Debat EH met Antoine bodar

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Debat EH met Antoine bodar

Bericht door Miscanthus »

Kijk, dit vind ik nou leuk.... en tegelijk jammer dat ik het niet wist....

EH organiseert debat met Antoine Bodar
Kerkredactie

AMERSFOORT - „Er is een direct verband tussen de uitverkoop binnen de Katholieke Kerk, met name in de jaren zestig, en de seksschandalen in Amerika”, stelt de priester-schrijver Antoine Bodar. „De processen gaan juist tegen de mensen die een grote rol speelden bij de beeldenstorm tegen de traditie.”


De Evangelische Hogeschool (EH) belegde maandagavond een debat met Bodar, geleid door mr. Cor Verkade. Bodar wordt gezien als een „mediapriester”, aldus het blootblad Playboy recent in een interview met hem. Het desbetreffende artikel gaf de nodige deining. „Kennelijk is men bevreesd voor dit soort interviews”, zei Bodar maandagavond. „Maar de belangstelling voor religie is toegenomen en de oproep: „Gaat heen en verkondig het Evangelie over de hele wereld”, geldt ook de Playboy. In een plat programma moet je soms met een kwinkslag de andere wereld vertegenwoordigen. Mensen van seculiere programma’s vinden het prettig om christenen een draai om de oren te geven; ik geef dan twee meppen terug. Jezus Die de handelaars uit de tempel joeg, dat vind ik het mooiste Evangelie.”


Niet aan alle programma’s doet hij echter mee. De satanskerk? „Nee, dat is te blasfemisch.” Eens was Bodar in een programma van Theo van Gogh. „Hij dacht mij te vangen met de bekende uitdrukking dat je God moet „vrezen.” Ik legde uit dat liefde begint met vrees, eren. Die vrees is een daad van liefde. Van Gogh hield toen op met sneren. God is liefde; maar Hij is ook Rechter. In de jongste dag worden bokken en schapen gescheiden; we doen net alsof dat niet meer bestaat. Ook de notie van het bestaan van de duivel is helemaal uitgesleten. Nu lijkt Jezus een tandenloze welzijnswerker te zijn, die alles wel goed vindt.”


In de protestantse kerken is er, zei Bodar, een strengere God aanwezig dan in de RK-Kerk. „Wij kennen een wat meer milde, barmhartige God; protestanten meer de God van de gerechtigheid. Protestanten komen meer voor zichzelf op omdat ze zelfstandig uit de Bijbel lezen. Bij de rooms-katholieken is het christendom vooral een gewoonte- en cultuurchristendom.” Wie had er gelijk: Luther of de toenmalige curie? vroeg debatleider Verkade. Bodar: „Luther heeft terecht op een aantal misstanden gewezen en daarom de RK-Kerk volkomen terecht aangeklaagd. De Nederlandse paus Adrianus VI heeft het roomse hof gereduceerd, delegaties naar Luther gestuurd, maar toen was het kwaad al te ver doorgegaan. Het pijnlijke gevolg was dat de Rooms-Katholieke Kerk in Trente als reactie op de protestanten steeds heeft herhaald: Hij die dit niet gelooft, zij verdoemd - ”anathema”. Eeuwenlang hebben de beide kerkelijke richtingen met de ruggen naar elkaar gestaan. De vervloekte afgoderij in de Heidelbergse Catechismus is een typische reactie op dit soort ”anathema’s”. Luther staat feitelijk veel dichter bij de kerk van Rome dan latere figuren als Melanchton, Calvijn en Zwingli.”


Komen Rome en Reformatie bij elkaar? „We kunnen veel samen doen”, vindt Bodar. „Samen de Bijbel lezen bijvoorbeeld. Maar je gaat nog niet bij elkaar aan de avondmaalstafel.” „Wat traditie betreft”, stelde de priester-schrijver uit Rome, „deze speelt bij ons een grote rol, bij protestanten niet. Maar als zij ons verwijten te veel waarde te hechten aan de traditie, wil ik protestanten erop wijzen dat zij sinds 1517 óók een traditie hebben. Zij beginnen met Luther en Calvijn op te slaan om te zien hoe die licht geven op passages in de Schrift.”


