Schotse Kerk overweegt boycot Israel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Schotse Kerk overweegt boycot Israel

Bericht door olfie »

http://www.refdag.nl/artikel/1252591/Sc ... l%3Bl.html

Men overweegt geen producten meer uit de Westelijke Jordaanoever te kopen uit solidariteit met de palestijnen.

Gaan nu zelfs de kerken partij trekken tegen Gods volk?
Ondanks alle fouten die ze maken, denk ik niet dat het de bedoeling is dat we solidair worden met tegenstanders van Israel.
Maar mss tekend het wel weer de nadering van het eind der tijden, dat alle volken tegen Israel zullen optrekken.

Wat denken jullie hiervan?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Schotse kerk overweegt boycot Israel

Bericht door olfie »

edit: foutje
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik vind het van weinig politiek inzicht getuigen. Bovendien is zo'n actie altijd geweldig selectief.

In de jaren 80 boycotte alles en iedereen Zuid-Afrika omdat de zwarten daar onderdrukt werden. In de rest van Afrika werden zwarten ook onderdrukt, hoewel door andere zwarten, maar daar hoorde je niemand over.

Welk land moeten we dan eigenlijk pi[nietp/i] boycotten? Andorra?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tactisch is het niet echt en selectief inderdaad wel... Ik denk overigens tot zoiets ontstaat omdat men tegengas wil geven aan het ontzettend pro-israel-beleid van veel kerken waar je ook je vraagtekens bij kan zetten... van de wandaden van Israel hoor je maar weinig.... in de westerse wereld is men pro-israel en niet zo pro-palestijnen... omdat de joodse cultuur veel dichter bij ons staat dan de moslim-cultuur. Tja, dan krijg je vanzelf een keer een tegenbeweging die net zo selectief is ;)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Tactisch is het niet echt en selectief inderdaad wel... Ik denk overigens tot zoiets ontstaat omdat men tegengas wil geven aan het ontzettend pro-israel-beleid van veel kerken waar je ook je vraagtekens bij kan zetten...
Israel is het oude verbondsvolk van God. Dankzij hun val is het heil naar ons heidenen gekomen (romeinen 11). Daarom zijn er bijbels gezien geen vragens te zetten bij de pro-Israel houding van (slechts een gedeelte van) de kerken. Onze taak is om Israel tot jaloersheid te wekken, en de kerk is onopgeefbaar verbonden met Israel.
Marnix schreef:van de wandaden van Israel hoor je maar weinig....
Als je een keer in Jersuzalem ben raad ik je aan om in het holocaust-museum Yad Vashem te gaan kijken, en dan je stelling te heroverwegen. Het Joodse volk word al duizenden jaren met vernietiging bedreigt, en nu niet in het minst. Het Joodse volk word het licht niet in de ogen gegunt, zelfs uit dat kleine stukje land in die grote Arabische wereld wil men ze in de zee drijven. Maar Israel heeft het absolute onopgeefbare recht zichzelf te verdedigen.
Marnix schreef:in de westerse wereld is men pro-israel en niet zo pro-palestijnen... omdat de joodse cultuur veel dichter bij ons staat dan de moslim-cultuur. Tja, dan krijg je vanzelf een keer een tegenbeweging die net zo selectief is ;)
Dit is pertinent onjuist, de westerse wereld is absoluut niet pro Israel (meer), en de VN al helemaal niet. Alleen de VS af en toe. Maar gelukig, de Bewaarder Israels zal niet sluimeren, noch slapen. Lees Zacharia 12 hier eens over.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Tactisch is het niet echt en selectief inderdaad wel... Ik denk overigens tot zoiets ontstaat omdat men tegengas wil geven aan het ontzettend pro-israel-beleid van veel kerken waar je ook je vraagtekens bij kan zetten...
Israel is het oude verbondsvolk van God. Dankzij hun val is het heil naar ons heidenen gekomen (romeinen 11). Daarom zijn er bijbels gezien geen vragens te zetten bij de pro-Israel houding van (slechts een gedeelte van) de kerken. Onze taak is om Israel tot jaloersheid te wekken, en de kerk is onopgeefbaar verbonden met Israel.
Marnix schreef:van de wandaden van Israel hoor je maar weinig....
Als je een keer in Jersuzalem ben raad ik je aan om in het holocaust-museum Yad Vashem te gaan kijken, en dan je stelling te heroverwegen. Het Joodse volk word al duizenden jaren met vernietiging bedreigt, en nu niet in het minst. Het Joodse volk word het licht niet in de ogen gegunt, zelfs uit dat kleine stukje land in die grote Arabische wereld wil men ze in de zee drijven. Maar Israel heeft het absolute onopgeefbare recht zichzelf te verdedigen.
Marnix schreef:in de westerse wereld is men pro-israel en niet zo pro-palestijnen... omdat de joodse cultuur veel dichter bij ons staat dan de moslim-cultuur. Tja, dan krijg je vanzelf een keer een tegenbeweging die net zo selectief is ;)
Dit is pertinent onjuist, de westerse wereld is absoluut niet pro Israel (meer), en de VN al helemaal niet. Alleen de VS af en toe. Maar gelukig, de Bewaarder Israels zal niet sluimeren, noch slapen. Lees Zacharia 12 hier eens over.
Hm volgens mij wel meer dan alleen maar Amerika... maar goed...

