De Heilige Geest werkt onrust?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

De Heilige Geest werkt onrust?

Bericht door Miscanthus »

„Zodra Geest in het hart werkt, onstaat onrust”
Ds. De Heer houdt tweede lezing op JBGG-conferentie
Van een medewerker

HAAMSTEDE - ”De Geest doet leven”. Daarover sprak ds. J. M. D. de Heer (Middelburg-Centrum) zaterdag, op de tweede dag van de winterconferentie +16 van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) in Haamstede.

Vrijdag en zaterdag hadden de eerste twee conferenties plaats, in Haamstede en Soest. Ook deze week worden conferenties gehouden.

Thema van de jongerenbijeenkomsten is ”Geest en leven”, uitgesplitst in twee deelthema’s: ”De Geest gaat uit” en ”De Geest doet leven”. In Haamstede belichtte ds. M. Karens uit Werkendam vrijdagavond het eerste deelthema; zaterdag hield ds. De Heer een lezing over het tweede deelthema. Daarbij lag het accent op het bijzondere werk van de Heilige Geest in de wedergeboorte en de toepassing van het heil in Christus aan het hart van de zondaar.

Ds. De Heer begon zijn lezing met de vraag of de jongeren die morgen hadden gesmeekt om de werking van de Heilige Geest. „Want zolang de zon opgaat om te schijnen, zolang gaat God door met mensen te bekeren. Daarom weten we dat die Geest ook vanmorgen werkt.”

„Als die Geest niet in ons leven kwam, dan heerst de dood”, zei de Middelburgse predikant. „Velen verlangen wel naar de hemel, maar wie verlangt er naar het leven uit de Geest? Zonder de kracht van die Geest blijf je dood in je zonden en misdaden. Voor ons geldt de persoonlijke vraag of dit werk ook in ons hart is toegepast.”

Naar aanleiding van de gelijkenis van het zuurdesem uit Matthéüs 13 besprak ds. De Heer de werking van de Heilige Geest. „In deze korte gelijkenis gebruikt Christus het alledaagse broodbakken als beeld voor de bekering. Het zuurdeeg wordt van buiten ingebracht en werkt dan door het hele brood heen.”

Hier ligt een eerste les, aldus de predikant, namelijk dat we het zuurdeeg zelf niet kunnen inplanten. „Alleen de Heilige Geest is machtig het zaad van het gepredikte Woord in het hart te brengen. Dit betekent echter niet dat we Gods Woord verre van ons moeten houden. Integendeel, het is een voorrecht als je met Gods Woord bent opgegroeid. Zodra de Geest in het hart werkt, ontstaat er onrust. Dan wordt ingezien hoe kort we op aarde zijn en dat ons leven een voorbereidingstijd voor de eeuwigheid is. De Dordtse Leerregels spreken erover dat het verstand door de Geest krachtig verlicht wordt. Waar de Heilige Geest leven wekt, daar is besef hoezeer we een goedertieren God op het hart getrapt hebben.”

Toch is zo’n leven niet somber, zo hield ds. De Heer de jongeren voor. „Zelfs in het treuren over de zonde zit diepere blijdschap dan in alle lol van de wereld.”

Met dit bewerken van zondebesef heeft de Heilige Geest één doel: een zondaar bij Christus brengen. „Uit jezelf ga je nooit naar Jezus toe. De Geest werkt een honger en dorst naar Christus’ gerechtigheid, om Hem persoonlijk te leren kennen. Het werk van de Heilige Geest is dat verloren zondaren bij Christus komen om vanuit Hem het leven te hebben. Omdat niet wij maar alleen de Heilige Geest dit werken kan, daarom kan het ook voor jullie. Als we het zelf moesten doen, zou het hopeloos zijn.”



© Reformatorisch Dagblad
Ik weet het niet goed, maar ik heb toch een gevoel van teleurstelling als ik dit zo lees. Ben je helemaal naar Haamstede gekomen om dit dogma te horen? Waarom stelt de predikant de vraag aan de jongeren of ze wel gebeden hebben? Had hij niet beter in de aankondiging moeten oproepen tot gebed of de Geest ook zelf aanwezig wilde zijn op die conferentie? Dan was er vast meer uit naar voren gekomen dan het dogma dat we zelf niet willen en kunnen en dat Gods Geest het moet doen. Het werk van de Geest vind ik ook erg versmald voorgesteld.
De schijnwerper lijkt (in dit artikel) gericht op Gods verborgen werk in ons, terwijl de Heilige Geest de schijnwerper op Christus zet.Joh 16:14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Wat vinden jullie ervan?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Aardig stuk. Ik zou niet weten wat er mis mee is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Alleen zo jammer dat de Geest dat haast nooit doet.....
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Als de Geest werkt ontstaat er onrust in het hart?