De Bijbel neemt een steeds belangrijker plaats in binnen de Rooms-Katholieke Kerk, zei Bodar. „Dat hebben wij van de protestanten geleerd. Maar ook protestanten zouden de traditie meer moeten overwegen. U zou het dikke handboek van de Duitse 19e-eeuwse dogmaticus Denzinger eens moeten lezen, die alle documenten van de Katholieke Kerk heeft verzameld waarvan onze kerk meent dat ze tot de waarheid behoren. Omgekeerd zouden wij ons meer moeten verdiepen in de theologen van de Reformatie en moeten we hard gaan werken aan het sola gratia en sola scriptura.”


Als zijn favoriete keuze voor een paus noemde Bodar Ratzinger, oftewel paus Benedictus XVI. „Hij is meer theoloog dan Johannes Paulus II, die vooral filosoof, mysticus en pastor was. Ratzinger was de rechterhand van de paus, sinds 1981 bewust daarvoor naar Rome gehaald. De nieuwe paus zal zich meer inzetten voor de inhoud van het geloof. Hij zal zich ook inzetten voor het gesprek met ongelovigen. Mensen zijn bang voor deze paus, omdat hij gezien wordt als de waakhond die de leer zuiver moet houden. Maar niemand kent zijn beminnelijkheid. Deze paus is in eerste instantie een vaderfiguur. Vroeger was hij er vooral voor om de geloofsleer zuiver te houden. De herderlijke kanten kon hij veel minder laten zien. Ratzinger is een van allerslimste koppen die we hebben.”

[Aangepast op 25/5/05 door Miscanthus]
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Daar ben ik bij geweest. Een zeer interessante en welbespraakte man. Goed rooms. Is gepokt en gemazzeld in het debateren. Heeft ook wel wat te vertellen. Maar op mijn vraag over de rol van de kerk de afgelopen 2000 jaar ten opzichte van de Joden. Zijn antwoord kwam hier op neer, dat veel kerkmensen grote en zware zonden deden, maar niet de kerk. Hij bagatelliseerde de rol van de kerk t.o.v. de Joden in geschiedenis van de kerk. Ik vond het een hele leuke man, maar zijn denken is niet het mijne.
Juist omdat hij sympatiek overkomt vind ik het gevaarlijk voor de jongen mensen van de EH. En ik vond dat Cor Verkade (gespreksleider) wel wat kritischer had kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Van 't najaar spreekt Bodar hier in de openbare bieb. Ben van plan daarnaartoe te gaan. Hij is inderdaad errug rooms, maar ik proef toch wel hele authentiek christelijke elementen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Van 't najaar spreekt Bodar hier in de openbare bieb. Ben van plan daarnaartoe te gaan. Hij is inderdaad errug rooms, maar ik proef toch wel hele authentiek christelijke elementen.
waar is hier?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Nou, bij mij in de stad. Jij weet toch wel waar ik woon?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Ik wilde een hoop schrijven maar doe het niet echter toch dit,

Julie kennen Bodar niet !! en ik ken hem wel ! en weet veel meer dan julie omtrent dit afschuwelijke zichzelf Rooms Katholiek noemend persoon

Hoe zeg ik het netjes ??? hij is als boter in de media ! in in het echt ???

Waarom is ie verwijderd uit oa de Krijtberg in Amsterdam , Den Bosch de St Jan , waarom de uitspraak "kzit liever in Rome een boek te schrijven !
Waarom de uitspraak dat deze Paus meer theologisch is ! Soryy maar van julie kan ik het niet kwalijk nemen maar van hem !!! JP!! wist precies wie hij was en is

In de prot kerk is er een strengere God ??? Oja er zijn dus meerdere Goden

Vrijwilligers in Amsterdam moeten hem niet meer vanwege zijn uitspraken

Hoe ik dit weet ? ik ken zoveel parochies hier en zit o zo dicht bij het vuur en hoor zoveel en heb zoveel bewijzen gezien