Dat de joden het heel zwaar hebben gehad in het verleden, daar ben ik het helemaal mee eens... Alleen is dat geen reden voor Israel om het anderen ook moeilijk te maken. Israel mag zichzelf verdedigen... maar doet dat niet altijd op de juiste manier volgens mij....

Anywayz, ik constateer alleen dat deze actie van de schotse kerk een tegenbeweging is.... Ik ben trouwens ook wel een beetje beinvloed door mensen uit mijn kerk die een half jaar in het palestinse gebied zijn geweest en daar hulpverlening hebben gegeven... die hebben ook wel een wat ander beeld van de situatie gekregen (niet anti-israel of zo... maar wel wat kritischer dan de meesten zijn)...

En als je een beetje naar de geschiedenis kijkt merk je dat het verhaal twee kanten heeft. De hele moslimwereld zegt dat de palestijnen zijn verjaagd, de hele westerse wereld dat de palestijnen geen bestaansrecht hebben... dat geeft al wel aan dat de westerse wereld toch partij kiest... en dan laat ik even in het midden of ze gelijk hebben of niet.... want daar gaat het niet om... zolang men partij kiest zal er geen oplossing voor het conflict komen, zolang de palestijnen de vernietiging van Israel nastreven en de Israelieten op hun beurt de Palestijnen niet erkennen gaat de strijd door totdat 1 van beiden is weggevaagd.

Misschien neemt Rusland nog wel de beste houding aan door heel duidelijk in het midden te gaan zitten en beide partijen te erkennen/accepteren.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

quote:Misschien neemt Rusland nog wel de beste houding aan door heel duidelijk in het midden te gaan zitten en beide partijen te erkennen/accepteren.

Nou ja.. ook weer niet eigenlijk.
Ze proberen de gulden middenweg op te zoeken, maar duidelijk is dat de palestijnen uit zijn op Jeruzalem, helemaal niet op 'een' stuk eigen grond.
En om dan beide partijen te erkennen.. Steeds als Israel iets toegeeft willen ze meer. De palestijnen heb ik naar mijn bescheiden mening nog nooit iets toe zien geven.
En daarmee zijn niet alle daden van Israel goed te keuren, maar toch geef ik er de voorkeur aan om partij te trekken voor Israel. Ik denk dat hier ook een opdracht ligt om voor het Bondsvolk te bidden.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Misschien neemt Rusland nog wel de beste houding aan door heel duidelijk in het midden te gaan zitten en beide partijen te erkennen/accepteren.
Een terroristische organisatie die de vernietiging van Israel nastreeft (Hamas) steunen vind ik niet bepaald een goede houding :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

olfie schreef:quote:Misschien neemt Rusland nog wel de beste houding aan door heel duidelijk in het midden te gaan zitten en beide partijen te erkennen/accepteren.