Ik lees in Galaten 5 : 22 iets anders nl.:

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De onrust komt uit een heel andere hoek. Althans, volgens de Bijbel.
elbert
Berichten: 1347
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

"Onrustig is ons hart in ons, tot het zijn rust vindt in U, o God." (Augustinus, Belijdenissen I-1).

Maar ik kan de ds. wel volgen: de Heilige Geest kan een onbekeerd mens heilig onrustig maken om die mens de ware rust te doen zoeken en vinden in Christus.
Laatst gewijzigd door elbert op 20 feb 2006, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Breekijzertje schreef:Als de Geest werkt ontstaat er onrust in het hart?
Hij bedoelt daarmee dat de Heilige Geest je laat zien dat je niet op eigen rekening voor God kunt verschijnen. Ik denk dat je daar best onrustig van wordt ja.

De punten die jij noemt uit Galaten zijn vruchten van de Geest in het leven van een christen.

Overigens kan ik me niet helemaal vinden in de uitspraak
Een journalist van het RD die Ds. de Heer citeerde schreef:dat ons leven een voorbereidingstijd voor de eeuwigheid is
Deels is dit natuurlijk zo, maar het is niet de hele waarheid. Zodra iemand Christen wordt, begint zijn leven als burger van het Hemelse Koninkrijk. En dat leven hier op aarde heeft ook waarde in zichzelf!
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Het enigste wat ik op het stukje tegen zou kunnen hebben is dat er [weer] te veel van het afwachtende wordt uitgegaan. Maar met deze kanttekening dat het best gezegd zou kunnen zijn alleen het misschien niet is verwerkt in het stukje. Wanneer wordt er nu eens opgeroepen tot het bijbelse bekeer u [zo zult gij bekeert worden]. Het gebed is daartoe onmisbaar maar er is zoveel wat er in je leven moet veranderen. Er gaan kerken vol biddend en smekende mensen verloren.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Wat mij opviel in dit stukje dat de uitleg van de gelijkenis niet kan. Het is mijn inziens zo, dat meel in het Eerste Testament veel voorkomt bij de offers. Het wijst dan heen naar het leven van de Heere Jezus, het ware tarwegraan. Meel is goed, voedzaam en zuiver. De maten meel zijn dan ook een type van Christus, het brood des levens, Hij die als de Messias verkeerde onder Israël, om Zijn Rijk te vestigen. Hij zou het zuurdeeg der zonden wegdoen. Daarom moest met het Pascha alle oude zuurdeeg worden weggedaan, het is het teken van de zonde. Zuurdeeg staat nooit in de Schriften voor het werk van God.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Egbert schreef:Het enigste wat ik op het stukje tegen zou kunnen hebben is dat er [weer] te veel van het afwachtende wordt uitgegaan. Maar met deze kanttekening dat het best gezegd zou kunnen zijn alleen het misschien niet is verwerkt in het stukje. Wanneer wordt er nu eens opgeroepen tot het bijbelse bekeer u [zo zult gij bekeert worden]. Het gebed is daartoe onmisbaar maar er is zoveel wat er in je leven moet veranderen. Er gaan kerken vol biddend en smekende mensen verloren.
Dát mis ik ook, de Heilige Geest moet het doen.......
En natuurlijk is dat zo, maar er is meer ,
met het argument dat de Heilige Geest het bij mij nooit gewerkt heeft, hoef je straks niet aan te komen
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

Toeschouwer schreef:Wat mij opviel in dit stukje dat de uitleg van de gelijkenis niet kan. Het is mijn inziens zo, dat meel in het Eerste Testament veel voorkomt bij de offers. Het wijst dan heen naar het leven van de Heere Jezus, het ware tarwegraan. Meel is goed, voedzaam en zuiver. De maten meel zijn dan ook een type van Christus, het brood des levens, Hij die als de Messias verkeerde onder Israël, om Zijn Rijk te vestigen. Hij zou het zuurdeeg der zonden wegdoen. Daarom moest met het Pascha alle oude zuurdeeg worden weggedaan, het is het teken van de zonde. Zuurdeeg staat nooit in de Schriften voor het werk van God.
Toch wordt dit m.i. algemeen als uitleg bedoelt. Het zuurdesem van het geloof moet je hele leven/omgeving/gemeente doortrekken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Wat mij opviel in dit stukje dat de uitleg van de gelijkenis niet kan. Het is mijn inziens zo, dat meel in het Eerste Testament veel voorkomt bij de offers. Het wijst dan heen naar het leven van de Heere Jezus, het ware tarwegraan. Meel is goed, voedzaam en zuiver. De maten meel zijn dan ook een type van Christus, het brood des levens, Hij die als de Messias verkeerde onder Israël, om Zijn Rijk te vestigen. Hij zou het zuurdeeg der zonden wegdoen. Daarom moest met het Pascha alle oude zuurdeeg worden weggedaan, het is het teken van de zonde. Zuurdeeg staat nooit in de Schriften voor het werk van God.
In de Bijbel is er niet altijd één bepaald beeld voor één bepaalde zaak.
Zo kan de leeuw bijv. zowel beeld zijn van de duivel (briesende leeuw) als van Christus (de Leeuw uit Juda's stam).
Zo is het ook met zuurdeeg. Het koninkrijk Gods wordt vergeleken met zuurdeeg, maar zuurdeeg kan ook juist wijzen op iets schadelijks (bij Pascha geen zuurdeeg).
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Eppie schreef:
Toeschouwer schreef:Wat mij opviel in dit stukje dat de uitleg van de gelijkenis niet kan. .........het is het teken van de zonde. Zuurdeeg staat nooit in de Schriften voor het werk van God.
Toch wordt dit m.i. algemeen als uitleg bedoelt. Het zuurdesem van het geloof moet je hele leven/omgeving/gemeente doortrekken.
Lijkt me niet juist, gezien de betekenis van het beeld van zuurdesem (zonde en bederf) en meel ( leven en reinheid).

