Dodenherdenking vanavond: wie gaat (niet)??

Petrus

Dodenherdenking vanavond: wie gaat (niet)??

Bericht door Petrus »

Vanvond dus de (zeer noodzakelijke) dodenherdenking.

Elke zichzelf respecterende plaats/dorp/vlek heeft een eigen herdenkingsplechtigheid.

In Otterlo tussen 19.30 en 20.30 in het hartje van het dorp met een stille tocht en een rondgang over de begraafplaats waar gevallen dorpsgenoten liggen, waarna de twee minuten stilte wordt in acht genomen om hen en zovele anderen te gedenken.

De plaatselijke muziekvereniging zal e.e.a. begeleiden met koralen.

Wij gaan er iig naar toe.

En jullie??

Ga je wel of niet, in je eigen woonplaats of ergens anders?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik sta een btje sceptisch tegenover dodenherdenking. Waarom zou je doden uit WO2 wél gedenken, maar die uit de andere oorlogen uit ons nationale bestaan? WO2 is voor velen ook te lang geleden om nog te hebben meegemaakt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

memento schreef:Ik sta een btje sceptisch tegenover dodenherdenking. Waarom zou je doden uit WO2 wél gedenken, maar die uit de andere oorlogen uit ons nationale bestaan? WO2 is voor velen ook te lang geleden om nog te hebben meegemaakt.
Ben ik maar voor de helft met je eens.
Ga eens kijken in een verpleeghuis hoeveel trauma's er opgelopen zijn.
Nu ik gemerkt heb hoeveel dat er zijn, wat sommigen hebben meegemaakt heb ik daar diep respect voor. Het is wel apart dat de eerst wo niet herdacht wordt, maar hoe jij en ik nu leven vooral op financieel gebied hebben we ook onder andere aan het geslacht te danken die de wo2 hebben meegemaakt.

Ik vind het wel goed dat er over nagedacht wordt. Vrede is geen vanzelfsprekendheid en zeker geen verdienste.

OVerigens: ik ga niet naar een herdenking. Wel ben ik 2 min. stil uit respect voor de soldaten die voor onze vrede gedient hebben.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:Ik sta een btje sceptisch tegenover dodenherdenking. Waarom zou je doden uit WO2 wél gedenken, maar die uit de andere oorlogen uit ons nationale bestaan? WO2 is voor velen ook te lang geleden om nog te hebben meegemaakt.
Hoe onwaarschijnlijk het ook moge overkomen, ik gedenk vanavond zéker óók de Duitse soldaten en burgers die gevallen zijn, want het overgrote deel is ook maar gestuurd op straffe des doods bij desertie, gelijk ook aan ál die onschuldige burgerslachtoffers die er in Duitsland en daarbuiten gedurende '38 - '45 gevallen zijn.

Dat WO2 té lang gelden is, voor onze tijd, snijdt gen hout. Oorlogen zijn van álle tijden, en de WO2 heeft zéér diep in onze smaenleving ingewerkt, méér dan menigeen zich zou kúnnen voorstellen. (mijn vader heeft als dwangarbeider in Berlijn gedurende een aantal jaren gewerkt, óók nog tijdens de krankzinnige bombardementen op Berlijn waar hij middenin zat. Hij heeft er nooit over kúnnen praten, maar ben het aan de weet gekomen door de vondst (na zijn dood in '65) van een groot aantal dagboekfragmenten van zijn hand uit die periode. Het moet "de hel op aarde" zijn geweest voor de Berlijnse bevolking!)

Ook dáárom ben ik jaar in, jaar uit present bij de dodenherdenling, waar ik ook ben of woon, uit diep respect en mededogen met álle slachtoffers, burgers én soldaten van weerszijden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het einde van WO I wordt in de ons omringende landen ook nog steeds herdacht. Daar zijn nog minder overlevende van.

Het schijnt een Nederlands verschijnsel te zijn om het verleden snel af te schudden. Las pas ergens dat de Amerikanen vol verbazing naar NL keken in de jaren na de oorlog. We hebben allemaal hetzelfde meegemaakt, kom op, niet zeuren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Maar waarom gedenken we de slachtoffers van de 80-jarige oorlog dan niet (alsof de Inquisitie niet gruwelijk was), en de slachtoffers van de vele krijgstochten van de Batavieren, Germanen en weet ik veel wat voor strijdlustige voorvaders we gehad hebben....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Omdat de 80--jarige oorlog bijv. wat minder recent is, en minder mensen het hebben meegemaakt of de gevolgen ervan nog kennen. Ook omdat het hier om een wereldoorlog gaat... en omdat we sindsdien weer vrij zijn.

Over 300 jaar (als de aarde er dan nog is) is dodenherdenking ook vast wel afgeschaft, hoewel er dan misschien wel weer doden van een andere oorlog te herdenken zijn.

Toch niet zo raar?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik ga vanavond ook met mijn zoon; hoort bij de opvoeding.
De dood is overwonnen.
2 Min stilte is eigenlijk te veel eer voor de dood.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Ik ga niet, waarom niet? ik ga liever niet alleen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

memento schreef:Maar waarom gedenken we de slachtoffers van de 80-jarige oorlog dan niet (alsof de Inquisitie niet gruwelijk was), en de slachtoffers van de vele krijgstochten van de Batavieren, Germanen en weet ik veel wat voor strijdlustige voorvaders we gehad hebben....
Omdat fascisme, racisme en antimsemitisme vandaag de dag helaas nog actueel zijn, maar mijn rk-buurman niet 's avonds aan mijn raam staat te luisteren of wij de Bijbel lezen of neit.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Ehhhhhhhhhhhhhhh, Unionist (ff off-topic)...................

sinds wanneer kun je iemand hóren lezen??? of lees jij hardop??
(sommigen schijnen dat te doen namelijk......) :D
Petrus

Bericht door Petrus »

Heb zojuist een mooie bos bloemen gekocht, en ga daar straks een mooie (bijbel-)tekst bij opzoeken en bij schrijven en aan vastmaken........
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Petrus schreef:Ehhhhhhhhhhhhhhh, Unionist (ff off-topic)...................

sinds wanneer kun je iemand hóren lezen??? of lees jij hardop??
(sommigen schijnen dat te doen namelijk......) :D
Afgezien van het feit dat mijn vrouw het doet ivm mijn beperking, wordt er bij ons in het gezin inderdaad heel geregeld hardop uit de Bijbel gelezen.

We bidden en zingen er ook vaak bij, en dat doen we ook hardop. Dat vinden wij hier heel gewoon.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist,

bij ons ben ik dan degeen die voorleest uit de Schrift, maar het bidden is voor óns een strikt persoonlijke zaak tussen God en ieder van ons beiden.

Ei, helaas kunnen we geen van beiden zingen (een kraai zou er nog bij van z'n tak kukelen), en orgelspelen zal al helemaal niet gaan omdat we a) geen orgel hébben en b) niet eens kunnen spelen en c) geen ruimte voor zo'n joekel hebben.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ik ben dus net terug van de herdenking hier in Otterlo.

Het was behoorlijk druk: bijna de helft van de dorpsbevolking was aanwezig, van heel oud (oud-verzetsstrijders en oud-militairen) tot heel jong (de schooljeugd)

Het zingen van het Wilhelmus door zoveel mensen (ca. 400) na de 2 minuten doodse stilte was tezamen heel indrukwekkend.

Ben dankbaar dat ik erbij kon zijn.
Plaats reactie