Nou ja.. ook weer niet eigenlijk.
Ze proberen de gulden middenweg op te zoeken, maar duidelijk is dat de palestijnen uit zijn op Jeruzalem, helemaal niet op 'een' stuk eigen grond.
En om dan beide partijen te erkennen.. Steeds als Israel iets toegeeft willen ze meer. De palestijnen heb ik naar mijn bescheiden mening nog nooit iets toe zien geven.
En daarmee zijn niet alle daden van Israel goed te keuren, maar toch geef ik er de voorkeur aan om partij te trekken voor Israel. Ik denk dat hier ook een opdracht ligt om voor het Bondsvolk te bidden.
Op Sharon na heb ik weinig concessies gezien van de kant van Israel... en dat is het probleem in het hele conflict. Niemand wil wat toegeven, de Palestijnen niet en Israel niet... op Sharon na, en die kreeg een hoop kritiek over zich heen.... en kan nu niks meer doen. Zolang beide partijen zich zo opstellen kom je er nooit uit... Dan is de oplossing de vernietiging van Israel, of het onderdrukken van de Palestijnen.... of je moet toch gaan zoeken naar iets er tussen in... Maar dan moeten beide partijen eerst hun houding veranderen.

Nogmaals, ik keur de Hamas niet goed en de doelen die ze natreeft.... ik wil alleen een kant van de zaak benadrukken, aangeven dat de houding van Israel ook niet goed is.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Dan is de oplossing de vernietiging van Israel, of het onderdrukken van de Palestijnen....
Even wat relativering over wat jij noemt het "onderdrukken van de palestijnen" (het zijn overigens gewoon Arabieren, Palestijnen zijn een uitvinding van de laatste tijd):

Is Israel niet verantwoordelijk voor de slechte situatie van de Palestijnen?

Iedereen die de situatie over een langere periode bekijkt zal zien dat dit niet het geval is. Toen Israel het beheer had over de Westbank en Gaza 1967-1995 werd het gebied tot bloei gebracht. Er werd electriciteit en waterleiding aangelegd, er werden zeven Arabische universiteiten gesticht en hogescholen (daarvoor was er geen). De levensverwachting van de Arabieren werd hoger (en is dat nog) dan die van de Arabieren in omliggende landen, zelfs hoger dan die van Arabieren in Europa. Palestijnen konden vrij reizen en in Israel komen werken. Het opleidingsniveau en het inkomen per hoofd van de bevolking steeg buitengewoon, ver boven dat van de Arabieren in de omliggende landen. Het inkomen steeg van circa $ 450 in 1967 tot circa $ 2250 in 1993, zelfs gecorrigeerd voor inflatie en ondanks de grote bevolkingsgroei.

Toen droeg Israel het bewind over aan Arafat. Corruptie en vriendjespolitiek werden de norm. De terreur verveelvoudigde. Israel zag zich genoodzaakt harde veiligheidsmaatregelen te nemen. Die brachten zowel de Palestijnse als de Israelische economie zware schade toe. Israel kan echter niet anders, ze zal haar burgers moeten beschermen tegen terreur.

Marnix schreef:Nogmaals, ik keur de Hamas niet goed en de doelen die ze natreeft.... ik wil alleen een kant van de zaak benadrukken, aangeven dat de houding van Israel ook niet goed is.
De houding van Israel is dat ze alles op alles moeten zetten om niet in zee te worden gedreven, en zichzelf moet beschermen. Ondanks de VN die resolutie naar resolutie uitvaardigde tegen Israel. Dat men ondanks dat de rug recht houd (over houding gesproken) en optimistisch blijft vind ik bewonderenswaardig, en ik steun dat volledig.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Dan is de oplossing de vernietiging van Israel, of het onderdrukken van de Palestijnen....
Even wat relativering over wat jij noemt het "onderdrukken van de palestijnen" (het zijn overigens gewoon Arabieren, Palestijnen zijn een uitvinding van de laatste tijd):

Is Israel niet verantwoordelijk voor de slechte situatie van de Palestijnen?

Iedereen die de situatie over een langere periode bekijkt zal zien dat dit niet het geval is. Toen Israel het beheer had over de Westbank en Gaza 1967-1995 werd het gebied tot bloei gebracht. Er werd electriciteit en waterleiding aangelegd, er werden zeven Arabische universiteiten gesticht en hogescholen (daarvoor was er geen). De levensverwachting van de Arabieren werd hoger (en is dat nog) dan die van de Arabieren in omliggende landen, zelfs hoger dan die van Arabieren in Europa. Palestijnen konden vrij reizen en in Israel komen werken. Het opleidingsniveau en het inkomen per hoofd van de bevolking steeg buitengewoon, ver boven dat van de Arabieren in de omliggende landen. Het inkomen steeg van circa $ 450 in 1967 tot circa $ 2250 in 1993, zelfs gecorrigeerd voor inflatie en ondanks de grote bevolkingsgroei.