Ik betreur het dat er geen oproep klinkt van bekering en geloof. Dat Gods beloften niet worden uitgestald en aan het hart gebracht. .Lu 11:13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?
Ik betreur dat de Geest hier ogenschijnlijk losgemaakt wordt van Jezus Christus. Hij is het die met de Heilige Geest en met vuur doopt. 2Ti 1:14 Bewaar het goede pand, dat toebetrouwd is, door den Heiligen Geest, Die in ons woont. De Heilige Geest wordt ons gegeven op het geloof. Efe 1:13 In Welken ook gij [zijt], nadat gij het woord der waarheid, [namelijk] het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

En dat die Geest aan de gemeente van Christus geschonken is want als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen wil om ons tot lidmaten van Christus te heiligen. Zo wil Hij ons toeëigenen wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij eenmaal in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven smetteloos een plaats zullen ontvangen.

Het is een versmald evangelie als we in ieder Bijbelgedeelte de bekeringsweg van de individuele zondaar zien. Het is ook jammer dat het accent gelegd wordt op de wedergeboorte en dat de vraag wordt gesteld of het werk van de Geest al in je hart is toegepast. Dat kan niet anders dan vraagtekens of ophalende schouders opleveren. De vraag is of we ons hebben bekeerd en onze toevlucht hebben gezocht tot het kruis en of we daar ons leven hebben teruggevonden.
Het lijkt hetzelfde als in het artikel staat, maar de oproep in het artikel doet de blik naar binnen slaan en het evangelie doet de blik op Jezus slaan. Wie niet gelooft is alrede veroordeeld...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Wat mij opviel in dit stukje dat de uitleg van de gelijkenis niet kan. Het is mijn inziens zo, dat meel in het Eerste Testament veel voorkomt bij de offers. Het wijst dan heen naar het leven van de Heere Jezus, het ware tarwegraan. Meel is goed, voedzaam en zuiver. De maten meel zijn dan ook een type van Christus, het brood des levens, Hij die als de Messias verkeerde onder Israël, om Zijn Rijk te vestigen. Hij zou het zuurdeeg der zonden wegdoen. Daarom moest met het Pascha alle oude zuurdeeg worden weggedaan, het is het teken van de zonde. Zuurdeeg staat nooit in de Schriften voor het werk van God.
In de Bijbel is er niet altijd één bepaald beeld voor één bepaalde zaak.
Zo kan de leeuw bijv. zowel beeld zijn van de duivel (briesende leeuw) als van Christus (de Leeuw uit Juda's stam).
Zo is het ook met zuurdeeg. Het koninkrijk Gods wordt vergeleken met zuurdeeg, maar zuurdeeg kan ook juist wijzen op iets schadelijks (bij Pascha geen zuurdeeg).
verg. Ex.12: 15-20;13: 6,7; Mt. 16: 6,11,12; Luk.12: 1; 1Ko.5: 6,7,8; Gal.5: 9).
1Co 5:6 Uw roem deugt niet. Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt?
1Co 5:7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus.
1Co 5:8 Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.
Ga 5:9 Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg zuur
Ook in deze gelijkenis denk ik dat het zuurdeeg een ongunstige betekenis heeft.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Dus volgens jou is de bijbel niet waar in Mattheus 13 vers 33? Daar staat toch echt; "het Koninkrijk der hemelen is gelijk een zuurdesem, welken een vrouw nam en verborg in drie maten meel, totdat het geheel gezuurd was."
Plaats reactie