Sorry die Bodar is een charletan en publieks g*** niet meer en niet minder

Heeft de man ooit een parochie gelijdt zoals het een herder betaamt NEEN

Je weet ik ben Katholiek maar hem moet ik niet in ze priester gewaad naast me op de bank hebben

Hij was of probeerde bij de Jezuiiten te komen en dat is hem gelukt en daarna er ook weer heel gauw uit gezet

Verbazingwekkend de goodwil die hij weet te kweken bij niet Katholieken

Wat een .......laat maar ...ik word naar van die man !! en vele Rooms Katholieken met mij
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus

Julie kennen Bodar niet en ik ken hem wel ! en weet veel meer dan julie omtrent dit afschuwelijke zichzelf Rooms Katholiek noemend persoon.
Hem persoonlijk kennen voegt niets toe. Ik ben toevallig nogal close met zijn persoonlijk secretaresse.
Waarom is ie verwijderd uit oa de Krijtberg in Amsterdam , Den Bosch de St Jan , waarom de uitspraak "kzit liever in Rome een boek te schrijven
Geen idee waarom hij verwijderd is. Blijkbaar omdat hij dingen zei c.q deed die niet overeenkomen met de RK-kerk.
Waarom de uitspraak dat deze Paus meer theologisch is? Sorry maar van julie kan ik het niet kwalijk nemen maar van hem, JP wist precies wie hij was en is.
Ik denk dat hij daar als intellectueel daar beter zicht op heeft dan jij. En dat Johannes Paulus niet zo theologisch ingesteld is als Ratzinger, is toch vrij objectief vast te stellen.
In de prot kerk is er een strengere God? Oja er zijn dus meerdere Goden
Jouw uitspraak is totaal uit zijn verband gerukt. Blijkbaar begrijp je hem niet. In de protestante kerk ervaart men God en benadert men God op een andere manier dan in de Rooms-Katholieke kerk. Dat is het enige wat hij zegt.
Vrijwilligers in Amsterdam moeten hem niet meer vanwege zijn uitspraken.
Subjectieve uitspraak waarvan de bron niet te achterhalen is.
Heeft de man ooit een parochie gelijdt zoals het een herder betaamt NEEN.
Is dat relevant dan? Er zijn zoveel theologen (geweest) die nog nooit een gemeente hebben gediend.
Hij was of probeerde bij de Jezuiiten te komen en dat is hem gelukt en daarna er ook weer heel gauw uit gezet
Beetje stemmingmakerij, jij weet netzomin als wij wat de ware toedracht is.

Verbazingwekkend de goodwil die hij weet te kweken bij niet Katholieken

Wat een .......laat maar ...ik word naar van die man !! en vele Rooms Katholieken met mij [/quote]
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
hierover heb ik vannacht nog eens nagedacht

in verband met de bovenstaande postings zou ik het volgende in overweging willen geven:

rooms-katholiek: zalig worden door oa goede werken, door een goed mens te zijn

protestant: zalig worden door de rechtvaardigmaking van de goddeloze, de slechte mens

dus: de rk-er verwacht van de mens iets goeds, wil dat de mens goede dingen doet en bij hem zijn goeie mensen welkom, mensen die iets goeds presteren

de protestant verwacht van de mens niets goeds, hij weet dat er van een mens geen goeds valt te verwachten en bij hem zijn slechte mensen welkom, mensen die het alleen maar kunnen bederven en verknoeien
Je hebt vannacht wel een heel zwart-witte voorstelling van rooms-katholiek versus protestants.

Op z'n minst zul je de geschetse typering moeten laten slaan op de vraag of goede werken de zaligheid kunnen verdienen! Dan is er in ieder geval een duidelijk verschil tussen Rome en de Reformatie.

Maar al te gauw ontstaat er door dit soort tegenstellingen een misverstand, waar ik aandacht voor wil vragen.

Het is een misverstand om te denken, dat rooms-katholieken wél goede werken bij mensen mogelijk achten, maar dat protestantse dat niet doen. Ze doen dat namelijk beiden en beiden erkennen ook Gods genade in die goede werken.