Toen droeg Israel het bewind over aan Arafat. Corruptie en vriendjespolitiek werden de norm. De terreur verveelvoudigde. Israel zag zich genoodzaakt harde veiligheidsmaatregelen te nemen. Die brachten zowel de Palestijnse als de Israelische economie zware schade toe. Israel kan echter niet anders, ze zal haar burgers moeten beschermen tegen terreur.

Marnix schreef:Nogmaals, ik keur de Hamas niet goed en de doelen die ze natreeft.... ik wil alleen een kant van de zaak benadrukken, aangeven dat de houding van Israel ook niet goed is.
De houding van Israel is dat ze alles op alles moeten zetten om niet in zee te worden gedreven, en zichzelf moet beschermen. Ondanks de VN die resolutie naar resolutie uitvaardigde tegen Israel. Dat men ondanks dat de rug recht houd (over houding gesproken) en optimistisch blijft vind ik bewonderenswaardig, en ik steun dat volledig.
Dat Israel wel zo hard moet optreden omdat ze anders in zee gedreven worden is onzin. Beide partijen zullen inschikkelijker moeten worden, niet alleen de palestijnen maar ook de israelieten zelf.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:Dat Israel wel zo hard moet optreden omdat ze anders in zee gedreven worden is onzin. Beide partijen zullen inschikkelijker moeten worden, niet alleen de palestijnen maar ook de israelieten zelf.
En ik zeg dat het geen onzin is. Als Israel niet zo'n goed leger had gehad bestond het hele land niet meer (Israel heeft zich in 1948, 1956, 1967, en in 1973 moeten verdedigen tegen aanvallen van Arabische staten). Je kunt beter je geschiedenisboekjes nakijken.

Wat kwam eerst - terrorisme of ‘bezetting’?
Er wordt met regelmaat beweerd dat Israel de terreur aan zichzelf te wijten heeft, omdat het geen eind maakt aan de bezetting van de tijdens de Zesdaagse Oorlog van 1967 op Egypte en Jordanië veroverde gebieden (de Gazastrook, de West-oever en Oost-Jeruzalem). Het Palestijns terrorisme is volgens sommigen een ‘legitieme vorm van verzet’ tegen die bezetting.

Het tegen Joodse/Israelische doelen gericht Arabisch terrorisme begon echter niet na 1967, maar al in het begin van de twintigste eeuw. Zo werden in de zomer van 1929 door de Arabieren overal in het toenmalige mandaatgebied Palestina verschrikkelijke moordpartijen aangericht. Daarbij kwamen ondermeer tientallen Joden in Hebron om. Ook in 1936 gaf de toenmalige leider van de Palestijnen de Moefti van Jeruzalem (die met de Nazi’s collaboreerde) opdracht Joodse doelen aan te vallen en de Joodse economische sector in Palestina te boycotten.

Het met twee derde meerderheid aanvaarde delingsplan van de VN voor Palestina van 29 november 1947 werd door alle Arabische staten en de Palestijnse leiders afgewezen. Dit plan voorzag in een Joodse en Palestijns-Arabische staat. De Palestijnen en Arabische leiders meenden echter dat er geen plaats was voor een Joodse staat. De oorlog, die zij op 14 mei 1948 tegen Israel begonnen, had tot doel de Joodse staat te vernietigen.

Nadat die oorlog mislukte en de Arabische landen in 1949 met Israel een wapenstilstand sloten, werd de anti-Joodse terreur voor een groot deel vanuit de omliggende landen gepleegd. Dat gebeurde door de zogenaamde ‘fedayin’ (Palestijnse guerrilla’s), die op alle mogelijke manieren door hun gastlanden werden gesteund. Alleen al in periode 1951-1955 werden bijna 1.000 Israeli’s bij Palestijnse terreuraanslagen vanuit de Gazastrook en Jordanie gedood.

* Al Fatah, dat tot doel had de Zionisten uit Palestina te verdrijven, werd opgericht in 1959. Dat is 8 jaar voordat Israel de Westelijke Jordaanoever en Gazastrook verover-de. Arafat was de eerste voorzitter. Op 14 januari 1965 voerde de militaire afdeling van Al Fatah haar eerste aanval op een Israëlisch doel uit.

* De Palestijnse Bevrijdingsorganisatie PLO werd in 1964 opgericht. Dit gebeurde door de Arabische Liga. Doel was de vernietiging van Israel.

