook ordelijk door de Heilige Geest.

God Drie-Enig werkt door Zijn Woord. Dat is de orde die Hij gewild heeft. Buiten dat Woord is er géén werk van God de Heilige Geest.
idd.
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door timo
Veel mensen hebben weinig kennis van de leer bleek laats uit een onderzoek. Moet dat elkstra aandacht krijgen in de preek??
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door timoVeel mensen hebben weinig kennis van de leer bleek laatst uit een onderzoek. Moet dat extra aandacht krijgen in de preek??
Ik denk dat het wel extra aandacht moet krijgen en dat dat niet in de preek moet. Het gevaar bestaat dan snel dat een dominee zijn eigen leeropvattingen gaat verkondigen. Natuurlijk is zoiets onvermijdelijk in een preek maar ik hoor toch graag iets anders dan alleen een feitelijke les over leerstukken.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door timoVeel mensen hebben weinig kennis van de leer bleek laatst uit een onderzoek. Moet dat extra aandacht krijgen in de preek??
Ik denk dat het wel extra aandacht moet krijgen en dat dat niet in de preek moet. Het gevaar bestaat dan snel dat een dominee zijn eigen leeropvattingen gaat verkondigen. Natuurlijk is zoiets onvermijdelijk in een preek maar ik hoor toch graag iets anders dan alleen een feitelijke les over leerstukken.
Pcs,

van een leer wordt niemand zalig. Zoals Donselaar al zei: God werkt door Zijn Woord. Daar verbind Hij Zijn Geest aan, zodat het krachtig is en levendig, scherp als een tweesnijdend zwaard.....samenvoegseen en des mergs. koertom, dat gaat door merg en been. Dat raakt je wezen, je innerlijk.
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door timoVeel mensen hebben weinig kennis van de leer bleek laatst uit een onderzoek. Moet dat extra aandacht krijgen in de preek??
Ik denk dat het wel extra aandacht moet krijgen en dat dat niet in de preek moet. Het gevaar bestaat dan snel dat een dominee zijn eigen leeropvattingen gaat verkondigen. Natuurlijk is zoiets onvermijdelijk in een preek maar ik hoor toch graag iets anders dan alleen een feitelijke les over leerstukken.
Pcs,

van een leer wordt niemand zalig. Zoals Donselaar al zei: God werkt door Zijn Woord. Daar verbind Hij Zijn Geest aan, zodat het krachtig is en levendig, scherp als een tweesnijdend zwaard.....samenvoegseen en des mergs. koertom, dat gaat door merg en been. Dat raakt je wezen, je innerlijk.
dus de kerkemsen hoef je dus niks uit teleggen van de leer of wanneer dan wel en hoe?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door timoVeel mensen hebben weinig kennis van de leer bleek laatst uit een onderzoek. Moet dat extra aandacht krijgen in de preek??
Ik denk dat het wel extra aandacht moet krijgen en dat dat niet in de preek moet. Het gevaar bestaat dan snel dat een dominee zijn eigen leeropvattingen gaat verkondigen. Natuurlijk is zoiets onvermijdelijk in een preek maar ik hoor toch graag iets anders dan alleen een feitelijke les over leerstukken.
Pcs,

van een leer wordt niemand zalig. Zoals Donselaar al zei: God werkt door Zijn Woord. Daar verbind Hij Zijn Geest aan, zodat het krachtig is en levendig, scherp als een tweesnijdend zwaard.....samenvoegseen en des mergs. koertom, dat gaat door merg en been. Dat raakt je wezen, je innerlijk.
Dus aan een Leerdienst cq Cathechismuspreek heb jij niets? Wie zegt er dat het Woord en de Geest niet meer spreken als de leer en belijdenis ter sprake komt?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hehaling van de quote waar ik het mee eens was:
Oorspronkelijk gepost door Jongere
Oorspronkelijk gepost door timoVeel mensen hebben weinig kennis van de leer bleek laatst uit een onderzoek. Moet dat extra aandacht krijgen in de preek??
Ik denk dat het wel extra aandacht moet krijgen en dat dat niet in de preek moet. Het gevaar bestaat dan snel dat een dominee zijn eigen leeropvattingen gaat verkondigen. Natuurlijk is zoiets onvermijdelijk in een preek maar ik hoor toch graag iets anders dan alleen een feitelijke les over leerstukken.
Plaats reactie