Hooikoortspatiënt heeft het zwaar

Plaats reactie

Hooikoorts

Nee, geen last van.....
17
81%
Spontaan gekomen ja
2
10%
Ja daarom vind ik de winter beter
2
10%
 
Totaal aantal stemmen: 21

Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Hooikoortspatiënt heeft het zwaar

Bericht door Lizzy »

APELDOORN - Het heeft weinig met hooi te maken, nog minder met koorts, toch heet het hooikoorts. Minstens 5 procent van de Nederlanders heeft er last van. Dat zijn 800.000 mensen. Als de natuur in bloei schiet, schieten zij vol. Met tranen.

Mensen met hooikoorts hebben het dezer dagen zwaar te verduren. Door het warme weer lopen bomen, bloemen, planten, grassen en pollen versneld uit.

De lucht is vergeven van het stuifmeel. Het daalt als een groengele deken neer op auto’s en ramen. En het dringt neuzen en kelen binnen. Met alle gevolgen van dien: genies, gehoest, prikogen en soms lichte benauwdheid.

Apotheken en drogisterijen kunnen de medicijnen tegen hooikoorts niet aanslepen. Sommige apotheken zijn al overgegaan op rantsoen: niet meer dan twee pillen per patiënt.

Het Leids Universitair Medisch Centrum publiceert op internet een pollenkalender en een weersverwachting voor hooikoortspatiënten. Die voor vrijdag? Opnieuw zeer ongunstig. Het leed is nog lang niet geleden. De hooikoortsperiode duurt officieel tot eind augustus.

Niet alleen boeren, ook hooikoortspatiënten snakken naar een flinke regenbui. Dan spoelt de lucht schoon en neemt de hoeveelheid stuifmeel sterk af.

Op het platteland zit meestal drie tot vijf keer zo veel stuifmeel in de lucht als in de stad. Ook langs drukke autowegen neemt de hoeveelheid stuifmeel toe, waarschijnlijk als gevolg van sterke luchtwervelingen. Hooikoortspatiënten zijn aan de kust het best af. De lucht is daar het schoonst.

Op internet zijn legio tips tegen hooikoorts te vinden. Niet wrijven in jeukende ogen, want dan wordt de pijn alleen maar erger. Druppelen geeft verlichting. Wie naar buiten gaat, doet er verstandig aan een zonnebril op te zetten ter bescherming tegen stuifmeel.

Houd de ramen van de auto zo veel mogelijk dicht. Wie op pad moet, kan het beste ’s morgens vroeg vertrekken. Dan is het buiten nog relatief gunstig. Naarmate de dag vordert, wordt de situatie voor hooikoortspatiënten slechter.

Hooikoortspatiënten kunnen ook thuis de nodige maatregelen nemen om het enigszins leefbaar te houden. Zorg voor een stofvrije slaapkamer, sluit de ramen zo veel mogelijk, maai niet zelf het gras en droog de was niet buiten, want pollen kunnen zich in kleding nestelen. En: ook al staat het nog zo gezellig, zet geen boeket met bloemen op tafel, want dat is zelfkastijding.

De opvallendste tip tegen hooikoorts is zoenen. Japanse wetenschappers voerden een onderzoek uit bij 24 mannen en vrouwen met hooikoorts. Uit de resultaten bleek dat zoenen een probaat middel is tegen de productie van histamine, de stof die hooikoorts opwekt. Dit ’medicijn’ hoeft niet veel te kosten.


:mrgreen: :mrgreen: :D :shock:
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Zoeffie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 mei 2006, 11:37

Bericht door Zoeffie »

leuke poll!:)

het lijkt me alleen knap vervelend als je er veel last van hebt, maar met dat laatste middel moet het toch goed komen....?! :wink: :D :wink:
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Tja, ik weet niet wat ik moet kiezen. Ik heb ook last van hooikoorts en deze dagen inderdaad behoorlijk. Maar of ik de winter liever heb..mwah, nee! Dus heerlijk de zomer en die hooikoorts is vervelend, maar ja, valt met medicijnen wel goed mee te leven.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Ik heb altijd hooikoorts maar ik heb nu medicijnen voor overgevoeligheid. (heb eczeem) en helemaal geen last van...
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Eva schreef:Tja, ik weet niet wat ik moet kiezen. Ik heb ook last van hooikoorts en deze dagen inderdaad behoorlijk. Maar of ik de winter liever heb..mwah, nee! Dus heerlijk de zomer en die hooikoorts is vervelend, maar ja, valt met medicijnen wel goed mee te leven.
Tja ik kan er ook geen zinnetje meer bijzetten....... :|
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Moni »

Ik heb dus gestemd dat ik de winter beter vind!
Heb dus ook last van hooikoorts en ben er echt niet blij mee!
En ja, die ene tip daar heb ik ook weinig aan, want tot nu toe heb ik nog niemand kunnen vinden waar ik het mee uitproberen kan :wink:
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

tja ik heb dan wel geen last van hooikoorts, maar wel last van benauwdheid met deze warmte. :( (en veel last van uitslag)
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Lassie schreef:tja ik heb dan wel geen last van hooikoorts, maar wel last van benauwdheid met deze warmte. :( (en veel last van uitslag)
Van hooikoorts kun je het ook benauwd hebben..... en allergie is zowiezo erg vervelend.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Af en toe wat prikkende ogen, en idd, mijn armen zitten ook onder de uitslag, ( maar dat komt niet van het stuifmeel, van de zon)
Plaats reactie