Want anders kom je theologisch niet uit met de volgende zaken:

- iemand, die zijn kinderen liefheeft, hard voor zijn gezin werkt en ze een goede opvoeding en zorg geeft.
- iemand, die iets over heeft voor een ander, geld overmaakt of anderzins helpt
- iemand, die vertrouwd kan worden, die zijn woord niet breekt, niet roddelt, maar integer is
- iemand, die vriendelijk is en behulpzaam
- iemand die zijn werk goed doet
- iemand, die zich houdt aan de wet
- iemand, die meer doet, dan hem strikt gevraagd werd.
- iemand, die zieken bezoekt, gastvrij is, zijn vriendschappen onderhoudt.

enz. enz,

Er zijn zo ontelbaar veel goede dingen die evenzo ontelbaar veel mensen in onze samenleving en daarbuiten doen.

Denk ook eens aan alle schone dingen, die er gemaakt worden (kunst), aan alle goed werkende dingen, analytisch sterke en juiste dingen, die er gemaakt worden (wetenschap). Denk ook eens aan alle hulp die er verleend wordt (Rode Kruis, medische wetenschap, hulpvrleningsorganisaties) enz. enz.

Dus: veel mensen doen goede dingen. We moeten oppassen om het terecht sombere mensbeeld van het protestantisme op het gebied van het kennen van God , het volbrengen van de Wet en het verdienen van de zaligheid niet ook te laten heersen over dat grote terrein van de algemene genade van God, waar zoveel goeds en moois door Hem, als Schepper wordt bewaard en onderhouden.
Dat het geen verdienende kracht heeft, wil nog niet zeggen dat het er eigenlijk niet is of dat het van nul en generlei waarde is.

Dit ter aanvulling op je nachtelijk overpeinzen. 's Nachts lijkt de werkelijkheid wel eens somberder, dan ie in werkelijkheid is.

gravo
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

ik weet het fijne er niet van, maar geloof dat het begrip "genade"" bij een Roomse ook iets anders inhoudt dan bij de protestanten, waardoor ook de sacramenten een andere betekenis/werking toegeschreven wordt....
misschien weet iemand hier meer over?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik verlang ook naar wat meer kennis over de huidige RK.

Als ik mijn opvoeding mag geloven dan rijdt de pastoor nog steeds rond in de auto die hij verdient heeft met het vergeven van zonden en gaan de voornamelijk vrouwelijke gemeenteleden een cracker halen bij de pastoor om vervolgens ook nog ff naar Maria te bidden om van het 1 en ander zeker te zijn.

Ja, zo plat is de kennis van de RK bij mij.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw...die hij verdient heeft met het vergeven van zonden ....
Dat heeft dus alles te maken met de omschrijving van genade. Volgens mij is volgens de Roomse leer genade een ding, kwantitatief en dus overdraagbaar.
Door de doop wordt die genade dus bediend. (correct me if I'm wrong).

Verkopen zal niet volgens de Roomse leer zijn....

Overigens is HIEReen mooie preek van Antoine Bodar te lezen over het Licht der wereld.
Ik vermoed dat Bodar geen goede representant is van de Rooms Katholieke leer... (als ik Lambertus zo hoor..... ;) )

[Aangepast op 26/5/05 door Miscanthus]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Indien men meer wil weten omtrent het RK geloof prima dat juich ik toe

Maar Bodar moet je lekker gaar laten koken in ze sop

Ik weet best wel wat van het RK geloof en weet dusook dat je met deze man niet verder komt !!

Daag mij maar uit met zijn uitspraken en gedachte gang en ik zal een weerwword geven

Onthou één ding dat Bodar behoorlijk uitgescheten (sorry voor de directe taal )is binnen de RK

Zijn mening over JPII is ongegrond maart dat kan ie nu ijn zeggen

één uitspraak van hem hou ik nog even als pijl op de boog achterwege

En dit is gezegd door een Roomsch Katholiek in hart en nieren !!!
Plaats reactie