Stotteren

Plaats reactie
Breekijzertje

Stotteren

Bericht door Breekijzertje »

Ken je iemand in je omgeving die stottert? (misschien jij zelf wel?)
Moeilijk om naar een stotteraar te luisteren?

Ik ken een dominee die stottert.
Dr. P.J. Visser te Den Haag.
Helemaal niet vervelend om naar te luisteren en een zeer intelligent persoon.
Je zou de roeping maar krijgen als stotterend mens om dominee te worden in de wetenschap dat praten je vak gaat worden.....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik stotter ook, maar lang niet zo erg als bijv. ds Visser. In tegenstelling tot periodes op de lagere en middelbare school hindert het me de laatste jaren helemaal niet meer.

Erben Wennemars stottert ook flink trouwens hoorde ik gisteren toen hij op de radio aan het woord was.

'Gewoon' stotteren (hakkelen) vind ik niet erg om naar te luisteren. Maar ik ken iemand die echt helemaal blokkeert bij bepaalde klanken/letters dat is minder fijn.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Stotteren

Bericht door Afgewezen »

Breekijzertje schreef:Ken je iemand in je omgeving die stottert? (misschien jij zelf wel?)
Moeilijk om naar een stotteraar te luisteren?

Ik ken een dominee die stottert.
Dr. P.J. Visser te Den Haag.
Helemaal niet vervelend om naar te luisteren en een zeer intelligent persoon.
Je zou de roeping maar krijgen als stotterend mens om dominee te worden in de wetenschap dat praten je vak gaat worden.....
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel last van heb als ds. Visser preekt. Ik krijg het zelf steeds benauwd als hij blijft steken, echt waar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stotteren

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Breekijzertje schreef:Ken je iemand in je omgeving die stottert? (misschien jij zelf wel?)
Moeilijk om naar een stotteraar te luisteren?

Ik ken een dominee die stottert.
Dr. P.J. Visser te Den Haag.
Helemaal niet vervelend om naar te luisteren en een zeer intelligent persoon.
Je zou de roeping maar krijgen als stotterend mens om dominee te worden in de wetenschap dat praten je vak gaat worden.....
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel last van heb als ds. Visser preekt. Ik krijg het zelf steeds benauwd als hij blijft steken, echt waar.
Gelukkig heeft een dominee veel meer taken dan alleen maar praten. En kan God ook via stottende dominees hele mooie dingen zeggen. Oh en als je het benauwd krijgt omdat een dominee stottert ben je wel heel erg meelevend ;)
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Verschillende bijbelverklaarders denken dat Mozes ook een spraakgebrek had.
Toch roept God hem!
Voor God zijn er geen obstakels als hij iemand wil gebruiken.
Prachtig hè!

(NBV) Exodus 4 : 10 Maar Mozes antwoordde: ‘Neemt u mij niet kwalijk, Heer, maar ik ben geen goed spreker. Dat is altijd al zo geweest, en daar is geen verandering in gekomen nu u tegen mij, uw dienaar, gesproken hebt. Ik kan nooit de juiste woorden vinden.’ 11 De HEER zei: ‘Wie heeft de mens een mond gegeven? Wie maakt iemand stom of doof, ziende of blind? Wie anders dan ik, de HEER? 12 Ga nu, ik zal bij je zijn als je moet spreken en je de woorden in de mond leggen.’
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Breekijzertje schreef:Verschillende bijbelverklaarders denken dat Mozes ook een spraakgebrek had.
Toch roept God hem!
Voor God zijn er geen obstakels als hij iemand wil gebruiken.
Prachtig hè!