* Hamas en de Islamitische Jihad, Palestijnse fundamen-talistische Moslimorganisaties, die het merendeel van de recente aanslagen op hun geweten hebben, zijn geheel niet geïnteresseerd in beëindiging van de bezetting door Israel. Zij willen de vernietiging van Israel.


Telkens als er sprake was van een mogelijke doorbraak in de vredesonderhandelingen, namen de aanslagen van beide organisaties toe. Toen in 1996 in Israel de regering Peres aan de macht was, werd Israel getroffen door een golf van terreur op winkelcentra en bussen. Daarop sloot premier Peres de grenzen voor de ca 80.000 Palestijnse werknemers. Dit bracht armoede en ‘Verelendung’ in de bezette gebieden teweeg. Daarop was Hamas precies uit. De uitzichtloosheid onder de Palestijnen leverde de organisatie nieuwe rekruten op voor het plegen van aanslagen en deed de animo voor vrede met Israel dalen.

Ook tijdens de komst van de Amerikaanse bemiddelaar Zini naar Israel in 2001 voerde Hamas twee cruciale aanslagen uit. Tijdens de Arabische top in Beiruth, eind maart 2002, waar een Saudisch plan voor vrede met Israel werd geaccepteerd, pleegde een zelfmoordenaar van Hamas een aanslag op een hotel, waar het Joodse Paasfeest werd gevierd. Hierbij kwamen 26 personen om en raakten meer dan hon-derd gewond. Het was het startsein voor de Israelische operatie Defensive Shield.

* In 1993 sloten Israel en de PLO de Oslo akkoorden. Op basis daarvan werden, vanaf 1994, grote delen van de Westbank en de Gazastrook door Israel aan de Palestijnse Autoriteit overgedragen. Sindsdien is de veiligheid voor Israeli’s echter sterk afgenomen.

Jaar Aantal door terreur gedode Israeli’s
1989 32
1990 23
1991 26
1992 39
1993 (01/01-13/9)
38 [De Oslo akkoorden werden op 13 september 1993 ondertekend]
1993 (14/9-31/12) 26
1994 73
1995 52
1996 88
1997 31
1998 9
1999 4
2000 (vanaf 27/09) 47 [Alle slachtoffers in 2000 vielen vanaf 27 september]
2001 198
2002 (tot 22/04) 224
Totaal 911 (waarvan 752 na Oslo)

Conclusie: Niet de bezetting is de oorzaak van het Palestijnse terrorisme. Het omgekeerde is eerder het geval: Zolang het terrorisme voortduurt is het voor Israel onmogelijk een terri-toriaal compromis te sluiten, dat een einde maakt aan de bezetting.

Citaten:

Uit het voorwoord: Israel zal opkomen en zal overeind blijven tot de islam het elimineert, net zoals die de voorgangers ervan heeft geëlimineerd.

Uit artikel 6: De Islamitische Verzetsbeweging is een specifiek Palestijnse beweging die haar trouw aan Allah verschuldigd is, haar levenswijze aan de Islam ontleent en ernaar streeft het vaandel van Allah over iedere centimeter van Palestina te doen wapperen.

Uit artikel 7: Hamas heeft ernaar uitgekeken Allahs belofte ten uitvoer te leggen, hoeveel tijd dat ook kost. De profeet [Mohammed], gebed en vrede zij met hem, zei: “De tijd dat de moslims de joden zullen bevechten (en hen zullen doden) zal niet komen, totdat de joden zich achter rotsen en bomen verstoppen, die [dan] zullen uitschreeuwen: ‘O moslim, achter mij zit een jood, kom hier en dood hem!’”.

Uit artikel 13: Er is geen oplossing voor het Palestijnse probleem dan de jihad (heilige oorlog)
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

En ik zeg dat het geen onzin is. Als Israel niet zo'n goed leger had gehad bestond het hele land niet meer

Met de nuance dat het niet van het leger afhangt, maar van Hem die alle dingen leidt en bestuurd.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Dathenum

Bericht door Dathenum »

olfie schreef:En ik zeg dat het geen onzin is. Als Israel niet zo'n goed leger had gehad bestond het hele land niet meer

Met de nuance dat het niet van het leger afhangt, maar van Hem die alle dingen leidt en bestuurd.
Ben ik het helemaal mee eens, bedankt voor de aanvulling.
Plaats reactie