(NBV) Exodus 4 : 10 Maar Mozes antwoordde: ‘Neemt u mij niet kwalijk, Heer, maar ik ben geen goed spreker. Dat is altijd al zo geweest, en daar is geen verandering in gekomen nu u tegen mij, uw dienaar, gesproken hebt. Ik kan nooit de juiste woorden vinden.’ 11 De HEER zei: ‘Wie heeft de mens een mond gegeven? Wie maakt iemand stom of doof, ziende of blind? Wie anders dan ik, de HEER? 12 Ga nu, ik zal bij je zijn als je moet spreken en je de woorden in de mond leggen.’
Ergens op internet kwam ik juist gisteren dit tegen. 'k Weet niet of ik de formulering helemaal juist vind en of het bijbels allemaal klopt, maar ik moest er aan denken na de posting van Breekijzertje.

De volgende keer dat je een reden denkt te hebben waarom God jou niet kan gebruiken, denk dan aan de volgende mensen:

Noach was dronken.
Abraham was te oud.
Isaak was een dagdromer.
Jakob was een leugenaar.
Lea was scheel.
Jozef werd misbruikt.
Mozes, David en Paulus waren moordenaars.
Gideon was bang.
Rachab was een hoer.
Jeremia en Timotheüs waren te jong.
David deed net of hij gek was, ging vreemd en sloeg op de vlucht voor zijn eigen zoon.
Elia had zelfmoord gedachten.
Jona liep weg voor God.
Naomi was een weduwe.
Job raakte alles kwijt.
Johannes de Doper at sprinkhanen.
Petrus was een flapuit en een driftkop.
Johannes had een hoge eigendunk.
De discipelen vielen tijdens het bidden in slaap.
Martha was bezorgd over alles.
Maria was te lui.(??)
Maria Magdalena was bezeten door demonen.
De jongen met de vissen en de vijf broden was te onbekend ( en is dat nog steeds ).
Zacheüs was te klein.
Marcus had de moed opgegeven.
Timotheüs had maagklachten.
En...........
Lazarus....die was gestorven.
Breekijzertje

Re: Stotteren

Bericht door Breekijzertje »

Marnix schreef:Gelukkig heeft een dominee veel meer taken dan alleen maar praten.
Bij welke taken hoeft hij niet (veel) te praten dan?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Stotteren

Bericht door olfie »

Breekijzertje schreef:
Marnix schreef:Gelukkig heeft een dominee veel meer taken dan alleen maar praten.
Bij welke taken hoeft hij niet (veel) te praten dan?
Menig predikant schrijft boeken en of meditaties, bereidt preken voor...
Veel is mss wat overdreven, maar in tijd uitgedrukt denk ik dat er nog vrij veel tijd is waarin hij niet hoeft te praten, maar met andere dingen bezig is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Breekijzertje

Re: Stotteren

Bericht door Breekijzertje »

olfie schreef:
Breekijzertje schreef:
Marnix schreef:Gelukkig heeft een dominee veel meer taken dan alleen maar praten.
Bij welke taken hoeft hij niet (veel) te praten dan?
Menig predikant schrijft boeken en of meditaties, bereidt preken voor...
Veel is mss wat overdreven, maar in tijd uitgedrukt denk ik dat er nog vrij veel tijd is waarin hij niet hoeft te praten, maar met andere dingen bezig is.
Oke...mee eens.
Maar je bent het toch wel met me eens dat het lastig is voor een dominee als hij soms moeilijk uit zijn woorden komt.
Bij ds. Visser schijnt het nog veel erger te zijn geweest maar zoals hij zelf zei: "God heeft de angel eruit gehaald".
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Ik ben het zeker met je eens dat het menselijkerwijs een heel vervelend probleem is vooral als je geroepen wordt tot Ds.
Maar zoals hij zelf al zegt, als God hem roept tot Ds. zal Hij ook kracht en vermogen schenken om dat werk te doen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Ik zou de stotteraars aan willen raden om eens hier bij het del ferro instituut te gaan kijken.
Ik heb daar heel bijzondere resultaten van gezien.

Mensen die heel veel last van stotteren hadden komen daar bijna helemaal zonder stotteren vandaan. Je moet wat kunnen incasseren geloof ik maar het lost wel je stotter probleem op!
dré
--------

Credo in unum Deo
Plaats reactie